20.06.2021
4 клас, Оникіївська ЗОШ
Тема уроку: Декоративно-прикладне мистецтво. Петриківський розпис.
ТЕМА: «Прикрашальний розпис». Створення візерунків з елементами петриківського розпису.
МЕТА: Ознайомити учнів з декоративним народним розписом. Розвивати уміння створювати візерунки з елементів петриківського розпису, закріплювати поняття про ритм, симетрію. Вчити учнів володіти такими мазками, як «гребінчик», «зернятко», «горішок» та «перехідний мазок». Удосконалювати навички роботи з фарбами. Прищеплювати любов до прекрасного. Виховувати інтерес до народного мистецтва.
Вид художньої діяльності: ДПМ. Зображення на площині.
МАТЕРІАЛИ ТА ІНСТРУМЕНТИ: альбом, олівець, акварель або гуаш.
НАОЧНІСТЬ ТА ОБЛАДНАННЯ: зразки мазків, робіт учнів, мультимедійний проектор, комп’ютер.
ОСНОВНА ОБРАЗОТВОРЧА ПРОБЛЕМА: правильне виконання основних мазків в петриківському розписі.
ТИП УРОКУ: комбінований.
Хід урок:
Привітання;
Девіз уроку:
«Учись любити все навколо себе:
Траву і квіти, кущик, деревце.
Жучка і пташку, і блакитне небо,
Синьооке чисте джерельце.
Усе прийшло на білий світ, щоб жити,
Щоб дарувати радість і красу.
Учися дивуватись і любити
Чистеньку, мов перлиночка, росу.
Поглянь на світ – це дивовижна казка!
А квіти – це, мабуть, душа землі.
У кожній з них струмить любов і ласка,
Вони, неначе діточки малі.
Яка земля! Чарівна, пречудова!
Вона нам мати. Ми – її дитя!
Летить на землю весняна обнова,
Бурлить, вирує на землі життя!»
Сьогодні на уроці ми з вами будемо опановувати техніку петриківського розпису і малювати візерунок для прикрашення вашого подарунку рідним або друзям.
Вступна бесіда.
У кожній оселі живуть та служать нам різноманітні предмети. І якщо їх торкнулася рука художника або народного вмільця, то вони стають творенням ДПМ. На протязі віків формувались центри традиційного українського народного мистецтва. Предмети , виготовлені у різноманітних центрах, відрізняються формою, засобами розпису, особливостям техніки виконання, кольорової гами.
Ви чули про Петриківку? Це село на Дніпропетровщині. Велике, славне село, яке зачаровує світ своїми мальвами, жоржинами, соняхами і рясною червоною калиною. Не тими, що на городі чи в саду, а мальованими – на дерев`яних тарелях, скриньках, ваза , колисках і просто на папері.
У давні часи в багатьох селах жінки розмальовували печі, виводили узори над дверима та вікнами, щоб хата була чепурною. Славилась розписами і Петриківка, тому що це було козацьке село, кріпацтва тут не знали, і чому не жити у красі? Згодом, мальовані квіти й годували бідняків: «мальовки» продавали на базарі. Для малювання використовували крейду, сажу, кольорову глину, саморобні рослинні фарби. Малюнки наносили за допомогою пензлика, виготовленого з котячої шерсті, а грона калини вимальовували кінчиком пальця.
Найкращими петриківськими розписами вважаються роботи Тетяни Пати, Ярини Пилипенко, Надії Білокінь, Параски Павленко, Федора Панка, Марфи Тимченко, Палагії Глущенко, Клименка – Жукова та багатьох інших
Від покоління до покоління тут передавались основи декоративного розпису речей. Характерною рисою творчості петриківських народних митців було використання декоративного оздоблення рослинно – квіткового орнаменту.
В орнаменти розписів вплітають садові й польові квіти, колосся різних злаків, гроно винограду. Серед усього цього різнобарв`я вміщують всіляких птахів – павичів, зозуль. Мета художників – втілити в одному образі красу усіх.
Особливе місце займає квітка – це символ пишності природи, її розкішного цвітіння, щедрості плодів. Щоб наголосити на цьому, майстри вдаються до фантастичних перебільшень. Не забувають і про калину – яка є символом нашої Батьківщини.
Щоб створити візерунок у техніці петриківського розпису, необхідно опанувати чотири типи мазків, традиційно названих «гребінець», «зернятко», «горішок», «перехідний мазок». Візьміть пензлик і разом почнемо працювати.
«Гребінець» — мазок, який починається з потовщення, зробленого натисканням пензля, та завершується тонким вусиком, що виконують дотиком кінчика пензля. Прокладені разом, декілька таких мазків нагадують гребінець.
«Зернятко» — мазок, який наносять починаючи з легкого дотику до сильного натискання пензлем. Коли мазки «зернятко» покладені по обидва боки стебла, кінчиком назовні, зображення нагадує колосся — звідси й назва.
«Горішок» — складається з двох гребінцевих мазків, зігнутих півмісяцями та поставлених один навпроти одного, нагадують форму підкови. Заповнивши вільне місце між півмісяцями мазками «зернятко», отримаємо форму, схожу на лісовий горіх.
«Перехідний мазок» — накладається одним пензлем, але двома фарбами. Сухий пензель занурюють в одну фарбу (наприклад, зелену), а потім — в іншу (наприклад, жовту). На папері залишається слід від жовтої фарби, яка плавно переходить у зелений колір. Перед кожним наступним мазком фарбу слід набирати знову.
Вимоги до творчих робіт:
Створювання композиції за мотивами Петриківського розпису.
Перевірка кожного малюнку учнів і виставляння відповідних балів за роботу.
- Мотиви якого розпису ми сьогодні малювали на уроці?
- Що найбільш цікавого для вас було на уроці?
- Чи хотіли ви більше займатись розписом?
- Чи подобається вам декоративно-прикладне мистецтво?