Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання про дієслово як частину мови; удосконалити вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль; пояснювати основні орфограми в дієсловах, використовуючи вивчені правила правопису. Тема уроку. Узагальнення і систематизація вивченого про дієслово
Дендропарк - великий парк, у якому вирощується багато видів деревних і кущових рослин як місцевої флори, так і інших біогеографічних областей. Флора - сукупність усіх видів рослин, що ростуть на певній території, рослинний світ узагалі; сукупність бактерій, що постійно живуть у якомусь органі.
Гра «Ланцюжок». Прочитайте речення, визначте дієслова. З’ясуйте граматичні ознаки кожного: час, особу,число, рід(якщо є) 1.Засновником парку вважається лікар Василь Васильович Устимович. 2. На честь нього пізніше назвали село та дендропарк. 3. У своїй лікарській праці Василь Устимович звертався до народної медицини. 4. Це й викликало в нього потребу створити розсадник лікарських рослин. 5. Устимович склав план майбутнього парку, а всі садові роботи провели селяни. 6. Перші дерева на території парку посадили в 1893 році. 7. Коли побуваєте в цих місцях, то отримаєте насолоду від прогулянки по парку. 8. Адже він притягує в будь-яку пору року своїми барвами, формами, кольорами, співом птахів і навіть повітрям.
Конкурс-гра «Дивись - не помились». Виберіть і підкресліть у кожному рядку правильний варіант. Дієслова дійсного способу: милуватимуться, милуйся, милуюсь, милувались, милувався б, буде милуватися. Дієслова умовного способу: збирало б, збирай, збираю, збирав би, збирала б, збиратиму, збирали б.
Прочитайте вірш А.Костецького «Не хочу». Розкрийте дужки, поясніть написання не з дієсловами. (НЕ)хочу! Метелика ловити я ( не) хочу : Він - квітка неба , хай живе собі ! Хай крильцями барвистими тріпоче , Щоб радісно було мені й тобі. І квітку лісову ( не) стану рвати , Її додому я ( не ) понесу, Бо вдома їй джмеля ( не) погойдати І ( не) полити ранками росу ! І ні стеблинку, гілку чи травинку Я ( не ) ображу: це страшенний гріх ! Бо в кожній з них живе тремка живинка, Що світиться довірою до всіх...
Гра «Пильне око». Знайдіть помилку в морфологічному розборі дієслова. (І) Мов кримські кипариси, височать у парку туї колоновидні. Височать - дієслово; означає дію; що роблять?; поч. ф. - височіти; доконаний вид; дійсний спосіб; теперішній час; 3 ос. мн.; І дієвідміна; присудок. (ІІ) Весною квітує дуб звичайний. Квітує - дієслово; означає дію; що робить?; поч. ф. – квітувати; доконаний вид; дійсний спосіб; теперішній час; 3 ос. од.; І дієвідміна; присудок.
Як себе оцінювати? 12б – бездоганно, блискуче! 11б – зразково, прекрасно 10б – я сьогодні молодець, розумник 9б – дуже гарно, старанно працював 8б – добре працював 7б – задоволений власною роботою 6б – був активний, старався 5б – треба зосередитися, звернути увагу на … 4б – можу й краще 3б – треба повторити, закріпити 2б – мені потрібна допомога! 1б – спробую ще …