Прийоми роботи з учнями на уроках української мови і літератури під час дистанційного навчання в період воєнного стану (з досвіду роботи)

Про матеріал
З досвіду роботи. Дистанційне навчання. Особливо зараз учитель освітнього закладу шукає відповіді на питання: «Як же подати знання учням, щоб вони засвоїлись? Що можна зробити, коли проведенню уроків заважає сигнал тривоги чи відключення електроенергії? Як побудувати цікавий урок, але не перевантажити дітей та їх батьків? Яким має бути зворотний зв’язок, бо здобувачам освіти необхідно бачити результат своєї роботи». І кожен учитель шукає свої форми, методи й прийоми, а разом ми знаходимо шлях до вирішення проблеми.
Перегляд файлу

Прийоми роботи з учнями на уроках української мови і літератури                                 під час дистанційного навчання в період воєнного стану (з досвіду роботи)

 

Суслова Вікторія Михайлівна, учитель української мови і літератури Хрестищенської гімназії Красноградської міської ради Харківської області

 

Використання комунікаційно-інформаційних технологій на уроках української мови і літератури, зважаючи на виклики сьогодення, продиктоване часом. Актуальним на сьогодні є дистанційне навчання. І наша нова реальність – це приборкування хаосу у собі й навколо себе. Особливо зараз учитель освітнього закладу  шукає відповіді на питання: «Як же подати знання учням, щоб вони засвоїлись? Що можна зробити, коли проведенню уроків заважає сигнал тривоги чи відключення електроенергії? Як побудувати цікавий урок, але не перевантажити дітей та їх батьків? Яким має бути зворотний зв’язок, бо здобувачам освіти необхідно бачити результат своєї роботи». І кожен учитель шукає свої форми, методи й прийоми, а разом ми знаходимо шлях до вирішення проблеми.

На сьогодні створено багато різних цифрових технологій, прийомів, ресурсів, платформ. Та все ж проблеми залишаються. На мою думку, найголовніша з них – це не усвідомлення більшістю серйозності дистанційного навчання, дистанційна освіта не розглядається як повноцінна альтернатива очній освіті. Також проблема в тому, що навчальні програми написані під очну освіту, але дистанційне навчання вимагає інших реалій. Необхідно, щоб у закладі була єдина платформа для дистанційної роботи з учнями, яка полегшить зворотний зв’язок між учителем і здобувачем освіти та батьками. Важливо посилити й роботу з батьками, донести до них санітарні норми, вимоги до дистанційного навчання, правила спілкування, щоб освіта дітей була їм зрозуміла. А ще я спостерігаю останнім часом, що учні уже з шостого класу під час уроку бажають вимкнути камеру, їм так комфортніше, та це веде до антисоціалізації. Яке ж правильне рішення знайти?

Існує багато Інтернет-ресурсів для використання на уроках української мови і літератури. Це й відеоуроки, тренажери, програми для створення дидактичних вправ. Одним із важливих способів формування мотивації учнів до навчання є інтерактивні вправи. На мою думку, вони є необхідними для того, щоб зацікавити учнів вивчити тему, підвищити їхню пізнавальну активність, залучити пасивних учнів до роботи і створити для них ситуацію успіху. На уроках української мови і літератури використовую такі вправи: «Продовжи речення», «Мікрофон», «Дерево запитань». Щоб ці вправи не стали для учнів пасивними, пропоную крутити «Колесо фортуни», яке можна створити на сайті AHASLIDES. Створено колесо мною заздалегідь, на ньому записані прізвища та імена учнів класу. На уроці в чаті конференції ділюся покликанням на колесо, і тоді обраний учень навіть може його крутити. Це може робити і вчитель, але учням це робити цікавіше. На кого вкаже стрілка колеса, той і відповідає на питання. Тому не чую від учнів: «А чому я?».

Цікаво учні сприймають вправу «Хмарка слів», коли можуть на спільній дошці під час уроку-конференції писати слова, адже це не ручкою в зошиті, тому учні одночасно вчаться застосовувати цифрові технології, а для них це мотивація до навчання. Наприклад, при вивченні теми «Букви -а (-я), -у (-ю) в закінченнях іменників чоловічого роду другої відміни» учні мали завдання в групах записати приклади таких іменників: одна група із закінченням –а, -я, друга – -у, -ю. Робота на спільній віртуальній дошці – це ефективний прийом відпрацювання певної навички при дистанційному навчанні.

Використовую інтерактивну вправу «Створення асоціативного грона». Наприклад, під час вивчення теми «Всеволод Нестайко. «Тореадори з Васюківки»» учні добирали асоціації до слова «дружба». Така вправа вчить учнів розуміти поняття у природному середовищі, розвиває уяву, образне й асоціативне мислення, вчить спілкуватися й висловлювати свою думку.

Під час вивчення теми «Леся Українка. «Мрії»» на етапі мотивації створювали з учнями карту своїх мрій, що дало учням висловити не лише власні думки, а й почуття, поділитися важливим для них життєвим вибором.

Застосовую на своїх уроках інтерактивну вправу «Дерево рішень», яка дає можливість учням висловити власні думки, знайти свої рішення проблеми, а значить, задовольнити своє я. Наприклад, зробивши аналіз поезії Лесі Українки «Як дитиною, бувало..», відповідаємо на питання «Як людина повинна себе поводити, коли їй завдають фізичного або душевного болю?». Перед учнями малюнок голого дерева, його треба доповнити листочками – власними думками на поставлене питання. При виконанні цього завдання стала в нагоді дошка Jamboard. Використання цього ресурсу дозволяє мені демонструвати інформацію під час уроку в Zoom, а також одночасно взаємодіяти усім учням у режимі реального часу. Така робота активно сприймається учнями, їм цікаво працювати разом.

Ігрові вправи треба створити, щоб їх використовувати на уроці мови чи літератури. Але й легше провести урок, коли учні зацікавлені. Одночасно дидактичні ігри впливають на розвиток логіки, вчать комунікувати, пожвавлюють та урізноманітнюють процес активізації діяльності здобувачів освіти. Такі ігрові вправи легко створювати за допомогою сервісів Wordwall, LearningApps або використовувати уже створені. Учням подобається, коли треба перетягувати, групувати, вирішувати кросворди, до того ж така гра обов’язково вимагає від учасника знайти правильну відповідь, скільки б разів він не помилявся. У кінці виконаного завдання програма ставить загальну оцінку, а це  викликає у дітей схвалення й утвердження сприятливого мікроклімату, бо учень упевнений в об'єктивності виставленої йому комп'ютером оцінки. Вчитель при цьому може прослідкувати правильність виконання завдань та з’ясувати, на що варто звернути увагу учневі.

На сервісі LearningApps використовувала в роботі з учнями такі види ігрових вправ як знайди пару, класифікація, вільна текстова відповідь, упорядкуй, вгадай слово, відкрий пазл. Наприклад, до поданих незмінюваних іменників добери прикметники потрібного роду, відкрий усі пазли. Дається п’ять іменників і до кожного по 2-3 прикметники. Учні так навчаються визначати рід незмінюваних іменників. Або вправа на текстову відповідь: утворіть і запишіть прикметники з суфіксами -ськ-, -цьк-, -зьк-. Дано шістнадцять іменників, біля яких пусті прямокутники, в які треба вписати утворені прикметники (Париж – паризький), при цьому можна перевірити й правопис великої літери, бо часто учні, побачивши велику літеру в іменника, пишуть з великої букви й прикметник.

Створювала цікаві вправи на сервісі Wordwall. Наприклад, при вивченні теми «Фразеологія» створила вправу за шаблоном «відповідники». Подано фразеологізми й змістове пояснення до них, треба встановити відповідність. Ігрові вправи цього сервісу пожвавлюють та урізноманітнюють процес активізації діяльності учнів на уроці, сприяють розвиткові грамотності, вчать ненав’язливо і непомітно.

На етапі рефлексії використовую вправу «Незакінчене речення». Бажано, щоб було кілька незакінчених думок, адже учні матимуть змогу вибрати для себе своє речення. Наприклад, «Для мене цікавим на уроці було…», «Під час вивчення теми я зрозумів/зрозуміла…», «На уроці я навчився/навчилася…». Ще таку цікаву вправу застосовую – «Рюкзачок вражень». На екран виводиться малюнок рюкзака, на якому питання: 1.Поясни, чому цю тему потрібно вивчати, 2.Що для тебе сьогодні виявилося складним?, 3.Що тобі сьогодні найкраще вдалося?, 4. Як ти зможеш у житті використати сьогоднішній урок?. Учні в чаті пишуть відповідь на вибране за їхнім бажанням питання. Вимагаю, щоб відповідь була повною, правильно написаною, адже це в свою чергу розвиває мовлення учнів та формує їхню грамотність.

Та найважливішим, як на мою думку, сьогодні в умовах війни є створення емоційного фону уроку. Дуже важливо на початку уроку створити ситуацію довіри, налаштувати учнів на продуктивний настрій на роботу, показати їм, що вони сильні, коли разом. При цьому відбувається соціалізація, адже потрібно обов’язково ввімкнути камеру, дивитися на однокласників. Використовую в своїй роботі такі прийоми: «Компліменти для моїх друзів», «Жменька слів для гарного настрою», «Бажаю вам на уроці…». Учні вчаться говорити добрі, красиві слова один одному, висловлювати свою емоцію, налаштовуються на дружню співпрацю. Ще в моєму арсеналі такі вправи - «Обери квіти для весняного букету», «Подаруй сніжинку однокласнику(ці)», «Складемо букет з осінніх листочків» (на екрані зображення цих предметів). При цьому потрібно пояснити, чому саме ці квіти (сніжинку, листочок) вибрали, з якою метою даруємо їх однокласникам. Учні вчаться зв’язно говорити, разом створюємо оптимістичний настрій. Спочатку я починала першою висловлюватися, а потім учні. Коли засвоїли ці прийоми, то вже учні першими починають, а вчитель підводить підсумок цій вправі. Для цього й учителю треба бути оптимістом, любити своїх учнів і захоплюватися своєю працею.

Отже, застосування інноваційних прийомів на уроках української мови і літератури є одним з важливих чинників мотивації учнів до навчання в умовах дистанційної роботи.

Список використаних джерел:

1. Дошка Jamboard

2. Сайт AHASLIDES

3. Сервіс LearningApps

4. Сервіс Wordwall

 

 

 

docx
Додано
18 лютого
Переглядів
105
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку