Тема: Вода. Властивості води-рідини.
Мета: -Дати уявлення про воду як об'єкта неживої природи, познайомити з трьома станами води, її властивостями,
- розширити уявлення учнів про значення води в природі,
- розвивати спостережливість, увагу, пам'ять,
- виховувати пізнавальний інтерес і дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: презентація «Вода. Властивості води-рідини », предмети для визначення властивостей води: (колби, молоко, оцет, кольорові смужки паперу, тарілка), картки з тестами, картки «Властивості води».
Хід уроку
І. Організація класу.
Продзвенів дзвінок веселий
Ми почать урок готові.
Будемо слухати, міркувати
І один одному допомагати.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Хвилинка спостережень.
Яке сьогодні небо? Чи були опади? Спостерігався вітер? Яка температура повітря?
2.Підготовка 3-х учнів до відповідей по картках. Весь клас працює з тестом «Повітря».
3.Перевірка усних відповідей. Фронтальна перевірка тестів. (Якщо правильна відповідь - ключове слово «Вода»).
ІІІ. Повідомлення теми і завдань урока. Слайд№1.
- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про воду, про значення води в житті всіх живих організмів, дізнаємося які властивості має вода.
І V. Первинне сприйняття та усвідомлення матеріалу.
Ви чули про воду
Кажуть вона всюди
В калюжі, в морі, в океані
І в водопровідному крані.
(Вірш супроводжується показом слайдів з презентації №2-7)
– Дійсно, чи вода така безцінна для нас? Яке значення має вода для вас? Згадайте, скільки днів людина може прожити без їжі? (Кілька тижнів) А без води? (3 дні).
- Слайд №8 - Таку нашу планету бачать космонавти з космосу. Блакитний колір - це моря і океани. Чого більше на планеті - земної поверхні або водної?
- Як ви вважаєте, в рослинах є вода? Доведіть. (Дослід з апельсином).
Слайд №9 Вода міститься у всіх частинах рослин. Навіть в сухому насінні є вода в невеликій кількості.
-А в організмі людини є вода? Доведіть. (Вода входить до складу крові, випаровується з поверхні шкіри, регулює температуру тіла) .- Скільки води в людині? Слайд№10
* Повідомлення учнів про значення води в житті.
ПІДСУМОК: - Без води не замісити тісто для хліба, як і не приготувати цемент для будівництва, не зробити папір, ні ліки, - нічого не зробити без води! Ось яка вона вода!
* Фізхвилинка
* Три стани води в природі.
- Хто купався в річці, в морі? Який стан води? (Рідкий) Наведіть приклади.
Слайд№11
- В льодовиках, бурульках? (Твердий) Слайд№12
- Туман? (Газоподібний) Наприклад, калюжі випаровуються.
ПОСТАНОВКА ПРОБЛЕМНОГО ПИТАННЯ:
- Чому водопровідні труби закопують глибоко в землю? (Діти висловлюють припущення).
- Більш точно ми зможемо відповісти на це питання дізнавшись про властивості води-рідини.
Демонстрація дослідів. (Діти дивляться, беруть участь, роблять висновки, записують в таблицю «Властивості води». Слайд№13.
Дослід №1. Дві пробірки: одна з водою, інша з молоком + ложки. Що спостерігаємо? (У пробірці з водою ложку видно) .Висновок-вода ПРОЗОРА.
- Як люди використовують цю властивість води в житті? (Акваріум з рибками).
Дослід №2. До пробірки з водою по черзі прикладаємо смужки червоного, зеленого, рожевого кольорів.Що спостерігаємо? Висновок-вода БЕЗ КОЛЬОРУ.
-Як люди використовують цю властивість? (Для приготування їжі).
Дослід №3. Дві пробірки з однаковими по виду рідинами. (Оцет і вода)
- Чим схожі? (Прозорі) Чим відрізняються? (Пробками).
- Визначте по запаху, де вода. (Пояснити правила вдихання запахів).
Висновок: вода – БЕЗ ЗАПАХУ.
- Як люди використовують цю властивість води в житті? (Відрізняють одну рідину від іншої).
Дослід №4. Пробірка з водою + цукор. Яка стала вода? (Солодка) Висновок: вода - БЕЗ СМАКУ.
- Як люди використовують цю властивість води в житті? (Приготування їжі).
Дослід №5. Пробірка з водою + кристали марганцю Що спостерігаємо? Вода змінила колір. Висновок: вода - РОЗЧИННИК. Про цю властивість води ми поговоримо більш докладно на наступному уроці.
- Як люди використовують цю властивість в житті? (Для приготування їжі).
Дослід №6. У тарілку наливаємо воду. Що спостерігаємо? (Вода розтеклася). Висновок -ТЕЧЕ.
- Як люди використовують цю властивість води в житті?
Дослід №7. Одну і ту ж воду переливаю в різні пробіркі. Що спостерігаємо? Вода приймає форму тієї посудини, в яку потрапляє.
Висновок: вода - НЕ МАЄ ФОРМИ.
- Як люди використовують цю властивість в життя? (Наливають в різні посудини).
*Повторення властивостей води, спираючись на таблицю, картинки на дошці, презентацію.
* Работа з підручником.
- Про решту властивостей води ви дізнаєтеся прочитавши статтю на стор.92.
* Читання статті.
- Яку властивість води-рідини використовують в термометрі? (При нагріванні -розширюється, при охолодженні-стискається.)
-Про яку цікаву властивість води ви дізналися зі статті? (При замерзані - розширюється).
V.Закріплення і осмислення.
- Хто може відповісти на питання: Чому водопровідні труби закопують глибоко в землю?
VІ. Підсумок уроку.
- Про які властивості води-рідини ви дізналися?
- Яке значення має вода для живих організмів?
ВЛАСТИВОСТІ ВОДИ