Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; розвивати фонематичний слух; збагачувати активний словник учнів; поповнювати знання учнів краєзнавчим матеріалом про рослини-символи України; виховувати бережне ставлення до рослинного світу, культуру мовлення та спілкування.
Тема: Прислівник як частина мови. Незмінюваність- основна граматична ознака прислівника
Мета: ознайомити учнів з прислівником як частиною мови; формувати вміння та навички розпізнавати прислівники серед інших частин мови, правильно їх писати та вживати в усному мовленні; розвивати фонематичний слух; збагачувати активний словник учнів; поповнювати знання учнів краєзнавчим матеріалом про рослини-символи України; виховувати бережне ставлення до рослинного світу, культуру мовлення та спілкування.
Хід заняття
1 Організаційний момент
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
в країну казкову, країну чудову,
де ми досконало вивчаємо мову.
– Сьогодні на уроці ми будемо плести віночок-символ молодості та кохання.
Кожна квіточка, яка має бути вплетена у віночок, принесла нам завдання, які ми повинні виконати. А для цього треба:
Не просто слухати, а чути. Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати. Дружно і плідно працювати.
2 Мотивація навчальної діяльності
– На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з новою частиною мови. А як вона називається, ви дізнаєтесь розгадавши кросворд. Тож бажаю вам успіхів у роботі.
3 Вивчення нового матеріалу
1 Гра « Красворд»
--- До кожного поданого слова дібрати антоніми.
1.Рано( пізно) 2.Косо( рівно) 3.Голосно( тихо) 4.Весело( сумно) 5.Важко (легко) 6. Вправо ( вліво) 7.Вдень (вночі) 8.Грубо( ніжно) 9.Брудно ( чисто) 10.Прямо( криво)
---Перша квіточка, яку ми вплетемо у віночок, – це яблуневий цвіт – символ материнської любові. (Після закінчення роботи прикріпляється квіточка яблуневоного цвіту до символічного віночка)
|
1п |
і |
з |
н |
о |
2р |
і |
в |
н |
о |
|
3т |
и |
х |
о |
|
|
|
4с |
у |
м |
н |
о |
5л |
е |
г |
к |
о |
|
6вл |
і |
в |
о |
|
|
|
7в |
н |
о |
ч |
і |
8н |
і |
ж |
н |
о |
|
9ч |
и |
с |
т |
о |
|
|
10к |
р |
и |
в |
о |
--- На яке питання відповідають ці слова?
2 Оголошення теми і мети уроку
3. Робота з підручником.
--- Виконання вправи 378.
– Коли ви виконаємо завдання, ми зможемо вплести другу квіточку до віночка. А це буде барвінок, який символізує віру в свої сили, всепереможність природи. (Після закінчення роботи прикріпляється квіточка барвінку до символічного віночка)
4. Робота з правилом на ст.166
– Третя квіточка – це любисток. Наші предки вважали, що її різкий запах відлякував злого духа. А ще любисток – символ краси та дівочої вроди. Щоб вплести цю квіточку, ми повинні виконати вправу 379
--- Виконання вправи 379
Прислівник – це незмінна частина мови і тому у них все слово основа. (Після закінчення роботи прикріпляється квіточка любистку до символічного віночка)
4 Закріплення нового матеріалу
1 Гра « Впізнай прислівник»
Люди від природи страшенно цікаві. Подивилися вони ліворуч, поглянули праворуч, роззирнулися довкола – і нарешті звели погляд угору.
А там – матінко рідна! – блакитний купол з чистого кришталю, що десь далеко – далеко сперся на обрій. Удень на ньому вогняною колісницею впевнено роз’їжджає Сонце. Вночі повільно мандрує Місяць на срібному чумацькому возі…
Після закінчення роботи прикріпляється квіточка калини до символічного віночка)
2 Фізкультхвилинка
Стомилися, мої малята,
настав нам час відпочивати.
– Сядьте, діточки, зручно, заплющіть оченята і уявіть, що ви лежите на зеленій, пахучій травичці. Ваші обличчя пестить ласкаве весняне сонечко, повіває легесенький вітерець. А по небу пливуть кудлаті хмарки. Ось ця схожа на сердитого діда, що насупив брови. А інша – на лагідного песика. Далі – казковий будинок, ще якісь химерні споруди. Гарно навкруги… Світить сонечко, дихає вітерець і тихо-тихо…
(Всі слова промовляє вчитель ніжним голосом, повільно. Лунає спокійна мелодія. Надається можливість дітям декілька секунд посидіти в тиші)
3. Групова робота
–Слідуюча квіточка – волошка. Вона символізує людське прозріння, красу та велич неба. Дістаньте з конвертиків завдання , обговоріть його в групі, а потім виконайте у зошитах. Коли виконаєте завдання вплетемо квіточку волошку. (На картці завдання замінити вислови синонімічними прислівниками)
Лягати разом з курми. (рано)
Шукати по гарячих слідах. (одразу)
Надворі, хоч в око стрельни. (темно)
Працює як сонна муха. (повільно)
Дав, як кіт наплакав. (мало)
Прийде, коли рак свисне. (ніколи)
З хвилини на хвилину. (незабаром)
(Завдання виконують діти у групах. Коли виконають – вплітається квіточка)
4. Гра « Анаграми»
–Слідуюча квіточка – мак, символ боротьби українського народу за волю. Попрацюємо з анаграмами.
КУРЗАН (зранку), ЛОВЕСЕ (весело), ДНОХОЛО (холодно), НОРГА (гарно), ОЛМА (мало), КОЛЕГ (легко), КОЖВА (важко), ЛОСНОГО (голосно).
(Завдання виконують учні індивідуально. Після завершення завдання вплітається квіточка)
5.Диференційована творча робота
– Слідуюча квіточка – ромашка, символ доброти та ніжності. Вона також має лікувальні властивості. Відвари та настої цієї рослини використовують при запальних процесах, під час застуди. А ще у відварі ромашки купають немовлят. Щоб і цю квіточку вплести до віночка, ми повинні виконати ось таке завдання
Завдання. Утворити від поданих прислівників (уночі, дзвінко, весело) іменники, прикметники та дієслова.
Відповіді дітей:
Уночі – ніч, нічний, ночує.
Дзвінко – дзвінок, дзвінкий, дзвонить.
Весело – весілля, веселий, веселиться.
(Учням з високим рівнем досягнень у навчанні можна запропонувати добрати по декілька варіантів відповідей. Коли виконано завдання—вплітаємо чергову квіточку.)
5. Підсумок уроку
– Сьогодні, діти, ви гарно працювали. А результат вашої праці – сплетений віночок, знання які ви здобули на уроці.
– Чи були труднощі на уроці?
6. Домашнє завдання: виконати вправу 381, с. 167.