Природні зони України: СТЕП

Про матеріал
урок групової діяльності, створення міні-проектів, роботи з контурною картою та картою біля дошки
Перегляд файлу

Клас: 8

Тема. Географічне положення, межі і розміри зони степу. Головні риси природних умов. Природоохоронні території.

 Мета: визначити особливості природної зони степу; встановити взаємозв’язки між компонентами природи; продовжити формувати вміння учнів працювати з картосхемами підручника; розвивати навички та вміння працювати в мережі Інтернет, з програмою  Презентація Microsoft office Power Point та з додатковою літературою; розвивати світогляд учнів, формувати творчу комунікативну компетентність кожного учасника уроку; розвивати вміння презентувати власні дослідження окремих питань в контексті всього уроку; розвивати творчі задатки дітей; продовжувати прищеплювати любов до природи рідного краю, розвиваючи екологічну компетентність.

Обладнання: фізична карта України, атлас «Фізична Україна», ноутбук, фотоматеріали вчителя, презентації учнів, контурна карта, слайди.

Тип уроку: комбінований, робота в групах.

Форма проведення: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Задзвенів шкільний дзвінок,

Починаєм наш урок.

Спиною до мене повертаємось

Із гостями нашими вітаємось.

А тепер за парти всі сідаємо

Й до роботи приступаємо.

Привітання:

- Доброго ранку, діти! Посміхніться один одному. Бажаю вам гарного настрою. Спочатку сідають дівчатка – краса нашого класу, а потім хлопчики – його сила і мужність.                                                                                                                                                                                      «...Але життя прекрасне ще й тому, що можна ман­друвати»,— говорив М. М. Прежевальський.

І щоб переконатися в справедливості цих слів, сьо­годнішній урок є продовженням попередніх наших мандрівок по природних зонах України.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

Епіграфом нашого уроку стануть слова Григорія Сковороди: «Пізнай свій край, себе, свій рід, свій народ, свою землю - і ти побачиш свій шлях у житті» (слова написані на дошці).

Прийом «Географічна розминка»

 

  1. Вправа «Географічна мозаїка».

Заповніть фізичну карту, зазначивши належність названих понять і ознак до природних зон України:

  1. дерново – підзолисті ґрунти,
  2. височина Росточчя,
  3. природний заповідник Медобори,
  4. торф,
  5. Шацький національний парк,
  6. чорноземи типові,
  7. буково – дубові ліси,
  8. Західно – Українська провінція,
  9. Словечано Овруцький кряж,
  10.         значна заболоченість,
  11.         р.Десна,
  12.         р.Прип̓ ять,
  13.         Львівсько-Волинський кам’яновугільний басейн,
  14.         р.Дніпро.

Відповіді на дошці, учні прикріплюють магнітом і перевіряють.

  1. Бесіда.
  1. Що таке природна зона? (це територія з близькими умовами температури та зволоження, що визначаються загалом, однорідні ґрунти, рослинний і тваринний світ)
  2. Що покладено в основу виокремлення природної зони? (в основі виокремлення зон лежить співвідношення теплоти та вологи, характер циркуляції атмосфери)
  3. Які природні зони виокремлюють на рівнинах України? (на рівнинах України розміщені зони мішаних лісів, лісостеп і степ)
  4. Яка природна зона займає найбільшу площу? (зона степу займає 40% від загальної площі України)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Вчитель. Ні горбів, ні лісу. Куди не глянь – до самого краю неба простягається гладка рівнина. І здається: нема їй кінця, немає меж. Іди в яких хочеш бік.. та що іди! Скачи верхи, мчись в автомашині, на літаку – і все будуть відкриватися перед тобою краї високого неба, відкриваючи все нові й нові простори… А скільки квітів! І які різноманітні і червоні гвоздики, і лілові волаті шалфею, і золоті підмаренники, і багато-багато інших… все це називаэться одним словом (степ).

V. Вивчення нового матеріалу.

Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати  степову зону. Тож запишіть тему нашого уроку  : Зона Степу. Метою  нашого  уроку є поглибити  знання про природну зону степу, визначивши географічне положення , межі, розміри та особливості природи зони степу, розкрити взаємозв’язки біологічної будови рослинного та тваринного світу з географічними особливостями природної зони степів; познайомитись з природоохоронними територіями зони.

На попередніх уроках ми вже вивчили дві природні зони,спираючись на загальний  план характеристики  природної зони, за яким ми працювали  на попередніх уроках. Давайте визначимо самі, про що ми повинні дізнатися на сьогоднішньому  уроці ,чого можемо  навчатися,і що повинні цінувати.

Знати:

1. Географічне положення, розміри, межі природної зони.

2. Рельєф та корисні копалини

3.Клімат.

4.Водні ресурси

5.Грунти

6. Рослиний покрив

7. Тваринний світ

8. Природоохоронні території.

Ви одержали лист оцінювання. За ваші відповіді ви будете одежувати бали записувати на листах- оцінювання, в кінці уроку підсумуєте  бали до загальної оціннки. 

У вас на парті є таблиця, яку ви заповнюєте при характеристиці пункту плану (робите короткий запис матеріалу )

  • Де знаходяться степи в Україні?

Степова зона знаходиться на півдні України, простягаючись від низовин Дунаю до відрогів Середньоруської височини більш на 1000 км; витягнута з півночі на південь на 500 км. В її межах знаходяться Херсонська, Запорізька, Дніпропетровська, Донецька та Луганська області, частини Одеської, Миколаївської, Полтавської, Кіровоградської та Харківської областей, а також північна рівнинна територія Криму.

  1. Робота в групах (або індивідуально)

Завдання для І групи (або 1-го учня). Використовуючи фізичну карту України, охарактеризуйте рельєф степу.

  Як бачимо з карти, степова зона – рівнинний простір. Він охоплює Північно – Кримську рівнину (висота – 40 м), Причорноморську низовину (50-100 м) та південні частини Придніпровської та Середньоруської височин (200-300 м), Донецький кряж з найвищою точкою 367 м – г.Могила Мечетна. Це незвичайна гірська споруда. Незвичайність її полягає в тому, що давні складки гірських порід, з яких вона складена, піддалися надзвичайному руйнуванню, розмиву, знесенню та перенесенню. Приазовська височина з точкою 324 м (г.Могила Бельмак). Про такі височини, які тут називають «могилами», Т.Г.Шевченко писав:

За байраком байрак,

А там степ, та могила…

Завдання для ІІ групи (або 2-го учня). Вивчаючи кліматичну карту, охарактеризуйте кліматичні умови зони степу.

  Клімат степу – помірно – континентальний. На заході – м’якший, на сході – більш континентальний та посушливий. На заході сильніше відчувається вплив повітряних мас із Атлантики.

   Температура січня - -7С на сході, 0- -1С у степах Криму.

    Температура липня - +21С - +23С. опади – 450 мм на півночі, 300 мм- на півдні. Найбільше їх випадає влітку.

Висновок: степ, з одного боку, найтепліша природна зона, а з другого – зазнає нестачі вологи. Через нестачу вологи та рівнинний рельєф тут часті, особливо на південному сході, суховії, посухи та пилові бурі.

Завдання для ІІІ групи (або 3-го учня). Охарактеризувати внутрішні води степу.

  Гідрографічна мережа в межах степу розвинена слабо. Великі транзитні річки, що протікають тут, мають мало приток. Чому в степу переважають транзитні річки? Це пояснюється не достатнім зволоженням. Озера переважно лиманного типу і частково солоні. Наприклад, о.Сиваш.

  Назвіть лимани…

Завдання для І V групи (або 4-го учня). Використовуючи ґрунтову карту України, охарактеризувати ґрунти степів.

/Демонструється портрет В.В.Докучаєва/

  У межах степу переважають чорноземи. «Цар ґрунтів, годівник країни», - так оцінив чорнозем основоположник ґрунтознавства Василь Васильович Докучаєв. Чорноземи займають 90% площі зони. На півночі – це звичайні чорноземи, на південь – південні середньогумусові та малогумусові, вздовж узбережжя – темнокаштанові.

Завдання для V групи (або 5-го учня). Охарактеризуйте рослинний світ степу. /демонструється слайд «Рослини степу».

 Зачитати уривок з «Тихого Дону» М.Шолохова, де зображується картина степу в середині сухого літа: «Вызрел ковыль. Степ на многие версты оделась колышущимся серебром. Ветер упруго приминал его, наплывая, шершавил, бугрил, гнул к югу, то к западу сизо – опалове волны. Там, где пробегала текучая воздушная струя, ковыль молитвенно клонился и на седой его хребтине долго лежала чернеющая тропа.

   Отцвели разномастые травы. На гребнях никла безрадостная выгоревшая полынь. Короткие ночи истлевали бістро. По ночам на обугленно – чорном небе несчетные сияли звезды… Терпкий воздух был густ, ветер сух, полынен; земля, пропитанна все той же горечью всесильной полыни.»

  Для природного рослинного покриву степу характерне панування травяної рослинності: ковила, типчак, житняк та ін.. основу травостою складають багаторічні злаки та, меншою мірою, кореневищні. Гострий дефіцит вологи – головна причина безлісся степу. Невеликі лісові острівці можна побачити лише в долинах річок та в ярах.

  Рослини степу мають багато пристосувань для того, щоб витримувати спеку.

  • Степові рослини пристосувалися до умов недостатнього зволоження, а саме: мають густе опушення, шар воску або іншої речовини, що вкриває рослини, вузькі листки,  щоб менше вологи випаровувалося і довге коріння – доставати вологу з підземних вод.

Завдання для VІ групи (або 6-го учня). Охарактеризуйте тваринний світ степу.

/Використовується плакат «Природа і тваринний світ степової зони»/

  Багатий і різноманітний тваринний світ степу. Більшість тварин мають забарвлення кольору пожовклої трави. Це допомагає їм ховатися від ворогів, а також не помітно  підкрадатися до своєї здобичі. Деякі з них (байбаки, ховрахи, хом’яки, польові миші) риють нори, в яких запасають корм і там же ховаються від ворогів. Ці тварини мають гострі передні зуби, якими гризуть рослини, тому їх називають гризунами. Гризунів у великій кількості знищують орли, канюки, а також лиси та вовки.

  Мешкають у степу жайворонки, перепели, куріпки, подеколи зустрічається багато комах (коники, жуки), якими харчуються дрібні птахи.

/Демонструється репродукція картин відомих художників/ Зануритись у рослинний світ, відкрити красу в найпростішому, звичайному – ось про що почали мріяти пейзажисти нового покоління. Саврасов першим відкрив цей шлях у російському пейзажі.

Висновок: коротка малосніжна зима, довге тепле, сонячне літо, родючі ґрунти призвели до того, що природний ландшафт перетворився на антропогенні поля (слайд «Поле»). У степовій зоні вирощують різноманітні сільськогосподарські культури: озиму пшеницю, кукурудзу на зерно, соняшник, ефіроолійні та овоче-баштанні культури, сади й виноградники.

  Незайманий степ становить лише 0,1% території України в заповідниках (слайди).

Природоохоронні території.  У  степовій зоні  вже функціонує значна кількість природоохоронних об’єктів . Створення в Степу природоохоронних  території різного рівня заповідності набуває важливого значення, адже  практично  вся територія цього регіону розорана, зайнята населеними пунктами, промисловими підприємствами, шляхами тощо. Природна рослинність тут практично відсутня (за винятком  схилів ярів, байраків, окремих крутосхилих горбів тощо.)

У степовій зоні зосереджено більше 10  об’єктів територій природно-заповідного фонду. Луганський природний заповідник (1,6 ти.га),  Дунайський біосферний заповідник (46 тис га), Заповідник Асканія – Нова (33 тис.га), Дніпровсько – Орільський, Український степовий,  Єланецький степ, Чорноморський біосферний,  Дунайський біосферний, Національні  природні парки - Святі гори, Азово – Сиваський.

А зараз надамо слово нашим екологам.

Еколог 1. На Херсонщині в посушливому типчаково-ковиловому степу розміщений біосферний заповідник Асканія-Нова, який у 1921 році отримав статус державного. У 1985 році його трансформовано в біосферний заповідник. Фактично цей заповідник як зоопарк був заснований у 80-х роках ХІХ ст. на землях і за кошти виликого природолюба Ф. Е. Фальц-Фейна. Вся площа заповідника становить 33,3 тис. га, з них третина – степова цілина. За кількістю рослин він посідає перше місце в Україні. Тут росте 33 види рідкісних рослин. Багата фауна, триває робота з акліматизації близько 50 видів звірів, завазених сюди з різних частин світу. Тварини утримуються на волі – на території плоского зволоженого заглиблення. Тут є бізони, зебри, муфлони, антилопи гну, коні Пржевальського, лами, фламінго, фазани, лебеді.

Еколог 2. На південному заході одеської області у пониззі гирла Дунаю у 1998 році створений Дунайський біосферний заповідник (46, 4 тис. га). Основна площа заповідника припадає на водно-болотні угіддя плавнів і дельти Дунаю. Невелика територія вкрита лісом. Тут налічується багато видів птахів. Для частини з них заповідник є місцем гніздування, особливо чисельність птахів зростає під час осінніх і весняних перельотів. Тут зосереджені найбільші в Європі зарості очерету і верби.

Еколог 3. У 1961 році три окремі невеликі заповідники, розміщені в східних регіонах України, були обєднані в Український степовий заповідник (2,8 тис. га). До його складу як філіали увійшли заповідники: Хомутівський Степ, Михайлівська Цілина і Камяні Могили. В 1988 році був створений ще один філіал заповідника – Крейдяна Флора.

Еколог 4. На крайньому південному сході Херсонської області у 1993 році створено Азово-Сиваський національний природній парк, що має площу 3 тис. га. Більша частина поверхні парку водойми. Територія розташована в прибережній частині і охоплює острови і півострови північної частини затоки Сиваш. Охорона і дослідження прибережних природних біоценозів південного присиваського степу – основне завдання цього національного парку.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

Ви отримали на минулому уроці завдання, підготувати творчій міні – проект, який і пропонуйте зараз нашій увазі.

1. Презентація міні – проектів.

  1. «Степ весною»

Степ весною, наче килим,

Сонце кидає нитки,

Вишиває візерунки,

То розводи, то квітки …

Завдання:

  • Підберіть краєвиди весняного степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
  • Підготуйте повідомлення про ранньоквітучі рослини степової зони. Які саме з них занесені до Червоної книги України?
  1. «Степ у літі»

Степ у літі, наче море,

Розіслався навкруги.

Хто його обійме зором?

Хто угледить береги?

Завдання:

  • Підберіть краєвиди літнього степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
  1.  «Осінній степ»

Мов пустеля неоглядна,

Степ пожовклий восени,

Мов пісок, рудіють трави,

Не шумлять уже вони.

Завдання:

  • Підберіть краєвиди осіннього степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
  1.  «Степ взимку»

Степ зимою – мов перина,

Біла, рівна і м’яка.

Спить на ній зима холодна,

Баба люта і лиха.

Завдання:

  • Підберіть краєвиди зимового степу України або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.
  1.  «Степ і людина»

Український степ людина

Так змінила, не впізнать!

Розорала, засадила,

Збудувала, перерила –

Ось вам дій цих результат!

Завдання:

  • Підберіть краєвиди степу , що змінені діяльністю людини сьогодні або намалюйте свої власні малюнки, які б розкрили тему вірша.

Тести(оцінювання 0.5 б)

2.Найбільша за площею природна зона

А)Полісся; б)Лісостеп;в) Степ

2.Найвища точка степової зони

А)Приазовської височини; б)Придніпровської височини  в)Подільської височини г)Донецької височини

3.Найпоширеніші ґрунти у межах степової зони:

А) дерново підзолисті Б)чорноземи різних типів

В)каштанові різних типів Г) сірі лісові

4.Клімат степів

А)вологий ,помірно теплий б)посушливий теплий

5.Середньорічна кількість опадів у степах становить

А)200мм б)300 -500мм в)600 -700мм г)1000 -1200мм

6.Найтриваліший вегетаційний період характерний

А) для Полісся б)Лісостепу В)Степу г) Карпат

7.Най поширеніша рослина степів

А)  дуб б) сосна в)ковила г)журавлина

8. Яка тварина частіше зустрічається в зоні степу?

А) зубр б) глухар в) ховрах г)лелека

3. До нас прийшла математика у гості. Тому давайте використаємо знання і визначимо, а яка ж площа степу в гектарах, якщо відомо, що у відсотках вона становить – 40 % від площі України. Площа України 603,7 (тис.км².)

Рішення.

1.Площу України беремо за 100% і знаходимо яку площу займають степи, складаємо пропорцію  603,7 тис.км2- 100%

                                           Х тис км 2 – 40%

                               Х = 603,7тис км2.40% =241,48 тис.км2=24148 тис. га

                                             100%

Відповідь : степова зона України становить 24148 тис. га,  що є  40%  від усієї площі України.

4. Працюємо на контурних картах. Позначте та підпишіть природну зону степу та її підзони.

VІІ. Підсумок уроку

Степ

Степ – це запахи шипшини,

Це море житняків,

Це кущики лютичів і жовтавих буркунів.

Степ – це хвилі ковилові,

Це домівка для сурків.

Це зайці та дикі свині, і вужі, і ящірки.

Степ – це коників сюрчання,

Солов’їний ніжний спів.

Неозорий і безкрайній,

Гомінливий і жаркий.

То зелений, то рудавий.

Степ – то сонця перелив.

Прийом «Продовжи думку»: Мій степ – це …

VІІІ. Рефлексія.

Візьміть аркуш оцінювання, виставте собі бали й виведіть середній бал – це і буде ваша оцінка за роботу на уроці.

Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………

Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.

Індивідуальна робота з картою та текстом підручника,

2 б.

Міні – проект,

2 б.

Екологи,

2 б.

Тест,

4 б.

Математика,

3 б.

Контурна карта,

4 б.

Загальний бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІХ. Домашнє завдання: параграф     ,відгадати кросворд «Степова зона України», повідомлення про природоохоронні об’єкти степової зони.  

 

ГП

Рельєф і корисні копалини

Ґрунти

Клімат

Внутрішні води

Рослинний світ

Тваринний світ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прізвище, ім’я учня (ниці):………………………………………………………

Вправа «Географічна мозаїка», 3 б.

Індивідуальна робота з картою та текстом підручника,

2 б.

Міні – проект,

2 б.

Екологи,

2 б.

Тест,

4 б.

Математика,

3 б.

Контурна карта,

4 б.

Загальний бал

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ГП

Рельєф і корисні копалини

Ґрунти

Клімат

Внутрішні води

Рослинний світ

Тваринний світ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тести(оцінювання 0.5 б)

2.Найбільша за площею природна зона

А)Полісся; б)Лісостеп;в) Степ

2.Найвища точка степової зони

А)Приазовської височини; б)Придніпровської височини  в)Подільської височини г)Донецької височини

3.Найпоширеніші ґрунти у межах степової зони:

А) дерново підзолисті Б)чорноземи різних типів

В)каштанові різних типів Г) сірі лісові

4.Клімат степів

А)вологий ,помірно теплий б)посушливий теплий

5.Середньорічна кількість опадів у степах становить

А)200мм б)300 -500мм в)600 -700мм г)1000 -1200мм

6.Найтриваліший вегетаційний період характерний

А) для Полісся б)Лісостепу В)Степу г) Карпат

7.Най поширеніша рослина степів

А)  дуб б) сосна в)ковила г)журавлина

8. Яка тварина частіше зустрічається в зоні степу?

А) зубр б) глухар в) ховрах г)лелека

 

docx
Додано
24 лютого 2020
Переглядів
4454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку