Дата __________ Номер уроку ___________ Всесвітня історія 6 клас
Тема: Як працюють археологи. Основні стоянки і пам’ятки первісних людей на
території України. Практична робота: позначити на контурній карті стоянки первісних людей на теренах України
Мета: навчитися визначати на карті місця знахідок решток найдавніших людей;
визначати послідовність та тривалість перебування в антропологічних типів людей; формувати вміння складати таблиці та схеми за самостійно обраними критеріями; описувати головні винаходи людства доби кам’яного віку, мистецтво людей за первісної доби; порівнювати форми господарювання та спосіб життя людини за різних етапів первісної доби; оцінювати значення первісної доби в історії людства; виховувати науковий інтерес до досліджень в історії.
Формувати групи компетентностей:
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення історії своєї держави; формувати розуміння збереження української
історії;
-Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
Тип уроку: урок формування нових вмінь та навичок.
Обладнання: зошити, підручники, історичні атласи, контурні карти, ілюстративний
матеріал, роздатковий матеріал, таблиця.
Хід уроку:
І. Організація навчальної діяльності.
Метод «Обери настрій»
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Дидактична гра «Сигнальні картки».
1. Неоліт — це середній кам’яний вік.
2. З часом народи, що обрали для себе головним видом господарювання землеробство, стають кочовиками.
3. Народи, які обрали для себе головним заняттям скотарство, стають кочовиками.
4. Землеробство і скотарство належать до привласнювального типу господарства.
5. Час, коли людство перейшло від привласнювального до відтворювального господарства, називається льодовиковим часом.
6. Першим металом, який почала обробляти людина, була мідь.
7. Енеоліт — це пізньокам’яний вік.
8. Види ремесла:
• гончарство;
• ткацтво;
• мотичне землеробство;
• відгінне скотарство;
• торгівля.
9. у період енеоліту:
• виникає нерівність між людьми;
• з’являються знать і заможні верстви населення.
Закінчіть речення:
1.Учених, які розшукують, розкопують і досліджують дані речі та споруди називають …
2.Кам’яний вік отримав назву через те, що …
3.Найпростішими знаряддями праці перших людей були …
Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні в нас особливий урок. Ми з вами відправляємося в минулі часи в період появи первісних людей. Ми з вами як справжні вчені будемо досліджувати життя цих людей та робити висновки про все побачене та почуте. Отже, в путь.
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нової теми.
Прочитайте у підручнику, що називається археологією, запам’ятайте це поняття. У відповідності з підручником характеризуються матеріальні джерела, археологічні розкопки.
Евристична бесіда.
Робота з роздатковим матеріалом.
Для визначення часу археологічних знахідок археологи встановили систему "трьох віків" (кам’яний – бронзовий - залізний). Протягом мільйонів років людина виготовляла знаряддя праці з каменю, цей період отримав назву кам’яного віку. Але за останні декілька тисяч років найважливішим відкриттям людини стало виготовлення знарядь праці з бронзи, а потім з металу. Ці проміжки часу археологи назвали відповідно бронзовим та залізним віками.
- До якого століття ви можете віднести сучасні дні, враховуючи періодизацію, встановлену археологами?
Робота в парах.
Учні читають матеріал самостійно, а потім по черзі розповідають один одному і виставляють оцінки за розповідь. Після цього партнери готують по два питання, відповідають на них і також оцінюють роботу.
Робота зі словником.
Етнографія – наука, яка вивчає життя народів.
Антропологія – наука, яка досліджує походження і розвиток, біологію людини.
Виконуємо завдання.
мал. 1 мал. 2 мал.3
Співвіднесіть опис із зображенням.
1. За описом вкажіть наукову назву різновиду стародавньої людини.
Опис 1 У нього було низьке спадисте чоло, надбрівні дуги виступали вперед, а масивна нижня щелепа мала лише натяк на підборіддя. Тіло було вкрите шерстю. Хоча в нього була прямостояча, умів обробляти камінь. Мозок був розвинений краще, ніж у попередників.
Опис 2 Його зріст становив 1,7 – 1,8 м; голова була з високим округлим чолом, виразними та чіткими рисами: тонким носом, трохи загостреним підборіддям, не було вже й тяжкого надбрів’я. Об’єм головного мозку нічим не поступався об’ємові сучасної людини.
мал. 1 мал. 2 мал.3
2. Назвіть та складіть опис різновиду стародавньої людини, що на вашу думку не підпадає під описи.
Валеохвилинка. Полювання первісних людей.
Працюємо з картою
Користуючись легендою карти визначте стоянки, що належали до періоду палеоліту
Вчимося порівнювати
Ранній палеоліт |
|
Середній палеоліт |
|
Пізній палеоліт |
|
1. За допомогою малюнків напишіть п’ять відмінностей між способом життя, заняттями первісних людей доби палеоліту та енеоліту. Зробіть підписи під малюнками.
2. Подумайте, про зародження якого виду релігії розповідається в цьому уривку.
«Погляди чоловіка звернулися до стіни, закиптюженої смолоскипами. Придивившись, Джар побачив на стіні зображення коня. У тварини була велика голова і грубі копита ... першим кинув списа Рам. Спи ударив у те місце. Де було намальовано стегно коня... Пройшовши випробування, три юних андорів вважалися повноправними мисливцями. А влучне попадання у зображення коня обіцяло всім вдале полювання» (Каратов С. Швидконогий Джон)
Які види первісних вірувань ви можете назвати. Зробіть визначення одному із понять
ОПИС РЕЧОВИХ ЗНАХІДОК НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
Текст 1. У 1959 році поблизу Житомира археологи виявили стоянку первісних людей. Серед знахідок тут переважала велика кількість крем'яних знарядь, що являли собою грубо оброблені з обох боків кремені, різні відщепи й зроблені з них скребла та гостряки.
Текст 2. У гроті Киїк-Коба (25 км від Сімферополя) в 1924 році археологи знайшли рештки вугілля, кремені, розколоті кістки вовка, оленів, антилоп, коней, зайців. Крем'яні знаряддя – це дуже грубі й примітивні камені, трохи відбиті з боків, і невеликі відщепи, де-не-де по краях оброблені в техніці ретуші. Тут-таки у видовбаниху ґрунті ямах було виявлено останки дорослої людини й п'ятимісячної дитини. Положення кісток свідчить про те, що небіжчик лежав на праному боці з трохи підігнутими ногами, а дитина на лівому боці, але в такому самому стані.
Текст 3. Цікаві знахідки зробили археологи біля с. Волоське та с. Василівка, що в Надпоріжжі. Тут було відкрито два великі могильники (місця поховання великої кількості людей, тобто стародавнє кладовище), де поховано більше як 90 чоловіків, В одного з них у шийному хребці стирчав наконечник метального знаряддя. У кістках інших застрягли уламки крем'яних знарядь, які кидали з досить великої відстані.
Текст 4. Поблизу Маріуполя було знайдено велике поховання. Це яма великих розмірів, у яку клали померлих та посипали червоною вохрою. Поряд з небіжчиками лежали знаряддя праці, посуд та різні прикраси. У деяких похованнях археологи виявили цікаві кам'яні булави, виготовлені десь на Кавказі. Навкруги поховань іноді знаходять рештки розбитого посуду й кісток тварини.
Історичні задачі
Задача 1. Досягнення людей епохи палеоліту, на наш погляд, видаються примітивними і далекими від досконалості. Чи можемо ми, сучасні люди, називати наших найвіддаленіших предків «людиною розумною»?
Задача 2. «Мезоліт» у перекладі означає середньокам’яний вік. Він заступає палеоліт і передує неоліту - новому кам'яному віку. Як ви вважаєте, що нового з'явилося у мезолітіпорівняно з палеолітом?
Задача 3. Деякі вчені називають зміни, що відбулися під час неоліту «неолітичною революцією». Визначте, що таке революція? Спробуйте довести думку вчених.
Задача 4. З переходом від привласнюючого господарства до відтворюючого частина неолітичних племен займалася переважно землеробством, а частина скотарством, мисливством, рибальством. Поясніть поняття привласнююче і відтворююче господарство. Визначте, як географічно склався цей розподіл племен. Де жили племена землеробів, а де - скотарів і мисливців? Чим можна пояснити такий розподіл занять неолітичних людей?
Задача 5. Уявіть, що ви вчений-археолог. Вами знайдено давню могилу із залишками поховання. Поряд із покійником, якого поклали в позі сплячого на боку, були зброя, знаряддя праці, залишки їжі. Про які погляди первісних людей свідчать ці знахідки?
Додатковий бал
Дайте відповідь на питання: Яке значення має первісна доба в історії людства?
ІV. Висновки та узагальнення.
ДОСЯГНЕННЯ ЛЮДИНИ ДОБИ ПАЛЕОЛІТУ
1. Виберіть тип людини, який першим з’явився у добу палеоліту на території України |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2.Виберіть знаряддя праці, яке було виготовлене «людиною умілою» |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3. Виберіть головне досягнення неандертальця, за допомогою якого він пережив холод |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
4. Виберіть вироби, які були зроблені кроманьйонцями у добу палеоліту |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
5. Виберіть головне заняття пітекантропів |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
ДОСЯГНЕННЯ ЛЮДИНИ У ДОБУ МЕЗОЛІТУ
1. Виберіть перший механічний пристрій, який з’явився у добу мезоліту |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2. Виберіть зображення обробки каменю, який з’явився у мезоліті |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3. Виберіть знаряддя, які людина мезоліту винайшла для заняття рибальством |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
4. На яких малюнках серед зображень можна побачити вкладишеві знаряддя праці? |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
5. Який вигляд мають мікроліти? |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
ДОСЯГНЕННЯ ЛЮДИНИ У ДОБУ НЕОЛІТУ
1. Виберіть заняття людини у добу неоліту |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2. Виберіть досягнення неолітичної революції |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3. Виберіть спосіб обробки каменю, який з’явився у добу неоліту |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
4. Виберіть заняття відтворюючого типу господарства |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
5. Виберіть досягнення доби неоліту |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
МИСТЕЦТВО ЛЮДЕЙ ПЕРВІСНОЇ ДОБИ
1. Виберіть зображення малюнку, який належить первісним мисливцям |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2. Виберіть зображення першого малюнкового письма з Мізинської стоянки |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3. Виберіть зображення найдавніших музичних інструментів з Мізинської стоянки |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
4. На якому малюнку зображений тотем? |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
5. На якому малюнку зображений фетиш? |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
СТОЯНКИ ПЕРВІСНИХ ЛЮДЕЙ В УКРАЇНІ
1. На якому малюнку зображені знахідки стоянки біля с. Мізин? |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
2. На якому малюнку зображені знахідки біля с. Межиріч? |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
3. Виберіть речі, які були знайдені на Мізинській стоянці |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
4. Виберіть археологічні пам’ятки, які були знайдені біля с. Королеве |
|||
|
|
|
|
А |
Б |
В |
Г |
5. Виберіть малюнок на якому зображено людей, які жили на Кирилівській стоянці |
|||
|
|
||
А |
Б |
Додаток 5
ЗНАРЯДДЯ ПЕРВІСНИХ ЛЮДЕЙ
|
|
РУБИЛО |
НІЖ З ОББИТИМ ТИЛЬНИМ БОКОМ |
|
|
ЗАЗУБЛЕНА ПИЛКА |
ГОСТРОКОНЕЧНИКИ |
|
|
НІЖ |
ЗАЗУБРЕНА КІСТКА |
V. Домашнє завдання.
Намалювати малюнки про подорож до первісних людей.
1