- формуються поняття про форми земної поверхні України і свого краю, поняття про рівнини, височини, низовини, горби, яри, балки, гори України; діти вчаться знаходити рівнини і гори на фізичній карті України, жити в гармонії з природою;
- розвивається увага, пам`ять, мислення, вміння аналізувати, порівнювати, визначати істотні ознаки, робити висновки;
- виховується любов до природи, вміння дбати про її цілісність і непорушність.
Біоадекватний урок природознавства
у 4 класі
«Форми земної поверхні України і свого краю»
Тема. Форми земної поверхні України і свого краю
Мета:
- формувати поняття про форми земної поверхні України і свого краю, сформувати поняття про рівнини, височини, низовини, горби, яри, балки, гори України, вчити знаходити рівнини і гори на фізичній карті України, жити в гармонії з природою;
- розвивати увагу, пам`ять, мислення, вміння аналізувати, порівнювати, визначати істотні ознаки, робити висновки;
- виховувати любов до природи, вміння дбати про її цілісність і непорушність.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: сигнали, мікрофон, фізична карта України, мультимедійний супровід уроку, таблиця «Рівнини», кольорові олівці.
Хід уроку
I. Організаційний етап (Слайд №1)
1. Гармонізація простору
Діти! У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Ану ж на них ви подивіться
І веселенько усміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
Один одному всміхніться.
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всі рівненько, будемо починати.
Повідомлення синоптика.
Черговий учень-синоптик робить повідомлення про погоду і створює гарний настрій в класі.
II. Перевірка домашнього завдання
Діти, на минулому уроці говорили про…(Батьківщину) (Cлайд №2)
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родились, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
А ваші знання перевіримо за допомогою тестової роботи.
Тестова робота
а) у східній;
б) у західній.
2. На якому материку ми живемо?
а) Африка;
б) Австралія;
в) Євразія.
3. Якими морями омивається Україна?
а) Чорним і Азовським;
б) Чорним і Середземним;
в) Азовським і Баренцевим.
4. Із скількома державами межує Україна?
а) п`ятьма;
б) двома;
в) сімома.
5. За площею Україна серед країн Європи…
а) найменша;
б) найбільша.
6. Які гори простягаються на заході України?
а) Кримські;
б) Карпати;
в) Уральські.
Проводиться взаємоперевірка.
Відповіді: 1) а;2) в; 3) а; 4) в; 5) б; 6) б (Слайд №3)
III. Актуалізація опорних знань
- Зараз надається слово творчій групі.
1 учень (Слайд 4)
- Україна! Наша рідна земля. Чарівний і неповторний край. Хіба можна відвести погляд від широких рівнин покритих золотими нивами пшениці, квітучих луків, густих лісів, багатих ланів. (Слайд №5)
Погляньте на карту України! Величезні простори займає наша земля. Якби ми задумали пройти із заходу на схід, для цього треба було б затратити 100 днів, бо цей простір простягнувся на 2700км.
2 учень
- Нині площа України становить 603,7 тис. кв. км. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану. Сусідами її є Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія.
3 учень (Слайд №6)
- Україна багата річками. На кожний квадратний кілометр її території припадає 250м річок. Дніпро - третя за величиною річка в Європі, належить до 27 найбільших річок світу. Впадає в Чорне море. З ім`ям Дніпра пов’язана історія становлення слов`янської держави - Київської Русі.
4 учень (Слайд №7)
- Столиця нашої держави – Київ – велике й красиве місто. Головна вулиця в Києві – Хрещатик, на якій знаходиться площа Незалежності. На ній відбуваються святкові паради, народні гуляння.
Нам випало щастя жити на чудовій землі, милуватися її красою, користуватися дарами. Природа чекає від нас чуйності, доброти і розуму.
IV. Визначення теми уроку та постановка завдань (Слайд №8)
- Діти, погляньте на фізичну карту України. Що ви можете сказати про її колір? Так. Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке рівнини і гори. Навчимося знаходити їх на карті. Отже тема уроку: «Форми земної поверхні України».
V. Мотивація навчальної діяльності
1. Вправа «Мікрофон»
- Навіщо потрібні нам ці знання? (Слайд №9)
VI. Робота по темі уроку
(Слайд № 10)
1) Сенсорно-моторний етап
- Діти, сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ви дуже гарні, коли посміхаєтесь.
Пропоную всім себе уявити чарівною казковою пташкою. І здійнятися високо в небо, милуючись рідними просторами України.
Україна – край мій рідний,
Від Кавказу до Карпат.
І веселий, і свобідний,
І великий, і багатий.
Який це чарівний куточок! Великі простори красивої природи, чистого повітря. Пролітає пташка над безмежними рівнинами. Вона знає, що вони поділяються на низовини і височини. А ось яка фантастична хвиляста поверхня! Це тому, що вона бачить безліч ярів і балок. Захотіла пташка відпочити, обрала місце собі на загадковому горбі. І думає: «Де я ще сьогодні не пролітала?» Так, є ще чудові куточки на Україні – це гори Карпати, а за ними-Кримські. Зустрічала пташка різних тварин, інших птахів. Всім вона розповідала про форми земної поверхні, які бачила під час польоту: рівнини, височини, низовини, горби, яри, балки, гори.
І знову лине пташка над рідною Батьківщиною. Співає веселих пісень про все, що бачить навколо себе.
Ми з вами живемо ми на планеті в гармонії з природою, не тільки споглядаємо її красу і користаємося її благами, але й дбаємо про її цілісність і непорушність. Радіє пташка, що може нам розповісти про ті форми земної поверхні України, які вона бачила. Це рівнини, височини, низовини, горби, яри, балки та гори.
Можна все на світі,
Вибирати, діти.
Вибрати не можна тільки Батьківщини.
І знову здалеку ми чуємо спів пташки: «Форми земної поверхні України - рівнини, горби, яри, балки та гори ».
Подякуйте, діти, пташці за цікаву екскурсію та розповідь про форми земної поверхні України. Подумки повторіть їх про себе. Подивіться ще раз на красу рідної природи. Повертаємося до класу і відкриваємо очі.
б). Символьний етап
1. Бесіда
- Кого уявили під час подорожі?
- Які кольори бачили?
- Який аромат ви відчули?
- Які слова ви запам’ятали?
2. Створення образонів
Порівняння образонів дітей з тим, що на дошці. (Учні дописують слова, які не записали на своїх образонах)
Вправа «Сходинки»
3. Фізкультхвилинка «Танок птахів» (Слайд №11)
в). Логічний етап
4. Формування уявлень про рівнини.
Розповідь учителя (Слайд №12).
- Великі простори суші з майже рівною поверхнею, на яких можуть зустрічатися горби і яри, називають рівнинами.
Погляньте на екран. Поверхня рівнини гладенька і рівна, але подекуди зустрічаються більші чи менші горбочки. Це – горби та яри. З давніх давен люди селилися на рівнинах. На рівнинній поверхні зручніше прокласти дороги, залізниці. Будувати будинки. Тут добре вирощувати пшеницю, кукурудзу, рис, картоплю, насаджувати сади.
Підвищення на рівнині називають горбом. Він має вершину, схил і підніжжя.
Вершина – найвища частина горба. Підніжжя – найнижча, яка переходить згодом у рівнину. Частину горба між підніжжям і вершиною називається схилом. Схили бувають положисті та круті
5. Робота з фізичною картою України.
- Рівнини мають своє позначення на карті. Яким кольором позначають рівнини на фізичній карті?
Так. Рівнини поділяються на низовини і височини. Низовини позначаються зеленим кольором, височини - жовтим і світло - коричневим.(Слайд №13)
На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена з невеликими горбами.(Слайд №14)
На північному сході України її продовжує Придніпровська низовини. Територія її горбиста з великою кількістю ярів і балок. Через це її поверхня здається хвилястою.(Слайд № 15)
Південь України займає Причорноморська низовина.
г). Лінгвістичний етап
6. Робота в парах
Заповнити таблицю «Рівнини»
Проводиться перевірка. Відповіді: низовини - Поліська, Придніпровська, Причорноморська; височини – Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька, Приазовська.
7. Формування уявлення про яри. (Слайд №17)
а) Робота з таблицею.
- Де ви бачили яри?
- Як починається їх утворення?
- Як розширюються яри?
б) Робота в малих групах.
- Як боротися з утворенням ярів?
VIII. Закріплення навички використання знань
д). Моторно-кінестетичний етап
Робота у великих групах. (Слайд №18)
Знайти спільне і відмінне в будові горбів і гір.
2. Робота в зошитах на друкованій основі. (Слайд №19)
Позначити Карпатські гори.
3. Презентація проекту «Карпатські гори» (Слайди №20, №21, №22, №23, №24)
Гори – це ділянки земної поверхні, високо підняті над рівнинами.
4. Гра «Впізнай мене» (Слайд №25)
Я маю підніжжя, крутий схил, положистий схил і гостру вершину – (гора).
У мене велике заглиблення з крутими схилами на поверхні Землі –
(яр).
На території суші я маю рівну поверхню - (рівнина).
Я маю підніжжя, крутий схил, положистий схил, пологу вершину – (горб).
5. Оцінювання навчальних досягнень учнів.
6. Підсумок уроку
- Діти, ми працювали , щоб досягти успіху в навчанні. На нашому шляху були рівнини, горби, гори. Візьміть свої силуети і закріпіть їх:
1) на «рівнині», якщо вам було нецікаво, ви не зрозуміли матеріал;
2) на «горбі», якщо слухали уважно, але зрозуміли не все, знання не зможете використати в житті;
3) на «горі», якщо уважно слухали, все зрозуміли і можете скористатися знаннями в житті.
6. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
- Над якою темою працювали?
- Чи досягли очікуваних результатів?
- Як досягти успіху в будь-якій діяльності?
- Над чим треба працювати?
7. Домашнє завдання
1) Опрацювати статтю підручника, с. 107-110.
2) Творча група – проект «Форми земної поверхні Богодухівщини».
(Слайд №26)