Сприяти поглибленню поняття про однорідні члени речення; допомогти формувати вміння визначати в реченнях однорідні члени, правильно інтонувати речення з однорідними членами, вживати кому в реченнях з однорідними членами; розвивати логічне мислення, естетичні почуття.
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, таблиця.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Тема. Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами речення.
Мета: сприяти поглибленню поняття про однорідні члени речення; допомогти формувати вміння визначати в реченнях однорідні члени, правильно інтонувати речення з однорідними членами, вживати кому в реченнях з однорідними членами; розвивати логічне мислення, естетичні почуття.
Обладнання: роздатковий матеріал, підручник, таблиця.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
На землі багато квітів.
Поміж ними є одна:
Та, що пахне моїм світом,
Та, що квітне моїм літом.
Ганна Чубач
ХІД УРОКУ
Мотивація навчання
II. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення
1. Прочитати текст, визначити синтаксичну роль виділених слів. З'ясувати, на які питання вони відповідають, до яких слів відносяться.
З давніх-давен люди люблять квіти. У Стародавній Греції на святах квітів найбільше шанували гіацинти й лілії. У Франції, Болгарії, Ірані поклонялись троянді. А сакура й хризантеми — символи Японії.
Українці складали пісні, казки й легенди про свої улюблені квіти. Національні букети зображені і на вишивках, і на картинах.
Квіти пробуджують у нас людяність і щирість, сердечність і доброту. Тому їх потрібно не лише знати, а й берегти.
2. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу
3. Завдання.
Довести, що виділені слова в опрацьованому тексті є однорідними членами речення.
4 Скласти схеми вживання коми при однорідних членах речення.
Кома при однорідних членах речення
Кома при однорідних членах речення |
|
1.О й О |
4.і О, і О |
2.0, О, О |
5.0 і О, О і О |
3.А О і О |
6.О, а О |
5. Робота з підручником.
Опрацювання теоретичного матеріалу про вживання коми між однорідними членами речення
III. Виконання вправ на застосування й закріплення знань, формування вмінь і навичок
1. Прочитати речення, пояснити вживання розділових знаків.
Очі розкрила конвалія біла і в здивуванні застигла, зомліла. (О.Олесь) І барвінком, і рутою, і рястом квітчає весна землю. (Т.Шевченко) У городі і в саду ясніли різнобарвні айстри, красоля, гвоздики, королів цвіт. (С.Васильченко) В вазі в кімнаті троянди стоять, дивляться ясно, цвітуть і пахтять. (О.Олесь)
2.Робота в парах. Тестове завдання
Вказати речення з однорідними членами.
10) Тягнеться до сонця соняшник крислатий. (В.Сосюра)
11) Весь правий берег потопає в кущах вогнистої троянди. (В Кучер)
12) Яблуні дихають цвітом росяно червоно біло. (А.Малишко)
3. Пояснювальний диктант.
Під самою хатою росли червоні, білі, рожеві мальви. Фіалки пахнуть ніжно, радісно і хвилююче. Опівночі айстри в саду розцвіли, умились росою, вінки одягли, і стали рожевого ранку чекать, і в райдугу барвів життя убирать. (О.Олесь) І марили айстри в розкішнім півсні про трави шовкові, про сонячні дні. (О.Олесь) Духмяне сіно пахне літом, медовим чебрецевим цвітом, і м'ятою, і материнкою, і полиновою гірчинкою. (М.Луків)
4. Бесіда.
IV. Підсумки уроку
V. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал підручника; прочитати поданий текст, списати, розставити розділові знаки, підкреслити однорідні члени або скласти твір-мініатюру про улюблені квіти, використати речення з однорідними членами.
УКРАЇНСЬКИЙ ВІНОЧОК
Український віночок — не просто краса а й оберіг. Впліталося до віночка багато квітів.
Квіти вишні та яблуні символізували материнську любов. Мальва півонія й ружа уособлювали віру надію любов. Барвінок українці шанували здавна і вважали символом життя. Ромашка повинна приносити не лише здоров'я але й добробут. А калина — символ дівочої краси символ України.
Усього в українському віночку 12 квіточок.