Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості

Про матеріал

Конспект уроку для 5-го класу на тему: "Прислів'я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів'ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості"

Перегляд файлу

Тема уроку: Прислів’я та приказки. Народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках. Краса і мудрість цього жанру усної народної творчості (5 клас)

Очікувані результати:

Предметні компетентності: учні називають види прислів’їв і приказок; розуміють їхню дотепність і мудрість;

Ключові компетентності: учні використовують українську мову для духовного, культурного й національного самовияву; відрізняють прислів’я від приказки та пояснюють їх, проектуючи на ситуації сучасного життя; 

Емоційно-ціннісне ставлення: вироблення в учнів шанобливого ставлення до кмітливості та мудрості нашого народу; усвідомлення  потреби розвивати логічне мислення, допитливість, спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини. 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь і навичок

Обладнання: картки із завданнями, таблиці, картки з прислів’ями і приказками.

Епіграф:                                                                             Народ скаже, як зав'яже.

                                                                                                          Народна мудрість

План уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Вправа «Упізнай жанр».

1.2. Зачитування і відгадування загадок учнями.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1. Гра «Шифрувальники».

2.2. Слово вчителя.

2.3. Робота в зошитах.

2.4. Робота з епіграфом.

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1.Розповідь учителя.

3.2. Робота з підручником.

3.3. Заповнення таблиці.

3.4. Робота в парах «Установи відповідність».

3.5. Творча робота «Спостережливий».

3.6. Підбір учнями прислів’їв та приказок.

IV. Підсумок уроку.

4.1. Бесіда з учнями.

4.2. Робота над епіграфом.

4.3. Індивідуальне оцінювання учнів.

V. Домашнє завдання.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1.1. Вправа «Упізнай жанр».

– Я вам зачитаю один із жанрів фольклору, а ви повинні називають його.

  • Христя-мистя. Вуха – з листя!

Ніс – цибулька, зверху – булька! (Дражнилка)

  • Котилася торба з високого горба,

А в тій торбі хліб, паляниця –

На кого потрапить, той буде жмуриться. (Лічилка)

  • Ходить котик по горі, носить сон у рукаві,

Усім дітям продає, Максимкові так дає. (Колискова)

  • – Гуси, гуси, додому!

– Чого?

– Вовк за горою!

– Що він робить?

– Гуску скубе!

– Яку?

– Сіру, білу, волохату, тікайте, гусоньки, у хату! (Гра)

  • Битися – не билися, трохи посварилися,

Потім посміялися, друзями зосталися. (Мирилка)

  • Ой ви, дітоньки, козенятоньки,

Відімкнітеся, відчинітеся.

Ваша мати прийшла,

Молочка принесла. (Казка)

1.2. Зачитування і відгадування загадок учнями.

Учні зачитують загадки, підготовлені вдома.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

2.1. Гра «Шифрувальники»

З якими жанрами усної народної творчості працюватимемо, дізнаємося, розшифрувавши відповідні слова.

Казприки, сліприв’я, стьмудрі

2.2. Слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимося з прислів’ями та приказками. З’ясуємо, яким є народне уявлення про довколишній світ та оцінка його в прислів’ях і приказках.

2.3. Робота в зошитах.

Учні записують тему уроку до зошитів.

2.4. Робота з епіграфом.

Епіграфом нашого уроку є приказка: «Народ скаже, як зав'яже». прокоментуйте, як ви розумієте зміст вислову?

Наприкінці уроку ми ще раз звернемося до епіграфу нашого уроку.

III. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.

3.1. Розповідь учителя

3.2. Робота з підручником.

3.3. Заповнення таблиці.

– Розкрийте значення понять «прислів’я», «приказки».

– У кожного з вас на парті є роздатковий матеріал. Це таблиця «Прислів’я і приказки». Давайте разом її заповнимо.

Прислів'я

Приказка

Більш розгорнуте, виражає закінчену думку

Скорочений вислів, не виражає закінче­ної думки

Має повчальний зміст

Повчального змісту не має

 

Може входити до складу прислів'я

Приклад

Приклад

  • На сторінці 119 підручника наявні приклади прислів’їв та приказок. Випишіть до таблиці ті приказки і прислів’я, які найбільше сподобались.
  •  Аргументуйте свій вибір.

3.4. Робота в парах «Установи відповідність».

Учні заповнюють таблицю №2.

Готуй літом сани ...

а взимку воза

Наука в ліс не веде ...

менше слів

Швець знай своє шевство ...

стежка утоптана

Більше діла ...

хороше йти

До доброї криниці ...

ноги не вколовши

Життя, як стерня, не пройдеш ...

а думає вовком

Краще погано їхати, ніж: ...

а в кравецтво не мішайся

Дивиться лисицею ...

а з лісу виводить

– Зачитайте, що у вас вийшло. Як ви розумієте зміст цих прислів’їв та приказок?

3.5. Творча робота «Спостережливий».

 Знайдіть антоніми у прислів`ях, підкресліть їх.

  • Не той урожай, що на полі, а той, що в коморі.
  • Праця чоловіка годує, а лінь марнує.
  • Грудень рік кінчає, а зиму починає.
  • Писать – не язиком чесать.
  • Осінь усьому рахунок веде.
  • Ранні пташки росу п'ють, а пізні – слізки ллють.
  • Вчитися ніколи не пізно.
  • Щоб рибу їсти, треба в воду лізти.
  • Мудрий не все каже, що знає, а дурень не все знає, що каже.
  • Лякає мишка кицьку, а сама з нори не вилазить.
  • Сердиться, ніби йому пес ковбасу з'їв.
  • Око бачить далеко, а розум ще далі.

– Чому у прислів`ях досить часто використовуються антоніми?

– Як називається такий художній прийом?

3.6. Підбір учнями прислів’їв та приказок.

– Використовуючи прислів’я та приказки, наявні на сторінках підручника 120-122, доберіть прислів’я чи приказку відповідно до ситуації:

    вам зустрілась людина, яка не любить працювати;

– як треба ставитись до батьків?

– чи треба вчитись?

– ви зустріли чуйну, добру людину...

– що ви скажете про дружбу?

– як слід ставитись до інших людей?

– що ви скажете про рідну країну?

– чим можна насолити сусідові?

– чи можна заховати гріх?

– яка паляниця?

IV. Підсумок уроку.

4.1. Підсумкова бесіда.

– З яким жанрами фольклору ми працювали на уроці?

– Дайте визначення поняття «прислів’я», «приказка».

– Як ви вважаєте, чому прислів’я і приказки називають «золотими зернами народної мудрості»?

4.2. Робота над епіграфом.

– Прочитай те ще раз епіграф до нашого уроку.

Прокоментуйте, як ви розумієте зміст цього вислову.

4.3.  Оцінювання з мотивацією.

V. Домашнє завдання.

1.  Відповісти на питання підручника с.123, вивчити 5 прислів`їв і 5 приказок (для всіх).

2. Скласти власну приказку, прислів’я до теми «Україна».

3. Намалювати ілюстрацію до прислів'їв чи приказок, які сподобалися (за бажанням).

ЛІТЕРАТУРА

  1. Українська література. 5 кл.: підручн. для закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. Вид. 2-е, доопрацьоване відповідно до чинної начальної програми. К.: Грамота, 2018. 256 с.: іл.
  2. Українська література 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів / під керівництвом Р. В. Мовчан – затверджена наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 р. № 804.
  3. Півень Л. М. Активізація пізнавальної діяльності школярів шляхом використання інтерактивних методів навчання. Миколаїв, 2003.  174 с.
  4. Бєлкін А. С. Ситуація успіху. Як її створити: Книга для вчителя. К.: Просвіта,1991. 176 с.

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2021
Переглядів
1285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку