Тема. Природно-географічні умови Апеннінського півострова. Виникнення міста Рима.
Мета. Дати уявлення про географічне положення, природу та кліматичні умови Апеннінського півострова; простежити їхній вплив на розвиток господарської діяльності населення Стародавньої Італії; ознайомити учнів з історією виникнення Рима та суспільно-політичним життям римлян; удосконалювати навички роботи з історичною картою, розвивати вміння логічно мислити, робити висновки; виховувати інтерес та повагу до вивчення історії інших народів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: історична карта, підручник, роздавальний матеріал, ілюстрації.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Я рада вітати вас на уроці історії. Для того, щоб нам легко працювалося на уроці, нехай у пригоді стануть слова Генрі Форда:
Зібратися разом – це початок
Триматися разом – це прогрес
Працювати разом – це успіх
Тож бажаю усім успіху на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Крізь романтику марева рим
Ти здаєшся ворожо-чужим,
Таємничий, мов вічності дим –
Рим.
Твої корені з давніх легенд.
Ти уже не столиця, а бренд.
І лиця не ховаєш у грим
Ти короткий і грізний –
Рим.
Ти над морем долоні простер,
Кожен другий тут – легіонер,
Ти пануєш над світом старим –
Рим.
Ти на камені церкви стоїш,
Твої діти – Мадрид і Париж,
Вічний спокій і вітру нестрим –
Рим.
Він у мене довіку один
Замурований в камені стін
Місто вічне і непобориме
Хто насправді ти, хто ти, Риме?
Запитання до учнів. Про що буде йти мова на уроці? (про Рим)
Сьогодні ми розпочинаємо вивчати одну з наймогутніший держав Стародавнього світу, яка виникла на узбережжі Середземного моря – Рим. Ця держава відіграла важливу роль у розвитку історії людства.
Повідомлення «Італія сьогодні».
Запитання до учнів. А ви б хотіли побувати в Римі?
Сьогодні ми здійснимо уявну подорож до Риму, але стародавнього, де дізнаємося про природно-кліматичні умови, населення, історію виникнення міста Рима та суспільно-політичне життя римлян. Допоможуть нам у цьому підручник, додаткова інформація, ілюстрації, історичні документи і звичайно карта.
Записуємо тему уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
І група «Географи»
Географічне положення та природа Апеннінського півострова.
Опрацювати матеріал підручника на ст.204, додаткову інформацію. Роздивіться карту на ст.205 і дайте відповіді на запитання.
Отже, Апеннінський півострів був привабливий для людини, адже тут існували сприятливі умови для багатьох занять: землеробства, скотарства, ремесла, рибальства.
Фізкультхвилинка «Україно – ти моя надія!»
ІІ група «Етнографи»
Опрацювати матеріал підручника на с.205, додаткову інформацію. За допомогою атласу відшукати назви племен, їх розташування і дати відповіді на запитання.
Отже, на Апеннінському півострові мешкало різноманітне населення, кожен народ мав власну назву, мову, традиції.
Історичні пазли
Дізнаємося про символ стародавнього і сучасного Рима (учнів складають із пазлів зображення «Капітолійська вовчиця»).
А чому саме вовчиця була символом Рима дізнаємося з повідомлення учениці.
Легенда про місто Рим
Запитання до учнів.
ІІІ група «Історики»
Опрацювати матеріал підручника на с.207-208, додаткову інформацію, документ і дати відповідь на запитання.
Робота з документом «Римські старожитності» книга ІІ глава 14
Діонісій Галікарнаський про владу царя:
«…Ромул дав цареві такі права: щоб він очолював священнодійства і
жертвопринесення, щоб зберігав закони та звичаї батьків, тяжчі злочини розбирав сам, а легші доручав сенатові; збирав сенат і скликав народ та мав вищу владу під час війни…»
Запитання до документа. Які обов’язки перед суспільством мав цар?
Висновок. Протягом уроку ми з вами опрацювали питання нашого плану. За допомогою різних завдань визначили географічне положення Італії, з’ясували, які племена населяли півострів і якими заняттями займалося населення Риму. Встановили суспільний устрій та імена етруських царів, які правили до утворення Римської республіки.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
Розв’язати кросворд «Давній Рим»
1 |
с |
і |
л |
ь |
в |
і |
я |
||||||||
|
2 |
с |
е |
н |
а |
т |
|
||||||||
3 |
г |
р |
е |
к |
и |
||||||||||
4 |
в |
о |
в |
ч |
и |
ц |
я |
|
|||||||
|
5 |
п |
а |
т |
р |
и |
ц |
і |
ї |
|
|||||
6 |
к |
а |
п |
і |
т |
о |
л |
і |
й |
|
|||||
|
|
||||||||||||||
|
7 |
т |
и |
б |
р |
||||||||||
|
|
|
8 |
р |
о |
м |
у |
л |
|
|
|||||
|
9 |
а |
л |
ь |
п |
и |
|||||||||
|
10 |
п |
л |
е |
б |
е |
ї |
||||||||
|
11 |
н |
у |
м |
і |
т |
о |
р |
|
||||||
12 |
і |
л |
л |
і |
р |
і |
й |
ц |
і |
||||||
1. Мати близнюків.
2. Рада старійшин.
3. Племена, які заснували свої колонії в Італії.
4. Символ Рима.
5. Повноправні громадяни Риму.
6. Один із пагорбів.
7. Річка в Італії.
8. Легендарний засновник Рима.
9. Гори.
10. Незнатне, вільне населення.
11. Дідусь близнюків.
12. Плем’я, яке населяло Апеннінський півострів.
V. Підсумок уроку
Наша подорож підходить до кінця, але ми з вами не залишаємо Апеннінський півострів та Рим, на наступних уроках ми дізнаємося ще більше про історію цього міста. Нам залишилося виконати ще одне завдання. Перед вами «Дерево знань». Пропоную пригадати вам, що нового ви дізналися на уроці.
VI. Оцінювання
Схема «Мішень»
За схемою визначте у якому полі ви себе комфортно почували та на скільки балів засвоїли матеріал.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 42. Вивчити нові терміни. Намалювати ілюстрацію до легенди. Написати твір-мініатюру «Яким я уявляю собі місто Рим?».