Степ.
Урок-телепередача
з географії
8 клас
Мета:
Навчальна: сформувати знання про географічне положення зони степу, її природні особливості та сучасний стан; удосконалювати навички давати комплексну характеристику природної зони; сприяти розумінню взаємозв’язків між природними компонентами зони; формувати навички порівняння природних комплексів; вдосконалювати вміння і навички роботи з різними тематичними картами атласу;
Розвивальна: розвивати навички дбайливого господаря, відповідального громадянина своєї країни; формувати загальнонавчальні вміння: культуру мовлення, чіткість і точність думки. критичність мислення; розвивати інтелект учнів, уміння аналізувати, класифікувати, порівнювати; вдосконалювати вміння працювати в групах;
Виховна:виховувати любов до природи та рідної землі, почуття гордості за її багатства та красу.
Тип уроку: комбінований.
Форма проведення уроку: урок – телепередача.
Обладнання: підручник, атлас, карти України: фізична, кліматична,грунтів, рослинності, природних зон, відео-презентація уроку.
Очікувані результати: учні навчаться:
- порівнювати зональні особливості степу з іншими природними зонами України;
- характеризувати взаємозв'язки між компонентами природи у природній зоні степу;
- наводити приклади природоохоронних територій у межах степової зони;
- розпізнавати географічне положення, межі зони, підзон;
- оцінювати вплив господарської діяльності людини на природні особливості зони степу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Сьогодні в нас урок незвичайний. Всі ви любите дивитися телевізор. А чи задумувалися ви, як створюють програми телебачення? Створюють їх люди багатьох професій. На телебаченні працюють редактори, оператори, журналісти, диктори. Давайте уявімо, що зараз працюємо над створенням програми телепередач. Звичайно, є багато студій – "Інтер", "1 + 1", а ми з вами попрацюємо на телестудії "Географія".
1. Телепередача «Доброго ранку,Україно!»
- Говорить і показує телевізійна студія 8-го класу. Розпочинаємо телепередачу "Доброго ранку,Україно!" З вами я, її постійна ведуча, Надія Миколаївна.
Вітаю всіх з початком нового дня, гарного вам настрою.
І почнемо ми з розминки (прийом «Географічна розминка»):
• Вкажіть особливості географічного положення зони лісостепу.
• Назвіть та покажіть на карті найбільші форми рельєфу в межах зони лісостепу.
• Назвіть та поясність особливості клімату території лісостепу.
• Назвіть несприятливі фізико-географічні процеси характерні для території лісостепу. Поясність причини їх поширення.
• Назвіть та покажіть на карті найбільші природоохоронні об’єкти зони лісостепу.
IIІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Ось про це ми і поговоримо на нашому уроці.
IV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель:
Географічне положення степової природної зони .
Степова зона простягається на півдні території України, охоплюючи південні частини Кропивницької, Харківської, Одеської областей, та території Дніпровської, Миколаївської, Херсонської областей, північну частину Автономної республіки Крим. Охоплює 40 % території України. Протяжність із заходу на схід — 1075 км, з півночі на південь — 500 км.
Репортажі для новин з цієї теми нам підготують кореспонденти: (7 хв. – підготовка,4 хв.-презентація). Учні працюють у малих творчих групах над конкретними завданнями з використанням різноманітних джерел географічної інформації упродовж невеликого відрізку часу. Для формування колективної відповіді створюються слайди презентації.
Кожна група висуває свого репортера, який доповідає про зібрану інформацію, решта учнів йому допомагають.
Інструкція з підготовки репортажу для геоморфологів:
- дослідіть види рельєфу, виокремте серед них — рівнини, височини, гори, кряжі, які розташовані в межах цієї природної зони, знайдіть їх на карті;
- перелічіть корисні копалини, які є в межах цієї природної зони.
Природна зона степу розташована на півдні Східноєвропейської рівнини в межах різних тектонічних структур — Українського щита, Причорноморської западини, Донецької складчастої структури, південно-східних схилів Воронізького масиву . Серед крупних форм рельєфу виділяються відроги Подільської та Придніпровської височин, на сході — Донецький кряж та Приазовська височина, відроги Середньоруської височини, на півдні — Причорноморська і Північно-Кримська низовини. Територія багата на корисні копалини: залізну руду (Криворізький басейн, Білозерський район), кам’яне вугілля (Донецький басейн), марганець (Нікопольський і Токмацький басейн), нафта та газ (Причорноморсько-Азовський нафтогазоносний район).
Рубрика «Цікаве»
Інструкція з підготовки репортажу для кліматологів:
- визначте типи клімату;
- встановіть температуру повітря середню літню та зимню — максимальну та мінімальну;
- визначте кількість опадів.
Клімат зони степу помірно континентальний. Він є найбільш континентальним на території України. Степова зона має найбільші теплові ресурси. Безморозний період триває до 220 днів. Середні температури липня досягають +21 … +23 °С. Середні температури січня — 0 ... –1 °С (у Криму) і –7 °С (на південному сході). Сніг тримається 1–2 місяці, але сніговий покрив дуже нестійкий. У межах зони степу випадає найменше на території країни опадів — 300–500 мм на рік. Випаровуваність висока 450–1100 мм. Мала кількість опадів у поєднанні з великим випаровуванням, створює значний дефіцит вологи. Трапляються часті посухи. Щорічно спостерігаються суховії, інколи вони дмуть упродовж тривалого часу (до 15 діб).
Рубрика «Цікаве»
Інструкція з підготовки репортажу для гідрологів:
- назвіть річки та визначте їх розташування;
- з’ясуйте тип живлення річок;
- визначте режим та характер течії цих річок.
Річкова сітка сформувалась в умовах недостатнього зволоження, тому її густота незначна. Стік формується в основному за рахунок талих снігових вод (до 80 %). Степові річки характеризуються короткочасною і високою весняною повінню та низькою літньою меженню. Рівні річок можуть різко змінюватись влітку під час злив. Великі річки мають мало приток.
Мінералізація річкових та ґрунтових вод висока. Великі річки — це Дніпро із притоками, Сіверський Донець, Південний Буг. Боліт мало. Вони розташовані переважно в пониззях річок Дніпра, Дністра, Дунаю. Найбільші озера — лиманні (Кундук, Ялпуг). У межах території зони знаходиться Причорноморський артезіанський басейн. Найкрупніше водосховище — Каховське.
Рубрика «Цікаве»
Інструкція з підготовки репортажу для ґрунтознавців:
- з’ясуйте, які типи ґрунтів характерні для цієї природної зони;
- встановіть методи меліорації, характерні для цієї природної зони.
Ґрунтовий покрив представлений чорноземами звичайними та південними, що мають високу природну родючість. На півдні чорноземи переходять у каштанові ґрунти. У районі Сиваша попадаються солончаки і солонці. У заплавах річок поширені лучні ґрунти, а на Лівобережжі нижнього Дніпра простягаються Олешківські піски.
Використання солончаків і сильно засолених ґрунтів можливе лише після промивання їх прісною водою Поліпшення солонців можливе в разі поєднання хімічної і біологічної меліорації та агротехнічних заходів. Необхідно витіснити катіони натрію з ГПК кальцієм, внаслідок чого зменшиться дисперсність колоїдів та поліпшиться структура ґрунту. Це досягається внесенням гіпсу. Для біологічної меліорації використовують люцерну, буркун, лисохвіст. Вони глибокою кореневою системою піднімають сполуки кальцію з нижніх горизонтів, який потім витісняє натрій із вбирного комплексу.
Рубрика «Цікаве»
Інструкція з підготовки репортажу для біологів:
- поясніть особливості рослинного світу цієї природної зони;
- визначте, яким є тваринний світ природної зони, його пристосованість до умов життя в межах цієї зони.
До того як степи було розорано, природна рослинність була представлена різними видами ковили, типчаком, стоколосом, келерією, житняком, тонконогом, полином, перекотиполем, кермеком, півонією вузьколистою, катраном татарським тощо. На сьогодні природна рослинність збереглась тільки в заповідниках.
Дерева найчастіше зустрічаються на півночі зони — байрачні ліси, кущі — по всій території (терен, вишня, шипшина, мигдаль). У плавнях річок є очерет, калина верба, лоза. 80 % території — це сільськогосподарські угіддя, де вирощують пшеницю, технічні, овочеві, плодові культури та виноград.
Видовий склад тваринного світу бідніший, порівняно з лісостеповою зоною, але представників кожного виду багато. Найбільше всього гризунів — тушканчиків, ховрахів, хом’яків, а також зайців, вовків, лисиць, борсуків, козуль, кабанів, тхорів. Серед птахів багато жайворонків, дрохв, степових орлів, чайок, мартинів, куликів. Серед плазунів — гадюк, полозів, ящірок.
Рубрика «Цікаве»
Інструкція з підготовки репортажу для екологів:
- назвіть екологічні проблеми, які характерні для цієї природної зони;
- поясніть, як використовують природу цієї природної зони в господарській діяльності людини ;
- розробити заходи по поліпшенню екологічного стану степової зони.
Природна степова зона займає 40 % території України і є найбільш розораною близько 2/3 площі. Активна сільськогосподарська діяльність обмежена недостатньою зволоженістю та такими несприятливими природними явищами, як посухи, суховії, ерозія,засолення ґрунтів.
Знищенню природної рослинності та збідненню тваринного світу сприяли розвиток гірничодобувної промисловості і забруднення території відходами підприємств вугільної, металургійної, хімічної галузей,ТЕС.
Рубрика «Цікаве»
Кожна група висуває свого репортера, який доповідає про зібрану інформацію, решта учнів йому допомагають.
Інструкція з підготовки репортажу для ландшафтознавців:
Отже,відмінності ландшафтів пояснюються неоднаковим співвідношенням тепла і вологи, характером ґрунтів і природної рослинності, особливостями природокористування.
В цілому фізико-географічний поділ має такий вигляд: степова зона поділяється на підзони, а ті, у свою чергу, поділяються на краї (провінції).
Північностепова підзона
Провінції: Дністровсько-Дніпровська північностепова, Лівобережно-Дніпровсько-Приазовська північностепова, Донецька північностепова, Задонецько-Донська північностепова.
Середньостепова підзона
Провінції: Причорноморська середньостепова.
Південностепова (сухостепова) підзона
Провінції: Причорноморсько-Приазовська сухостепова, Кримська південностепова).
3.Телепередача «Стежками України»
Методичний прийом «Картографічний практикум»
На контурну карту нанести провінції степової зони.
4. Телепередача «Орел і решка». Екскурсія природоохоронними місцями степової природної зони.
Створення слайдів, відео.
Заповідник Асканія-Нова» (1898) — це природоохоронна науково-дослідна установа міжнародного значення з площею понад 33 тис. га. З 1985 р. він має статус біосферного. До складу заповідника входять цілинний степ, дендропарк, зоопарк. Там охороняють найбільшу в Європі ділянку справжнього лучного і чагарникового типчаково-ковилового степу. Трав’янистий покрив утворюють різні види ковили. Попадається рідкісний скіфський тюльпан. Водяться лисиці, зайці, бабаки, гадюка степова, різноманітні птахи. У зоопарку живуть зебри, верблюди, рідкісні тварини.
Український степовий заповідник (1961). Площа — 2,8 тис. га. Охороняються еталонні типи ґрунтів, рідкісні тварини та рослини. До Червоної книги України занесено 65 видів птахів, до Зеленої — 7 видів рослинних угрупувань. У степу розташовані філії цього заповідника: Хомутівський степ, Кам’яні могили, Крейдова флора.
Луганський заповідник (1968). Площа – 1,6 тис. га. Зберігаються унікальні природні степові комплекси — заплавні діброви, соснові ліси, степові угрупування, болотні й водяні рослини. Заповідник має філії: Станично-Луганську, Стрільцівський степ, Провальський степ.
Дунайський біосферний заповідник (1998) — є правонаступником заповідника «Дунайські плавні». Його площа 46 тис. га. У заповіднику охороняють унікальні ландшафти, де гніздяться 250 видів птахів. Заповідними є острови з прилеглими до них акваторіями та водно-болотними угіддями, де налічують понад 950 видів рослин, з них занесені до Червоної книги України — 14. Тваринний світ налічує понад 5 тис. видів. Тут мешкають пелікани рожеві, гуси білобокі, казарки. У водоймах — багато видів риби, є дельфіни чорноморські, тюлень-монах, видра річкова.
Дніпровсько-Орільський заповідник (1990). Охороняються унікальні ландшафти долини Дніпра та його притоки Орілі. Поширені дубові ліси з кленом, ліси з білої верби, тополі, вільхи. До Червоної книги України занесено 25 видів рідкісних рослин
5.Телепередача «Фотозагадка».
(Вчитель демонструє з фотоальбому степові краєвиди села, а діти називають даний об'єкт).
Для кожної людини його місто чи село найкраще на землі,бо тут ви народилися й живете,тут ваша сім'я, друзі,тут проходить ваше дитинство.
V. Підсумки уроку
6. Телепередача «Інтерв’ю з телеглядачами»
Шановні телеглядачі, ви вже багато дізналися про степову природну зону. Давайте перевіримо, що ви запам’ятали із почутого.
Прийом «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні особливості степової зони України.
Оцінювання виконаної роботи.
Молодці! Ваша любов до України виявляється у старанному навчанні, повазі до людей праці, до українських традицій, любові до природи.
Гарну роботу ми сьогодні провели, багато чого повторили та вивчили нового. Всі старались і чудово працювали. Наша телепередача добігає кінця. І на останок прийміть мої побажання: не забуваймо, що ми – українці. Бережімо рідну землю і її природні багатства.
VІ. Моніторинг уроку. Самооцінка учнів.
Оцінювання учнем особистої участі в роботі групи
Як добре я працював зі своїми товаришами? |
Завжди |
Звичайно |
Іноді |
Ніколи |
Я співпрацював з іншими, коли ми прагнули досягнути спільної мети |
|
|
|
|
Я ретельно працював над завданням |
|
|
|
|
Я висловлював нові ідеї |
|
|
|
|
Я вносив конструктивні пропозиції, коли мене просили про допомогу |
|
|
|
|
Я підбадьорював інших |
|
|
|
|
Картка оцінювання знань учня:
№ |
Прізвище, ім'я учня |
Дата: |
|||
Самооцінка |
Оцінка лідера |
Оцінка вчителя |
Підсумкова |
||
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
Зауваження: |
Рефлексія.
Само оцінювання (заповнення листа самоактивності)
VІІ. Домашнє завдання:
1. Опрацювати § 40 підручника. Випереджальне домашнє завдання за темою «Українські Карпати».