Знаннєвий компонент. Формувати первинні уявлення про природні комплекси та географічну оболонку. Діяльнісний компонент Розвивати вміння виявляти взаємозв’язки між компонентами географічної оболонки, аналітичне мислення; розрізняти позитивні й негативні наслідки впливу людської діяльності на природні комплекси своєї місцевості. Ціннісний компонент Виховувати відповідальність за стан нашої планети; виявляти порушення природної рівноваги та запропонувати шляхи їх усунення;виховувати відповідальність за збереження цілісності географічної оболонки. Обладнання: підручники, атласи, мультимедійне обладнання, презентація, фломастери. Тип уроку: засвоєння нових знань (урок з позиції здоров’язбереження). Очікувані результати: учні зможуть розкривати суттєві ознаки понять «природний комплес», «географічна оболонка», наводити приклади природних та змінених людиною комплексів, називати закономірності та властивості географічної оболонки.
Друзі! Перш, ніж зайти до класу, я отримала таємниче завдання, яке лежить у цьому конверті. Коли вручали цього листа,то просили зачитати його на уроці всім учням. … “ Ініціативна група розробила програму «Природні комплекси». Для реалізації даної програми необхідно провести ряд досліджень. Їх виконаєте ви. Під час експедиції ви повинні дослідити:1. Природні компоненти та їх взаємозв’язки.2. Що таке природній комплекс.3. Різноманітність природних комплексів.4. Вплив людини на природні комплекси.”
«Бесіда»Природний комплекс — сполучення компонентів (складових частин) природи, які взаємодіють між собою й утворюють єдину систему. До компонентів природного комплексу належать повітря атмосфери, води гідросфери, рельєф і гірські породи літосфери, ґрунти й живі організми. Висновок 1. У природі все взаємопов’язане. При зміні одного компоненту природного комплексу змінюється весь природний комплекс.
Географічна оболонка — цілісна і безперервна оболонка Землі, що включає в себе нижню частину атмосфери, верхню — літосфери, усю гідросферу і всю біосферу. Потужність географічної оболонки становить близько 55 км, однак цей найтонший шар (1 % від усього об’єму Землі), на думку вчених, є найбільш складно улаштованою частиною нашої планети. Складання в зошитах рисунка-схеми. Географічна оболонка
Висновок 2. Усі оболонки взаємодіють між собою та проникають одна в одну, утворюючи географічну оболонку. Географічна оболонка є найбільшим природним комплексом Землі. Прийом «Проблемне питання»Завдяки чому розвивається географічна оболонка?Основний чинник – це енергія Сонця і внутрішнє тепло. Перегляд відеоролика https://www.youtube.com/watch?v=A-G__Bujr. O0
Різноманітність природних комплексів. Метод «Практикум» (робота зі схемою)Укажіть райони, найбільш сприятливі для існування окремих представників рослинного чи тваринного світу. Для цього дайте відповіді на такі запитання:1. На якій висоті можна виявити бактерії та пилок рослин?2. На якій максимальній глибині в океані ще можна зустріти представників ссавців?3. Які райони океану найбільш освоєні живими організмами?4. Якірайони суходолу найбільш сприятливі для життєдіяльності представників тваринного і рослинного світу. Відповіді позначте на схемі цифрами.
Будь-яка господарська діяльність людини пов’язана з використанням багатств природи. У сиву давнину зародилися землеробство і скотарство. З часом діяльність людини розширювалася у масштабах. Зараз формуються нові види господарської діяльності. Зі зростанням благ збільшується вплив на природу. Тому я пропоную вам виявити позитивні і негативні наслідки розвитку господарської діяльності людини та зробити узагальнюючий висновок.
Метод «Творча лабораторія»Землеробство:позитивний – рослинна їжа, негативний – зміна видового складу рослинності. Тваринництво: позитивний - їжа, одяг, взуття; негативний – зникнення багатьох видів тварин. Транспорт: позитивний- засіб пересування; негативний –вихлопні гази, будівництво шляхів забирає екологічні ніші існування живої природи, зміна ландшафтів. Промисловість: позитивний-матеріально- технічна база суспільства; негативний-зміна складу атмосферного повітря, вод, виникнення техногенних форм рельєфу, розвиток «міських» видів хвороб населення.Інформаційне поле: позитивний-засіб передачі, зберігання інформації; негативний – шкідливі звички для здоров’я випромінювання,широке використання рідкісних і дорогоцінних металів. Освоєння космосу: позитивний- перспективи гарантованого існування людства; негативний –- руйнування та зміна складу атмосфери, небезпека інфікування з космосу.
Домашнє завдання. Обговорення: (Завдання «Зеленого пакету»)Уявіть що ви – Міністр екології та природних ресурсів України і бажаєте зменшити обсяги атмосферного забруднення. Ваші експерти пропонують вам кілька альтернатив. Яку з цих альтернатив ви вважаєте найефективнішою?Уявіть, що ви обіймаєте посаду керівника місцевого водоканалу. Наявне водопостачання не може задовольнити загальні потреби. Які варіанти ви оберете для подолання цієї проблеми?Забудовник придбав ділянку лісу, озера та болота поблизу вашого міста. Забудовник осушить озеро та болото й побудує будинки. Ця ділянка є місцем відпочинку мешканців. Ви вирішуєте подати запит в органи місцевого самоврядування щодо законності будівництва. Які аргументи ви використаєте у зверненні. Проблемі забруднення грунтів та зміні ландшафтів приділяється менше уваги, ніж проблемам води та повітря. На які екологічні проблеми,пов’язані з грунтом, ви звернете увагу, щоб довести актуальність проблеми?