Мета уроку: поглибити знання учнів про прикметник як частину мови,про морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль, формувати вміння знаходити прикметники в реченні, визначати їх значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль, складати з ними речення, уживати у власному мовленні, робити аналіз текстів щодо стилістичної ролі в них прикметників; розвивати увагу, мислення, пам΄ять, удосконалювати вміння самостійної роботи;сприяти вихованню стійкої життєвої позиції щодо необхідності берегти власне здоров'я.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Методи, форми роботи: пояснення, бесіда (репродуктивна, проблемна, узагальнююча),” Кольорова настанова”, “Мікрофон”, “Асоціативне коло”, “Мозковий штурм”, спостереження над мовним матеріалом, “мовний крос”, творче спостереження з аналізом, дослідження-відновлення, ситуативне завдання, «Незакінчене речення», ігри «Відшукай слово», гра “ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?”), прийом “Самоналаштування”.
Обладнання і матеріали: ноутбук, мультимедійний проектор, екран, кольорові картки, підручник, відео “Експрес уроки від О.Авраменка.
Епіграф уроку:
З іменником прикметник заодно,
Бо їм у парі йти у мові личить,
Але ось рід, відмінок і число
Прикметник у іменника позичить.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
1. Привітання.
- I. Доброго дня, діти! Займіть, будь ласка, свої місця.
Сьогодні у нас відкритий урок,
Сьогодні ми зробимо ще один крок,
В країну "Морфологію" прекрасну, чудову,
Що нас так чарує, збагачує мову.
Мені приємно бачити вас. Як ви думаєте, чому люди при зустрічі кажуть”Доброго дня”,бажають “Доброго здоров’я”?
Здоров’я – це дорогоцінний скарб людині від природи, який не купиш за гроші, його потрібно навчитися берегти та зміцнювати.
2. “Самоналаштування”.
Покладіть руки на парту, заплющте очі та промовляйте:
- Ми готові продовжувати мандрувати чарівною країною Морфологія.Лінгвістична казка про частини мови(інсценізація).
Музика
1. Ось і минула зима з тріскучими морозами, заметілями, Різдвяними святами. На календарі - весна. І хоч вона ще не стала повноправною господинею, але її свіже дихання уже відчутне у повітрі.
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком укрила;
І на полі жайворонок,
Соловейко в гаї
Землю, убрану весною,
Вранці зустрічають...
Так писав про прихід весни Т.Г.Шевченко.
Всі ви знаєте, що з приходом весни, в перші березневі дні, весь український народ вшановує пам’ять Великого Пророка української нації, Славного Поета, відомого художника - Тараса Шевченка. У його поезії - наша сила, наша істина, історія, буття, наші болі і мрії.
Девізом нашого уроку будуть також словаТараса Григоровича:
Учітеся, читайте,
І чужому научайтесь,
Й свого не цурайтесь.
Т.Шевченко
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ .
1. Гра”. Станція ДЧЦМЗ” (Для Чого Це Мені Знадобиться?).
(Учні розповідають, що вони сподіваються одержати від цього уроку.)
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. “Мозковий штурм”
Слово вчителя.Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати наступну частину мови - прикметник.Це дуже важлива й цікава тема. Чи знаєте ви, що прикметники за кількістю вживання посідають третє місце після іменників і дієслів? Прикметники – це багатство й окраса нашої мови. Досконале знання й володіння мовою не можливе без знання її прикметникової скарбниці.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ ФАКТИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Проблемне запитання
2. Читання з позначками.
- Самостійно прочитайте матеріал підручника, користуючись позначками:
+ – відома інформація:
- – нова інформація;
? – інформація, що потребує пояснення.
1. Гра « Лінгвістичний двобій»
Робота в парах . Учень сам обирає номер завдання і суперника. Починає гру словами: "Я викликаю на двобій…"
1. Як називаються слова, що виражають ознаку предмета?
2. Як змінюються прикметники ?
3. Чим прикметник виступає у реченні ?
3. Бесіда
Паспорт Прикметника
Місце проживання – морфологія.
Родинні зв’язки: з іменником.
Питання: який?, чий?
Багатство: рід, число, відмінки.
Роль у реченні: означення, присудок.
5.Фізкультхвилинка.
Щоб ніколи не хворіти,
Треба вправи вам робити.
Із-за парт швиденько встали,
Спинки гарно розрівняли,
На носочки піднялись
І до сонця потяглись.
Руки разом опустили
І швидесенько присіли.
Потім встали, руки в боки,
Всі красиво робим кроки
Назад – вперед прогнулись добре.
Не будем мати ми хвороби…
Завдання до тексту.
1. Відшукайте прикметники.
2. Якими частинами мови виражені слова, пов’язані з прикметниками?
3. Спробуйте визначити морфологічні ознаки прикметника.
4. З’ясуємо синтаксичну роль прикметників.
5. Хто зможе пояснити, від чого залежить рід, число, відмінок прикметників?
Підсумовуючи нашу роботу на уроці, я хочу повідомити вам, що у багатьох мовах світу прикметників немає взагалі, їх функцію виконують іменники. Це притаманно амхарській мові - основній мові Ефіопії.
7. Відгадати загадку (усно)
8.Гра” Відшукай слово” Вправа. (Підручник
«Заболотний О. В. Українська мова»).
9.Сміхопанорама.
За допомогою міміки відтворити прикметники.
Плаксивий, вухатий, сонний, злий.
Молодці! Актори ви хороші.
VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ.
10. Ситуативне завдання (робота у парaх).
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Слово вчителя.
Сьогоднішня наша розмова про те, що все у природі взаємопов’язaне,а також про прикметник та його роль у мовленні завершується.
1. «Мікрофон».
Прикметник
Самостійний, незмінний.
Виражає, називає, утворюється.
Може мати ступені порівняння.
Слово (ознака)
Слово вчителя. Прикметники –це життєдайне джерело, яке живить нашу мову, робить її багатшою, милозвучнішою, допомагає більш точно виразити думку. Ми маємо навчитися правильно та доцільно використовувати прикметники у своєму мовленні. Тому що, вміння гарно розмовляти - це показник культурної, освіченої людини.
Гра «ТАК-НІ»
1.Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2. Прикметник означає дію? (Ні)
3. Відповідає на питання чий? який? (Так)
4. У реченні виступає додатком? (Ні)
7. У реченні виступає означенням.(Так)
8. Прикметники мають 4 відміни? (Ні)
9. Прикметник називає ознаку? (Так)
10. Прикметник не змінюється за відмінками, числами й родами? (Ні)
11. Прикметник відповідає на питання як? куди? звідки? (Ні)
12. Слова морозна, засніжена, казкова - це прикметники (Так)
3. Перегляд експрес уроку від О.Авраменка .”Ціни дешевші чи низькі?”https://tsn.ua/video/video-novini/ekspres-urok-ukrayinskoyi-movi-cini-deshevi-chi-nizki.html .
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Обов’язкове. Виконати письмово вправу з підручника.
За бажанням. Написати твір-мініатюру на тему “Здоров’я за гроші не купиш.”.
ПРАЦЮВАВ ВІДМІННО |
ПРАЦЮВАВ ДОБРЕ |
ПРАЦЮВАВ ПОСЕРЕДНЬО |
МАЙЖЕ НЕ ПРАЦЮВАВ |
|
|
|
|