Тема: Принципи здорового харчування
Мета: формувати у дітей мотивацію щодо здобуття знань про харчування і його вплив на здоров’я людини; сформувати поняття про роль харчування для здоров’я; дати характеристику поживних речовинам; формувати вміння працювати з різними джерелами інформації та ресурсними матеріалами;
Обладнання: інтерактивна дошка, картинки корисної та шкідливої їжі, схеми,фліп чат та маркери.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Сьогодні урок – тренінг. Правила тренінгу.
2. Привітання (передача апельсину –« окрайчика сонця» з побажаннями).
Вчитель: «Скажи, що ти їси, і я скажу хто ти.»
Прослухавши девіз нашого уроку скажіть яка його тема (відповіді учнів).
Так тема нашого уроку Принципи здорового харчування
Давайте пригадаємо, що ви знаєте про здорове харчування з попередніх уроків основ здоров’я або інших предметів. (відповіді учнів)
Вчитель:Сформуйте очікування від сьогоднішнього уроку або побажання про, що хочете дізнатися та запишіть їх на стікерах, які прикріпіть до корисних продуктів харчування. Та покладіть в наш кошик сподівань.(діти записують очікування на стікерах з зображенням овочів та фруктів та наклеюють їх на каструлю сподівань)
Вчитель:Виходячи з ваших сподівань та побажань пропоную метою нашого уроку сформувати у вас розуміння, що таке здорове харчування, як воно впливає на здоров'я людини, які принципи здорового харчування.
Як ви гадаєте чи є ця тема актуальною на сьогодні. Чому? (відповіді учнів)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Вчитель:Їжа є одним з найважливіших чинників довкілля, що впливає на стан здоров'я, працездатність, розумовий і фізичний розвиток, а також на тривалість життя людини. Стабільний настрій, висока розумова і фізична працездатність, повноцінний сон, гармонійна фігура і хороша шкіра - результат правильного харчування!
Зв'язок харчування і здоров'я був помічений ще в давнину. Всі бачили, що від неправильного харчування діти погано ростуть і розвиваються, дорослі хворіють, швидко стомлюються, погано працюють і гинуть.
Що ж потрібно їсти практично здоровій людині, щоб не захворіти на хронічні недуги та почуватися бадьорою та життєрадісною довгі роки активного життя?
(відповіді учнів)
Вчитель: Так ви дійсно праві, що правильне, раціональне, збалансоване харчування є синонімом здорово тіла,а ЗСЖ на 90% складається з правильного харчування.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель:Раціональне харчування - основа здоров’я людини.
Усі продукти харчування поділяють на дві великі групи: продукти тваринного й рослинного походження. У раціоні людини масові частки харчових продуктів тваринного й рослинного походження мають становити приблизно 40 і 60 % (Пригадайте вивчене). Тільки в цьому випадку харчування буде повноцінним і збалансованим. Нормальна життєдіяльність організму можлива за умови надходження достатньої кількості білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів, води у правильному співвідношенні.
Зараз ми з вами об’єднаємось в 3 групи: Білки, Жири, Вуглеводи. І кожна група підготую коротку змістовну інформацію про свою органічну речовину. Ви можете користуватись будь яким джерелом інформації.
Учні об’єднуються в групи, працюють за планом
Розповідь представників від кожної групи
Вчитель: Ви всі знаєте , що крім білків, жирів і вуглеводів нашому організму також потрібні неорганічні речовини, а саме Вода,яку потрібно вживати в кількості 2-3 л на день, Мінеральні речовини ,які входять до складу кісток, зубів, крові та м’язів та Вітаміни (5 хв)
Вчитель: На закріплення виконання інтерактивної вправи https://learningapps.org/3544189 або https://learningapps.org/3940380
Вчитель: Принципом раціонального харчування є : ПОМІРНІСТЬ, РІЗНОМАНІТНІСТЬ, ЗБАЛАНСОВАНІСТЬ.
Ви знайомі вже з харчовою пірамідою, яка є гідом, який допоможе дізнатися про здорове харчування, а також покаже, які саме продукти потрібні для нормальної життєдіяльності нашого організму. І найголовніше, у якому співвідношенні.
Відповіді учнів
Руханка – кольоротерапія. Проную порухатися і обрати продукт харчування того кольору який вам подобається. Учні ходячи по класі – вибирають.(3хв)
Підсумок вибраного кольору.
*Цікавинки від енциклопедиста
Така характеристика продуктів харчування, як колір, виявляється, має велике значення. Справа в тому, що за даними різних досліджень колір їжі може впливати на настрій, самопочуття, на ті чи інші органи.
Ось як можна зорієнтуватися з власним станом за допомогою їжі.
Білий колір – рис, капуста, біла риба. Знімає напругу, відганяє тривогу, заспокоює. Він здатний поліпшити зір і функції залоз внутрішньої секреції.
Червоний – буряк, зерна граната, вишня, кавун, помідори. Пробуджує життєві сили, наділяє енергією й оптимізмом, звільняє від депресії. Цей колір робить рухливими суглоби і еластичними м'язи.
Помаранчевий – апельсин, абрикос, персик, морква, гарбуз. Піднімає настрій, поліпшує обмін речовин, підсилює кровообіг, благотворно впливає на стан шкіри і травлення.
Жовтий – диня, ананас, банан, кукурудза, сир, яйця, вершкова та рослинна олія. Це колір здоров'я, він допомагає при депресіях і неврозах. Добре впливає на зір і травний тракт. Стимулює мозкові функції: пам'ять, мислення, інтелект.
Зелений – яблука, ківі, будь-яка зелень, капуста, огірки, горох. Позбавляє від негативних емоцій, діє як снодійне, поліпшує роботу серця, знімає стрес і нервові перенапруження.
Синій – водорості, чорниця, ожина. Заспокоює серцебиття, знижує кров'яний тиск, допомагає при різного роду болях.
Блакитний – риба (сардина, макрель). Знижує тиск, корисний при запаленнях і хворобах горла.
Фіолетовий – виноград, слива, баклажан, оливки, чорна смородина. Полегшує спазми і біль, послаблює печіння та свербіж. Добре заспокоює при тривогах і занепокоєннях.
Коричневий – гречка, какао, чай, кава. Відповідає за нормальну роботу щитоподібної залози.
Вчитель: Пропоную переглянути фільм (технологія прискореного читання), запишіть із переглянутого декілька ключових фраз до теми уроку для подальшої роботи на уроці. Відео « Основні закони раціонального харчування»:
Вчитель: Давайте разом сформулюємо ЗАКОНИ РАЦІОНАЛЬНОГО ХАРЧУВАННЯ
1)Закон кількісної достатності харчування.
Енергоцінність раціону має відповідати енерговитратам організму. Маса тіла має бути оптимальною та в дорослої людини залишатися незмінною.
2) Закон якісної повноцінності харчування.
У харчовому раціоні має бути достатня кількість усіх харчових речовин, необхідних для пластичних, енергетичних процесів та регуляції фізіологічних функцій.
3) Закон збалансованості. Харчовий раціон має бути збалансованим за вмістом різноманітних харчових речовин.
4) Закон часового розподілу їжі (режиму харчування).
Їжа має надходити до організму у певний час, через рівні проміжки часу. Найкраще 4-5 разове харчування.
5) Закон адекватності. Хімічний склад їжі має відповідати не лише індивідуальним потребам (енерговитрати, стать, вік), але і можливостям організму (стан травлення, обмін речовин, стан здоров’я).
6) Закон естетичного задоволення. Їжа повинна мати приємний зовнішній вигляд, смак, аромат. Вживання їжі має проходити у відповідних приємних обставинах.
7) Закон безпеки харчування. Їжа має бути нешкідливою та безпечною, тобто не містити хвороботворні мікроорганізми, радіонукліди, токсини, важкі метали, тощо.(7хв)
ІV. Валеологічна пауза (1хв)
Оздоровчий прийом цигун «Обертання язика»
Зробити 9 легких обертових рухів язиком у ротовій порожнині за годинниковою стрілкою. Слину, яка утворилася при цьому, проковтнути.
Вправа сприяє зволоженню шлунково-кишкового тракту, поліпшує травлення, покращує перистальтику кишечника.
Вправа Правильне харчування
Погоджуюсь
|
Не можу відповісти
|
Не погоджуюсь |
Вже не один рік ми говоримо про харчування і всі правила, повʼязані з ним
Зараз ви всі запрошуєтесь в сектор «Не можу відповісти». Я вам зачитую певні вказівки для харчування і ви повинні підняти картку з відповідним кольором. «Погоджуюсь», «Не погоджуюсь», чи «Не можу відповісти».
• Вживайте свіжу їжу.
• Їжа повинна бути одноманітною.
• При надмірній вазі необхідно дотримуватися регулює споживання калорій дієти.
• Необхідно виключити вживання несумісних продуктів.
• Процес прийняття їжі не повинен приносити задоволення.
• Необхідно дотримуватися режиму харчування.
• Слід відразу після вечері лягати спати.
• Під час їжі потрібно відволікатися (читання, розмова, перегляд телевізора тощо).
• Треба їсти частіше.
• Бажано вживати саме холодну їжу.
• На процес прийняття їжі необхідно витрачати мінімум 5 хвилин і ненамагатися ретельно пережовувати.
• Їжа повинна бути надмірно солоною
ІV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Створення буклету з заготовки.
VІ Рефлексія. Дайте відповідь на запитання:
Чи здійснились мої очікування?
Тому кошик залишається наповненим
V . Релаксація
Вправа «Улюблена страва мого дитинства»
У ч и т е л ь. Закрийте очі. Пригадайте улюблені страви вашого дитинства. Намагайтеся уявити смак цих страв, запах, зовнішній вигляд. Хто для вас їх готував? Чи є вони для вас такими ж привабливими і бажаними, як кілька років тому? Чи хотіли б ви поділитися рецептом своїх улюблених страв? Заслуховування кількох рецептів
Домашнє завдання: Яке б домашнє завдання ви задали собі після вивченої теми?