Урок " Прикметник як самостійна частина мови".

Про матеріал
Поданий конспект допоможе вчителю української мови та літератури ретельно підготуватися до показового уроку з теми"Прикметник як самостійна частина мови: загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль".
Перегляд файлу

Описание: Описание: Пов’язане зображенняКонспект

 

відкритого уроку

 

з української мови

 

у 6-Б класі

 

на тему:

 

« Прикметник як самостійна частина мови: загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль.»

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель:

Міллер Світлана Степанівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2021-2022 навчальний рік

Описание: Описание: Пов’язане зображення 

Тема. Прикметник:загальне значення,морфологічні ознаки,синтаксична роль.

 

Мета уроку: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови,про морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, формувати вміння знаходити прикметники в реченні, визначати їх значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, складати з ними речення, уживати у власному мовленні, робити аналіз текстів щодо стилістичної ролі в них прикметників; розвивати увагу, мислення, пам΄ять, удосконалювати вміння самостійної роботи;сприяти вихованню стійкої життєвої позиції щодо необхідності берегти власне здоров'я.

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

 Методи, форми роботи: пояснення, бесіда (репродуктивна, проблемна, узагальнююча),” Кольорова настанова”, “Мікрофон”, “Асоціативне коло”, “Мозковий штурм”, спостереження над мовним матеріалом, “мовний крос”, творче спостереження з аналізом, дослідження-відновлення, ситуативне завдання, «Незакінчене речення», ігри «Відшукай слово», гра “ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?”), прийом “Самоналаштування”.

 

Обладнання і матеріали: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, кольорові картки, підручник, відео “Експрес уроки від О.Авраменка.

 

 

 

 

 

 

Епіграф уроку:

З іменником прикметник заодно,

Бо їм у парі йти у мові личить,

Але ось рід, відмінок і число

Прикметник у іменника позичить.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

   1. Привітання.

- I. Доброго дня, діти! Займіть, будь ласка, свої місця.

Сьогодні у нас відкритий урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок,

В країну "Морфологію" прекрасну, чудову,

Що нас так чарує, збагачує мову.

 Мені приємно бачити вас. Як ви думаєте, чому люди при зустрічі кажуть”Доброго дня”,бажають “Доброго здоров’я”?

Здоров’я – це дорогоцінний скарб людині від природи, який не купиш за гроші, його потрібно навчитися берегти та зміцнювати.

 

2. “Самоналаштування”.

  Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:

  • Я зможу сьогодні добре працювати на уроці.
  • Я особистість творча.
  • Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому уроці.

- Ми готові продовжувати мандрувати чарівною країною Морфологія.Лінгвістична казка про частини мови(інсценізація).

Прикметник як частина мови — урок. Українська мова, 6 клас.

                                                                                                 

Музика

1. Ось і минула зима з тріскучими морозами, заметілями, Різдвяними святами. На календарі - весна. І хоч вона ще не стала повноправною господинею, але її свіже дихання уже відчутне у повітрі.

Встала весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила;

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї 

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають...

Так писав про прихід весни Т.Г.Шевченко.

 Всі ви знаєте, що з приходом весни, в перші березневі дні, весь український народ вшановує пам’ять Великого Пророка української нації, Славного Поета, відомого художника - Тараса Шевченка. У його поезії - наша сила, наша істина, історія, буття, наші болі і мрії.

 Девізом нашого уроку будуть також словаТараса Григоровича:

Учітеся, читайте,

І чужому научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

         Т.Шевченко

 

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ .

1. Гра”. Станція ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?).

(Учні розповідають, що вони сподіваються одержати від цього уроку.)

  • Чого ви очікуєте від уроку?
  • Як би ви хотіли сьогодні працювати?
  • Отож, сьогодні ви працюватимете колективно, самостійно, зможете висловлювати свої думки.

 

ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

    1. “Мозковий штурм”

  •                Як називається розділ, що вивчає частини мови?
  •                Скільки частин мови є в українській мові?
  •                Назвіть самостійні і службові частини мови.

Слово вчителя.Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати наступну частину мови - прикметник.Це дуже важлива й цікава тема. Чи знаєте ви, що прикметники за кількістю вживання посідають третє місце після іменників і дієслів? Прикметники – це багатство й окраса нашої мови. Досконале знання й володіння мовою не можливе без знання її прикметникової скарбниці.

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Проблемне запитання

  •           Як ви думаєте, чому одразу ж після іменника ми вивчаємо прикметник, а не іншу частину мови?

2.  Читання з позначками.

-  Самостійно прочитайте матеріал підручника, користуючись позначками:

+ – відома інформація:

-  – нова інформація;

? – інформація, що потребує пояснення.

1. Гра « Лінгвістичний двобій»

 

Робота в парах . Учень сам обирає номер завдання і суперника. Починає гру словами: "Я викликаю на двобій…"

1. Як називаються слова, що виражають ознаку предмета?

2. Як змінюються прикметники ?

3. Чим прикметник виступає у реченні ?

Викторины для детей и подростков. 

 

3. Бесіда

 

 

 

  •                Що нового ви дізналися про прикметник?
  •                Яка інформація потребує пояснення?
  •                Cтворіть “паспорт” прикметника.(Орієнтовна відповідь)

Паспорт Прикметника

Місце проживання – морфологія.

Родинні зв’язки: з іменником.

Питання: який?, чий?

Багатство: рід, число, відмінки.

Роль у реченні: означення, присудок.

 

5.Фізкультхвилинка.

Щоб ніколи не хворіти,

Треба вправи вам робити.

Із-за парт швиденько встали,

Спинки гарно розрівняли,

На носочки піднялись

І до сонця потяглись.

Руки разом опустили

І швидесенько присіли.

Потім встали, руки в боки,

Всі красиво робим кроки

Назад – вперед прогнулись добре.

Не будем мати ми хвороби…

Завдання до тексту.

1. Відшукайте прикметники.

2. Якими частинами мови виражені слова, пов’язані з прикметниками?

3. Спробуйте визначити морфологічні ознаки прикметника.

4. З’ясуємо синтаксичну роль прикметників.

5. Хто зможе пояснити, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників?

  •              Дійсно. Прикметники семантично й граматично пов'язані з іменниками, залежать від них. Прикметники узгоджуються з іменниками, від яких залежать, тобто мають такі ж форми роду, відмінка й числа.
  • А тепер, діти, давайте перегорнемо останню сторінку мовного журналу, вона називається "У світі цікавого".

Підсумовуючи нашу роботу на уроці, я хочу повідомити вам, що у багатьох мовах світу прикметників немає взагалі, їх функцію виконують іменники. Це притаманно амхарській мові - основній мові Ефіопії.

  •  А от в українській мові за кількістю слів, вжитих у нашому мовленні, прикметник займає 4 місце після іменника, займенника, дієслова. Використовуючи прикметники у мовленні, ми робимо його образним, емоційним, експресивним.
  •  Діти, сьогодні ми не тільки повторили матеріал про прикметник, а й пригадали творчість Великого Генія українського народу Т.Г.Шевченка. Минають роки, а його слово живе, кличе нас на нові подвиги, кличе до єдності, віри і любові.
  • Ти живий, Тарасе,
  • І пісні твої линуть по світу.
  • І тобі зносять слави дар
  • Твої вільні онуки і діти
  • Я.Колос
  • Зараз я пропоную вам, діти підібрати якомога більше прикметників (означень), які б повною мірою охарактеризували велич, силу духу, мудрість Великого Кобзаря і, записавши їх на квітах, які є у вас на парті, сплели вінок, ореол слави Т.Г.Шевченку.
  • Шевченко - великий, талановитий, відомий, славнозвісний, мудрий, могутній, обізнаний, багатогранний, славний, обдарований.

 

7.        Відгадати    загадку   (усно)

  • 1) Із якої тарілки нічого не поїси? (із порожньої)
  • 2) З якого полотна не можна пошити сорочки? (із залізничного)
  • 3) Якою хворобою ще ніхто на суші не хворів? (морською  хворобою)
  • 4) Довгий, зелений, добрий, солоний, смачний і сирий. Хто це такий? (огірок)
  • 5) Біле – не сніг, зелене – не луг, кучеряве – не людина. (береза)
  • 6) Круглий, як куля, зелений, як трава, червоний, як кров, солодкий, як мед. (кавун).

8.Гра” Відшукай слово” Вправа. (Підручник

«Заболотний О. В. Українська мова»).

  •                Запишіть речення з прикметниками. Підкресліть прикметники, як члени речення, в дужках вкажіть їх морфологічні ознаки.

 9.Сміхопанорама.

За допомогою міміки відтворити прикметники.                                                                      

Плаксивий, вухатий, сонний, злий.

 

Молодці! Актори ви хороші.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

 

10. Ситуативне завдання (робота у парaх).

  • Створіть рекламу пану “Прикметнику”.
  • Побудуйте діалог на тему “Прикметник”.

VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Слово вчителя.

Сьогоднішня наша розмова про  те, що все у природі  взаємопов’язaне,а також про прикметник та його роль у мовленні завершується.

  • Чи справдились ваші очікування від уроку?

1. «Мікрофон».

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Для чого прикметник потрібний у мовленні?
  • Чого не вміли, а тепер вмієте?
  • Чи зможете ви використовувати знання , набуті на уроці?
  1. Ceнкан. 

Прикметник

Самостійний, незмінний.

Виражає, називає, утворюється.

Може мати ступені порівняння.

Слово (ознака)

 

Слово вчителя. Прикметники –це життєдайне джерело, яке живить нашу мову, робить її багатшою, милозвучнішою, допомагає більш точно виразити думку. Ми маємо навчитися правильно та доцільно використовувати прикметники у своєму мовленні. Тому що, вміння гарно розмовляти - це показник культурної, освіченої людини.

Гра «ТАК-НІ»

1.Прикметник – це службова частина мови? (Ні)

2. Прикметник означає дію? (Ні)

3. Відповідає на питання чий? який? (Так)

4. У реченні виступає додатком? (Ні)

7. У реченні виступає означенням.(Так)

8. Прикметники мають 4 відміни? (Ні)

9. Прикметник називає ознаку? (Так)

10. Прикметник не змінюється за відмінками, числами й родами?  (Ні)

11. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки? (Ні)

12. Слова   морозна, засніжена, казкова  -  це  прикметники  (Так)

3. Перегляд експрес уроку від О.Авраменка .”Ціни дешевші чи низькі?”https://tsn.ua/video/video-novini/ekspres-urok-ukrayinskoyi-movi-cini-deshevi-chi-nizki.html .

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Обов’язкове. Виконати письмово вправу з підручника.

 

 За бажанням. Написати твір-мініатюру на тему “Здоров’я за гроші не купиш.”.

 

  • Оцініть свою роботу смайликом, а я скорегую, якщо хтось буде не об’єктивним.

ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО

ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ

ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО

МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ

Опис : MCj04244660000[1]                               

Опис : MCj04244700000[1]

Опис : MCj04280810000[1]

Опис : MCj04244680000[1]

 

docx
Додано
13 лютого 2022
Переглядів
1080
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку