Природні умови Італії та виникнення міста Риму

Про матеріал
Мета уроку: охарактеризувати географічне положення, природу та кліматичні умови Апеннінського півострова; ознайомити учнів з історією виникнення міста Рима та суспільно-політичним життям римлян; розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження, порівнювати історичну інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, вдосконалювати вміння узагальнювати і систематизувати вивчений матеріал шляхом складання таблиць; виховувати толерантність, пошану до історії інших народів, інтерес до вивчення античної історії.
Перегляд файлу

 

 Предмет: Всесвітня історія. Історія України.                                 Дата________

6 клас.

Тема уроку: Природні умови Італії та виникнення міста Риму

Мета уроку: охарактеризувати географічне положення, природу та кліматичні умови Апеннінського півострова; ознайомити учнів з історією виникнення міста Рима та суспільно-політичним життям римлян; розвивати навички роботи з історичною картою та історичними джерелами, вміння висловлювати власні судження, порівнювати історичну інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки,  вдосконалювати вміння узагальнювати і систематизувати вивчений матеріал шляхом складання таблиць; виховувати толерантність, пошану до історії інших народів, інтерес до вивчення античної історії.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Терміни: плебеї, патриції, республіка, етруски, сенат, фамілії, курії, Капітолій.

Основні дати та події: VIII ст. до н. е. – поява етрусків в Італії.

                                         756 р. до н. е. – заснування Рима.

Обладнання: підручники, зошити, історичні атласи, ілюстративний матеріал, роздатковий матеріал, таблиця, історична карта, картки для оцінювання.

 

                                                         Хід уроку

    І. Організаційний момент

   Привітання, перевірка присутніх. Емоційне налаштування.

   Побажання  гарного  настрою,  цікавої  роботи, нових  знань та відкриттів.

  1. Вправа «Цікава математика».  

 

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\6 клас\Рим\Виникнення Риму\Рисунок2.png

                                                                                                             (Італія)

 

Отже, ви зрозуміли, що сьогодні ми будемо вивчати  тему, пов’язану з Італією, здійснимо уявну подорож до цієї держави. Для того, щоб ми розпочали цю подорож, нам знадобляться перепустки. Але отримати їх ви зможете лише в тому випадку, коли відтворите в пам’яті знання з попередньої теми.

 

   ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

    Оберіть назви колоній, що були засновані греками на території Північного Причорномор’я.  

Тіра; Тарент; Сиракузи; Ольвія; Регій; Херсонес; Пантикапей.

Пригадайте, де були засновані міста-колонії, назви яких залишилися. (На Заході від Греції)

Запитання на повторення

1. Історію виникнення яких держав стародавнього світу ми вивчили?

2. З чого ми розпочинаємо вивчення кожної країни?

3. Як природні умови впливають на господарську діяльність людей? (Дайте відповідь на прикладі якоїсь із вивчених країн).

Домашнє завдання: Робота з картками

                              Гра «Світлофор»

                              Метод «Чомучка»

III.  Мотивація навчальної діяльності

    Сьогодні ми перегорнемо наступну сторінку історії і дізнаємося як виникло місто про яке говорять: «Місто на семи пагорбах», «Вічне місто», і як з’ясувалося, що «всі дороги ведуть до …»   також  з’ясуємо які природні умови Апеннінського півострова визначали заняття його мешканців. 

Запис у зошити теми уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

   Робота з історичною картою (с. 164  підручника)  

   Уважно розгляньте історичну карту підручника. Знайдіть Апеннінський півострів.

  • Що нагадує Апеннінський півострів за формою?
  • Що ви можете сказати про географічне розташування Апеннінського півострова?
  • Які моря омивають півострів? (Лігурійське, Тірренське, Іонічне, Адріатичне)
  • Які річки протікають на півострові? (По, Тибр, Рубікон, Арно)

 

1. Природно-кліматичні умови Апеннінського півострова

  Розповідь учителя з демонстрацією карти

   Римська держава була розташована на території Апеннінського півострова. Ще в давнину греки стали називати його Італією. Спочатку цю назву вживали щодо південної частини Апеннінського півострова, багатої на пасовиська для худоби.

    Природним північним кордоном Італії є високі Альпійські гори. На південь від Альп відгалужуються Апенніни, що простягаються вздовж усього півострова. Це досить молоді гори, тому й досі там є діючі вулкани. Найбільша річка Італії – По. На захід і схід з гір збігали річки: Рубікон, Арно, Тибр. Вони судноплавні, що забезпечувало тісний зв’язок між областями. Земля тут неоднакова: і вулканічний ґрунт, і родючі червоноземи. Покладів корисних копалин небагато: золото та мідь, у середній частині півострова – залізо, мідь, олово, срібло. У дельті Тибру видобували сіль.

   Клімат за тих часів був вологішим і холоднішим за теперішній, особливо в північних районах. Як і Греція, Італія поділялася на історичні області, пов’язані з розселенням племен. Найпривабливіші за природними умовами були Етрурія, Лацій, Кампанія та Апулія. Італія перекладається як «країна телят». У III ст. до н. е. так почали називати весь півострів.

 

      Робота в парах. Учитель роздає незаповнену таблицю з критеріями. Учні мають самостійно її заповнити відповідно до прослуханого матеріалу, використовуючи атласи та карту. Заповнена таблиця матиме такий вигляд.

 

Питання

Італія

  1.   Півострів

Апеннінський півострів, південь Європи

  1.   Моря

Адріатичне, Іонічне,Тірренське, Лігурійське

  1.   Клімат

Теплий, м’який клімат, багато дощів

  1.   Рельєф

 Країна півночі захищена горами Альпами, а зі сходу –

довгим хребтом Апеннінських гір. Річки Тибр, По та ін.

  1.   Острови

Островів мало: Сицилія, Сардинія, Корсика

  1.   Корисні копалини

Залізо, срібло, олово, мармур, глина, в Альпах багато міді та золота.

 

Бесіда за запитаннями.

- Яким заняттям людей сприяли природні умови Апеннінського півострова?

- Що спільного та відмінного між природно-географічними умовами Італії та Греції?

 

   Робота в групах.

   Діти діляться на 3 групи. Кожна група отримує завдання: ознайомитися із текстом та донести отриману інформацію до решти класу.

1-а г р у п а – «Соціологи» Населення стародавньої Італії

2-а г р у п а – «Історики» Виникнення міста Рима.

3-а г р у п а – «Політологи» Царський період історії Стародавнього Риму

 

2. Населення стародавньої Італії

    Віками в Італії осідали племена італіків, етрусків, греків, галлів, іллірійців. На острові Сицилія жили переселенці з Карфагена.

   Італіки прийшли з півночі в 2 – на початку 1 тисячоліття до н. е. й оселилися в центральній частині півострова. Вони виготовляли залізо, займалися землеробством та тваринництвом. Разом з італіками з Балкан переселилася й невелика частина іллірійських племен.

    Приблизно в 10 ст. до н. е. північніше від річки Тибр оселилися етруски. Геродот уважав, що вони – вихідці з Малої Азії. Інші автори доводять, що етруски прийшли з Греції або жили в Італії завжди. Етруски вирощували пшеницю, ячмінь, овес, виноград. З льону виготовляли одяг, вітрила для кораблів. Осушували болота й перетворювали їх на родючі поля. Успішно торгували: вивозили морем сировину, кераміку, мідні, бронзові, залізні речі, ювелірні вироби, дорогі тканини. До початку нашої ери етруски розчинилися серед інших племен Італії, проте залишили в історії помітний слід. Вони були засновниками першого державного утворення на землі Італії, яке об’єднувало 12 незалежних міст, кожне з яких засновувало колонії. Суперниками етрусків були греки та карфагеняни.

   Греки у 8-7 ст. до н. е. заснували багато колоній в Італії та на Сицилії. Найбільшими з них були Тарент, Куми та Сиракузи. Саме в греків етруски та римляни запозичили абетку. У 4 ст. до н. е. з півночі в Італію прийшли галликельтські племена, які оселилися в північній частині півострова.

 

    Метод «Асоціативний кущ» «Населення стародавньої Італії»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Дати відповіді на запитання:

1. Назвіть племена, що проживали на території Давньої Італії?

2. Які основні заняття населення Італії? (землеробство, садівництво, ремесло й скотарство)

 

3. Виникнення міста Рима

    Приблизно в 10-9 ст. до н. е. на пагорбах, розташованих у місцевості Лацій, на лівому березі річки Тибр, жили племена італіків – латини та сабіни. Поступово поселення цих двох племен об’єдналися та утворили нове, з фортецею на пагорбі Капітолій. Так виникло місто Рим, назване на честь легендарного засновника – Ромула. Пізніше римські історики писали, що ця подія сталась 21 квітня 753 р. до         н. е. Від цієї дати римляни вели своє літочислення.

   Кожен рід мав свою назву і складався з великих патріархальних сімей, які латинською мовою називалися фаміліями. Вони об’єднувалися в 3 триби (племені), кожна з яких складалася із 10 курій. Курії – це союзи чоловіків-воїнів, які стали основою формування армії. Кожна курія виставляла 100 піших воїнів та 10 вершників. Триби поступово перетворилися на райони міста.

   Спочатку кожен рід спільно володів землею, обробляв її гуртом. Поступово землю розподілили між найбагатшими сім’ями. Ці сім’ї отримували кращі ділянки завойованих територій. Патриції були такими заможними землевласниками. Вони володіли рабами, обіймали важливі посади в державі.

  Кількість мешканців Рима* постійно зростала. За 250 років від заснування населення міста зросло від 20 до 100 тис. Більшість римлян із числа прийшлого та збіднілого населення не належала до складу старих родів. Особисто вільні, вони не володіли землею, не мали права обіймати державні посади, одружуватися з патриціями. їх називали плебеями. Якщо, позичивши гроші, вони не могли їх повернути, ставали борговими рабами.

  Патриції – все корінне населення, що належало до родової громади за давніших часів у Давньому Римі. Потім так стали називати родову аристократію – привілейованих членів суспільства.

   Патриції жили просто і скромно. Раб їв за одним столом із своїм господарем, іноді ставав членом родини. Найнижчою верствою населення були слуги та раби.

https://1.bp.blogspot.com/-t0OGwRp0t2E/VwDmZjkt_CI/AAAAAAAABSQ/opoD7Hg3zD84urIp6RJUsuCD5Hll8Esvw/s400/13241376.jpg

* Зверніть увагу на те, яке закінчення має іменник Рим у родовому відмінку. Закінчення -а (Рима) вживаємо тоді, коли йдеться про місто; -у (Риму) - коли йдеться про державу.

     Місто Рим розташоване на сімох пагорбах. Головними з них були Палатин, Авентин і Капітолій.

 

Бесіда за запитаннями.

Хто такі патриції і плебеї? Чим відрізнялося їхнє становище?

Пригадайте як ставали рабами у Давній Греції?

 

  Виправити помилки

  Поселення латинів та сабінів поступово об’єдналися та утворили нове поселення з фортецею на пагорбі Палатин. Так виникло місто Рим, назване на честь легендарного засновника – Ромула. Ця подія сталась 29 квітня 653 р. до н. е. Від цієї дати римляни вели своє літочислення.

   Кожен рід мав свою назву і складався з великих патріархальних сімей. Вони об’єднувалися в 3 триби (племені), кожна з яких складалася із 18 курій. Кожна курія виставляла 200 піших воїнів та 10 вершників. Триби поступово перетворилися на райони міста. Поступово землю розподілили між найбагатшими сім’ями. Ці сім’ї отримували кращі ділянки завойованих територій. Патриції володіли рабами, обіймали важливі посади в державі.

  За 250 років від заснування населення міста зросло від 20 до 90 тис. Збідніле населення не мало права володіти землею, обіймати державні посади, одружуватися з патриціями. Їх називали плебеями.

  Патриції – все корінне населення, що належало до родової громади за давніших часів у Давньому Римі. Потім так стали називати родову аристократію – привілейованих членів суспільства.

  

    Існує італійське прислів’я «Рим не один день будували». Про історію виникнення міста населення склало чимало легенд.

     Перегляд відео : «Легенда про заснування Рима»

  

                               Заснування міста Рим (сучасний текст)

    Коли Рем і Ромул виросли, то одразу стало видно їх царське походження. Вони займалися гімнастикою, билися з розбійниками, захищали бідних. Дізнавшись про таємницю свого походження, Ромул і Рем захопили Альба‑Лонгу, вбили Амулія і повернули престол своєму дідусеві. Невдовзі брати посварилися, бо обидва хотіли назвати місто на свою честь, і Ромул у гніві вбив Рема. А згодом заснував місто і назвав його Римом, латиною  – «Рома», і став його першим царем.

    Вважається, що Рим був заснований у 753 р. до н. е. Ромул, прагнучи збільшити свій народ, приймав усіх прибульців: жебраків, розбійників, рабів‑втікачів. Місто розросталося, але у його перших жителів не було дружин, оскільки навколишні племена, зневажаючи їхнім походженням, не віддавали за них своїх дочок. Тоді римляни пішли на хитрість – вони викрали дочок у своїх найближчих сусідів – племені сабинян. Із здобутими таким чином дружинами римляни поводилися дуже шанобливо, так, що невдовзі завоювали їх любов. Але батьки та брати сабинянок пішли на римлян війною. Одного разу під час битви на полі бою з’явилися заплакані жінки і кинулися в гущавину битви. Обіймаючи родичів і чоловіків, протягуючи їм дітей, що народилися, вони зупинили битву й примирили воїнів. Після цього багато сабинянських родин переселилися до Рима та увійшли до складу римського народу.

 

        Метод «Дивуй»

   Рим був першим в світі містом-мільйонером. Першим містом Європи, яке перевищило римський рекорд за кількістю населення був Лондон ХІХ століття.

   Однією з головних проблем Стародавнього Риму була перенаселеність, тому міста розширювалися і в висоту. Але через невпевненість в міцності високих конструкцій імператор Август навіть видав указ, який забороняв будувати будівлі вище 21 метра.

 

 

Питання до учнів:

  1.  Визначте дату заснування міста Рим?
  2.  Хто був засновником міста?
  3.  Яке походження засновників міста Рим?
  4.  Де розташовувалось місто Рим?

5. Від якого року римляни вели своє літочислення?

6. Як відповів би римлянин на запитання: у якому році Солон провів реформи в Афінах?

7. Підрахуйте, скільки років відділяють нас від дати заснування Рима.

8. Чи схожі між собою легенди про заснування Києва та Риму?

 

    Робота з історичним джерелом. Плутарх про процес заснування Риму

   Поховавши Рема, Ромул заходився будувати місто… Він запросив з Етрурії чоловіків, які в усіх подробицях навчили його потрібних обрядів, настанов і правил. На нинішній площі для народних зборів вирили яму і поклали усе те, що люди вважали для себе корисним, а потім кожний кинув туди жменю землі, принесеної з тих країв, звідки він прийшов, і всю цю землю перемішали. Звідси, ніби з центру, немов описуючи коло, провели межу міста. Заснування Рима римляни святкують, називаючи цей день днем народження вітчизни.

Запитання

У чому особливість заснування міста Рим?

 

  Фізкультхвилинка

 

4. Царський період історії Стародавнього Риму

     Найдавнішим Римом управляли цар, сенат та народні збори. Цар був воєначальником, верховним суддею та верховним жерцем. Його обирав увесь римський народ. Сенаторів обирали по одному від кожного роду. Сенат разом із царем затверджував або відхиляв рішення народних зборів, які існували як зібрання по куріях. Кожна курія мала один голос.

   Сенаторів називали «батьками». Їх призначали довічно. Коли цар помирав, то до обрання нового правителя сенат щодня шляхом жеребкування визначав «виконувача обов’язків».

    Царі правили Римом від 753 до 509 р. до н. е. Усього в історії держави було сім царів. Першим з них став Ромул – засновник міста. Інші шість царів звеличили і упорядкували місто. Царі запозичили в етрусків знаки царської влади: золоту корону, що імітувала вінок з дубового листя, скіпетр з орлом, пурпурну туніку, гаптовану золотом. Особливою ознакою влади царя був спеціальний пучок різок, у який встромляли сокиру – символ могутності.

    Останній цар, Тарквіній Гордий, став зловживати владою й чинити утиски знаті. Тоді знать скинула його з престолу.

   Сенат – рада старійшин, яку обирали з патриціїв. У найдавнішому Римі – головна державна рада при цареві.

  - Як було побудовано правління Римом за царської доби?

  - Які повноваження мали цар, сенат і народні збори?

  - Назвіть декількох римських царів?

Робота з історичним джерелом. Діонісій Галікарнаський про владу царя

«...Ромул дав цареві такі права: щоб він очолював священнодійства і жертвопринесення, щоб зберігав закони та звичаї батьків, тяжчі злочини розбирав сам, а легші доручав сенатові; збирав сенат і скликав народ та мав вищу владу під час війни...»

   Запитання до документа. Які обов’язки перед суспільством мав цар?

 

 V. Закріплення й систематизація вивченого матеріалу

Завдання

Назвіть:

1) чотири моря, що омивають Італію;

2) три острови, що входять до її складу (Сицилія, Сардинія, Корсика)

3) два класи, що складали римське суспільство (патриції, плебеї)

4) ім’я останнього римського царя. (Тарквіній Гордий)

 

Графічний диктант (+ чи -)

1. Італія розташована на Балканському півострові.

2. Природно-кліматичні умови Італії не сприяли розвитку мореплавства.

3. Згідно з легендою, роком заснування Рима вважається 753 р. до н. е.

4. Засновником Рима був Нума Помпілій.

5. Патриції – нащадки найбільш знатних родів, засновників міста Рим.
6. Разом із царем правив сенат – рада старійшин.

7. Останній цар був вигнаний із Рима в 610 р. до н. е.

8. Найчисленнішим був народ етрусків.

9. Місто Рим назване іменем Ромула.

10. На півночі Італії розташовані Гімалайські гори, які захищають її від холодних повітряних мас.

11. У середній частині півострова тече найбільша річка Італії – Тибр.
 

  Завдання. Вибрати ті слова і словосполучення, що стосуються природно-географічного положення Давньої Італії.  

  1. Альпійські Гори.
  2. Апеннінський півострів.
  3. Апеннінські гори.
  4. Апулія.
  5. Аттика.
  6. Балканський півострів.
  7. Гора Олімп.
  8. Етрурія.
  9. Лаконіка.
  10.         Лацій.
  11.         Острів Евбея.
  12.         Острів Крит.
  13.         Острів Сицилія.
  14.         Річка По.
  15.         Річка Тибр.

 

    Вставте пропущені слова

  Італія розташована на … (Апеннінському) півострові й в перекладі означає «країна … (телят)». Від Європи Італію відділяють гори … (Альпи), омивають її моря — … (Іонічне, Тірренське та Адріатичне), поряд розташовані великі острови — (Сицилія, Корсика, Сардинія). На півночі Італії тече найбільша річка — … (По). Уздовж усього півострова тягнуться невеликі гори — … (Апенніни).

   Хронологічні задачі.

Скільки років тривала царська доба в історії Рима?

Скільки часу минуло від легендарного заснування міста Рим до наших днів?
Що було раніше – початок Олімпійських ігор чи заснування міста Рим, на скільки раніше?

 

 

VІ.  Підсумки уроку.

Продовжити речення.  

  • Інформація, яку я отримав (ла), була для мене…
  • Оцінювальне вікно

 

    Заключне слово вчителя.

    Отже, природа Апеннінського півострова сприяла розвиткові землеробства, скотарства, ремесла. Населення Італії в найдавніші часи складалося з різних племен. 753 р. до н. е. був заснований Рим. До 509 р. до н. е. у Римі правили царі, населення складалося з патриціїв, плебеїв і рабів.

 

 Оцінювання учнів (картки самооцінювання)

 

  VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати матеріал підручника §44-45; скласти кросворд з вивченої теми.

 

1

 

docx
Додано
24 березня 2022
Переглядів
8058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку