20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Природознавство. Тема "Рослини - живі організми. Будова рослин"

Про матеріал
Тема: Рослини-живі організми. Будова рослин. Мета: - познайомити учнів з рослинами як частиною живої природи; продовжувати формування поняття «жива і нежива природа»; формувати уявлення учнів про будову рослин та значення їх органів; розвивати увагу, пам'ять, спостережливість, розширювати світогляд; виховувати любов до природи, естетичне сприйняття рослин.
Перегляд файлу

Тема: Рослини-живі організми. Будова рослин.

Мета: -  познайомити учнів з рослинами як частиною живої природи; продовжувати формування поняття «жива і нежива природа»; формувати уявлення учнів про будову рослин та значення їх органів; розвивати увагу, пам'ять, спостережливість, розширювати світогляд; виховувати любов до природи, естетичне сприйняття рослин.

Обладнання: підручник, презентація, картки, органи рослини з паперу, відеоролики.

Хід уроку

І. Організація класу

* Хвилинка синоптика.

(Яка зараз пора року? Який місяць? Що ви можете сказати про тривалість дня і ночі? Якою була температура повітря? Який стан неба?)

- Повітря, вітер, сонце, сніг, дощ – що я перелічила? (явища природи)

У мене в коробках знаходяться предмети природи.)

ІІ.Актуалізація опорних знань

(На столі 2 коробки. В коробках знаходяться предмети природи.)

есіда

- Бувають предмети якої природи? (Живої та неживої)

- Якого предмета точно не буде в цих коробках? (Створеного людиною)

- Я опишу предмети в коробках, а ви спробуйте відгадати що це.

1. Цей предмет можна зустріти в горах, він сірого кольору, холодний, важкий, під впливом природних умов перетворюється в пісок (камінь)

2. Цей предмет зеленого кольору, його можна зустріти на вулиці, в приміщенні, він дає людям кисень (рослина)

-Це предмети природи? Якої ? (Живої та неживої)

  -Давайте згадаємо, чим відрізняються предмети живої природи від предметів неживої природи (предмети живої природи харчуються, ростуть, дихають, розмножуються, закінчують цикл життя)

       прикріплюю на дошку фрази «харчуються, ростуть, дихають, розмножуються, завершують цикл життя»

ІІІ. Постановка мети і теми уроку

- Сьогодні на уроці ми починаємо новий розділ «Рослини» (відкриваю тему: Рослини - ...

Учитель: - Яку поставимо перед собою мету уроку? (Довести, що рослини - живі організми) (на дошці відкриваю тему уроку повністю-«Рослини – живі організми»)

- Всі ми готувалися до цього уроку і ви, і я. Клас був розділений на групи, кожна з яких виконувала своє завдання. Сьогодні ми розглянемо результати нашого довгострокового досліду, які допоможуть нам довести, що рослини - живі організми.

- Зараз надамо слово кожній групі.

    ІІІІ. Робота по темі уроку.

І група.

Учень: - В один горщик ми посадили насіння квасолі, а в іншій - камінь. Поливали, доглядали. В одному виросло рослина, а в іншому нічого немає.

Учитель: - Чому доглядали однаково, а результат - різний: в одному горщику є рослина, а в іншому нічого не виросло? (Камінь - нежива природа, а квасоля - жива.)

Учитель: - Який висновок? (Рослина живий організм).

ІІ група.

1. Рослина харчується і росте

- Ми посадили в обидва горщик насіння квасолі, один поливали - виросла рослина, а в другий не поливали, насіння не проросло.

 Учитель: - Чому результат - різний?

Учитель: - Яка ознака живої природи ми підтвердили цим дослідом? (Рослина харчується і росте)

Учень: Висновок: рослина харчується і росте

ІІІ група.

2. Рослини дихають.

- Листя квітки з обох сторін ми намазали вазеліном (жир який не пропускає повітря. Через кілька днів він пожовтів і поступово загинув. (демонстрація такої рослини)

Учитель: - Чому такий результат?

Учитель: - На поверхні листа є пори, через які рослина дихає.

(Викликаю 2 учня, даю подихати через трубочки, одна з яких замазана вазеліном, даю подихати і знайти трубочку - пору закриту вазеліном. - Припустимо, що ти (учень) подихав через цю пору 5 хвилин. Що з тобою станеться?(від нестачі повітря можу загинути).

Учитель: - Це і сталося з нашим листком.

Учитель: - Яку ознаку живої природи ми підтвердили цим досвідом? (Рослини дихають.)

Учень: висновокрослина дихає.

Учитель:

3.Размножуються. Як ви думаєте, якщо ми продовжимо спостерігати за квасолею, що ми зможемо побачити на рослині? (Вона зацвіте і дасть плоди) Слайд - квітуча квасоля і стрючок.

Учитель: -  Яку ознаку живої природи ми підтвердили цим спостереженням?

Висновок: рослини розмножуються.

Учитель:

4.Завершують цикл життя. (Горщик із засохшою рослиною).

Коли рослина пройде всі етапи життя, що з нею станеться? (Загине)

Учитель: - Яку ознаку живої природи ми підтвердили цим спостереженням? (Завершують цикл життя)

- Ще про одну ознаку живих організмів ви дізнаєтеся, прочитавши  статтю на с.83 підручника. (Здатність рухатися). - Як рослини рухаються? (Адже вони не бігають, не стрибають, не літають) (рухаються, коли ростуть, розвиваються, повертаються до сонця своє листя, квіти.) Які рослини ви знаєте з життєвого досвіду?(соняшник) (Слайд: відео прискореної зйомки росту рослини)

(Листя квітів в класі більше повернені до сонячної сторони)

Підсумок: Таким чином ми довели, що рослини - живі організми? Досягли мети уроку? (Так)

Фізхвилинка - руханка

VІ. Робота по темі уроку.

- Згадайте, як звучить тема уроку (Рослини - живі організми)

- Будь-який живий організм складається з частин або органів. (Відкриваю далі тему уроку. «Будова рослин»)

  - Яку мету ми поставимо перед собою? (З яких органів складається рослина, їх назви, їх значення для рослин). (Кожен орган має свою назву.  Згадаємо як називаються органи рослин?)

 На дошці малюнки органів рослин врозкид. (Корінь, стебло, лист, квітка, плід)

Учитель: Що це?

 - Їх потрібно правильно назвати і розташувати.

- Як ви думаєте, який орган найважливіший? (Міні-фізхвилинка: встаньте, хто вважає, що корінь. І т.д.)

-Чому виникла суперечність? (Точно не знаємо яке значенн для життя рослини має кожен його орган, тобто функція)

V. Постановка мети і теми уроку

- Яку мету ми поставимо перед собою? (Дізнатися який орган рослини найважливіший.)

Повертаємося до нашого довгострокового досліду. Нагадую, клас був розділений на групи, кожна з яких виконувала своє завдання. Зараз я надам слово моїм помічникам, які будуть намагатися нас переконати, що орган рослини, за яким вони спостерігали - найважливіший.

Група «Корінь»

- Наша група спостерігала за коренем цибулини. Ми відзначали, що поступово в колбі зменшувалася кількість води.

Учитель: - Про що говорить цей дослід?

- Це говорить про те, що корінь вбирав воду з розчиненими в ній поживними речовинами.

І ще, спостерігаючи за всіма рослинами, ми прийшли до висновку, що корінь закріплює рослину в грунті.

(На дошку вивішую функцію кореня)

-добуває поживні речовини

- закріплює в грунті рослину

Висновок: Тому наша група вважає, що корінь - найважливіший орган рослини.

Група «Стебло»

- Наша група проводила такий дослід: стебло з білою квіткою ми поставили в забарвлену в жовтий колір воду. Через деякий час ми побачили, що квітка хризантеми стала жовтого кольору.

Учитель: - Про що говорить цей дослід?

- Ми прийшли до висновку, що через стебло пофарбована вода надійшла в квітку і її пелюстки теж стали жовтими. Це говорить про те, що по стеблу йде вода з поживними речовинами до всіх частин рослини.

Учитель: І ще, стебло пов'язує всі органи рослини: корінь, листя, квітку, плід.

 (На дошку вивішую функцію стебла)

- проводить поживні речовини

- пов'язує всі органи рослини

Висновок: Тому наша група вважає, що стебло - найважливіший орган рослини.

                                                       Група «Листя»

Учитель: Згадаймо, чому загинув лист, намазаний вазеліном?

- Про що говорить цей дослід?

- Значить, листя - орган дихання.

Учитель: Але у листя є ще одна дуже важлива «робота». Розгляньте малюнок у підручнику на стор.82. Про яку роботу, крім дихання йде мова?

 У листі утворюються поживні речовини, необхідні для живлення рослини.Тобто рослина сама себе годує! Але є одна умова, без якої утворення поживних речовин в листі неможливо. Про цей складний процес ми будемо говорити пізніше на окремому уроці.

 (На дошку вивішую функції листа)

- орган дихання

- утворює поживні речовини

Висновок: Тому ми вважаємо, що лист - найважливіший орган рослини.

Група «Квітка»

- Діти, яка квітка вам більше подобається?( демонструю різні за розміром квіти) Підніміть руку, кому подобається ця квітка (вказавши на малу квітку). А кому подобається ця квітка (вказавши на велику квітку).

- Так само  і бджілкам подобаються великі яскраві квіти.

Слайд: Подивимося відео (бджілки збирають нектар)

- Своїм ароматом і красою квіти приваблюють комах, без яких для багатьох рослин не відбудеться запилення, чи не з'явиться плід і не продовжиться рід цієї рослини.

(На дошку вивішую функції квітки)

- приваблює комах

Висновок: Тому ми вважаємо, що квітка - найважливіший орган рослини.

Група «Плід»

Слайд: Пропонуємо подивитися відеофільм.

 Ми спостерігали, що після того, як відцвіте квітка, на тому місці утворюється плід.

 (Демонструють розрізане яблуко) У плодах знаходяться насіння рослин. Завдяки цим насінням, рослини розмножуються.

(На дошку вивішую функції квітки) - розмноження

Висновок: Тому наша группа  вважає, що плід - найважливіший орган рослини.

Учитель: Так який орган найважливіший, головний для життя рослини?

- Припустимо, що немає кореня. Що буде з рослиною? (Відповідді учнів)

Учитель: Так який орган найважливіший, головний для життя рослини?

 (Усі  органи важливі, тому що кожен виконує важливу для життя рослини функцію!)

Закріплення. Робота парами за картками: З'єднати назву органу рослини з його функцією.

Підсумок уроку:

  -  Яка тема уроку?

- Які цілі ми ставили перед собою? Що нового ви дізналися?

* Рослини - живі організми: добувають харчування - коріння, створюють їжу для зростання і розвитку організму - листя, квіти і плоди - дають життя новим рослинам, стебло - пов'язує всі частини рослин, орган дихання - листя.

 

дихає

утворює поживні речовини

проводить поживні речовини

пов'язує всі органи рослини

розмноження

добуває поживні речовини

закріплює в грунті рослину

приваблює комах

 

 

квітка

 

плід

 

листя

 

 стебло

 

корінь

 

docx
Додано
24 січня
Переглядів
171
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку