Тема. Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея
Мета. Ознайомити учнів з поняттями «міф», «міфологія», основними тематичними групами міфів; учити визначати відмінність міфу від казки; показати багатогранність та специфічність грецької міфології. Формувати навички виразного читання давньогрецьких міфів; розвивати усне мовлення. Виховувати повагу до культури інших народів; пізнавальні інтереси учнів.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, формування на їх основі умінь і навичок
Зміст уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
1.1. Вступна бесіда
- На минулому уроці ми з вами з'ясовували ознаки різних видів мистецтва, говорили про значення мистецтва для становлення особистості, життя людства, а вдома ви читали статтю про пізнавальне значення літератури як виду мистецтва. Подумайте і дайте відповідь на запитання:
Яке пізнавальне значення має світова література для сучасного школяра?
* (Чому так важливо на сьогодні вивчати надбання світового літературознавства?
Чим збагачують людину твори світової літератури )
ІІ. Оголошення теми,мети. Мотивація навчальної діяльності учнів
2.1. Пояснення вчителя
Сьогодні ми полинемо у стародавній світ загадкового і прекрасного, адже розпочинаємо роботу над вивчення міфів давніх народів. Читаючи міфи, ви розширите ваші уявлення про життя стародавнього світу, звичаї, традиції, глибше пізнаєте вірування та побут різних народів. А отже, розширите свій світогляд.
Тема сьогоднішнього нашого уроку: «Поняття про міф. Основні тематичні групи міфів. Міф про Прометея»
Протягом уроку ми повинні:
2.2. Робота в зошитах
Запис теми в зошитах.
ІІІ. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
3.1. Розповідь вчителя
- З давніх-давен люди прагнули знайти відповіді на різноманітні запитання: «Хто створив світ?», «Звідки взялася перша людина?», «Чому небо під час грози блискає вогнем і гримить?» та інші. Аналізуючи навколишній світ, вони намагалися пояснити незрозуміле впливом могутніх надприродних сил. В їхній уяві поставали образи богів і духів, яким було підвладне все на світі і від яких залежало життя людей. Так, з'явилися міфи – оповіді, у яких відображалися найдавніші уявлення стародавньої людини про Всесвіт, Землю і саму себе.
МІФ – стародавня оповідь про явища природи і надприродні сили, про богів, духів, першопредків, героїв, у якій часто пояснювалося походження світу і життя на землі.
Робота з підручником
Ознаки міфу ( С. 8) (пояснення дітей)
Оскільки кожен народ протягом свого розвитку створював значну кількість міфів і мав свою систему фантастичних уявлень про світ і світобудову, виникло понятття міфології.
Міфологія - система фантастичних уявлень предків про світ і світобудову; сукупність міфів певного народу.
Відмінності між міфом і казкою
Для сучасного читача слово “міф” часто означає те саме, що й “казка”. Але міф і казка значною мірою відрізняються одне від одного. Міф, на відміну від казки, ніколи не був розвагою, його сприймали як надзвичайно серйозну спробу осмислити і пояснити світ. Саме тому він і дав поштовх розвиткові не тільки мистецтва, але й науки та філософії. На відміну від казки, міф сприймався як “правда”, як істина, а казка завжди створюється і сприймається як “неправда” і розповідається для розваги слухачів, навіть якщо вона має повчальний зміст.
Міф майже завжди пов’язаний з певною місцевістю, натомість дія казки відбувається “десь за горами, за лісами” чи у “тридесятому царстві”. Окрім того, події міфу мають значення для всього світу, а події казки впливають лише на долю її героїв.
3.2. Робота з ЛС «Тематичні групи міфів»
Міфи складалися задовго до того, як виникла писемність. Деталі міфів різних народів відрізнялися, але теми їх були подібні. На сьогодні відомі такі тематичні групи міфів:
Отже, міф – давнє джерело наших знань про те, як стародавні люди уявляли світ та пояснювали все, що в ньому відбувається.
3.3. Пояснення вчителя
Міфологія Давньої Греції є яскравим явищем світової літератури. Вона підштовхнула людей до необхідності інтелектуального розвитку, до появи багатьох наук, зокрема логіки, математики, риторики тощо. А отже, можна сказати, що грецькі міфи сприяли розвитку та вдосконаленню людини. Сьогодні й ми з вами розпочнемо читати один із грецьких міфів – міф про Прометея.
Міф оповідає нам про часи, коли люди тільки-но починали розселятися по землі. Вони боялися різних природних явищ, не знали мисливства і рибальства, навколишній світ здавався їм ворожим. Панував над цим світом могутній бог Зевс (С), який скинув з трону свого батька, знищив майже всіх титанів і, живучи на Олімпі (С), не дуже переймався проблемами звичайних людей. Та на захист смертних став могутній титан(Т) Прометей.
Матір'ю його була Феміда – богиня справедливості і правосуддя, батьком – титан Іапет. Батька разом із 2 братами Прометея Зевс скинув у Тартар – у найглибше дно землі і моря.
Прометей був кмітливим і не став на заваді Зевсові, він навіть допоміг прийти йому до влади, однак розсварили двох героїв саме люди.
3.4. Читання міфу
Яким же чином це сталося ми прочитаємо у міфі: С. 19 , 2 абзац «Прометей мав..», «… уперше відчули себе людьми»
3.5. Робота над прочитаним уривком
- У міфі знаходимо слова «Прометей мав благородне серце і багато чому навчив людей». Чому ж саме навчив людей Прометей?
- За що зажадали дарів діти Зевса, тобто молоді боги, від смертних?
- Щоб скласти угоду між людьми і богами зібралися обидві сторони. Хто представляв людей, а хто був представником богів?
- Перекажіть епізод, у якому говориться про те, до яких хитрощів вдався Зевс, щоб покращити життя людей.
- Якою була реакція Зевса?
- Знову зжалівся над людьми Прометей, вирішив допомогти знову, яким чином?
- Як змінив вогонь життя людей?
3.6. Коментар учителя
- Не залишив без уваги цю справу Прометея Зевс. У шаленій нестямі він звелів прикувати героя до скелі на самому краї землі. Зробити це мали Гефест (бог ковальства), а також вірні слуги Сила і Влада. Гефест боявся Зевса, адже ще в дитинстві батько у гніві схопив сина за ногу і кинув з Олімпу. Тому завдання Зевса було виконано.
3.7. Читання уривку від слів «Але словом не озивається гордий богоборець…» до слів «… я сам знесу свою кару» (С. 21)
3.8. Робота за змістом прочитаного
- Як поводив себе Прометей ?
- Про що це свідчить?
- Хто відвідав титана?
- Що він радив йому?
- Чи прислухався титан до порад? Як ви думаєте, чому?
ІV. Підведення підсумків уроку
4.1. Підсумкова бесіда
- Що таке міф? Міфологія?
- Які групи міфів ви пам'ятаєте?
- Чому важливо на сьогодні ознайомлюватися з міфологією давніх народів?
- Міфологію якого народу розпочали вивчати сьогодні, з якими героями ознайомилися?
4.2. Словесне малювання
«Яким я уявляю Прометея»
V. Оголошення і коментар домашнього завдання
Дочитати міф про Прометея ( С. 21-24), усна відповідь на запит. №1 (С. 25).