Природні умови та спосіб життя первісних людей

Про матеріал
З’ясувати причини переходу людини до відтворюючого господарства до привласнювального розповісти про появу господарства, що ґрунтується на виробництві, розкрити роль рільництва та скотарства в житті людини; розкрити роль землеробства та скотарства в житті людини, сформувати уявлення про ремесло; познайомити та закріпити поняття: «неолітична революція», «господарство», «ремесло»; сформувати навички роботи з історичною схемою; виховувати повагу до праці людей.
Перегляд файлу

Дата __________      Номер  уроку ___________                Всесвітня історія  6  клас

 

Тема: Природні умови та спосіб життя первісних людей

Мета: з’ясувати причини переходу людини до відтворюючого господарства до

привласнювального розповісти про появу господарства, що ґрунтується на виробництві, розкрити роль рільництва та скотарства в житті людини; розкрити роль землеробства та скотарства в житті людини, сформувати уявлення про ремесло; познайомити та закріпити поняття: «неолітична революція», «господарство», «ремесло»; сформувати навички роботи з історичною схемою; виховувати повагу до праці людей.

Формувати групи компетентностей:

-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;

- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння шляхів розвитку

первісних людей та появі первісних форм організації суспільства;

-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;

-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;

Тип  уроку: урок вивчення нових знань

Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, ілюстративний матеріал,

роздатковий матеріал, мультимедійна презентація, таблиця, картки, схеми.

 

Хід  уроку:

І. Організація  навчальної  діяльності.

Картинки по запросу організаційний момент

 

ІІ. Актуалізація  опорних  знань.

Завдання

1. Установіть хронологічну послідовність періодів давньої історії людства.

А бронзовий вік;  Б мідний вік;  В залізний вік;

Г кам’яний вік.

2. Розташуйте в хронологічній послідовності назви форм первісної людини.

А австралопітек;  Б неандерталець;

В пітекантроп;  Г кроманьйонець.

Поясніть зміст понять і термінів.

Культурний шар, ручне рубило, австралопітек, людина вміла, пітекантроп, неандерталець.

4. Поясніть різницю у знаряддях праці та заняттях пітекантропа й неандертальця.

5. Поясніть, які зміни відбулися в житті пралюдей внаслідок опанування ними вогню.

Прийом «Так або ні?»

Учитель зачитує твердження, учні мають з’ясувати, які з них правдиві, а які — хибні.

1. Мідні знаряддя перевершували своїми якостями кам’яні, хоч і не витіснили їх. Із початком використання бронзи настав справжній вік металів.

2. Родова община — колектив кровних родичів, що походять від спільного предка.

3. Стоянок кроманьйонців на території України не виявлено.

Бесіда за питаннями

1.  Назвіть основні гіпотези появи людини.

2.  Які факти, гіпотези ви можете навести на підтвердження цих припущень?

3.  Як виглядали найдавніші люди? Чим вони відрізнялися від сучасної людини?

4.  Яка головна відмінність людини від тварини?

5.  Назвіть найдавніші знаряддя праці. Для чого вони застосовувалися?

6.  Якою першою математичною дією оволоділи люди?

7.  Яким було життя найдавнішої людини?

Хронологічне завдання

Розташуйте в хронологічній послідовності назви первісної людини.

А) австралопітек

Б) неандерталець

В)пітекантроп

Г) кроманйонець

Мотивація навчальної діяльності.

Повідомлення теми та мети уроку.

 

ІІІ. Вивчення  нової  теми.

  1. Заняття первісних людей

Робота з підручником

Учитель демонструє учням ілюстрації за темою «Заняття первісних людей» і пропонує опрацювати відповідний матеріал підручника.

  1. Зміни в житті людей за мезоліту

Робота з підручником

Учитель пропонує учням опрацювати відповідний матеріал підручника, після чого вони розповідають про зміни в житті людей у період мезоліту.

  1. Поява рільництва і скотарства

Робота з термінами та поняттями

Кочові племена — племена, які, пересуваючись разом із чередами худоби, цілком зосередилися на скотарстві. Скотарі віддали перевагу житлам овальної та круглої форми.

Осілі племена — племена, які тривалий час жили на одному місці, поєднуючи землеробство зі скотарством. Будували будівлі чотирикутної форми, до яких можна було прибудовувати господарські приміщення.

  1. Що таке ремесло

Робота з ілюстративним матеріалом

Учитель пропонує учням розглянути ілюстрації у підручнику (зразок первісного посуду, давній ткацький станок, гончарний круг) і дати відповіді на запитання.

1) Про які нові вміння і навички людей свідчать наведені зображення?

2) Як і для чого первісні люди почали використовувати глину? Який посуд вони навчилися виготовляти?

3) Як виникло ткацтво?

  1. Форми господарювання первісної людини.

Історію первісного суспільства поділяють на ряд епох, назви яких походять від матеріалу з якого робили знаряддя праці люди. Зокрема, виділяють кам’яний, мідно-кам`яний, бронзовий і залізний вік. У свою чергу кам’яний вік поділяється на ще три епохи: палеоліт, мезоліт і неоліт.

Метод навчаючи вчусь

Кам’яний вік (2,5 млн. р. до н. е. – 5 тис. р. до н. е.).

Палеоліт або давній кам’яний вік (2,5 млн. р. до н. е. – 13 тис. р. до н. е.). В період палеоліту на Землі появились перші люди, починаючи від архантропів і закінчуючи неоантропами. Основним заняттям людей було збиральництво та полювання тобто привласнювальні форми господарства. Серед знарядь праці поширеними були рубило, скребло, сокира. В цю епоху відбулося опанування людиною вогню, влаштування штучного житла, а також формування абстрактного мислення і мови. Серед форм суспільного устрою панував матріархат, коли жінка займала панівне становище в суспільстві, зокрема, родовід вівся по материнській лінії. Крім того в палеоліті появляються перші релігійні уявлення: тотемізм, анімізм, фетишизм і магія.

Мезоліт або середній кам’яний вік (12 тис. р. до н. е. – 7 тис. р. до н. е.). На Землі відбулася зміна плейстоцену (льодовикового періоду) голоценом, який характеризується сучасним кліматом, рослинністю і тваринним світом. Основними заняттями були збиральництво, полювання і рибальство. Поширення набувають мікроліти – мініатюрні знаряддя праці. Розповсюдження набувають лук і стріли, різноманітні рибальські знаряддя, зокрема, човни, плоти, сіті. В мезоліті відбулося приручення перших тварин – собаки та свині.

Неоліт або новий кам’яний вік (7 тис. р. до н. е. – 5 тис. р. до н. е.). В цю епоху відбулась «неолітична революція» – перехід від привласнювальних форм господарювання (збиральництва і полювання) до відтворювальних (землеробства і скотарства). Виникли нові прийоми обробки каменю – шліфування, свердління, розпилювання, а також були створені нові знаряддя праці – мотика і серп. Поширення набуває глиняний посуд. Розпочато перехід до патріархату, коли чоловік почав займати керівну роль в родинному, господарському та громадському житті.             

Енеоліт або мідно-кам`яний вік (5 тис. р. до н. е. – 3 тис. р. до н. е.). Це перехідний період від кам’яного віку до доби металів. Поряд із кам’яними знаряддями праці почали виготовляти мідні. Відбувся перехід від мотичного до рільного землеробства. Поширення набувають ремесла – гончарство і ткацтво.

Бронзовий вік (3 тис. р. до н. е. – 1200 р. до н. е.). В цей час з'являється перший штучний метал – бронза (сплав міді й олова). Родова община змінюється сусідською, виникає майнова нерівність. Утверджується патріархат, а з роду виділяється парна сім'я. У бронзовому віці виникають перші цивілізації.

Залізний вік (1200 р. до н. е. – 700 р. до н. е.). Люди почали плавити залізо, знаряддя з якого були міцнішими і гострішими. В цей період значно зросла продуктивність праці, ремесло відокремилось від землеробства, здійснюється перехід до класового суспільства і держави.

Робота з таблицями.

Робота в парах

 

Валеохвилинка. 

  1. Привласнювальні та відтворювальні форми господарства

Робота з таблицями

Робота в парах

Робота з ілюстративним матеріалом

 

ІV. Висновки  та  узагальнення.

1.  Запишіть у хронологічній послідовності наведені терміни.

1) Серп, 2) дубина, 3) лук і стріли, 4) проколка, 5) палка-копачка, 6) спис, 7) ручне рубило, 8) гарпун, 9) скребло, 10) риболовний  гачок.

Відповідь: 5, 2, 7, 9, 4, 8, 10, 3, 6, 1.

2.Розкажіть про життя первісних людей, використовуючи словосполучення: працювали всі члени громади; розподіл праці; розподіл здобичі; роль старійшини.

Дидактична гра запиши диск.

Перегляд мультимедійної презентації

 

V. Домашнє  завдання.

  1. Прочитати параграф з підручника.
  2. Вивчити терміни та поняття

 

 

1

 

docx
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
18 грудня 2021
Переглядів
3186
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку