23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Прямі і переносні значення прикметників.

Про матеріал

Інтерактивні вправи; народознавчий аспект; міжпредметні зв'язки (українська мова, література, природознавство); збагачення словникового запасу учнів; розвиток логічного мислення

Перегляд файлу

Урок 2

Тема: Прикметники – синоніми, прикметники – антоніми. Прямі і переносні значення прикметників.

Мета: ознайомити учнів з синонімічними та антонімічними значеннями прикметників, вчити вживати прикметники у прямому та переносному значеннях, розкривати багатозначність; розвивати словниковий запас учнів; виховувати любов до праці.

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

1. Рефлексія

Продзвенів для нас дзвінок,

Починаємо урок.

Попрацюємо старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім дружнім класі

Діти просто молодці!

  •       А тепер давайте проведемо автотренінг і налаштуємося на урок.

Я – учень.

Я ходжу до школи.

Мене навчають вчитися.

Я все розумію.

Я все хочу знати.

2. Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Мікрофон»

(Учитель ставить запитання, учні, передаючи уявний мікрофон, висловлюють свою думку щодо поставленого запитання)

  •       Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок.

(Цікавим, навчальним, казковим, продуктивним, веселим, світлим, загадковим, проблемним …)

  •       А ви на уроці якими повинні бути?

(Дисциплінованими, уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими …)

  •       Отже ,якщо ви будете такими, то ми створимо цікавий, творчий, продуктивний урок. А він у нас сьогодні дійсно незвичайний. Адже під час уроку ми будемо читати ,писати, виконувати різні цікаві завдання.
  •       Чи цікавий буде урок?
  •       Отже, все залежить від вашої активності, уважності, творчості.
  •       А працювати будемо під гаслом:

Щоб робота в нас кипіла,

Працювати будем

Швидко, дружно, вміло!

3. Створення емоційного фону уроку

Читання вірша вчителем.

  •       Послухайте вірш Г. Демяченко. Дайте відповідь на посавлені в ньому запитання.

Пролетіли в трійці коні-скакуни,

У санях повезли дівчину вони.

Має біле личко дівчина чудова,

Рукавом махнула – у дерев обнова.

Все навкруг іскриться, все переливається,

Білокоса дівчина дітям усміхається.

Ви ж часу не гайте, швидше відгадайте:

Що за трійка мчалась? Як дівчина звалась?

(Зимові місяці – грудень, січень, лютий; Зима)

4. Обговорення ілюстрації із зображенням дівчини-Зими, що їде у санях, запряжених трійкою

- Чи гарна дівчина-Зима?

- З ким її можна порівняти?

(Чаклунка, красуня, фея, царівна)

- Якими прикметниками її можна охарактеризувати?

(Красива, казкова, білосніжна)

5. Розповідь з елементами бесіди про місяць грудень

- А перший місяць зими як називається?

- Чому він має таку назву? (Міркування учнів)

- Марійка Підгірянка пояснює назву місяця грудня  так:

А місяць грудень на радість людям

Сніжком присипле замерзле груддя…

- Так, назва цього місяця пов’язана із замерзанням розгрузлих восени доріг, проораних нив, що в цю пору перетворюються на суцільне міцне груддя, й сучасна назва цього місяця походить від «мерзлих грудок на шляхах». Тому в народі казали: грудень на возі витрусить не тільки сіно, а й душу. Ще його в народі прозвали «першозимник».

- Чому? Висловіть свої міркування.

- грудень ще називають шапкою зими, перед новоріччям, заспівом зими; грудень рік закінчує, а зиму починає. Це місяць найдовших ночей у році, найпізніших світанків. Тому грудень ще назвали «похмурим», «ніччю року».

- З груднем в Україну приходить справжня зима. А які свята відзначають  грудні?

- Які грудневі прикмети ви знаєте?

 

ІІ. Організація навальної діяльності

1. Повідомлення теми уроку

Буква до букви – слово вродилось,

Заусміхалось, заколосилось.

Сонце зраділо слову, як брату,

Слово – це щастя, слово – це свято.

- Слова наче кольорові камінчики. І недостатньо їх назбирати у купу…треба ще й вміти складати узори з них, а для цього треба розуміти значення слова.

Сьогодні ми працюємо з прикметниками, близькими і протилежними за значенням, вжитими у прямому  переносному значенні. А зараз продовжимо розмову про зиму.


2. Спостереження за прикметниками-синонімами.

- Розгляньте ілюстрації, малюнки, прикріплені на дошці. Яка пора року на них зображена?

- Які ознаки зими?

- Отже, ви побачили, що зима приходить не лише у наше село, місто, а й у ліс, поле, гай, сад. Вона крокує всією нашою країною. Давайте привітаємо її.

Заучування вірша напам’ять.

Здрастуй, зимонько прекрасна!

Білолиця, світла, ясна!

Всі тебе вітають, щиро прославляють!

  •       Випишіть з вірша прикметники. Пригадайте визначення слів-синонімів.
  •       Згрупуйте подані на дошці прикметники у синонімічні ряди і запишіть їх.

Снігопад, розумний, цінний, тямущий, духмяний, кмітливий, ласкавий, охайний, ніжний, чепурний, привітний, акуратний.

  •       Яке слово зайве? (Снігопад)
  •       Поясніть, як ви розумієте це слово?
  •       Доберіть до нього синоніми, запишіть.
  •       Складіть з цим словом речення.
  •       Доберіть синоніми до поданих прикметників у словосполученнях.

Холодна (морозна, студена); метелиця (віхола, хуртовина, завія, завірюха, хурделиця, хуга).

3. Спостереження за прикметниками-антонімами

- Пригадайте визначення слів-антонімів

Гра «Додай прикметник»

  •       А зараз за допомогою вірша ви відповісте на запитання: яка зима?

От випав сніг. Яка обнова!

Зима тоді така … (чудова).

Міста чистенькі, білі села –

Зима і радісна, й … (весела).

Кружляють вальс сніжинки ніжні,

Зима пухка і … (білосніжна).

Вона буває і серйозна:

Сухі і вітряна, й … (морозна).

А як насуне хмара сива,

Зима по-своєму … (красива).

А вранці іній – то обнова!

Яка зима у нас … (казкова).

Гілок од інею не видно,

Тоді вона, звичайно, … (срібна).

Зима буває вередлива,

То часом добра, то … (сварлива).

Яка ж зима, яка вона?

Вона весела і … (сумна).

- В останньому рядочку вірша знайдіть слова-антоніми.

4. Робота з підручником

- Прочитайте прислів’я, подані у вправі 194, вставляючи замість крапок антоніми до виділених слів. Поясніть їх зміст.

- Яку роль відіграють антоніми у прислів’ях?

- До яких частин мови належать ужиті тут антоніми?

- Спишіть прислів’я із прикметниками-антонімами.

Фізкультхвилинка

Взимку холодно у лісі.

Всі дерева голі й лисі.

Білка ж гарне хутро має,

Ще й зарядка зігріває.

Зранку хутко із дупла –

Зігріватись до тепла.

Поскакає по гілках,

Побігає по стежках,

На всі боки прогиналась,

Лосів в лісі роздивлялась.

Плечі добре розрівняли

І за парти посідали.

5. Читання учнями віршів напам’ять

- Багато українських поетів присвятили свої вірші зимі. Хто хоче прочитати один з віршів, які вивчали на уроках читання, позакласного читання?

- Які кольори можна зустріти у зимовій природі? (Білий, блакитний, сірий, жовтий, рожевий, чорний, фіолетовий)

- А чи змінюється колір снігу вранці, ввечері, під час морозу,  у відлигу?

6. Це цікаво знати!

- У кожного народу є багато прикмет, за якими визначають погоду взимку.

Дим вгору в’ється – на мороз.

Падає великий лапатий сніг – на негоду і сирість.

Собака качається – на сніг.

Гуска ховає ніс під крило – на мороз.

7. «Гронування». Складання «павутинки»

- Діти, давайте складемо «павутинку» до слова зима

(На дошці плакат з промінчиками. Учні відгадують загадки і прикріплюють до кожного промінчика відгадки, заготовлені вчителем заздалегідь)

Загадки

  1.   Без ніг біжить, без крил летить. (Вітер)
  2.   В небі хмара пролітала,

Білий пух порозсипала.

Він на землю міцно ліг,

Називають його … (сніг).

  1.   Дві дощечки, дві сестри несуть мене із гори. (Лижі)
  2.   Що то за гість, що добро їсть? (Мороз)
  3.   Я вода і на воді плаваю. (Крига)
  4.   Посідали на карниз

І ростуть ізверху вниз. (Бурульки)

 

 


  •       З іменників ,де можливо, складіть прикметники.
  1.   Спостереження за прямим і переносним значенням прикметників (за вправою 195)

а) добір відповідних антонімів до кожного прикметника, поданого в словосполученні;

б) з’ясування значення прикметників (прямого і переносного).

8. Закріплення (застосування отриманих знань)

Робота в парах

а) читання словосполучень і з’ясування, з яких частин мови вони складаються;

б) заміна поданих словосполучень словосполученнями прикметників з іменниками (за зразком);

в) словникова робота.

9. Робота з деформованим текстом

- Діти, погляньте на плакат. На ньому записано речення. Зима вирішила побавитися з вами, легенько дмухнула вітерцем – і всі літери переплуталися. Давайте швиденько поставимо їх на місця і прочитаємо речення.

З неба летіла ніжна, гарна, мов зірка, сніжинка.

- До слова гарна доберіть синоніми.

10. Складання речень (за вправою 197)

11. Поетична хвилинка

- А тепер спробуємо скласти вірш про зиму.

(На таблиці запис. Учні добирають до питання слова і складають вірш)

(Що зробила? Що?) сизокрила,

(Який? Чим? Що?) вкрила.

(Звідки? Що роблять? Які?) сніжинки

(Хто? Що зробили? У чиї?) хатинки.

Орієнтований варіант вірша

Прилетіла зима сизокрила,

Білим пухом землю вкрила.

Згори летять білі сніжинки,

І звірі сховались у свої хатинки.

 

ІІІ. Оціночно-результативний етап

  1.   Підсумок уроку. Самооцінка
  •       Ось і закінчився наш урок. Яким він у нас був?
  •       Що нового дізналися на уроці?
  •       Продовжте речення:

а) Сьогодні на уроці ми працювали над … (прикметником).

б) Виконуючи різні завдання, ми вчилися … (розрізняти і вживати в реченнях прикметники-синоніми і прикметники-антоніми, використовуючи в мовленні прикметники в прямому і переносному значенні)

- Давайте поаплодуємо собі за нашу працю.

- А оскільки наближається новорічне свято, я хочу, щоб ми привітали з ним одне одного.

З наступаючим Новим роком!

 

doc
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку