Тема: «Причини виникнення конфліктів і способи їх розв’язання».
Цілі: Формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про конфлікти, їх класифікацію, стадії розвитку, причини; систематизувати знання, уявлення про способи та етапи конструктивного розв’язання конфліктів; формувати наскрізні вміння; розвивати вміння розв'язувати конфлікти, долати негативні наслідки, відпрацьовувати конкретні прийоми самоконтролю в конфліктних ситуаціях, виховувати толерантне ставлення до інших людей.
Формування ключових компетентностей:
слухати співрозмовника, ефективно застосовувати навички мовлення під час спілкування;
діяти в умовах ризиків та непередбачуваних ситуацій; досягати мети, вчитися на власних помилках; усвідомлювати власні слабкі та сильні сторони; демонструвати позитивний світогляд у поведінці; ціннісне ставлення до власного життєвого досвіду;
Очікувані результати: учні називають та характеризують різні способи розв’язання конфліктів; пояснюють алгоритм прийняття зважених рішень; наводять приклади конфліктогенів у різних ситуаціях; моделюють ситуації конструктивного розв’язання конфліктів; уміють аналізувати конфлікти та конструктивно їх розв’язувати.
Основні поняття: конфлікт, конфліктогени, конструктивний і деструктивний конфлікт, риси характеру.
Обладнання: зошити, підручники, хмарини слів, інтелектуальна карта
«Конфлікт», роздавальний матеріал «Хмарини» для роботи в групах, повітряна кулька.
Основи здоров'я: підручник для 7-го кл. загальноосв. навч. закладів / Т.Є.
Бойченко, І.П. Василашко, О.К. Гурська та ін. –Київ: Генеза, 2015. – 128с.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Хід уроку
I. Організація класу. Створення сприятливої атмосфери.
1. Інтерактивний прийом «Доброго дня тим, хто» - учитель вимовляє, додаючи фрази «…сказав приємні слова іншій людині; радів першому снігу; у доброму гуморі; в кого карі очі; хоче спілкуватися; снідав; чистив зуби» тощо. Після кожної фрази учні, які вважають, що фраза стосується їх, сідають.
2. Вправа «Мені важливо...». Чарівна скринька
Напишіть два правила спілкування з людьми, які є важливими для вас і прикріпіть до чарівної скриньки
1. ______________________________________
2. ______________________________________
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Вправа «Серце». У дітей на столах лежать червоні аркуші, і вчитель пропонує з них вирвати (створити) серце: зігнути аркуш навпіл, відірвати по формі напівсерце (спочатку відірвати півколо, звузити до низу, зверху відірвати трикутник). Розкрити його.
Написати на створених серцях своє ім’я і найкращу свою рису, або іншу характеристику.
Чи схожі у вас серця і написи на них? Чому вони відрізняються, адже всі виконували однакові дії? Чи однакові ви характеристики написали?
Висновок. Виконуючи одні і ті ж дії, результат у кожного свій. Серця, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Від того, що серця неоднакові, загальна картина лише виграє — вона стає різноманітнішою й цікавішою. Так само різняться люди — зовнішністю (раса, шкіра, стать, вік, фігура тощо) і внутрішнім світом (характер, світогляд, віра, політичні погляди, культура, освіта тощо).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку.
Вправа «Мікрофон». Аналіз змісту притчі
НА ПРИЙОМІ В ЛІКАРЯ
До кабінету відомого психіатра якось увійшов чоловік, на перший погляд цілком урівноважений, поважний та елегантний. Та кілька хвилин розмови лікар переконався, що відвідувач перебув у глибокій депресії.
Лікар розпочав детальне обстеження і під кінець розмови спитав свого нового пацієнта:
А чому б вам сьогодні увечері не піти до цирку, що саме п риїхав до нашого міста? У виставі бере участь знаменитий клоун, який уже розвеселив півсвіту. Всі про нього кажуть, що він надзвичайно талановитий. Це неодмінно розважить вас, ось побачите.
Пацієнт зі сльозами вимовив:
Та я ж і є той клоун. Одне питання не дає мені спокою: як відчути, коли маю грати свою роль, а коли справді можу бути собою? Я вдаю, бо часто не маю сили бути таким, який я є... Загалом тому, що це могло б комусь не сподобатися. Не знаю, може, це пересторога, яку відчувають усі... може, іншим також не хотілося б завжди бути на вигляд спритнішими та сильнішими, ніж вони є насправді...
Висновки. Депресія є наслідком внутрішнього конфлікту. Важливо відкидати подібні страхи, сором, вагання і бути лише самим собою.
Ми щодня вступаємо в конфлікти: з самим собою, з оточуючими нас людьми, з рідними людьми, з суспільством.
- Конфлікти супроводжують нас все життя, вони вносять напругу у відносинах, позбавляють нас спокою і радості, не дають можливості повноцінно працювати.
- І хоча багато хто вважає конфлікт негативною і руйнівною силою, чи можемо ми обійтися без конфліктів?
Чарльз Ліксон (американський професор, адвокат, конфліктолог) у своїй книзі «Конфлікт. Сім кроків до миру» говорить так:
«Де є людина, там завжди є конфлікти. Вони супроводжують нас все життя від народження і до самої смерті. Конфлікти – це норма життя. Якщо у вашому житті немає конфліктів – перевірте чи є у вас пульс».
Думаю, що пульс ви вже перевірили і переконалися, що він є. Значить, і конфлікти є. Конфлікт – це добре чи погано? Про це ми поговоримо на сьогоднішньому уроці. Тема уроку «Причини виникнення конфліктів і способи їх розв’язання». Епіграфом до нашого уроку буде вислів, який є на дошці «Найсильніший той, хто володіє собою, але грає за спільними правилами» Сенека
Вправа «Шкала актуальності»
— Наскільки актуальною для кожного з вас є тема уроку? Озвучте показник за 5-бальною шкалою: 0 — зовсім не важлива, ..., 5 — саме те, що необхідно знати (вміти, розуміти тощо) на найближчий час.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа «Якщо конфлікт — це...»
Ціль: учням пропонується подумати і висловити свої асоціації, почуття, образи, пов'язані зі словом конфлікт.
Набір завдань
Якщо конфлікт – це день тижня, то який?
Якщо конфлікт – це дерево, то яке?
Якщо конфлікт – це птах, то який?
Якщо конфлікт – це овоч, то який?
Якщо конфлікт – це колір, то який?
Якщо конфлікт – це пора року, то яка?
Якщо конфлікт – це явище природи, то яке?
Якщо конфлікт – це посуд, то який?
Якщо конфлікт – це їжа, то яка?
Якщо конфлікт – це тварина, то яка?
Якщо конфлікт – це музичний інструмент, то який?
Якщо конфлікт – це квітка, то яка?
Якщо конфлікт – це фрукт, то який?
Якщо конфлікт – це учні, то якого класу?
План вивчення теми: (схема на дошці)
Що таке конфлікт.
Причини виникнення конфліктів.
Класифікація конфліктів.
Способи розв’язання конфліктної ситуації.
2. Вправа «Мозковий штурм». Дайте визначення «Що таке конфлікт».(створення інтелект – карти)
Конфлікт (лат. сопflictus— «зіткнення», «сутичка») — зіткнення протилежних інтересів і поглядів, напруження і крайнє загострення суперечностей, що призводить до активних дій, ускладнень, боротьби, супроводжені складними колізіями. Конфліктні ситуації вивчає конфліктологія.
Перевіримо ваші знання, які маєте про конфлікт . Завдання виконується у парі.
До кожної хмаринки приклеєне завдання, яке необхідно виконати. Після виконання учні вивішують на дошку. Якщо в когось виникли питання, то вони можуть глянути у підручнику тема «Конфлікт» (Додаток )
Сядьте зручніше, закрийте очі і уявіть на хвилину, ніби Ви яблуко. Стигле, соковите, красиве, ароматне, наливне яблучко, яке мальовничо висить на гілочці. Всі милуються Вами, захоплюються. Раптом звідки не візьмись, підповзає до Вас черв’як. І каже: «Зараз я тебе буду їсти!» Що б Ви відповіли черв’яку? Відкрийте очі і дайте свою відповідь.
Способів розв'язання конфліктів чимало. Людина може скористатися тими, які вважає прийнятними в певній ситуації. Наприклад, може вибрати таку стратегію поведінки в конфлікті, яку називають суперництвом. Тоді вона прагнутиме домогтися свого, нехай навіть на шкоду людям, які її оточують. А можна вибрати іншу стратегію поведінки — співробітництво. Це пошук такого варіанта поведінки, при якому враховуються інтереси обох сторін. Звісно, результати такої різної поведінки так само будуть різними: у першому випадку 1 конфлікт поглиблюється, а в другому — долається.
Окрім суперництва й співробітництва, можна вибрати інші способи поведінки в конфлікті. Компроміс — вибір проміжного варіанта, в якому кожна конфліктуюча сторона щось виграє, а в чомусь поступається. Пристосування — відмова від власних інтересів. Ухиляння — вихід із конфліктної ситуації без спробу її розв'язання.
V. Рефлексивно – узагальнюючий етап.
1. Психологічна ілюстрація « Повітряна кулька»
Двоє учнів надувають повітряні кульки.
Один учень випускає кульку раптово, а другий поволі випускає з неї повітря.
Що відбулося з першою кулькою? Вона стала некерована. А друга?
2. Вправа «Плакат думок».
- Як впливає конфлікт на здоров’я? Об’єднайтеся у дві групи по варіантах і дайте
Відповідь. Для виконання завдання 3 хв.(учні створюють групи, на аркуші записують твердження і відповідають, а потім відповіді доповнюються з інтелект-карти)
3. Притча «Мішок картоплі»
Учень запитав учителя:
- Ти такий мудрий. Ти завжди в гарному настрої, ніколи не злишся. Допоможи і мені бути таким.
Учитель погодився і попросив учня принести картоплю і прозорий мішок.
- Якщо ти на кого-небудь розлютишся і будеш тримати образу, - сказав учитель, - то візьми цю картоплю. З одного її боку напиши своє ім'я, з іншого ім'я людини, з якою стався конфлікт, і поклади цю картоплю в мішок.
- І це все? - здивовано запитав учень.
- Ні, - відповів учитель. Ти повинен завжди цей мішок носити з собою. І кожен раз, коли на кого-небудь образишся, додавати в нього картоплю. Учень погодився...
Минув якийсь час. Мішок учня наповнювався картоплею і став уже досить важким. Його дуже незручно було завжди носити з собою.
До того ж та картопля, що він поклав на самому початку, стала псуватися.
Деяка згнила, деяка проросла, деяка зацвіла і мала різкий неприємний запах.
Учень прийшов до вчителя і сказав:
- Це вже неможливо носити з собою. По-перше, мішок занадто важкий, а по-друге, картопля зіпсувалася. Запропонуй що-небудь інше.
Але вчитель відповів:
- Теж саме відбувається і у тебе в душі. Коли ти на кого-небудь сердитий,
ображаєшся, то у тебе в душі з'являється важкий камінь. Просто ти це відразу не помічаєш. Потім каменів стає все більше.
Вчинки перетворюються у звички, звички у характер, який породжує негативні вади. І про цей вантаж не дуже легко забути, адже він занадто важкий, щоб носити його постійно з собою.
Я дав тобі можливість спостерігати весь цей процес з боку. Кожен раз, коли ти вирішиш образитися або, навпаки, образити когось, подумай, чи потрібен тобі цей камінь.
Наші вади породжуємо ми самі. А чи потрібно Вам тягати мішок зіпсованої картоплі за спиною?
4. Вправа «5 пальців».
Погляньте на зображення долоні і по перших назви пальців проаналізуйте свою роботу на уроці. Чи справдилися ваші очікування?
VI. Оцінювання роботи учнів. Повідомлення домашнього завдання.
План конспект уроку
Етап уроку |
Форми і види роботи |
Обладнання |
І. Організаційний етап |
Вправа «Доброго дня тим, хто..» Вправа |
Намальована на дошці скринька, стікери |
ІІ. Актуалізація опорних знань. |
Вправа «Серце»
|
Аркуш паперу |
ІІІ. Цілепокладання. Мотивація навчальної діяльності |
Вправа «Мікрофон» Вправа «Шкала актуальності» Ознайомлення з метою уроку |
Мікрофон, девіз |
ІV. Цілереалізація. Вивчення нової теми |
Вправа «Якщо конфлікт – це..» Вправа «Мозковий штурм» Вправа «Хмарини слів», робота в групах Вправа «Моделювання ситуації» Представлення результатів |
Хмарини слів, |
V. Рефлексивно – узагальнюючий етап |
Вправа «Повітряна кулька» Вправа «Плакат думок» Вправа «Притча. Мішок картоплі» Рефлексія. Вправа «5 пальців» Оцінювання роботи учнів |
2 Кульки , плакат, маркер, зображення долоні |
VІ. Повідомлення домашнього завдання |
Різнорівневі завдання |
|
1