20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея

Про матеріал
Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів
Перегляд файлу

Тема. Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея

Мета. Ознайомити учнів з поняттями «міф», «міфологія», основними тематичними групами міфів; учити визначати відмінність міфу від казки; показати багатогранність та специфічність грецької міфології. Формувати навички виразного читання давньогрецьких міфів; розвивати усне мовлення. Виховувати повагу до культури інших народів; пізнавальні інтереси учнів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування на їх основі умінь і навичок

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1.1. Вступна бесіда

- На минулому уроці ми з вами з'ясовували ознаки різних видів мистецтва, говорили про значення мистецтва для становлення особистості, життя людства, а вдома ви читали статтю про пізнавальне значення літератури як виду мистецтва. Подумайте і дайте відповідь на запитання:

Яке пізнавальне значення має світова література для сучасного школяра?

   * (Чому так важливо на сьогодні вивчати надбання світового літературознавства?

Чим збагачують людину твори світової літератури )

ІІ. Оголошення теми,мети. Мотивація навчальної діяльності учнів

2.1. Пояснення вчителя

Сьогодні ми полинемо у стародавній світ загадкового і прекрасного, адже розпочинаємо роботу над вивчення міфів давніх народів. Читаючи міфи, ви розширите  ваші уявлення про життя стародавнього світу, звичаї, традиції, глибше пізнаєте вірування та побут різних народів. А отже, розширите свій світогляд.

Тема сьогоднішнього нашого уроку: «Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея»

Протягом уроку ми повинні:

  • з'ясувати поняття «міф», «міфологія»;
  • ознайомитися з основними тематичними групами міфів;
  • з'ясувати відмінність міфу від казки;
  • розпочати читати давньогрецький міф про Прометея.

2.2. Робота в зошитах

Запис теми в зошитах.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

3.1. Розповідь вчителя

 - З давніх-давен люди прагнули знайти відповіді на різноманітні запитання: «Хто створив світ?», «Звідки взялася перша людина?», «Чому небо під час грози блискає вогнем і гримить?» та інші. Аналізуючи навколишній світ, вони намагалися пояснити незрозуміле впливом могутніх надприродних сил. В їхній уяві поставали образи богів і духів, яким було підвладне все на світі і  від яких залежало життя людей. Так, з'явилися міфи – оповіді, у яких відображалися найдавніші уявлення стародавньої людини про Всесвіт, Землю і саму себе.

МІФ – стародавня оповідь про явища природи і надприродні сили, про богів, духів, першопредків, героїв, у якій часто пояснювалося походження світу і життя на землі.

  • Які ж ознаки міфу, що відрізняють його від інших жанрів літератури? В цьому допоможе нам підручник

Робота з підручником

Ознаки міфу ( С. 8) (пояснення дітей)

Оскільки кожен народ протягом свого розвитку створював значну кількість міфів і мав свою систему фантастичних уявлень про світ і світобудову, виникло понятття міфології.

Міфологія  - система фантастичних уявлень предків про світ і світобудову; сукупність міфів певного народу.

Відмінності між міфом і казкою

Для сучасного читача слово “міф” часто означає те саме, що й “казка”. Але міф і казка значною мірою відрізняються одне від одного. Міф, на відміну від казки, ніколи не був розвагою, його сприймали як надзвичайно серйозну спробу осмислити і пояснити світ. Саме тому він і дав поштовх розвиткові не тільки мистецтва, але й науки та філософії. На відміну від казки, міф сприймався як “правда”, як істина, а казка завжди створюється і сприймається як “неправда” і розповідається для розваги слухачів, навіть якщо вона має повчальний зміст.

Міф майже завжди пов’язаний з певною місцевістю, натомість дія казки відбувається “десь за горами, за лісами” чи у “тридесятому царстві”. Окрім того, події міфу мають значення для всього світу, а події казки впливають лише на долю її героїв.

3.2. Робота з ЛС «Тематичні групи міфів»

Міфи складалися задовго до того, як виникла писемність. Деталі міфів різних народів відрізнялися, але теми їх були подібні. На сьогодні відомі такі тематичні групи міфів:

  • про виникнення чи створення світу
  • про народження та діяння богів
  • про  героїв
  • про різні фантастичні явища
  • про походження людей, про засновників міст

Отже, міф – давнє джерело наших знань про те, як стародавні люди уявляли світ та пояснювали все, що в ньому відбувається.

3.3. Пояснення вчителя

Міфологія Давньої Греції є яскравим явищем світової літератури. Вона підштовхнула людей до необхідності інтелектуального розвитку, до появи багатьох наук, зокрема логіки, математики, риторики тощо. А отже, можна сказати, що грецькі міфи сприяли розвитку та вдосконаленню людини. Сьогодні й ми з вами розпочнемо читати один із грецьких міфів – міф про Прометея.

Міф оповідає нам про часи, коли люди тільки-но починали розселятися по землі. Вони боялися різних природних явищ, не знали мисливства і рибальства, навколишній світ здавався їм ворожим. Панував над цим світом могутній бог Зевс (С), який скинув з трону свого батька, знищив майже всіх титанів і, живучи на Олімпі (С), не дуже переймався проблемами звичайних людей. Та на захист смертних став могутній титан(Т) Прометей.

Матір'ю його була Феміда – богиня справедливості і правосуддя, батьком – титан Іапет. Батька разом із 2 братами Прометея Зевс скинув у Тартар – у найглибше дно землі і моря.

Прометей був кмітливим і не став на заваді Зевсові, він навіть допоміг прийти йому до влади, однак розсварили двох героїв саме люди.

3.4. Читання міфу

Яким же чином це сталося ми прочитаємо у міфі: С. 19 ,  2 абзац «Прометей мав..», «… уперше відчули себе людьми»

3.5. Робота над прочитаним уривком

- У міфі знаходимо слова «Прометей мав благородне серце  і багато чому навчив людей». Чому ж саме навчив людей Прометей?

- За що зажадали дарів діти Зевса, тобто молоді боги, від смертних?

- Щоб скласти угоду між людьми і богами зібралися обидві сторони. Хто представляв людей, а хто був представником богів?

- Перекажіть епізод, у якому говориться про те, до яких хитрощів вдався Зевс, щоб покращити життя людей.

- Якою була реакція Зевса?

- Знову зжалівся над людьми Прометей, вирішив допомогти знову, яким чином?

- Як змінив вогонь життя людей?

3.6. Коментар учителя

- Не залишив без уваги цю справу Прометея Зевс. У шаленій нестямі він звелів прикувати героя до скелі на самому краї землі. Зробити це мали Гефест (бог ковальства), а також вірні слуги Сила і Влада. Гефест боявся Зевса, адже ще в дитинстві батько у гніві схопив сина за ногу і кинув з Олімпу. Тому завдання Зевса було виконано.

3.7. Читання уривку від слів «Але словом не озивається гордий богоборець…» до слів «… я сам знесу свою кару» (С. 21)

3.8. Робота за змістом прочитаного

- Як поводив себе Прометей ?

- Про що це свідчить?

- Хто відвідав титана?

- Що він радив йому?

- Чи прислухався титан до порад? Як ви думаєте, чому?

ІV. Підведення підсумків уроку

4.1. Підсумкова бесіда

- Що таке міф? Міфологія?

- Які групи міфів ви пам'ятаєте?

- Чому важливо на сьогодні ознайомлюватися з міфологією давніх народів?

- Міфологію якого народу розпочали вивчати сьогодні, з якими героями ознайомилися?

4.2. Словесне малювання

«Яким я уявляю Прометея»

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Дочитати міф про Прометея ( С. 21-24), усна відповідь на запит. №1 (С. 25).

Сертифікат - Шкільне життя.jpg
zip
Додано
26 березня
Переглядів
77
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку