Тема: Приголосні звуки. Позначення їх буквами
Мета: уточнити і закріпити знання учнів про вимову приголосних звуків, навчати учнів впізнавати і розрізняти на слух за способом вимовляння приголосні звуки (утворення перешкоди на шляху видихуваного повітря) та позначення їх буквами на письмі; ; повторити алфавіт; формувати навички звукобуквеного аналізу слова; розвивати спостережливість; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: проектор, ноутбук, конверти із деформованим реченням, презентація (вміщено відеоролики) ,картки із домашнім завданням.
Тип уроку: інтегрований
Клас :2
Хід уроку
1. Організація класу до уроку
1.1. Привітання з учнями
-Доброго дня, діти.
1.2.Створення сприятливого психологічного комфорту
Встаньте, дітки, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
Один одному всміхніться
Привітайтесь: Добрий день!
Хай гарно розпочнеться сьогоднішній день!
1.3.Перевірка готовності учнів до уроку
-Діти ,а зараз уважно подивіться на свої парти у вас на партах повинні бути лише робочі зошити, пенал . Усе інше заховайте у портфелі.
2.Актуалізація опорних знань учнів
2.1.Повторення вивченого матеріалу
— Скажіть чи знаєте ви чим відрізняються звуки і букви?
— Скільки є всього букв в українській абетці?
Давайте повторимо абетку всі разом (учні в голос повторюють ). Хто сам хоче розказати українську абетку?
-Скажіть, діти, скільки в українській мові є голосних звуків? (Шість)
- Які ви знаєте голосні звуки? (Учні називають їх). За участю чого вимовляємо голосні звуки?(голосу).
2.2. Мотивація навчальної діяльності учнів
-Скажіть ,діти, на які 2 групи поділяються звуки ?Ви вже вивчали та знаєте 1 групу звуків-це голосні ,а 2 групу звуків ми сьогодні на уроці з вами повторимо для того, щоб ви їх краще знали.
Сьогодні ми будемо повторювати приголосні звуки та букви, якими вони позначаються на письмі. А ще нас чекає багато цікавих завдань, які ми будемо виконувати разом з вами
2.3.Каліграфічна хвилинка
-Відгадайте загадку. Хто знає відповідь піднімає руку
Шия довга й ніжна,
Пір'я білосніжне.
Їсть траву, комашок,
Рибу й черепашок. (Лебідь)
- Відкрийте зошити і запишіть число, класна робота.
- Зверніть увагу на дошку Ле бі дь лебідь (Записано на дошці)
- Давайте прочитаємо записане на дошці (учні читають записане)
- Скажіть, які ви знаєте типи з'єднань? (учні називають типи з'єднань) . -Зверніть увагу на дошку.
У складі Ле - середнє з'єднання; у складі бі - верхнє з'єднання; у складі дь - верхнє з'єднання (показую та одночасно озвучую типи з'єднань)
???? (Л)- починаємо писати букву ел трохи вище нижньої рядкової лінії ведемо в низ до нижньої рядкової лінії робочого рядка і заокруглюємо вправо ,ведемо довгу похилу лінію до верхньої міжрядкової лінії не відриваючи руки ведемо пряму лінію в низ до нижньої рядкової лінії ,заокруглюємо в право ;середнє з'єднання.
(е )починаємо писати букву е вище нижньої рядкової лінії ,ведемо трошки вверх та заокруглюємо в право ;середнє з'єднання.
(б) – починаємо писати букву бе вище нижньої рядкової лінії пишемо овал, потім ведемо верх пряму лінію до верхньої міжрядкової лінії робочого рядка верху пишемо рисочку вправо ,далі пишемо верхнє з'єднання.
(і )- пишемо букву і вище нижньої рядкової лінії і повертаємося назад до нижньої рядкової лінії, зверху ставимо крапочку, далі пишемо верхнє з'єднання.
(д) - починаємо писати букву де пишемо овал на нижній рядковій лінії ,ведемо пряму лінію низ нижньої рядкової лінії ,заокруглюємо вліво та ведемо вверх трохи вище нижньої рядкової лінії; верхнє з'єднання
(ь)- починаємо писати знак м’якшення ,пишемо вище нижньої рядкової лінії пряму по ній повертаємося до нижньої рядкової лінії заокруглюємо вправо
-А зараз спишіть з дошки. Прописуємо весь рядок робочого зошита.
Зображено на екрані
-А зараз давайте усно складемо речення зі словом «лебідь». - Підкресліть у слові :«лебідь» голосні звуки та зачитайте їх .
2.4.Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про приголосні звуки і позначення їх на письмі буквами. Темою нашого уроку є «Приголосні звуки. Позначення їх буквами».
3.Вивчення нового матеріалу
3.1.Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу
Ви вже знаєте, що голосними називають ті звуки, що вимовляються за допомогою голосу.
(у відео розповідається:)
Приголосними називають такі звуки ,які складаються з голосу і шуму, або тільки з шуму. Шум може утворюватися за допомогою губ ,язика ,піднебіння, зубів. При вимові приголосних звуків на шляху видихуваного повітря мовні органи створюють перешкоди, що чинять органи мовлення.
Наприклад:
[р]- утворюється за допомогою язика та піднебіння.
(б) (п) (м)- за допомогою губ
(в) (ф)- вимовляємо за допомогою зуб та губів
(з) (с)- вимовляємо за участю язика та зубів
Приголосні звуки бувають тверді й м'які; приголосні м'які м’якше вимовляються (губи розтягуються у вигляді посмішки, а язик притискається обома краями до верхніх зубів)
-Я вимовлятиму звук, а ви уважно слухайте та повторюйте за мною .А також дивитеся на екран ,щоб знати ,як виглядає цей звук і якою буквою він позначається .
Ви зрозуміли, що вам потрібно робити? Будьте уважними.
-(Вимовляю звук при цьому показую на екрані звук) [б],а позначається цей звук буквою бе, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Бб)
Пам'ятаємо ,що звук позначається лише маленькою буквою і знаходиться всередині квадратних дужок.
-Ми зараз ще раз вимовлятимемо цей звук, але коли ви вимовлятимете звук прислухайтеся до свого язика ,зубів ,піднебіння , губ і потім скажете за допомогою чого утворюється [б].
Пам'ятайте, що ви маєте прислухатися під час вимовляння звука ,що допомагає вимовляти цей звук(і вимовляю звук) [б]
-Скажіть, за допомогою чого утворився звук [б]? (так, губ).
- (Вимовляю і показую на екрані звук) [в],а позначається цей звук буквою ве ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Вв).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [г],а позначається цей звук буквою ге ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Гг).
--(Вимовляю і показую на екрані звук) [ґ],а позначається цей звук буквою ґе, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Ґґ).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [д],а позначається цей звук буквою де, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Дд).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [ж],а позначається цей звук буквою же пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Жж).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [з],а позначається цей звук буквою зе, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Зз).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [й],а позначається цей звук буквою йот пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Йй).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [к],а позначається цей звук буквою ка, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Кк).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [л],а позначається цей звук буквою ел, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Лл).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [м],а позначається цей звук буквою ем ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Мм).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [н],а позначається цей звук буквою ен ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Нн).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [п],а позначається цей звук буквою пе, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Пп).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [р],а позначається цей звук буквою ер, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Рр).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [с],а позначається цей звук буквою ес пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Сс).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [т],а позначається цей звук буквою те ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Тт).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [ф],а позначається цей звук буквою еф пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Фф).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [х],а позначається цей звук буквою ха пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Хх).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [ц],а позначається цей звук буквою це ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Цц).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [ч],а позначається цей звук буквою че ,пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Чч).
-(Вимовляю і показую на екрані звук) [ш],а позначається цей звук буквою ша, пишемо великою чи малою буквою (показую на екрані букву Шш).
?(Приголосні звуки позначаються на письмі такими буквами, саме:
Б В Г Ґ Д Ж З Й К Л М Н П Р С Т Ф Х Ц Ч Ш Щ)
В українській мові є 32 приголосних звуки.
3.2.Осмислення нових знань(первинне закріплення)
3.2.1. Робота з таблицею «Алфавіт». (таблиця зображена на екрані)
— Назвіть букви, якими позначаються приголосні звуки.
3.3.Первинне закріплення вивченого
Вибіркове списування
У садку співав соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди(зображено на екрані)
-Діти, зачитайте речення ,які зображенні на екрані.
-Про кого розповідається у цих реченнях?
-Як виглядає соловейко? (зображення соловейка на екрані)
(У садку співав соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди-зображено на екрані).
А зараз вам потрібно виконати завдання:
- перепишіть 1речення .
- підкресліть букви, що позначають приголосні звуки (та назвати ці звуки.)
Один із вас виконуватиме це завдання біля дошки,а ви будете виконувати у своїх зошитах.
-А зараз давайте звіримо чи усі ви виконали завдання ,як…
переписали 1 речення та підкреслили приголосні звуки.
Можливо, хтось підкреслив інші звуки?
Давайте назвемо послідовно усі підкреслені приголосні звуки (учні разом називають їх)
Фізкультхвилинка
-Я зараз ми з вами трішки відпочинемо та виконаємо фізкультхвилинку.
Підніміться із-за парт. Прошу вас дивитися на екран та повторювати рухи за мною та героєм нашої фізкультхвилинки.
4.Узагальнення і систематизація знань умінь і навичок
4.1.Робота з деформованим текстом (текст вміщений у презентацію)
Чу…ш, яка музика луна… в лісі?
Можна подумати, що всі звірі, птахи й комахи народилис… співаками та музикантами.
Музику люблять усі. Тіл…ки не в кожного є голос .
— Прочитайте текст уставляючи пропущені букви.
-Вимовте звуки у виділеному слові.Які букви їх позначають?
-Підкреслені слова поділіть на склади.
4.2.Словникова робота
Улітку на полях і лугах із ранку до вечора дзвінко виспівує жайворонок.
-Давайте прочитаємо речення. Які слова є незрозумілими для вас?
-Перепишіть підкреслене слово. Підкресліть приголосні звуки у слові. Назвіть їх.
(Жа́йворонок –це польова чи степова співуча пташка належить ряду горобцеподібних)
(зображено на екрані)
4.3.Звуковий аналіз слова
-Зараз вам потрібно зробити звуковий аналіз слова: «жайворонок»
1. Вимовте слово вголос(учні вимовляють слово).
2. Один за одним ланцюжком назвіть послідовно всі звуки.
3. Запишіть у зошити звукову модель слова: «жайворонок»(учні самостійно записують звукову модель слова)
3. Поділіть слово на склади, позначте склади.
4. Позначте наголошений склад (звук).
5. Запишіть слово:»жайворонок».
6. Вимовте послідовно голосні звуки.
7. Вимовте приголосні звуки.
-Давайте звіримо чи усі так записали звукову модель до слова жайворонок
(учні самостійно звіряють записані звукові моделі із зображеною звуковою модель на екрані)
4.4. Складання деформованих речень в групах
-Зараз я об'єднаю вас у 3 групи (об’єдную учнів в групи).
А зараз уважно послухайте завдання, яке потрібно вам виконати
Я роздам кожній групі конверт із словами ,а вам потрібно з розкиданих слів скласти речення.
У кожної групи буде своє речення. Хто складе та запише речення у правильній послідовності піднімає руку. Ви зрозуміли завдання ,що вам потрібно зробити.
Я роздаю вам конверти з розкиданими словами
1 група:1. ліс осінь У прийшла (слова для 1 речення в конверті)
2 група:2. одягли сукні Дерева жовті(слова для 2 речення в конверті)
3 група:3. у Птахи краї теплі відлітають(слова для 3 речення в конверті)
Спільно з вами ми склали вірш давайте зачитаємо його.
(вірш зображений на екрані)
У ліс прийшла осінь.
Дерева одягли жовті сукні.
Птахи відлітають у теплі краї.
- Давайте назвемо послідовно усі приголосні звуки 1 речення (учні один за одним називають їх).
-А тепер давайте назвемо послідовно лише голосні звуки.
-А в 3 реченні назвіть послідовно усі приголосні звуки.
5.Рефлексія уроку
— На які дві групи поділяються звуки української мови?
— Скільки в українській мові є приголосних звуків?
-Назвіть приголосні звуки
— Як впізнати і розрізнити на слух приголосні звуки? (Приголосні звуки відрізняються від голосних тим, що при їх вимові повітря потрапляє на
перешкоду.)
— За участю чого вимовляються приголосні звуки? (Голосу і шуму або тільки шуму).)
5.2.Повідомлення домашнього завдання
-На домашнє завдання вам потрібно виконати завдання ,але спершу я роздам вам картки з домашнім завданням,а потім ви уважно послухайте , що вам потрібно зробити вдома
— Прочитайте вірш та перепишіть його у зошити.
— Підкресліть букви , що позначають приголосні звуки. Назвіть приголосні звуків.
Лось і лосенятко з ним.
Ліс для лосів — рідний дім.
Літо в ліс гукнуло осінь.
Лист летить на спини лосям.
5.3 Робота з куточком настрою. Покажіть смайликом , який настрій у вас після сьогоднішнього уроку,
КОНСПЕКТ УРОКУ
з української мови
у 2 класі
Вчитель Медведівської ЗОШ І-ІІ
ступенів
Попович Ольга Богданівна