1 липня о 18:00Вебінар: Шкільна дошка – ігрове поле вчителя

Причини деградації Скруджа та його переродження як наслідок осмислення свого життя

Про матеріал
Мета: - розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; - формувати навички аналізу тексту; - розвивати образне та асоціативне мислення, уміння робити висновки; - виховувати моральні якості (доброту, щирість, щедрість, людяність) ...Не гроші роблять людину щасливою, а людяність. Ч,Діккенс
Перегляд файлу

Тема. Причини деградації Скруджа та його переродження

          як наслідок осмислення свого життя

Мета:

  • розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження;
  • формувати навички аналізу тексту;
  • розвивати образне та асоціативне мислення, уміння робити висновки;
  • виховувати моральні якості (доброту, щирість, щедрість, людяність)

 

...Не гроші роблять людину     щасливою, а людяність.

                             Ч,Діккенс      (сдайд 1)

 

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Визначте жанр твору «Різдвяна пісня у прозі»? (Повість).

2. Чому автор назвав повість «Різдвяною піснею...»? (Можливо тому, що саме на Різдво з героєм сталася важлива подія).

3. А чому «пісня у прозі»? (Різдво – це день народження Сина Божого. Це свято гідне оспівування, тому що воно обєднує людей. А про такі речі краще співати, ніж говорити. У житті Скруджа немає жодної мрії, нічого доброго – лише сіра будення проза. Можливо, тому, що саме на Різдво життя героя чудесно змінилося, ніби проза стала піснею, автор так назвав повість).

. Чому письменник називає розділи строфами? Чи  повязано це із назвою твору? (Так, бо пісня – це твір, що складається із строф).

Літературна гра «Встанови відповідність»  (на листочках, які учні після виконання завдання здають) (слайд 2)

  1. Ім’я Скруджа                                                                   А. Марлей
  2. Ім’я привида, що хотів урятувати душу Скруджа       Б. «Жмикрут»
  3. «Дешева річ», яку полюбив Скрудж                             В. Ебенезер
  4.  Прізвисько головного героя                                          Г. Темрява
  5. Друзі в дитинстві Скруджа                                            Д. Гроші
  6. Що найбільше любив герой до появи Духів                 Е. Книги

Відповіді: 1В, 2А, 3Г, 4Б, 5Е, 6Д

 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя

Як ви  вважаєте, до чого прагне людина, чого намагається досягти в житті? Думаю, всі погодяться з тим, що такою метою є щастя. Але кожен розуміє щастя по-своєму. Для когось – це служіння іншим людям (праця лікаря, науковця, турбота матері, яка живе піклуванням про свою дитину).

А для когось щастя – в багатстві.

На уроці ми будемо шукати відповідь на питання: що робить людину щасливою?   Ми зясуємо, які зміни відбулися в характері головного героя протягом твору, що зумовило ці зміни та які вони мали наслідки.

  1. Запис теми уроку в зошити  (слайд 3)
  2. «Різдвяна пісня» у прозі переносить нас у чарівні святкові дні народження Христа.

Гра «Асоціативний ряд» до слова «Різдво»   (слайд 4)  (любов, гармонія, добро, тепло,краса, подарунки, ялинка, мороз, ліхтарики, веселощі, дива, терпіння, доброчинність, ворожіння, примирення)

(випереджальне завдання: твір в іменниках до слова «Різдво»)

Р – радість

І – Ісус, ікона

З – зірка, заспівати

Д – диво, дарувати

     В – веселощі

О – очікування

4. З яким хвилюванням чекають цього свята люди всієї земної кулі! У чому ж секрет такої любові до цих надзвичайних днів? Зауважу, що у кожного народу є свої традиції святкування Різдва.

Гра «Різдвяна подорож»

Робота в групах. Ознайомитися з традиціями святкування Різдва у різних країнах і заповнити таблицю (по варіантах)  (слайди 5-10)

 

 

Англія

Україна

Коли святкують Різдво  в країні

25 грудня

(слайд 5)

7 січня

(слайд 8)

Що рблять люди у цей день?

Дарують дарунки; допомагають бідним та знедоленим

(слайд 6,)

Дарують грощі та подарунки; допомагають бідним, одиноким

(слайд 9)

Чому люблять це свято? У що вірять?

Щасливі зміни, диво

(слайд 7)

Щасливі зміни, диво

(слайд 10)

 

  • Що обєднує людей всього світу в цей час? (Віра в те, що в цкй день може статися диво; традиція робити подарунки близьким, прощати всіх, бажати щастя, загадувати бажання).

IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Сам письменник дуже любив Різдвяні свята. Він бачив у них прояв природної доброти та життєлюбства народу, простих, але щирих веселощів, без яких життя бідняків було б злиденним і сумним.

Ось так писав Ч.Діккенс про Різдво: «Це радісні дні, дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачать у своїх ближніх, навіть у тих, хто не має ні грошей, ні долі, таких самих людей, як вони самі»  (слайд 11) 

 Бесіда

  • Як ви гадаєте, чи випадково події твору розгортаються у різдвяну ніч? (Це ніч, коли здійснюються мрії і бажання, відбуваються найдивовижніші речі).
  • Прослідкуйте, як сприймають свято Різдва герої твору. Наведіть приклади із тексту.

 а) збирачі коштів для бідних (с.84);

 б) Фред, племінник Скруджа (С.82);

  в) Тім, син Боба Кретчита (с.108, с.109);

  г) Скрудж (с.81, с.81).

До нашого героя завітали незвичні гості. Це – привид Марлея і Духи.

Мабуть, у житті кожної людини настає час, коли вона змушена озирнутися на свій життєвий шлях, замислитися над своєю долею. Здавалося, що в житті Скруджа такий момент не настане ніколи. Як  характеризує автор героя? (с.79) («Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий, як кремінь, але ніяке кресало не могло викресати з нього благородної іскри»).

  Щоб розбудити душу такої людини, потрібне диво. У Різдвяну ніч Скрудж вирушає в подорож у часі й просторі, щоб віднайти своє людське серце, тому що він не завжди був жорстоким і байдужим, яким ми бачимо його на початку твору.

Давайте пригадаємо, яким було життя Скруджа до цієї події.

  • Знайдіть  і зачитайте портрет Скруджа у І строфі (с.79-80).
  • Що про нього говорили в місті? (Ніхто не міг сказати доброго слова. Його обходили навіть собаки).
  • Доведіть, що Скрудж – скнара (Економив на всьому і на всіх: на вугіллі, на платні писареві, відмовився від рідні, нічого не дозволяв навіть собі)  (слайд 12)
  • Яке слово було для героя найлиховіснішим? (Щедрість).
  • Що стало для нього головним у житті? (Гроші).

Колективне складання схеми «Ланцюжок помилок Скруджа та його переродження» (усно)  (слайд 13)

  • Привид повідомив Скруджу, що до нього прийдуть три Духи. І ось зявився перший. Це був Дух... (Минулого Різдва).
  • Куди він повів героя? (У його дитинство).
  • Що ми довідались про те, яким був Скрудж у дитинстві? (с.96-97). (Любив читати).
  • Чи залишився він таким? (с.98). (Ні, він уже не любить читати).
  • Про які події юності нагадав Скруджеві Дух? (с.98). (У житті Скруджа було кохання. Але він його втратив, бо поставив понад усе гроші).
  • Чи були у Скруджа друзі? (У дитинстві були, а тепер їх замінили гроші).
  • Настала черга другого Духа. Це був Дух...(Теперішнього Різдва).
  • До якої сімі він повів Скруджа? (У сімю писаря. Тут ми знайомимося з хлопчиком Тайні Тімом).
  • Чи знав Скрудж про проблеми у цій сімї? Чи хотів він знати про проблеми інших? (НІ, він був байдужий до чужих проблем).
  • Ось який шлях пройшов Скрудж і став самотньою людиною. Як бачимо, йому не потрібні ні книжки, ні кохання, ні рідні й друзі. Він навіть не визнає Бога: «Різдво - дурниці». А як називають людину, яка не має Бога в душі? (Бездушною).
  • І ось цей шлах привів Скруджа до деградації. Це нове для вас слово . Запишіть його у зошити.

Словникова робота

Деградація – рух назад, занепад.

  • Коли Скрудж остаточно усвідомив свої помилки?(Під час подорожі з Духом Майбутнього Різдва, який показав герою його смерть і те, що вона не викликала ні в кого співчуття).
  • Наступним кроком Скруджа після всього пережитого було каяття (с.120).
  • Чи переконав він нас словами і справами? Які наступні етапи відродження героя? (Благодійництво, підвищення платні писарю, примирення з племінником, лікування Тайні Тіма, визнання Різдва).

 

хлопчик, який любить читати                                                                визнання

                                                                                                                   Різдва

 

    хлопчик, що вже не читає                                                              лікування Тайні

                                                                                                               Тіма

 

          «золотий божок» вищий                                                     примирення з                

          за кохання                                                                             племінником

 

            відсутність друзів                                                          підвищення платні

                                                                                                     писарю

 

                  байдужість до людських                                   благодійництво

                   проблем

 

                         бездушність                                           каяття                                                              

 

усвідомлення своїх проблем

 

  • Які почуття переживає герой, мандруючи у часі й просторі? (Страх, жаль, муки совісті, бажання змінитися).
  • Яким треба бути, щоб відчувати щастя? (Людяним).

 Гра «Наповни серце змістом» (слайд 14)

  • Ось яким було нещасливе серце героя, коли в ньому панували жорстокість, жадібність, байдужість, скупість, злість.

  • Під впливом Різдвяної ночі серце змінилося. Візьміть оновлене серце і напишіть риси, які допомогли герою стати щасливим (Добро, милосердя, щедрість, співчуття, людяність).

 

  • Отже, очищення від зла, що панувало, в душі героя, відродило і його серце. Скамяніле від душевного холоду, воно було здатне на вияв лише негативних рис. Під впливом Різдвяної подорожі воно розтануло і стало здатним на добро, людяність, милосердя.Ось які дива відбулися Різдвяної ночі.

 

 

Гра «Скринька людських чеснот»  (слайд 15)

Розподіліть подані слова між «смітником» і «кошиком»: егоїзм, любов, доброта, корисливість, цілеспрямованість, зло, самопожертва, людяність, милосердя, жадібність, байдужість, щедрість, жорстокість, співчуття, щирість.

 

Робота з епіграфом (слайд 16)

Як ви думаєте, чому саме ці слова я обрала епіграфом уроку? Як вони перегукуються зі змістом твору?

 

Повернімося до нашого питання: щож робить людину щасливою?

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

«Міркування від протилежного».

Яким було б життя Скруджа, якби його не відвідав привид Марлея? (Ніколи не відчув би щастя творити добро, його життя було б гірше за смерть).

 

Творче завдання.  Створіть кольоропис твору  (слайд 17)

Дух  Минулого     Різдва

Дух Теперішнього Різдва

Дух Майбутнього Різдва

Яскраве (с.94)

Червоне (с.103)

Темні промені (с.115)

Спогади: світлі думки, мрії

Попередження: самотність

Майбутнє у темряві

Майбутнє без героя

 

VI. Домашнє завдання

VII. Виставлення та коментування оцінок

doc
Додано
25 березня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку