Тема: Прислівник як незмінна частина мови
Мета уроку:
-
Ознайомити учнів із прислівником як частиною мови, його значенням, морфологічними ознаками та синтаксичною роллю.
-
Сприяти формуванню вмінь розпізнавати прислівники в тексті, визначати їхні розряди за значенням.
-
Розвивати навички вживання прислівників у власному мовленні, розширювати словниковий запас.
-
Виховувати увагу до краси і точності слова.
Очікувані результати:
Учні зможуть:
-
давати визначення прислівника;
-
розрізняти розряди прислівників за значенням;
-
використовувати прислівники у власному мовленні;
-
аналізувати синтаксичну роль прислівників у реченні.
Хід уроку
1. Організаційний момент (2 хв)
-
Привітання, перевірка готовності учнів до уроку.
-
Мотиваційне запитання: "Як можна описати свою ранкову дорогу до школи одним словом?" (Очікувані відповіді: швидко, весело, повільно, цікаво)
2. Актуалізація опорних знань (5 хв)
-
Бесіда за запитаннями:
-
Які частини мови ви знаєте?
-
Які з них змінюються?
-
Як можна визначити значення слова в реченні?
-
Гра "Знайди зайве" (учням пропонуються слова: "високо", "гарний", "тут", "швидко", "читати" – треба визначити слово, яке не є прислівником)
3. Вивчення нового матеріалу (10-12 хв)
-
Визначення поняття прислівника:
Прислівник – це незмінна частина мови, що виражає ознаку дії, стану або іншої ознаки і відповідає на питання як? де? коли? чому? навіщо?
-
Наведення прикладів: голосно (як?), вчора (коли?), далеко (де?).
-
Види прислівників за значенням:
-
способу дії (швидко, повільно, старанно, байдуже, чітко, невпевнено);
-
місця (далеко, поруч, ліворуч, праворуч, угорі, внизу);
-
часу (вчора, зараз, тоді, згодом, нарешті, відтепер);
-
причини (з радості, з переляку, випадково, невмисно);
-
мети (навмисно, спеціально, навмисне, наперекір)
Приклади речень:
-
Він швидко побіг до школи. (прислівник способу дії)
-
Книга лежала поруч. (прислівник місця)
-
Ми зустрілися вчора. (прислівник часу)
-
Він зупинився від страху. (прислівник причини)
-
Вона прийшла спеціально, щоб допомогти. (прислівник мети)
4. Закріплення знань (15 хв)
-
Робота в групах: "Впіймай прислівник" (учні отримують текст і підкреслюють прислівники, визначаючи їхні розряди за значенням).
-
Творче завдання: "Якби я був письменником..." (написати 3-5 речень з використанням прислівників).
-
Мовний експеримент: "Зміни прислівник" (змінити прислівник у реченні так, щоб змінився зміст висловлювання)
5. Підсумок уроку (5 хв)
-
Рефлексія: "Що нового дізналися? Що було цікавим?"
-
"Плюс-мінус-цікаво" (учні на стікерах записують те, що сподобалося, що було складним, що зацікавило)
6. Домашнє завдання
-
Написати міні-твір на тему "Мій найцікавіший день" з використанням не менше 5 прислівників.
-
Виконати вправу з підручника