Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея

Про матеріал
Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів (про створення і будову світу, про героїв, календарні та ін.). Відображення єдності людини й природи в міфах різних народів. Популярні міфологічні образи, сюжети, мотиви різних народів
Перегляд файлу

Тема. Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея

Мета. Ознайомити учнів з поняттями «міф», «міфологія», основними тематичними групами міфів; учити визначати відмінність міфу від казки; показати багатогранність та специфічність грецької міфології. Формувати навички виразного читання давньогрецьких міфів; розвивати усне мовлення. Виховувати повагу до культури інших народів; пізнавальні інтереси учнів.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування на їх основі умінь і навичок

Зміст уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

1.1. Вступна бесіда

- На минулому уроці ми з вами з'ясовували ознаки різних видів мистецтва, говорили про значення мистецтва для становлення особистості, життя людства, а вдома ви читали статтю про пізнавальне значення літератури як виду мистецтва. Подумайте і дайте відповідь на запитання:

Яке пізнавальне значення має світова література для сучасного школяра?

   * (Чому так важливо на сьогодні вивчати надбання світового літературознавства?

Чим збагачують людину твори світової літератури )

ІІ. Оголошення теми,мети. Мотивація навчальної діяльності учнів

2.1. Пояснення вчителя

Сьогодні ми полинемо у стародавній світ загадкового і прекрасного, адже розпочинаємо роботу над вивчення міфів давніх народів. Читаючи міфи, ви розширите  ваші уявлення про життя стародавнього світу, звичаї, традиції, глибше пізнаєте вірування та побут різних народів. А отже, розширите свій світогляд.

Тема сьогоднішнього нашого уроку: «Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея»

Протягом уроку ми повинні:

  • з'ясувати поняття «міф», «міфологія»;
  • ознайомитися з основними тематичними групами міфів;
  • з'ясувати відмінність міфу від казки;
  • розпочати читати давньогрецький міф про Прометея.

2.2. Робота в зошитах

Запис теми в зошитах.

ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

3.1. Розповідь вчителя

 - З давніх-давен люди прагнули знайти відповіді на різноманітні запитання: «Хто створив світ?», «Звідки взялася перша людина?», «Чому небо під час грози блискає вогнем і гримить?» та інші. Аналізуючи навколишній світ, вони намагалися пояснити незрозуміле впливом могутніх надприродних сил. В їхній уяві поставали образи богів і духів, яким було підвладне все на світі і  від яких залежало життя людей. Так, з'явилися міфи – оповіді, у яких відображалися найдавніші уявлення стародавньої людини про Всесвіт, Землю і саму себе.

МІФ – стародавня оповідь про явища природи і надприродні сили, про богів, духів, першопредків, героїв, у якій часто пояснювалося походження світу і життя на землі.

  • Які ж ознаки міфу, що відрізняють його від інших жанрів літератури? В цьому допоможе нам підручник

Робота з підручником

Ознаки міфу ( С. 8) (пояснення дітей)

Оскільки кожен народ протягом свого розвитку створював значну кількість міфів і мав свою систему фантастичних уявлень про світ і світобудову, виникло понятття міфології.

Міфологія  - система фантастичних уявлень предків про світ і світобудову; сукупність міфів певного народу.

Відмінності між міфом і казкою

Для сучасного читача слово “міф” часто означає те саме, що й “казка”. Але міф і казка значною мірою відрізняються одне від одного. Міф, на відміну від казки, ніколи не був розвагою, його сприймали як надзвичайно серйозну спробу осмислити і пояснити світ. Саме тому він і дав поштовх розвиткові не тільки мистецтва, але й науки та філософії. На відміну від казки, міф сприймався як “правда”, як істина, а казка завжди створюється і сприймається як “неправда” і розповідається для розваги слухачів, навіть якщо вона має повчальний зміст.

Міф майже завжди пов’язаний з певною місцевістю, натомість дія казки відбувається “десь за горами, за лісами” чи у “тридесятому царстві”. Окрім того, події міфу мають значення для всього світу, а події казки впливають лише на долю її героїв.

3.2. Робота з ЛС «Тематичні групи міфів»

Міфи складалися задовго до того, як виникла писемність. Деталі міфів різних народів відрізнялися, але теми їх були подібні. На сьогодні відомі такі тематичні групи міфів:

  • про виникнення чи створення світу
  • про народження та діяння богів
  • про  героїв
  • про різні фантастичні явища
  • про походження людей, про засновників міст

Отже, міф – давнє джерело наших знань про те, як стародавні люди уявляли світ та пояснювали все, що в ньому відбувається.

3.3. Пояснення вчителя

Міфологія Давньої Греції є яскравим явищем світової літератури. Вона підштовхнула людей до необхідності інтелектуального розвитку, до появи багатьох наук, зокрема логіки, математики, риторики тощо. А отже, можна сказати, що грецькі міфи сприяли розвитку та вдосконаленню людини. Сьогодні й ми з вами розпочнемо читати один із грецьких міфів – міф про Прометея.

Міф оповідає нам про часи, коли люди тільки-но починали розселятися по землі. Вони боялися різних природних явищ, не знали мисливства і рибальства, навколишній світ здавався їм ворожим. Панував над цим світом могутній бог Зевс (С), який скинув з трону свого батька, знищив майже всіх титанів і, живучи на Олімпі (С), не дуже переймався проблемами звичайних людей. Та на захист смертних став могутній титан(Т) Прометей.

Матір'ю його була Феміда – богиня справедливості і правосуддя, батьком – титан Іапет. Батька разом із 2 братами Прометея Зевс скинув у Тартар – у найглибше дно землі і моря.

Прометей був кмітливим і не став на заваді Зевсові, він навіть допоміг прийти йому до влади, однак розсварили двох героїв саме люди.

3.4. Читання міфу

Яким же чином це сталося ми прочитаємо у міфі: С. 19 ,  2 абзац «Прометей мав..», «… уперше відчули себе людьми»

3.5. Робота над прочитаним уривком

- У міфі знаходимо слова «Прометей мав благородне серце  і багато чому навчив людей». Чому ж саме навчив людей Прометей?

- За що зажадали дарів діти Зевса, тобто молоді боги, від смертних?

- Щоб скласти угоду між людьми і богами зібралися обидві сторони. Хто представляв людей, а хто був представником богів?

- Перекажіть епізод, у якому говориться про те, до яких хитрощів вдався Зевс, щоб покращити життя людей.

- Якою була реакція Зевса?

- Знову зжалівся над людьми Прометей, вирішив допомогти знову, яким чином?

- Як змінив вогонь життя людей?

3.6. Коментар учителя

- Не залишив без уваги цю справу Прометея Зевс. У шаленій нестямі він звелів прикувати героя до скелі на самому краї землі. Зробити це мали Гефест (бог ковальства), а також вірні слуги Сила і Влада. Гефест боявся Зевса, адже ще в дитинстві батько у гніві схопив сина за ногу і кинув з Олімпу. Тому завдання Зевса було виконано.

3.7. Читання уривку від слів «Але словом не озивається гордий богоборець…» до слів «… я сам знесу свою кару» (С. 21)

3.8. Робота за змістом прочитаного

- Як поводив себе Прометей ?

- Про що це свідчить?

- Хто відвідав титана?

- Що він радив йому?

- Чи прислухався титан до порад? Як ви думаєте, чому?

ІV. Підведення підсумків уроку

4.1. Підсумкова бесіда

- Що таке міф? Міфологія?

- Які групи міфів ви пам'ятаєте?

- Чому важливо на сьогодні ознайомлюватися з міфологією давніх народів?

- Міфологію якого народу розпочали вивчати сьогодні, з якими героями ознайомилися?

4.2. Словесне малювання

«Яким я уявляю Прометея»

V. Оголошення і коментар домашнього завдання

Дочитати міф про Прометея ( С. 21-24), усна відповідь на запит. №1 (С. 25).

Сертифікат - Шкільне життя.jpg
zip
Додано
26 березня 2019
Переглядів
7130
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку