Прикметники- синоніми, прикметники -антоніми.

Про матеріал
Ця розробка в ігровій формі допоможе краще ознайомити здобувачів освіти з прикметниками-синонімами та антонімами
Перегляд файлу

Тема: Прикметники- синоніми, прикметники -антоніми.Вживання 

          прикметників у  прямому  і переносному значеннях. Вимова та написання

          слова життєрадісний.

Мета: Ознайомити з прикметниками-синонімами та антонімам;  формувати загально-пізнавальні вміння; збагачувати   словниковий запас здобувачів освіти; розкрити поняття  багатозначності прикметників, тренувати   компетентності давати повну й вичерпну відповідь на  запитання; розвивати  зв'язне  усне та писемне мовлення; виховувати творче відношення до праці і навчання

Обладнання: підручник,  презентація, смайлики, малюнок сонечка, промінці, кросворд

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

План уроку

 І.Організаційний  момент (1хв)

ІІ. Емоційна підготовка учнів до роботи на уроці (2хв)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2хв)

ІV. Актуалізація опорних знань учнів (7хв)

V. Повідомлення теми уроку (1хв)

VІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу (17хв)
VІІ. Узагальнення й систематизація отриманих знань (5хв)

VІІІ. Підсумок уроку (3хв)

ІХ. Домашнє завдання (2хв)

 

                                                Хід уроку

І.Організація момент

ІІ. Емоційне налаштування учнів до роботи на уроці.
- Який у вас настрій? Зобразіть його на обличчі. Посміхніться самі до себе, до мене, подаруйте посмішку один одному. Бачу, що у вас усе гаразд. Сподіваюся, що такий настрій буде у вас протягом уроку. Тим паче, що посмішка — це головна умова успіху.Тому зараз ми прочитаємо гасло нашого уроку:

Якщо хочеш, щоб життя тобі посміхнулося,

Спочатку сам посміхнися життю!

- Діти, скажіть, будь ласка, чи  приємно було вам почути гарні слова  в свою адресу?

- Є в житті гарні моменти, як, наприклад, компліменти.  Зробити комплімент-    це значить назвати людину приємним словом, похвалити за щось добре. Для того, щоб налаштуватись на роботу, щоб створити у класі доброзичливу атмосферу, давайте наш урок розпочнемо саме з компліментів.
- Я впевнена, що ви у мене всі розумні, кмітливі, уважні, дотепні. 

Слово хлопцям. Скажіть комплімент нашим дівчатам.  Наші дівчата…

А тепер слово дівчатам… Наші хлопці…
(уважний, щирий, чесний, веселий, серйозний, чемний, ввічливий, усміхнений, гостинна, безтурботний, загадкова, сміливий, чуйний, привітний, щедрий, наполегливий, доброзичливий, енергійний, цікавий, спокійний, бадьорий, відкритий, добрий, добродушний, товариський, скромний, ласкавий, дотепний, розумний, доброзичливий, кмітливий, спокійний, працьовитий, охайний)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

     1.Інтерактивна вправа «Очікування»

   -Діти, ви вже знаєте чимало, але подумайте, чого ви чекаєте від уроку сьогодні. У вас на партах є промінці, на яких треба написати вибране слово, важливе для вас сьогодні. Прикріпили їх до сонечка.

Заглядає тепле сонечко

У наше віконечко,

Ніжно посміхається,

На вас сподівається,

Що розумними зростете

    Й Україну прославите.

- Назвіть прикметники, які є у вірші.
У кінці уроку ми перевіримо, чи виправдалися ваші очікування.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

1.Фронтальне опитування
- Скажіть, діти, а слова якої частини мови ви використали, промовляючи компліменти? (Прикметники)

- Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю частину мови.

2.Гра "Ланцюжок"

- Від поданих іменників утворіть прикметники.

Осінь - ...                  друг - ...             дитина - ...                ліс - ...         поле - ...

дерево - ...                школа - ...           розум - ...                 район- ...

3. Мозковий штурм. Гра «Так чи ні»

1) прикметник – самостійна частина мови.(так)

2) прикметник називає предмет (ні)

3) прикметник називає дію предмета (ні)

4) прикметник називає ознаку предмета (так)

5) прикметник відповідає на питання який? яка? яке? які? (так)

6) у реченні прикметники найчастіше – головні члени речення( ні)

7) у реченні прикметники найчастіше другорядні члени речення (так)

8) прикметники пов’язані з іменниками (так)

9) прикметники збагачують наше мовлення, роблять його виразнішим, емоційнішим, яскравішим (так).

4.Хвилинка каліграфії

Жж Жж Жжжж жт ттэ ра діс ний Життєрадісний

- До якої частини мови належить це слово? Доберіть слова близькі за значенням

- Назвіть контрольну орфограму в цьому слові.

- Яке значення цього слова? Складіть речення.

V. Повідомлення теми уроку.

- Діти, сьогодні на уроці ми попрацюємо з прикметниками, близькими та протилежними за значеннями, вжитими в прямому й переносному значенні.               Будемо визначити роль прикметника в мовленні.

Я бажаю вам бути впевненими, творчими, активними, спостережливими.

VІ.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  

  1. Повторення про слова-синоніми і слова-антоніми

  2. Добір прикметників-синонімів

    Гра з лего "Хто швидше?"

А зараз спробуємо самостійно дібрати прикметники – синоніми до поданих слів

Замурзаний ( брудний, заяложений, засмальцьований).

Хоробрий ( сміливий, безстрашний, відважний)

Жовтогарячий ( оранжевий, помаранчевий)

Хитрий (підступний, лукавий)

Старанний ( ретельний, пильний, дбайливий)

3. Робота в групах

А щоб виконати наступне завдання, попрацюємо  в групах.  Згадайте правила роботи. Згрупуйте  подані на дошці прикметники в синонімічні ряди.

Духмяний, тямущий, ніжний, чепурний, кмітливий, акуратний, привітний, чемний,) 

- Яке слово зайве? (Духмяний) 

- З яким іменником вживається цей прикметник у нашій мові? (хліб)
- Доберіть і до нього синоніми теж. (Пахучий, запашний) 
- Складіть із ним речення. (Багато людей доклали зусиль і праці, щоб у нас на столі щодня був духмяний, запашний хліб. Бережімо його!)    4.Фізкультхвилинка  «То не є проблема»

5.Спостереження за прикметниками – антонімами.

Є у мене старший брат,

Все у нас із ним не в лад:

Він білявий, я – чорнявий,

Я меткий, а брат мій млявий,

Я високий і тонкий,

Брат товстенький і низький.

Відшукайте у вірші прикметники. Що ви скажете про їх значення? (протилежні за значенням). Як ще можна назвати протилежні за значенням слова?

Отже, синоніми – близькі за значенням слова, антоніми – протилежні за значенням слова.

 Гра «Знайди «зайві» цеглинки»

Злий, добрий,твердий, веселий, швидкий,  сумний

6.Робота з підручником ( вправа 155, с. 82)

Ось настав час попрацювати з науковою літературою, тобто з підручником :

Маленька праця – велике безділля;

ранні пташки - пізні пташки;

білі руки – чорне сумління.

7. Спостереження за прикметниками в переносному значенні

 (вправа 156,с.82)

Самостійне виконання вправи учнями. Дівчатка записують словосполучення, де прикметник вжито у прямому значенні, хлопчики – з прикметниками у переносному значенні.

 Легкий мішок- важкий мішок,

 легке завдання – складне завдання;

 гаряча вода – холодна вода,

 гаряча вдача – спокійна вдача;

 порожня голова –розумна голова,

 порожня бочка – повна бочка;

 м’який хліб –черствий хліб,

          м’який характер – твердий характер.

VІІ.Узагальнення й систематизація отриманих знань.

1.  Вправа «Шнурування»

(І варіант зачитує прикметники, поєднані червоним шнурком - в прямому значенні, а ІІ- словосполучення, поєднані синім шнурком - в переносному значенні).

 Золоті сережки – золоті руки, 

 тепла хлібина – тепла розмова,

 кам’яна скеля – кам’яне серце;

 залізний цвях – залізні нерви;

 чистий посуд – чиста совість.

2.Гра" Скажи без затримки"

До кого перейде м’ячик, швидко називаєте антонім до слова, яке я назву.

- Дібрати антоніми до названих прикметників.

Сильний,голодний,гігантський,кривий,обмежений,високий,солодкий,далекий.

VІІІ. Підсумок уроку.

 Метод «Мікрофон»

-             Чи здійснились ваші очікування?

-         Чи добре ми працювали на уроці?

- Яку частину мови ми досліджували?

- Які групи прикметників ми відкрили?

- Які завдання було легко виконувати?

-  А які виявились складними?

- За кількістю слів, уживаних у нашому мовленні, прикметник займає четверте місце після іменника, займенника та дієслова. Використовуйте прикметники у своєму мовленні,  зробіть його образним, емоційним.

ІХ. Домашнє завдання (Кросворд)

1. -А хто ж це стукає у віконечко і щиро так посміхається? (Сонечко) Ці промінці – частинка мого тепла , які я прагнула подарувати вам сьогодні на уроці за чудову роботу. Я бажаю вам бути здоровими, щасливими і теж дарувати своє тепло іншим людям.

 - А на звороті цих промінців на вас чекає сюрприз. Цей кросворд – ваше домашнє завдання, розгадавши його, ви згадаєте, про що сьогодні на уроці йшла мова.

 

 

 

 

 

 

1.  Кросворд

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запиши слова, протилежні за значенням.

Гострий –

Білий -

Важкий -

Кислий –

Світлий –

Великий –

рідкий –

Багатий –

Холодний –

Повільний -

2.Оцінювання роботи учнів на уроці.

- Діти протягом уроку ви всі досить гарно працювали.  Результати роботи необхідно занести до облікових бланків.

Проаналізуйте  свою роботу на уроці  і зробіть відповідні відмітки у листку самооцінки. (+, - )

                                       Лист оцінювання

 

Критерії оцінювання

 

Самооцінка учня

Оцінка вчителя

  1. Я гарно відповідав на поставлені запитання.

 

 

  1. Я висловлював свої думки, пропонував свої ідеї.

 

 

  1. Я активно працював, виконуючи роботу в парі та в групі

 

 

  1. Я виразно та  швидко читав оповідання

 

 

  1. Я старався правильно відповідати на запитання під час тестування

 

 

  1. Я зрозумів тему уроку і буду  завжди піклуватися про тварин

 

 

Оцінювання:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кошлата Ніна
Додано
24 жовтня 2022
Переглядів
1140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку