Тема уроку: Природні зони Південної Америки
Мета: дати уявлення учням про особливості природних зон Південної Америки, надати учням систему знань про рослинний і тваринний світ материка, сприяти поглибленню розуміння учнями причин виникнення висотної поясності; продовжити формувати вучнів уміння користуватися раніше набутими знаннями, самостійно добувати знання з різних джерел, уміння самостійно мислити; виховувати самостійність, культуру спілкування.
Обладнання: Карта «Природні зони Південної Америки», атласи, підручники, робочі зошити, таблиці, ТЗН.
Тип уроку урок:розширення та поглиблення знань (самостійна творча робота в групах)
Форма проведення: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учитель. Дорогі діти, посміхніться гостям, один одному; зберіться з думками; будьте уважні, активно працюйте з джерелами інформації; не бійтесь помилитись, висловлюючи свої думки. Добувайте знання, навчайтесь, ви можете, ви здатні вам це під силу.
Прийом «Сьогоднішній настрій».
Учитель .
Я думаю ви всі готові до уроку. Свій настрій ви можете представити за методикою «Кольоропис» через смужку, яка лежить перед вами на парті. Будь – ласка, виберіть ту смужку, яка відповідає вашому настрою:
Учні характеризують свій настрій за допомогою сигнальних смужок (слайд№1)
Вчитель.
Ви налаштовані на урок, у деяких відчувається тривога, але ми з вами зможемо подолати всі труднощі.
Я бажаю всім гарного настрою, результативної роботи, взаєморозуміння, успіху.
А девізом нашого уроку будуть такі слова «Знання – багатство, а вміння навчитись – це ключ до нього».
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів
Учитель.Вивчаючи материки Африки та Австралії, ми вже говорили про їхні природні комплекси. Отже, …
Бесіда
Що таке природна зона?
Відповідь учнів. Природна зона – це великі ділянки земної поверхні, які відрізняються кліматом.
Що таке широтна зональність?
Відповідь учнів. Широтна зональність – це закономірна зміна природних зон від екватора до полюсів, яка пов’язана із зменшенням постачання сонячного тепла та нерівномірним зволоженням.
Що таке висотна поясність?
Відповідь учнів. Висотна поясність – це зміна природних зон в горах з висотою, яка пов’язана зі зменшенням температури, тиску та збільшенням кількості опадів.
Вчитель. Дякую вам, молодці.
Давайте пограємо в гру «Географічний футбол»
Метод «Географічний футбол
Ось уже декілька уроків поспіль ми вивчаємо який материк?
ІІІ. Повідомлення теми та постановка мети уроку.
Вчитель.
Тож, ми продовжуємо знайомство з материком Південна Америка, щоб більше дізнатися про його неповторну природу, піднімемось на вершину Анд, дізнаємось, чи змінилась природа під впливом господарської діяльності людини і тема нашого уроку звучить так: Природні зони Південної Америки. (повідомлення теми уроку Слайд№2)
Запишіть тему уроку, будь ласка, в зошит. (діти записують)
Я думаю наша подорож виправдає ваші очікування.
До нас на урок я запросила науковця, мандрівника-дослідника, учасника поетичного клубу «Перлина», мого помічника – Шафранську Зоріну.
Учитель. Сьогодні на уроці ви будите працювати в групах, дотримуючи правил, а я певна, що ви їх знаєте. Кожна з дослідницьких груп докладно вивчатиме певну природну зону Південної Америки, а потім учасники груп проінформують нас про результати своїх досліджень.
Діти, на столах лежить картка № 1 (показ картки, слайд №3), де ви будете записувати найголовніші відомості про природні зони материка у свої таблиці.
Вчитель. Групи, визначте свого спікера, який повинен оцінити роботу кожного учня команди у відповідній картці. (Картка №2Слайд №4)
Спікери, будьласка, озвучте ваші станції.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Перш ніж почнемо подорож, давайте пригадаємо план характеристики природної зони (Картка №3 Слайд №5).
План характеристики природної зони
(озвучую план)
Наша подорожпочинається. Під час роботи вас, діти, буде супроводжувати легка, чарівна мелодія, яка допоможе вам зорієнтуватися, а вам, шановні колеги, отримати насолоду від краєвидів Південної Америки. Після закінчення відеоролика, який триває 7 хв. ви, діти, почнете звітувати про виконану роботу. (відеоролик)
Міні – практикум (робота в групах)
(Після розв’язання своїх завдань, представники груп за допомогою підготовлених заздалегідь презентацій звітують про результати своїх
досліджень. Слухаючи звіти команд учні класу заповнюють таблицю. Та доповідають.)
Ми розпочинаємо нашу подорож з екватора літаком.
(прикріплюю аплікацію літака на карту)
1 станція - «Сельва»
(доповідь) (слайд №6-№8)
Далі продовжуємо свою подорож джипом.
2 станція – Савани і рідколісся
(доповідь) (слайд №9-№10)
Фізкультхвилинка «Вулкан»
До вулкана ми прийшли (на місці крокують)
Сіли на підніжжя (присіли)
Десь високо у горі кратер в небі висне (піднімають руки в верх і дивляться в гору сидячі)
Піднялись до нього ми (навшпиньках тягнемось у гору в верх)
Заглянули в кратер
Магма там вирує в нім ( в один бік крутяться)
Крутиться, лютує (в інший бік крутяться)
Схил на захід (нахил в бік)
Схил на схід (нахил в бік)
Та нема різниці ( руки розводять, щоб лопатки зійшлися)
Біжимо хутчіш з гори, щоб не запізниться (біжать на місця)
3 станція – «Пампа»
( доповідь) (слайд №11-№12)
4 станція – Напівпустелі та пустелі
(доповідь) (слайд №13)
Наступна станція – Анди, які є для нас своєрідним підсумком природних зон, так як вони об’єднують всі зони континенту.
5 станція - Висотна поясність в Андах. (слайд №14)
V. Узагальнення нового матеріалу
Вчитель. Молодці, ви активно попрацювали, намагалися бути кращими.Ще декілька слів я надам своїй помічниці. (власна поезія)
Давайте повернемося ще раз до нашого девізу: «Знання – багатство, а вміння навчитись – це ключ до нього».
На скільки ви збагатили свої знання, дізнаємось за допомогою вправи «Перевір себе». (слайд №15)
Увага на екран. Працюємо з карткою №4
Оцінювання
Вчитель. Діти разом з спікерами, передайте заповнені картки оцінювання мені. Після чого я зможу оцінити ваші знання і виставити бали, які ви отримали за урок, результати будуть оголошені на наступному уроці.
VІ. Підсумок уроку
Вчитель.
Усе має свій початок і кінець… Завершається і наш урок, на якому ви отримали і нові знання, і узагальнили набуті, і я сподіваюся він залишив у кожного з вас певні враження.
Прийом «Теперішній настрій»
Вчитель. А тепер перевіримо, як змінився ваш настрій під час нашого уроку (діти сигналять кольоровими смужками.)
Чому змінився?
Завдяки вашій активності, увазі, спостережливості, допитливості ми докладно вивчили особливості природних зон Південної Америки.
Заключне слово вчителя. (зачитую вірш)
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім як мати,
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Земля не рабиня наша, мати.
Сонце – не вітчим наш, а рідний батько.
Ліси наші – брати, річки – сестри,
А ми на своїй планеті –
Не тимчасові мешканці, а мудрі господарі.
Вчитель.
Цією доброю нотою і закінчуємо нашу подорож, але пізнання, відкриття для кожного з нас продовжується! (слайд №16)
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний параграф. Скласти ребуси, кросворди.
Картка №1
Природні зони Південної Америки
Назва природної зони |
Клімат |
Грунти |
Рослинність |
Тваринний світ |
|
|
|
|
|
а) на півночі- льянос б) на півдні – кампос |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
а) на півдні материка – Патагонія; б) на західному узбережжі – пустеля Атакама |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Картка №2
Картка оцінювання роботи в групі
№ |
ПІБ |
Географічний футбол |
Відповідь - захист |
Хвилинка-цікавинка |
Активність на уроці |
Бал розуміння матеріалу |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
Картка №3
План характеристики природної зони
Картка №4
Перевір себе
ЯКИЙ ПРИРОДНИЙ КОМПЛЕКС:
№ |
Запитання |
Відповідь |
Результат |
1 |
Є найбільшим за площею на материку? |
|
|
2 |
Називають в Південній Америці пампою? |
|
|
3 |
Має сезон дощів та сезон засухи? |
|
|
4 |
Є місцем існування лам, шиншили, кондора, очкового ведмедя? |
|
|
5 |
Є місцем існування мурахоїда, дикобраза, броненосця? |
|
|
6 |
Майже не зберігся у природному стані? |
|
|
7 |
Має червоно-жовті ферраллітні малородючі ґрунти? |
|
|
8 |
Має місцеву назву “льянос”? |
|
|
9 |
Є місцем існування гризунів, таких як мара, віскача? |
|
|
10 |
Сильно постраждала через підсічно-вогняну систему землеробства? |
|
|
11 |
Має місцеву назву “кампос”? |
|
|
12 |
Є місцем життя лінивця, анаконди, капібари, оцелота? |
|
|