Причини конфліктів у класі та в стосунках з людьми, шляхи їх вирішення

Про матеріал
Тема віховної роботи: Причини конфліктів у класі та в стосунках з людьми, шляхи їх вирішення. Мета: 1. Розширити знання дітей про причини, які призводять до виникнення конфліктів та способи їх уникнення; формувати навички культурної поведінки в спілкуванні з однолітками; виховувати доброзичливе ставлення один до одного. допомогти учням визначати шляхи розв'язання конфлікту; навчити аналізувати конфлікт та запобігати йому. 2. Сприяти формуванню умінь уникати та вирішувати конфлікти мирним шляхом, сприяти формуванню поваги до оточуючих. 3. Розвивати пам'ять, увагу, комунікативні здібності учнів, уміння знаходити виходи з конфліктних ситуацій.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект

виховного заходу на тему:

 

Причини конфліктів у класі та в стосунках з людьми, шляхи їх вирішення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Причини конфліктів у класі та в стосунках з людьми, шляхи їх вирішення.

Мета:

  1. Розширити знання дітей про причини, які призводять до виникнення конфліктів та способи їх уникнення; формувати навички культурної поведінки в спілкуванні з однолітками; виховувати доброзичливе ставлення один до одного. допомогти учням  визначати шляхи розв'язання конфлікту; навчити аналізувати конфлікт та запобігати йому.
  2. Сприяти формуванню умінь уникати та вирішувати конфлікти мирним шляхом, сприяти формуванню поваги до оточуючих.
  3. Розвивати пам'ять, увагу, комунікативні здібності учнів, уміння знаходити виходи з конфліктних ситуацій.

 

Особливості підготовки та проведення: заздалегідь готуються засоби наочності, ситуації для інтерактивних ігор , захід проводиться після уроків, час проведення 45 хвилин.

 

Особливості оформлення приміщення: на дошку по ходу години спілкування прикріплюються плакати.

 

Засоби наочності: плакат для інтерактивної гри, картки із ситуаціями.

 

План заходу:

  1. Вступне слово вчителя (2 хв)
  2. Інтерактивна гра «Розшифруй слово» (8 хв)
  3. Бесіда про конфлікт як явище (15 хв)
  4. Інтерактивна гра «Знайди вихід» (15 хв)
  5. Підведення підсумків (5 хв)

 

 

Хід заходу

 

1. Вступне слово

 

Вчитель: Сьогодні на нас чекає цікаве спілкування. Ми намагатимемося пізнати один одного, будемо ділитися своїми думками, вирішувати не лише цікаві, але й корисні питання. Отож, поговоримо сьогодні про конфлікт.

 І в ході бесіди пропоную вам дотримуватися простих правил:

Ø  Стався до товаришів із повагою.

Ø  Не смійся з інших.

Ø  Будь активним.

Ø  Уважно слухай товариша.

 

2. Інтерактивна гра «Розшифруй слово»

 

На дошку чіпляється плакат із написаним по вертикалі словом «КОНФЛІКТ»

Вчитель: Ви всі вже дорослі, маєте уяву про те, що собою являє конфлікт. Давайте до кожної букви цього неприємного слова разом з вами придумаємо слова, що асоціюються у нас із ним. Почнемо з букви «К». І обов’язково поясніть вашу асоціацію.

(вчитель записує слова на плакаті поряд з буквою «К» та іншими, додаток 1)

Учні: Крики. Тому що при багатьох конфліктах люди починають кричати одне на одного.

Вчитель: Тепер перейдемо до букви «О».

Учні: Образа. Бо будь-який конфлікт несе за собою образу.

Вчитель: На черзі буква «Н».

Учні: Непорозуміння. Це те, через що виникає конфлікт.

Вчитель: Далі буква «Ф».

Учні: Фарс. В нього переходить конфлікт, коли люди занадто довго сперечаються і не можуть дійти згоди.

Вчитель: Буква «Л».

Учні: Лицемірство. Дуже часто присутнє у конфлікті

Вчитель: «І».

Учні: Ігнорування. Люди ігнорують інтереси і почуття одне одного при конфлікті.

Вчитель: Тепер ще одна буква «К».

Учні: Кошмар. Це те, як відчувають конфлікт двох людей близькі їм люди.

Вчитель: І остання буква «Т».

Учні: Тривога. Це те, що залишається після так і не вирішеного конфлікту.

Вчитель: Отже, давайте подивимося, що в нас вийшло. Конфлікт це крики, образа, непорозуміння, фарс, лицемірство, ігнорування, кошмар і тривога. Ці слова найбільш повно і з усіх сторін характеризують конфлікт як явище. Давайте дамо узагальнене визначення конфлікту.

Учень: Конфлікт це зіткнення сторін, наприклад двох людей із різними інтересами, думками, поглядами або бажаннями.

Вчитель: Чи всі згодні з таким визначенням?

Учні: Згодні.

Вчитель: Отже, поговоримо тепер про конфлікт більш широко.

 

2. Бесіда про конфлікт як явище

 

Вчитель: Життя, в тому числі і шкільне, сповнене конфліктів, тому кожному необхідно знати психологічну природу конфлікту, його структуру й динаміку, ефективні шляхи розв’язання.

Конфліктологія - нелегка наука. Але проблема не в її важкодоступності, а в небажанні людини пізнати її. Тож я спробую допомогти знайти вам відповіді на різні запитання, що стосуються конфліктів.

Як ви думаєте, чи змогли б люди жити не конфліктуючи один з одним?

Учні: Ні, не змогли б. Тому що всі ми різні, маємо різні інтереси і вподобання, різні думки і погляди.

Вчитель: Звичайно! Давайте назвемо найпоширеніші причини конфліктів.

(вчитель малює на дошці схему, додаток 2)

Учні:  Неприйняття чужої думки, нехтування правами іншої людини, прагнення домінувати, невміння слухати інших, свідоме прагнення скривдити одне одного, нерозуміння, невміння керувати емоціями.

Вчитель:  Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування. Скажіть, будь ласка, що, на вашу думку, є основою культури спілкування?

Учні: Ставлення до людей з повагою, не вживати лайливих слів, розмовляти з людьми ввічливо.

Вчитель:  Правильно. Конфлікт може виникнути в будь-якій ситуації, навіть у такій, де, здавалося б, конфлікту бути і не може. Він виникає будь-де - вдома, в школі, на вулиці. Велику частину свого дня ви проводите у школі. Згадайте, будь ласка, останні конфлікти, які виникали, наприклад, у вашому класі.

(учні згадують свої конфліктні ситуації)

Вчитель: Майже будь-яку конфліктну ситуацію можна оминути. Як ви думаєте, якими способами ви могли б уникнути тих конфліктів, про які щойно говорили?

(діти пропонують різні способи уникнення обговорених конфліктних ситуацій)

Вчитель: Але буває і так, що оминути конфлікт ну ніяк не можна. Що потрібно робити для того, щоб конфлікт не перейшов у серйозну сварку?
Учні: Намагатися опанувати себе, не піддаватися гніву, не кричати, не відповідати образою на образу.

Вчитель: Правильно, в конфліктній ситуації ви повинні самі поводитися гідно і не принижувати іншу людину. Потрібно поважати людину. Поважати — значить враховувати думку іншої людини. Ставтеся до іншого так, як ви хотіли б, щоб ставилися до вас. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і не оцінювати його. Важливо мати бажання зрозуміти іншу людину, прийняти її думку, але «прийняти» при цьому не означає «погодитися». Давайте поговоримо про те, як можна вийти з конфліктних ситуацій. Існує декілька способів:

1. Активно діяти, завзято доводити свою правоту, не зважаючи на чиюсь думку. Але цей спосіб не такий вже і добрий. Він викликає в оточуючих почуття відчуження, ворожості. Якщо ви хочете зберегти з друзями гарні стосунки, то такий спосіб не варто застосовувати.

2. Відомий спосіб — пошук компромісу. Обидві сторони конфлікту поступаються одна одній, доки не знайдуть спільного рішення, яке влаштовує всіх.

3. Є й інші способи. Наприклад, можна уникнути конфлікту. Це доцільно в тих випадках, коли не потрібно доводити власну правоту. Не слід сперечатися з людьми напідпитку чи психічно хворими, не слід вступати в суперечки з людьми малознайомими чи просто випадковими перехожими.

4. А ще є спосіб співпраці. Він може допомогти вийти з конфлікту, який виник із батьками чи вчителями. Для застосування цього методу потрібен час і готовність до самовдосконалення. Спочатку необхідне бажання обох сторін, а потім обговорити ситуацію.

Отже, як бачимо, будь-яка конфліктна ситуація вимагає від людини розв’язання. Від нас залежить, який спосіб розв’язання конфлікту обрати в кожному конкретному випадку.

Час минає. Будь-який конфлікт проходить. Що ви відчуваєте, коли згадуєте який-небудь конфлікт?

Учні: Неприємно згадувати конфлікти, часом залишається почуття вини, сором за свою поведінку під час конфлікту.

Вчитель: Саме так. Але чи є у конфлікту позитивна сторона? Чи це все ж таки

суто негативне явище?

Учні: Конфлікти лежать в основі будь-якого художнього твору. Якщо б не було конфлікту, ми не могли б насолоджуватися романами і повістями.

Вчитель: Значить, без конфліктів життя було б одноманітним.

 

4. Інтерактивна гра «Знайди вихід»

 

(учні діляться на 3 групи, кожна з яких отримує 3 ситуації на картках, з яких потрібно знайти оптимальний вихід, щоб запобігти або вирішити конфлікт (додаток 3), ситуації обговорюються)

 

5. Висновки

 

Вчитель: Отже, давайте підіб’ємо підсумки сьогоднішньої бесіди. Ми розібралися, що таке конфлікт, обговорили ваші приклади з життя, визначили способи вирішення конфліктів, самі розв’язали декілька конфліктних ситуацій. Можливо, у когось є питання?

(учні задають питання, вчитель відповідає)

Вчитель: Наше спілкування доходить кінця. Сподіваюся, тепер ви будете більш уважні й шанобливі до своїх товаришів і слово «конфлікт» не звучатиме у вашому класі.


Використані джерела

 

1. Класному керівнику. Усе для роботи. №10, 2012 р,  ст. 41-43

2. Вчитель – вчителю, учням і батькам (http://teacher.at.ua/)

3. Учительська світлиця (http://uchitelska.at.ua/publ/vikhovna_robota/godini_spilkuvannja/konflikti_v_ditjachomu_kolektivi/48-1-0-516)

4. Години спілкування. 9–11 класи / Укладач В. М. Ан- дрєєва. — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 128 с. — (Серія «Класний керівник»). ст. 13-19

 

 


Додаток 1

 

К

КРИК

О

ОБРАЗА

Н

НЕПОРОЗУМІННЯ

Ф

ФАРС

Л

ЛИЦЕМІРСТВО

І

ІГНОРУВАННЯ

К

КОШМАР

Т

ТРИВОГА

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

1 Група

  • Ви їдете у автобусі. Заплатили за білет, але через деякий час кондуктор знову до вас підходить і каже, що ви не платили, вимагає гроші.
  • Ваш молодший брат розбив мамину улюблену чашку і каже їй, що то не він, а ви розбили.
  • Вчитель підозрює, що ви списали домашню роботу, хоча ви цього не робили. Погрожує поставити двійку.

2 Група

  • Ви дали касиру в магазині 100 гривень. Він дав вам решту, як із 50, і на ваші доводи про те, що ви давали 100 гривень, відповідає, що ви його обманюєте.
  • Батьки обіцяли вам на день народження подарувати велосипед, але через двійку в школі сказали, що зовсім нічого не даруватимуть.
  • На сходах ви випадково налетіли на старшокласника. Він упевнений, що ви це зробили навмисне і хоче «дати здачі».

3 Група

  • В маршрутному таксі ви дали водію купюру високого номіналу, а він відмовляється вас перевозити, посилаючись на те, що йому нічим дати решту.
  • Ви загубили дорогий мобільний телефон, подарований батьками. Батьки розгнівані.
  • Ваш однокласник кожен день до вас чіпляється з образами і намагається принизити.
docx
Додано
20 березня 2020
Переглядів
2993
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку