Конспект
виховного заходу на тему:
“ Причини конфліктів у класі та в стосунках з людьми, шляхи їх вирішення ”
Тема: Причини конфліктів у класі та в стосунках з людьми, шляхи їх вирішення.
Мета:
Особливості підготовки та проведення: заздалегідь готуються засоби наочності, ситуації для інтерактивних ігор , захід проводиться після уроків, час проведення 45 хвилин.
Особливості оформлення приміщення: на дошку по ходу години спілкування прикріплюються плакати.
Засоби наочності: плакат для інтерактивної гри, картки із ситуаціями.
План заходу:
Хід заходу
1. Вступне слово
Вчитель: Сьогодні на нас чекає цікаве спілкування. Ми намагатимемося пізнати один одного, будемо ділитися своїми думками, вирішувати не лише цікаві, але й корисні питання. Отож, поговоримо сьогодні про конфлікт.
І в ході бесіди пропоную вам дотримуватися простих правил:
Ø Стався до товаришів із повагою.
Ø Не смійся з інших.
Ø Будь активним.
Ø Уважно слухай товариша.
2. Інтерактивна гра «Розшифруй слово»
На дошку чіпляється плакат із написаним по вертикалі словом «КОНФЛІКТ»
Вчитель: Ви всі вже дорослі, маєте уяву про те, що собою являє конфлікт. Давайте до кожної букви цього неприємного слова разом з вами придумаємо слова, що асоціюються у нас із ним. Почнемо з букви «К». І обов’язково поясніть вашу асоціацію.
(вчитель записує слова на плакаті поряд з буквою «К» та іншими, додаток 1)
Учні: Крики. Тому що при багатьох конфліктах люди починають кричати одне на одного.
Вчитель: Тепер перейдемо до букви «О».
Учні: Образа. Бо будь-який конфлікт несе за собою образу.
Вчитель: На черзі буква «Н».
Учні: Непорозуміння. Це те, через що виникає конфлікт.
Вчитель: Далі буква «Ф».
Учні: Фарс. В нього переходить конфлікт, коли люди занадто довго сперечаються і не можуть дійти згоди.
Вчитель: Буква «Л».
Учні: Лицемірство. Дуже часто присутнє у конфлікті
Вчитель: «І».
Учні: Ігнорування. Люди ігнорують інтереси і почуття одне одного при конфлікті.
Вчитель: Тепер ще одна буква «К».
Учні: Кошмар. Це те, як відчувають конфлікт двох людей близькі їм люди.
Вчитель: І остання буква «Т».
Учні: Тривога. Це те, що залишається після так і не вирішеного конфлікту.
Вчитель: Отже, давайте подивимося, що в нас вийшло. Конфлікт це крики, образа, непорозуміння, фарс, лицемірство, ігнорування, кошмар і тривога. Ці слова найбільш повно і з усіх сторін характеризують конфлікт як явище. Давайте дамо узагальнене визначення конфлікту.
Вчитель: Чи всі згодні з таким визначенням?
Учні: Згодні.
Вчитель: Отже, поговоримо тепер про конфлікт більш широко.
2. Бесіда про конфлікт як явище
Вчитель: Життя, в тому числі і шкільне, сповнене конфліктів, тому кожному необхідно знати психологічну природу конфлікту, його структуру й динаміку, ефективні шляхи розв’язання.
Конфліктологія - нелегка наука. Але проблема не в її важкодоступності, а в небажанні людини пізнати її. Тож я спробую допомогти знайти вам відповіді на різні запитання, що стосуються конфліктів.
Як ви думаєте, чи змогли б люди жити не конфліктуючи один з одним?
Учні: Ні, не змогли б. Тому що всі ми різні, маємо різні інтереси і вподобання, різні думки і погляди.
Вчитель: Звичайно! Давайте назвемо найпоширеніші причини конфліктів.
(вчитель малює на дошці схему, додаток 2)
Учні: Неприйняття чужої думки, нехтування правами іншої людини, прагнення домінувати, невміння слухати інших, свідоме прагнення скривдити одне одного, нерозуміння, невміння керувати емоціями.
Вчитель: Якщо ми подивимося на перші п’ять причин, то зрозуміємо, що сварки найчастіше виникають через те, що люди не володіють культурою спілкування. У зв’язку з цим конфлікти можуть призвести до тривалих образ і виникнення неприємних почуттів або навіть руйнування стосунків. А тому, щоб побудувати і зберегти гарні взаємини з іншими, нам потрібно дотримуватися правил культури спілкування. Скажіть, будь ласка, що, на вашу думку, є основою культури спілкування?
Учні: Ставлення до людей з повагою, не вживати лайливих слів, розмовляти з людьми ввічливо.
Вчитель: Правильно. Конфлікт може виникнути в будь-якій ситуації, навіть у такій, де, здавалося б, конфлікту бути і не може. Він виникає будь-де - вдома, в школі, на вулиці. Велику частину свого дня ви проводите у школі. Згадайте, будь ласка, останні конфлікти, які виникали, наприклад, у вашому класі.
(учні згадують свої конфліктні ситуації)
Вчитель: Майже будь-яку конфліктну ситуацію можна оминути. Як ви думаєте, якими способами ви могли б уникнути тих конфліктів, про які щойно говорили?
(діти пропонують різні способи уникнення обговорених конфліктних ситуацій)
Вчитель: Але буває і так, що оминути конфлікт ну ніяк не можна. Що потрібно робити для того, щоб конфлікт не перейшов у серйозну сварку?
Учні: Намагатися опанувати себе, не піддаватися гніву, не кричати, не відповідати образою на образу.
Вчитель: Правильно, в конфліктній ситуації ви повинні самі поводитися гідно і не принижувати іншу людину. Потрібно поважати людину. Поважати — значить враховувати думку іншої людини. Ставтеся до іншого так, як ви хотіли б, щоб ставилися до вас. Потрібно приймати іншого таким, яким він є, і не оцінювати його. Важливо мати бажання зрозуміти іншу людину, прийняти її думку, але «прийняти» при цьому не означає «погодитися». Давайте поговоримо про те, як можна вийти з конфліктних ситуацій. Існує декілька способів:
1. Активно діяти, завзято доводити свою правоту, не зважаючи на чиюсь думку. Але цей спосіб не такий вже і добрий. Він викликає в оточуючих почуття відчуження, ворожості. Якщо ви хочете зберегти з друзями гарні стосунки, то такий спосіб не варто застосовувати.
2. Відомий спосіб — пошук компромісу. Обидві сторони конфлікту поступаються одна одній, доки не знайдуть спільного рішення, яке влаштовує всіх.
3. Є й інші способи. Наприклад, можна уникнути конфлікту. Це доцільно в тих випадках, коли не потрібно доводити власну правоту. Не слід сперечатися з людьми напідпитку чи психічно хворими, не слід вступати в суперечки з людьми малознайомими чи просто випадковими перехожими.
4. А ще є спосіб співпраці. Він може допомогти вийти з конфлікту, який виник із батьками чи вчителями. Для застосування цього методу потрібен час і готовність до самовдосконалення. Спочатку необхідне бажання обох сторін, а потім обговорити ситуацію.
Отже, як бачимо, будь-яка конфліктна ситуація вимагає від людини розв’язання. Від нас залежить, який спосіб розв’язання конфлікту обрати в кожному конкретному випадку.
Час минає. Будь-який конфлікт проходить. Що ви відчуваєте, коли згадуєте який-небудь конфлікт?
Учні: Неприємно згадувати конфлікти, часом залишається почуття вини, сором за свою поведінку під час конфлікту.
Вчитель: Саме так. Але чи є у конфлікту позитивна сторона? Чи це все ж таки
суто негативне явище?
Учні: Конфлікти лежать в основі будь-якого художнього твору. Якщо б не було конфлікту, ми не могли б насолоджуватися романами і повістями.
Вчитель: Значить, без конфліктів життя було б одноманітним.
4. Інтерактивна гра «Знайди вихід»
(учні діляться на 3 групи, кожна з яких отримує 3 ситуації на картках, з яких потрібно знайти оптимальний вихід, щоб запобігти або вирішити конфлікт (додаток 3), ситуації обговорюються)
5. Висновки
Вчитель: Отже, давайте підіб’ємо підсумки сьогоднішньої бесіди. Ми розібралися, що таке конфлікт, обговорили ваші приклади з життя, визначили способи вирішення конфліктів, самі розв’язали декілька конфліктних ситуацій. Можливо, у когось є питання?
(учні задають питання, вчитель відповідає)
Вчитель: Наше спілкування доходить кінця. Сподіваюся, тепер ви будете більш уважні й шанобливі до своїх товаришів і слово «конфлікт» не звучатиме у вашому класі.
Використані джерела
1. Класному керівнику. Усе для роботи. №10, 2012 р, ст. 41-43
2. Вчитель – вчителю, учням і батькам (http://teacher.at.ua/)
3. Учительська світлиця (http://uchitelska.at.ua/publ/vikhovna_robota/godini_spilkuvannja/konflikti_v_ditjachomu_kolektivi/48-1-0-516)
4. Години спілкування. 9–11 класи / Укладач В. М. Ан- дрєєва. — Х. : Вид. група «Основа», 2014. — 128 с. — (Серія «Класний керівник»). ст. 13-19
Додаток 1
К |
КРИК |
О |
ОБРАЗА |
Н |
НЕПОРОЗУМІННЯ |
Ф |
ФАРС |
Л |
ЛИЦЕМІРСТВО |
І |
ІГНОРУВАННЯ |
К |
КОШМАР |
Т |
ТРИВОГА |
Додаток 2
Додаток 3
1 Група
2 Група
3 Група