Природознавство. Розробка уроку за темою: Географічна карта. Умовні знаки на карті. 4 клас

Про матеріал

Закріпити й поглибити знання дітей про план місцевості, масштаб, глобус, формувати уявлення про поняття “географічна карта”; уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб; ознайомити з видами географічних карт, розвивати спостережливість; виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній діяльності.

Перегляд файлу

 

Тема. Географічна карта. Умовні знаки на карті.

 

Мета  Закріпити й поглибити знання дітей про  план місцевості, масштаб, глобус, формувати   уявлення про поняття “географічна карта”;   уміння читати карту, використовуючи умовні позначення та масштаб; ознайомити з видами  географічних карт,  розвивати спостережливість;  виховувати прагнення використовувати одержані знання та вміння в практичній  діяльності.

 

Обладнання:  глобус, фізична карта півкуль, фізична карта України, різні види карт,  пам’ятка «Алгоритм   роботи з картою»  картки для індивідуальної роботи,  роботи в парах,  роботи в групах.  Підручник. для 4-го класу  Т.Г. Гільберт, Т.В.Сак. Природознавство  : К  «Генеза 2015

 

Добрий ранок! Сідайте, будь ласка!

Приготувались швиденько,

Сідайте всі рівненько,

Ми урок розпочинаєм,

Бо багато нового на уроці з вами пізнаєм.

 

І так, почнемо з невеличкого спостереження:

  • 4 клас, скажіть, яка пора року зараз?
  • А місяць?
  • А тепер скажіть на вулиці мороз, чи тепло? Так на вулиці плюсова температура, але + 1  - це прохолодно.
  • Є сьогодні вітер? А опади? Так були вночі опади і тому дуже сира погода.

 

Ну добре, на вулиці грудень, сиро і прохолодно, а в нашому класі 25 градусів тепла.

У нас дуже тепло і зручно.

А так як в нашому класі погода сприятлива, то пропоную посміхнутися один одному, подаруйте усмішку гарного настрою.

А ще уявіть що в мене в долонях успіх, я поділюся з вами, а ви між собою і нашу гостю не обминіть.

 

Отже з гарним настроєм та успіхом у руках, який вам знадобиться на уроці,  приступаємо до роботи.

На уроці ми відправимося у віртуальні мандри на чарівному кораблі, чому чарівному, бо ми облетимо усю земну кулю за урок.  І ви на цьому чарівному кораблі будете капітанами.

 

Перша зупинка і перший іспит капітанів нашого корабля: Інтелектуальна гра «Найрозумніший»

Подумайте і скажіть відповідь:

  1. Чим відрізняється звичайний малюнок від плану місцевості? (план відображає реальну місцевість у зменшеному вигляді)
  2. Як зображують предмети на плані? (зменшеними)
  3. Що таке план місцевості? (зменшене зображення невеликої ділянки)
  4. Що таке масштаб? (число, яке показує у скільки разів зменшена ділянка)
  5. Основні сторони горизонту?    (північ, південь, захід, схід).
  6. Яким приладом визначають сторони горизонту? (компасом).

 

А зараз наступний іспит, це завдання від юних охоронців природи:

 

       (завдання на партах)  треба буде розгадати написаний нам Лист. Подивіться уважно на цей лист, хто може прочитати? Давайте разом спробуємо.

Добре ви впорались з листом. А тепер скажіть де використовують такі умовні знаки? (при складанні плану місцевості)

А зараз згадайте, будь ласка:    ГЛОБУС

  • як же називається наша планета? (земля)
  • а, як виглядає вона? (у вигляді кулі)
  • як ви вважаєте, чи можна всю планету зобразити у плані місцевості? (ні, бо на плані розташовують невеличку ділянку, а планета завелика.)

 

Так планета дуже велика, земля багато має таємниць і невідомих людині куточків, які манять до себе.

Це і пустелі, і льодовики, і гори, океани. І все це хочеться побачити і всюди побувати.

Скажіть мені,   а як же справжні капітани знаходять дорогу у подорожі? Чи є в них якийсь план місцевості, або щось інше?  Як  називається? Чи може їм допомогти карта?  (за картою)

Так, без карти неможливо здійснити будь яку подорож. І нам – капітанам потрібно дуже гарно вивчити нову тему, а саме ознайомитися з поняттям «КАРТА», різними її видами, умовними знаками.

Тоді  знову повернемося до запитання, чи можна ж таки перенести планету на папір?

Ось вам таке завдання -  на чистих аркушах самостійно спробуйте перенести форму кулі на лист,

розглядаємо варіанти.

У вас такі малюнки, а тепер подивіться як це зробили вчені, подивіться на цю карту,  це дві півкулі Землі.

  КАРТА ПІВКУЛЬ ( на ноутбуку)

 На карті півкуль зображено нашу планету Земля у вигляді двох частин – Західної і Східної півкуль.

До речі,  Україна зображена на східній півкулі. Перед вами географічна карта.

 І так географічна карта  - це  зменшене зображення земної поверхні, виконане у масштабі, де географічні об’єкти це моря, річки, озера, гори, пустелі, та  міста.

Перші карти з'явилися   навіть раніше, ніж виникла   писемність. Уже тоді люди  вміли зображувати   розташування    прибережних островів, заток, початок  річок, щоб  пояснити людині, незнайомій   із   місцевістю, як знайти   дорогу. Ці   карти створювалися на бересті, на кістках і навіть на піску.

 

Image5

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение

Географи – це вчені, які вивчають форму земної поверхні, а також країни та їх мешканців. Саме географи складають карти.

Хто ж такі географи?

Для того щоб подорожувати,  вам потрібно навчитися читати карту. Читати означає не тільки читати надписи, але й розуміти особливу мову карти її умовні позначки. Зверніть увагу!

Суходіл позначають чотирма  кольорами:

  • зеленим – низовини;
  • жовтим – підвищення;
  • коричневим – гори;
  • блакитним – водойми.

Великі міста на карті позначають кружечками. На географічній карті проведено умовні лінії  – меридіани і паралелі, вони вказують на північ і південь, схід і захід.

 Всі ці умовні позначення розтлумачують карту для тих хто зібрався у далеку подорож.

 Капітани повинні вміти дуже ретельно розбиратися в картах, щоб не збитися з дороги і не загубитися.

тому наступне завдання практичне: я розповідаю а ви у підручнику на с.---- показуєте

  • по перше біля карти слід стояти завжди справа (зліва), щоб не заступити її;
  • щоб показати море, озеро чи гори, потрібно обвести указкою по береговій лінії та межі гір.
  • річку починають показувати із витоку і закінчують там, куди вона впадає.
  • Коли показують усі ці об’єкти то називають їх місцезнаходження (наприклад на півночі, або півдні)

Які ж бувають карти?

 

Географічні карти із зображенням природних об'єктів (материків,океанів,гір, рівнин, річок, озер,)називають фізичними.

Політичні карти на яких різними кольорами зображують різні країни;

І історичні карти на яких розташовують різноманітні події, або стародавні країни. 

Існують карти, на яких зображено не всю земну поверхню, а лише її частину, наприклад область, район, селище, або одну країну.   (Демонстрування)

Фізкультхвилинка.

Користуючись  фізичною картою  України   заповнити   таблицю, виберіть на свій вибір два:                        2 шт

Міста

Річки

Озера

Моря

Гори

1

1

1

1

1

2

2

2

2

2

 

 

 

 

 

Презентація роботи одного учня, звіряємо у всіх.

 

Далі попрацюємо у зошитах. Сторінка 16 – 17

 

Наступне завдання. «Незакінчене речення»

1. Зменшене зображення земної поверхні на площині, виконане у масштабі. Де географічні об'єкти (моря, річки, гори, міста позначено умовними знаками  і  називають таке ….( Географічною картою)

2. Лінії на глобусі, що з’єднують північний та південний полюси і проведені згори вниз, називаються… (меридіанами).

3. Лінії, що проведені зліва направо, називаються… (паралелями).

4. Якщо поверхню півкуль зобразити на аркуші паперу, то отримаємо… (карту півкуль).

5. Якими кольорами позначають сушу на карті і глобусі? (Коричневий, жовтий, зелений)

6. А водойми? (блакитною)

. Рефлексія

1.Тестування «Так чи ні?»

  • Зеленим кольором на карті позначені рівнини. (Так)
  • Об’єкти на карті показуй тільки пальцем. (Ні)
  • Блакитним кольором на карті позначена вода. (Так)
  • На карті України є океан. (Ні)
  • Коричневим кольором на карті позначені гори. (Так)

2.Гра «Мікрофон»

 

  • Що було нового для кожного із вас?
  • Що найбільше запам'яталось на уроці?
  • Про що з цієї теми вам хочеться дізнатися іще?
  • Для чого існують карти?
  • Які слова були новими для вас? 

Давайте запам’ятаємо такі слова: фізична карта, меридіани та паралелі.

 

Добре попрацювали. У кого ж з вас найбільше смайликів?

Такі й оцінки отримаєте за працю на уроці.

 

Домашнє завдання с.38-40, читати відповідати на запитання.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Задорожня Лілія Яківна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
14902
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку