Прикметник як самостійна частина мови

Про матеріал
Дидактичний матеріал з української мови для учнів 6 класу з метою узагальнити та систематизувати знання з теми "Прикметник як самостійна частина мови".
Перегляд файлу

                            Прикметник як частина мови

Завдання №1. Визначте, до яких частин мови належать спільнокореневі слова. Випишіть прикметники.

  1. Старий, по-старому, зістарився, зістарений, старенький, старість, підстаркуватий.
  2. Зеленина, зелений, зелень, зеленкуватий, зазеленіти, позеленілий, озеленити,  озеленений, озеленення.
  3. Прозорий, неозорий, прозріти, зіркий, зір, прозрілий, прозріння, прозоро.

 

Завдання №2. Із речень виписати прикметники, назвати їхні морфологічні ознаки.

  1. Широкою долиною між двома рядками розложистих гір тихо тече по Васильківщині невеличка річка Раставиця. 
  2. Серед села Раставиця входить в широкий ставок.
  3. Нижче од ставка Раставиця знов повилася між зеленими левадами та вербами, а далі сховалась в дубовий ліс та й утекла в Рось.
  4. В кінці села, коло самої Раставиці, стояла хата старого Петра Джері.
  5. Усе небо було вкрите густими хмарами, неначе чорною ріллею. 
  6. Кругом неба однизу, стояла чорна, як земля, смуга, неначе огняне небо було підперезане оксамитовим поясом.
  7. На зелених грядках, на зеленій леваді, проти ясно-зеленого листя верб, її брови чорніли, як чорнобривці. 
  8. Дивишся й не надивишся, дишеш й не надишешся тим чистим гарячим та пахучим повітрям.

 

 Завдання №3. Визначте лексико-граматичний розряд кожного прикметника.

Орлине гніздо, орлиний зір, солов’їне гніздо, солов’їний голос, ведмежа послуга, ведмежа барлога, ведмеже хутро, вишнева гілка, вишнева хустина, дерев’яний стіл, дерев’яні ноги, золоті руки, золотий перстень, осина талія, осине жало, осиний рій, шовкова сукня, шовковий голос, зміїне жало, зміїне кубло, зміїна посмішка, заяча нора, заяча душа, заяча шубка, лебединий пух, лебедина зграя, лебедина пісня, осляча натура, ослячі вуха, металева деталь, металеві нотки, шоколадне тістечко, шоколадна засмага, скляні очі, скляна ваза, пісочне тісто, пісочний годинник, пісочне пальто, трояндовий цвіт, трояндовий сміх.  

 

Завдання №4. Випишіть із поданих речень прикметники, укажіть їхній розряд, рід, число та відмінок.

  1. Скрізь по обидва боки Раставиці на покаті стеляться чудові городи, жовтіють тисячі соняшників, що ніби поспинались та заглядають поверх бадилля кукурудзи на річку; там далі набігли над річку високі коноплі і залили берег своїм гострим важким духом.
  2. Нижче од ставка Раставиця знов повилася між зеленими левадами та вербами, а далі сховалась в дубовий ліс та й утекла в Рось.
  3. Вербовий частокіл до самого берега прийнявся й пустив од себе широке гілля; вербові кілки, колись густо повтикані в землю, стали високими вербами.
  4. Навіть вербова кошара й вербовий хлів вже прийнялись на вогкій землі й були напоготові розростись гілляками.
  5. За Джериною хатою, під старою грушею, на зеленій траві спав молодий парубок, підклавши під голову білу свиту. Чорна смушева шапка скотилась з голови на траву.
  6. То був Джерин син Микола. Гаряче сонце заглянуло під грушу, обсипало вогнем білу сорочку, чорняве лице.
  7. З золотих крил посипались огняні іскри, впади на ярий кришталевий лист, і лист ще краще задзвенів і заспівав вкупі з птицею.
  8. Микола пізнав дівчину й не впізнав: вона була не вербівська. 
  9. З-за верби висунулась кінська голова, а за нею зачорніла висока шапка, зачервоніло повне лице з довгими чорними кудлатими вусами.
  10. Рядом з колесом лежали на полиці Миколині книжки: граматка, часловець та товстий псалтир. 

 

Завдання №5. Знайдіть у поданих реченнях прикметники та вкажіть їхній ступінь порівняння.

  1. Я й не пам'ятаю своєї матері: але як почну думати та нагадувать, то мені здається, що моя мати була висока та чорнява, гарна з лиця, краща од усіх молодиць…
  2. Намалюй мені ніч, що зове і шепоче найдивніші слова, найпалкіші слова
  3. Швидко дим став менший і біліший.
  4. Ти той найкращий спів, що в час вітхнення сниться.
  5. Чи ти знаєш, що ті слова – найтяжчая провина,
  6. Ось найвища мить, коли із янгола людина постає найдосконаліша.
  7. Найбільш бажана дорога – дорога додому.
  8. Ох, тії очі темніші ночі, хто в них задивиться, й сонця не хоче!
  9. Говорять учені природознавці, що ті верстви води, котрі лежать на самому дні найглибших морських глубінів, се справдішня "мертва вода".

 

Завдання №6. Визначте розряд, групу, рід, число і відмінок прикметників у поданих реченнях. Поясніть їхній правопис та спосіб творення.

  1. Дощі ваші дрібненькії обернуться в перли дрібні, проломляться ясненькії блискавиці ваші срібні.
  2. І прудко, мов іскри з багаття огнисті, мов хвилі гірського потоку сріблясті, летять голоснії пісні.
  3. Максим збирається в дорогу, вислуховуючи батькові та материні поради.
  4. І мене в сім’ї великій, в сім’ї вольній, новій, не забудьте пом’янути незлим тихим словом.
  5. Десь, колись, в якійсь країні проживав поет нещасний, тільки мав талан до віршів, не позичений, а власний.
  6. Були хвилі, що їх гнало заввишки в триповерховий будинок.
  7. Не було б таких новинок, та хрещатенький Барвінок усіх здивував – він Фіалочку блакитну, наче панночку тендітну, за себе узяв.
  8. День повен сонця, повен весни.
  9. Літо краснеє минуло, сніг лежить на полі.
  10.  Листків зеленії вуста солодке шлють зітхання, і лічить радості літа зозулине кування
docx
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
1075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку