Тема: Чорне море
Мета: розширити уявлення про природу Чорного моря; познайомити з проблемами використання та охорони його вод; прищеплювати навички навчальної праці; сприяти екологічному вихованню; формувати переконаність у необхідності охорони природи моря як великого природного комплексу; розвивати спостережливість, кмітливість, почуття товаристськості, вміння виступати перед аудиторією; продовжити формування екологічної культури.
Обладнання: фізична карта України, атласи, репродукції картин з морськими пейзажами, мультимедійна презентація.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: урок – семінар
Хід уроку
І.Організаційний момент
Вправа «Геть!»
Учні закривають очі. На рівні грудей витягають руки. Вдихають повітря на повні груди. За командою вчителя видихають, розплющують очі, різко струшують кінцівками рук і вигукують слово «Геть!»
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
(На фоні релаксуючої музики)
Займіть зручну для кожного з вас позу. Глибоко вдихніть, видихніть, закрийте очі. Розкрийте свої серце і душу. Бо сьогоднішній матеріал ви будете сприймати не лише розумом, а й серцем та душею. Розслабте м’язи рук, ніг, шиї, тіла, голови. Ваше тіло повне енергії, душа тягнеться до джерел доброти і любові. Сьогодні ми з вами відправимося до перлини нашої держави – до Чорного моря.
Крапелька морської води у нас в класі. Крапелька показує , що значить життя на Землі. І ми слідкуємо внутрішнім зором , як вона омиває внутрішні органи чистою водою і брудний потік опускається додолу. Ми посилаємо у простір: «Хай буде мир усім, небу і Землі, річці і морю, рівнинам і горам!». І на рахунок три повертаємось в клас.
1 - голова чиста і світла
2 - організм заспокоївся і відпочив
3 - можна потягнутися
Діти, ви вже багато чого знаєте про море. Чому ж воно так вабить людину? Чому про море написано багато пісень, віршів, створено художніх картин? Море – постійна загадка, що бентежить людину всіма своїми проявами.
Уявіть, що ви – вчені, що займаються вивченням Чорного моря та його проблем.
Питання над якими працювали діади вчених
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Ось і закінчилася ваша творчо-пошукова робота, ви працювали з додатковою літературою та іншими джерелами знань, і сьогодні будете звітувати про виконану роботу. Хочу наголосити, що ви повинні продемонструвати наукові знання і факти. Тож запрошую до звітування.
Помічником і консультантом буду я.
В ході виступів кожен з вас оформляє роботи діад у вигляді таблиці «Природа Чорного моря».
ГП |
|
Берегова лінія |
|
Кліматичні умови |
|
Гідрологічний режим |
|
Флора, фауна, природні ресурси |
|
Екологічні проблеми |
|
Звіт 1 – ї діада
1. Демонстрація презентації «Загальні відомості про Чорне море».
2. Робота з картою «Характеристика ГП Чорного моря»
Завдання для класу
2-га діада
3-тя діада
Робота з таблицею та картою «Клімат Чорного моря»
4-та діада
Використання демонстраційного матеріалу, що ілюструє органічний світ моря.
5-та діада
Екологічний стан Чорного моря
ІІІ. Закріплення знань
Перевірка підсумкового завдання (взаємоконтроль) на к/к.
IV. Підсумок уроку
Сьогодні ми вивчили одне з унікальних морів України. Воно волає про допомогу! Наш обов’язок – зберегти природу, навчитися приймати її дари, але не зловживати її щедрістю. І якщо ми будемо поводитися розумно, житимемо у згоді з природою, то вона втішатиме нас своєю красою, дивуватиме досконалістю, спонукатиме до творчості.
Перегляд презентації «Чорне море»
Легенда про Чорне море
Давно це було . Жив на світі казковий богатир, сили нечуваної, сміливості небаченої. Мав він зброю дивовижну - чарівну золоту стрілу Та не тим стріла славилась, що була з чистого золота викута, коштовними каменями прикрашена, а тим, що мала чудесну властивість. Варто було богатиреві взяти свій лук, натягти тугу тятиву - і летіла стріла на край світу з такою швидкістю, що людське око не помічало польоту її . І там, де вона пролітала, спалахувало повітря, закипала вода, плавилася земля, гинуло все живе
Страшна це булла зброя. На щастя, була вона в надійних руках . Богатир був людиною чесною, справедливою і вогненну стрілу без потреби до рук не брав. На інші країни він не зазіхав, а на його вітчизну вороги не нападали – боялись. Багато-багато років жив на землі цей богатир і невсипуще беріг чудодійну стрілу Та ось настав час розставатися йому з життям . Задумався богатир: кому передати стрілу? Чи є в світі людина, якій можна було б довірити стрілу, не побоюючись, що вона використає її на шкоду людству? Не можна залишити на землі вогненну стрілу, бо злі люди, заволодівши такою страшною зброєю, можуть підпалити весь світ і зруйнувати його.
І вирішив богатир сховати чарівну стрілу, та так, щоб її ніхто не зміг знайти протягом тисячоліть! І лише тоді, коли люди навчаться цінувати й берегти світ, тоді вони знайдуть стрілу, щоб використати її чудодійну силу в мирній праці. Покликав богатир синів своїх і говорить їм:
- Діти мої, я старий і тяжкохворий . Недовго лишилося жити мені на світі
Відімкніть підземелля ось цими ключами, візьміть золоту стрілу і киньте її посередині Чорного моря
Виконуючи волю вмираючого батька, сини тієї ж ночі вирушили в дорогу.
Зійшли брати на сині гори, піднялися до блакитного неба, і перед їхніми очима далеко внизу розкинулося величезне, безкрає море. У його тихих водах відбивалося велике червоне сонце, що саме сходило. Це було Чорне море. І раптом брати відчули, що шкода їм розлучатися з дорогоцінною стрілою. І вирішили вони не викидати таке багатство в море. А коли б вони мали вогненну стрілу, то завоювали й підкорили б усі країни, які вони знають, збудували б на вершині гори великий замок, взяли б собі за жінок найкращих у світі красунь . І домовилися брати, що сховають стрілу в горах, а батькові скажуть, що виконали його волю . Так і зробили. Проте батько якимось чином розкрив їхній намір і з обуренням накинувся на своїх синів.
Тоді сини, переконавшись, що неможливо залишити за собою чудодійну зброю, знову вирушили до берегів далекого моря і з жалем виконали наказ батька.
Вогненна стріла впала в морську безодню. Потемніло від гніву море, закипіли, захвилювалися його тихі води.
І відтоді не може заспокоїтися Чорне море . Трапляється, завирує воно, заклекоче, здійме величезні хвилі, марно намагаючись викинути з глибин своїх смертоносну зброю
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати відповідний текст підручника
2. Мультимедійна презентація (за вибором)
3. Випереджальні завдання.
4. скласти сенкан «Море»