Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксично роль.

Про матеріал
Мета уроку: допомогти учням засвоїти теоретичний матеріал про прикметник і його значення в мовленні; формувати вміння визначати прикметники в реченнях, виробляти навички пошуково-дослідницької і творчої діяльності, збагачувати мовлення учнів; сприяти вихованню любові та дбайливого ставлення до природи, розвивати естетичний смак.
Перегляд файлу

6 клас

Урок №                                                                                                 Дата    ________

Тема: Прикметник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксично роль.

Мета: засвоїти теоретичний матеріал про прикметник і його значення в мовленні; формувати вміння визначати прикметники в реченнях, виробляти навички пошуково-дослідницької і творчої діяльності,  збагачувати мовлення учнів; сприяти вихованню любові та дбайливого ставлення  до природи, розвивати естетичний смак.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник.

Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивний:

 а) словесний: розповідь-пояснення, бесіда, робота з підручником, виразне читання, «мозковий штурм», асоціативний кущ, «мікрофон»

 б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.
2. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання, елементи критичного мислення.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
3. Візуальний: кодований диктант.
4. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – література, музика, живопис.
5. Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

 

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

Девіз уроку:

Думати швидко,

Виконувати чітко,

Творчо працювати,

Грамотно писати.

 

  • Очікувані результати

Вчитель. Погляньте на дошку. Перед нами—барвиста райдуга. Пройшовши через неї, ми потрапимо до веселкового краю. Перед вами лежать маленькі «крапельки дощу». Напишіть, що ви очікуєте від уроку.

  1. Актуалізація і корекція опорних знань.

«Мозковий штурм»

  • Які ви знаєте частини мови?
  • На які 2 групи вони поділяються?
  • Чим відрізняються самостійні частини мови від службових?
  • Які належать до самостійних?
  • Які належать до службових?
  • Який розділ науки про мову вивчає частини мови?

 

  • Діти, запишіть в зошити сьогоднішнє число.

 

 

Кодований диктант:

1 — іменник, 2 — прикметник, 3 — дієслово.

Зеленіти, зелений, зелень;

мужній, мужніти, мужність;

мудрість, мудрішати, мудрий.

Відповідь: 321 231 132 

 

  • За свідченням учених, за вживаністю ці частини мови посідають перші 3 місця в нашій мові.

 

  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивування учіння.

Дослідження 1. Робота з текстом.

  • Прочитати текст.

        Світить сонце. Дерева ледь хитаються. На гілках сидять пташки. Раптом подув вітер.

 Проблемне питання: чи зможете ви визначити, про яку пору року розповідається? Чому?

  • Доповнити текст словами(відповідають на запитання ЯКИЙ?)  так, щоб вони відтворювали картину сьогоднішньої пори року – зими.

Світить______ сонце. _______дерева ледь хитаються. На _____гілках сидять_________ пташки. Раптом подув ______вітер.

Висновки дослідження 1:

Слів якої частини мови нам не вистачало  в тексті?

Що виражає прикметник?

На яке питання відповідає?

Яка роль прикметників у мовленні?

 

  • Учні записують тему уроку.

 

  • Робота з підручником ст.184 (червоне).

 

  1. Сприймання і усвідомлення фактичного матеріалу.

 

Дослідження 2. Морфологічні ознаки прикметника.

 Проблемне питання. Чому відразу після іменника вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

 Визначення-зіставлення. Визначити рід, число, відмінок в іменниках та прикметниках за зразком.

Зразок:

Зимовим (ч.р., одн., О. в.) ранком (ч.р.,  одн., О. в.)

Ясне (_______________) сонце (______________)

Чудовий(_______________)день(______________)

 

Висновки дослідження 2:

Як змінюється прикметник?

З якою самостійною частиною мови поєднується прикметник?

Що можна сказати про початкову форму прикметника?

 

Вибіркове письмо з коментарем. Прочитати текст. Виписати іменник з прикметником, визначити їх рід, число, відмінок, заповнивши таблицю.

 

                У місті Феодосії, що притулилося до самого Чорного моря, у 1817 році в маленькому будинку народився хлопчик.

                 Із вікон відкрився прекрасний краєвид – небо, море і кораблі. Можливо, саме тому так склалося майбутнє життя знаменитого художника Івана Айвазовського.

Прикметник з іменником

Число

Рід

Відмінок

в маленькому будинку

одн.

чол.

М.

 

 

 

 

 

  • Індивідуальне завдання.

2 учні останні два речення доповнюють прикметниками.

 

  1. Осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

Словникова робота:

мариніст – художник, що пише картини морського пейзажу.

 

  • Бесіда про художника-мариніста І. Айвазовського за опрацьованим текстом та за його картинами
  • Про кого розповідалося в тексті?
  • Що він любив малювати?
  • Що на картинах зображено?   
  • Чим різняться картини?
  • Яким зображено море на 1-ій картині? (Світле, радісне, життєрадісне, спокійне тощо)
  • Яким – на 2-ій картині? (Бурхливе, тривожне, сумне, неспокійне, страшне, темне, небезпечне, суворе, похмуре, лиховісне, зловісне тощо)
  • Про що свідчить велика кількість добраних прикметників? (Так, про багатство української мови на прикметники)  

           

                Після  бурі

              Дев`ятий вал

 

Слово вчителя. Виявляться не тільки словами, а й пензлем та фарбами  можна виражати ознаку предметів. Так?

           Дослідження 3. Синтаксична роль прикметника

 Робота в парах. Прочитати текст. Знайти прикметники, з’ясувати, якими членами речення вони виступають, відповідно їх підкресливши.

Художник-мариніст Айвазовський став відомим усьому світові. За життя він написав 6  тисяч картин. Крім морських пейзажів, його пензлю належать картини на  українські теми «Весілля в Україні», «Під час жнив». У його творчому доробку є й батальні сцени на морі. Це картини «Бриг «Меркурій», «Облога Севастополя».

Висновки дослідження 3:

Якими членами речення виступають прикметники?

Якими частіше? Якими рідше?

  1.  Підбиття підсумків уроку.

 

Вчитель.   Пам’ятайте, діти, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати, треба ще навчитися з них візерунки викладати.

Отож, учіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

 

Вправа «Перевір себе»

Прикметник – ________________ частина мови, що виражає ____________предмета. Він відповідає на питання _______                  ? Прикметники змінюються за __________, _______________, ____________.

У реченні прикметник частіше виступає ____________, а рідше –_____________. Наприклад:      ___________________________________________.

  • Очікувані результати.

 

  1. Домашнє завдання.

Прочитати теоретичний матеріал  §   25,          

вис. р. – написати твір-мініатюру за картиною І. Айвазовського;

дост. р.  вправа 373 (письмово).            

 

Тлумачний словник

Батальний жанр — жанр образотворчого мистецтва, що відображає воєнні події і життя армії.

Бриг – двощоглове вітрильне судно XVIII - XIX ст. з прямими вітрилами на обох щоглах.

Граматична помилка – помилка в слові, що неправильно утворене

Дев’ятий вал – хвиля величезної сили.

Мариніст — художник, що пише картини морського пейзажу.

Щогла – високий стовп, прямовисна або похила конструкція на судні, призначена для встановлення вітрил.

docx
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку