Тема. Причини деградації Скруджа та його переродження
як наслідок осмислення свого життя
Мета:
...Не гроші роблять людину щасливою, а людяність.
Ч,Діккенс (сдайд 1)
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Визначте жанр твору «Різдвяна пісня у прозі»? (Повість).
2. Чому автор назвав повість «Різдвяною піснею...»? (Можливо тому, що саме на Різдво з героєм сталася важлива подія).
3. А чому «пісня у прозі»? (Різдво – це день народження Сина Божого. Це свято гідне оспівування, тому що воно об’єднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити. У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра будення проза. Можливо, тому, що саме на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість).
. Чому письменник називає розділи строфами? Чи пов’язано це із назвою твору? (Так, бо пісня – це твір, що складається із строф).
Літературна гра «Встанови відповідність» (на листочках, які учні після виконання завдання здають) (слайд 2)
Відповіді: 1В, 2А, 3Г, 4Б, 5Е, 6Д
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Як ви вважаєте, до чого прагне людина, чого намагається досягти в житті? Думаю, всі погодяться з тим, що такою метою є щастя. Але кожен розуміє щастя по-своєму. Для когось – це служіння іншим людям (праця лікаря, науковця, турбота матері, яка живе піклуванням про свою дитину).
А для когось щастя – в багатстві.
На уроці ми будемо шукати відповідь на питання: що робить людину щасливою? Ми з’ясуємо, які зміни відбулися в характері головного героя протягом твору, що зумовило ці зміни та які вони мали наслідки.
Гра «Асоціативний ряд» до слова «Різдво» (слайд 4) (любов, гармонія, добро, тепло,краса, подарунки, ялинка, мороз, ліхтарики, веселощі, дива, терпіння, доброчинність, ворожіння, примирення)
(випереджальне завдання: твір в іменниках до слова «Різдво»)
Р – радість
І – Ісус, ікона
З – зірка, заспівати
Д – диво, дарувати
В – веселощі
О – очікування
4. З яким хвилюванням чекають цього свята люди всієї земної кулі! У чому ж секрет такої любові до цих надзвичайних днів? Зауважу, що у кожного народу є свої традиції святкування Різдва.
Гра «Різдвяна подорож»
Робота в групах. Ознайомитися з традиціями святкування Різдва у різних країнах і заповнити таблицю (по варіантах) (слайди 5-10)
|
Англія |
Україна |
Коли святкують Різдво в країні |
25 грудня (слайд 5) |
7 січня (слайд 8) |
Що рблять люди у цей день? |
Дарують дарунки; допомагають бідним та знедоленим (слайд 6,) |
Дарують грощі та подарунки; допомагають бідним, одиноким (слайд 9) |
Чому люблять це свято? У що вірять? |
Щасливі зміни, диво (слайд 7) |
Щасливі зміни, диво (слайд 10) |
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Сам письменник дуже любив Різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б злиденним і сумним.
Ось так писав Ч.Діккенс про Різдво: «Це радісні дні, дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, таких самих людей, як вони самі» (слайд 11)
Бесіда
а) збирачі коштів для бідних (с.84);
б) Фред, племінник Скруджа (С.82);
в) Тім, син Боба Кретчита (с.108, с.109);
г) Скрудж (с.81, с.81).
До нашого героя завітали незвичні гості. Це – привид Марлея і Духи.
Мабуть, у житті кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях, замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. Як характеризує автор героя? (с.79) («Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри»).
Щоб розбудити душу такої людини, потрібне диво. У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі й просторі, щоб віднайти своє людське серце, тому що він не завжди був жорстоким і байдужим, яким ми бачимо його на початку твору.
Давайте пригадаємо, яким було життя Скруджа до цієї події.
Колективне складання схеми «Ланцюжок помилок Скруджа та його переродження» (усно) (слайд 13)
Словникова робота
Деградація – рух назад, занепад.
хлопчик, який любить читати визнання
Різдва
хлопчик, що вже не читає лікування Тайні
Тіма
«золотий божок» вищий примирення з
за кохання племінником
відсутність друзів підвищення платні
писарю
байдужість до людських благодійництво
проблем
бездушність каяття
усвідомлення своїх проблем
Гра «Наповни серце змістом» (слайд 14)
Гра «Скринька людських чеснот» (слайд 15)
Розподіліть подані слова між «смітником» і «кошиком»: егоїзм, любов, доброта, корисливість, цілеспрямованість, зло, самопожертва, людяність, милосердя, жадібність, байдужість, щедрість, жорстокість, співчуття, щирість.
Робота з епіграфом (слайд 16)
Як ви думаєте, чому саме ці слова я обрала епіграфом уроку? Як вони перегукуються зі змістом твору?
Повернімося до нашого питання: щож робить людину щасливою?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
«Міркування від протилежного».
Яким було б життя Скруджа, якби його не відвідав привид Марлея? (Ніколи не відчув би щастя творити добро, його життя було б гірше за смерть).
Творче завдання. Створіть кольоропис твору (слайд 17)
Дух Минулого Різдва |
Дух Теперішнього Різдва |
Дух Майбутнього Різдва |
Яскраве (с.94) |
Червоне (с.103) |
Темні промені (с.115) |
Спогади: світлі думки, мрії |
Попередження: самотність |
Майбутнє у темряві Майбутнє без героя |
VI. Домашнє завдання
VII. Виставлення та коментування оцінок