Прийоми розвитку мовленнєвої творчості через фантазування. Заняття з мовленнєвого розвитку в старшій групі.

Про матеріал
Мета: Ознайомити дітей з прийомом фантазування «збільшене – зменшене», показати принцип його дії на прикладі знайомих казок. Вдосконалювати вміння давати розгорнуті відповіді на запитання, з монологічними вставками. Зв’язне мовлення: вправляти в складанні творчих розповідей: за опорними словами (сигналами у вигляді картинок), за сюжетно-ігровою ситуацією; самостійно змінювати ситуацію в казці, складати їх нові сюжетні лінії тощо. Граматика: закріпити вміння узгоджувати іменники в родовому відмінку однини, добирати до іменників прикметники, правильно будувати речення. Лексика: активізувати словник дітей словами, які позначають риси характеру ( товариський, доброзичливий, чуйний, підступний, необачний тощо). Розвивати мовленнєво-творчу діяльність дітей засобами дидактичних ігор; сприяти розвитку початкових літературно-художніх здібностей. Удосконалювати вміння будувати складні речення, звукову культуру мовлення. Виховувати взаємодопомогу, незалежність у висловлюваннях, упевненість у своїх силах.
Перегляд файлу

Заняття з розвитку мовлення та ознайомлення з оточуючим на основі методу наочного моделювання :

«Хто в теремі живе?»

Молодша група

Мета: Навчати дітей  узгоджувати іменники з числівниками в роді та числі. Вправляти у вмінні відгадувати загадки, спів ставляючи моделі (геометричні фігури) відповідного кольору і розміру  з відгадками, та аргументувати свій вибір.

  Закріпити  вміння оперувати геометричними фігурами ( круг і квадрат) для створення моделей прийменників «на», «під», «біля», «перед», «за» та навчати  дітей «читати» універсальний символ у поєднанні із символічною позначкою якогось предмета з оточення (наприклад: стіл, стілець…), пояснюючи при цьому свій варіант відповіді , а також вправляти у вмінні орієнтуватись у просторі відносно обраного предмета.

  Перевірити вміння дітей вживати у своїй відповіді дієслова в однині та множині , відповідно до поставленого запитання.

  Виховувати увагу, сприяти розвитку логічного мислення, звернути увагу на емоційне забарвлення мови.

Матеріал: Демонстраційний: Дошка із графічним зображенням символів «І» і «/\», малюнки із зображенням звірів, макет «Теремка», стіл, стілець, схематичне зображення дієслів для Д/гри «1,2,3- спробуй повтори!», звірята із казки «Теремок», песик Гавчик, сюрприз – подарунок – настільний театр «Теремок».

Роздатковий: Моделі тварин (на зворотній стороні яких схеми для поєднання прийменника з іменником).

Хід заняття:

Перед початком заняття проводиться гра « Веселі малята»:

«Люлі – люлі дітки спали , люлі – люлі міцно спали.

Туп - туп - туп всі разом встали ,

Туп - туп - туп швиденько встали.

Та взялися в боки , скоки – скоки – скоки.

Гайда у дім ! Всім нам гарно у нім !»

- Ну що, дітки, чи всі ви гарно відпочили?

- І спати уже не хочеться?

- Тоді давайте з ручками пограємось?

(Проводиться гра на розвиток координації рухів.)

Підніми долоньки вище , над голівкою склади .

- Що це вийшло?

- Хатка вийшла, а в хатинці я і ти!

(Діти імітують відповідні рухи.)

- Дітки, а що це за хатинка до якої ми з вами приходимо щодня? Як ця хатинка називається ?

- Дитячий садок.                              

- І сьогодні в наш дитячий садок і саме в нашу групу завітало багато гостей.

Давайте привітаємось з ними.

Усміхнемось сонечку:

Здраствуй золоте.

Усміхнемось квіточці:

Хай вона цвіте.

Усміхнемось дощику,

Лийся мов з відра.

Друзям усміхнемося:

Бажаєм всім добра.

- Ви знаєте, всі ці дорослі прийшли до нас вперше і їм дуже цікаво дізнатись про те, чим ми граємось, яких іграшок у нас  багато, а яких лише по одній.

- Давайте ми їм про все це розповімо. Згода ?

(Проводиться гра «Один чи багато?» на засвоєння символів «І» і «/\» та вміння утворювати множину іменників.) В ході гри діти з допомогою рук «зображують» ці символи а також вправляються у вмінні змінювати іменник відповідно до вибраного числівника.

Діти вільно рухаються по кімнаті, промовляючи слова:

«Ми гуляєм по кімнаті , різних тут речей багато,

Є й такі, що лиш одна. Той , хто знає, той і назива.»

вихователь: - Скільки у нашій групі м’ячів?

- У нашій групі багато м’ячів,( відповідають діти і показують, за допомогою рук, відповідний символ).

- А скільки у нас корабликів?

-У нас один кораблик.

- Скільки у нашій групі  ляльок?

-  У нашій групі багато ляльок.

- А скільки у нас м’ячів?

- У нашій групі один м’яч.

- Скільки у нашій групі тварин?

-У нашій групі багато тварин.

- Скільки білочок?

- На полиці сидить одна білка.

 - Дітки, коли ви відповідали на мої запитання, то весь час робили якісь рухи руками. А що вони означають? (Діти пояснюють значення символів «І» і «/\».)

…З’являється музична іграшка песик Гавчик: «Гав! Гав!» Він приносить малюнки звірів.

Вихователь пояснює: «Це Гавчик  хоче щоб ми погрались із цими малюнками та символами «І» і «/\» та навчили його змінювати слова (утворювати множину

іменників – назв диких  тварин). Вихователь підносить малюнки по черзі до кожного символу , а діти, відповідно, утворюють однину чи множину іменника.

Заєць – зайців,

Їжак – їжаків,

Лисиця- лисиці,

Ведмідь – ведмедів,

Білка –білок,

Миша – мишей,                           

жаба – жаб,

Вовк- вовків.

- Дітки, мені весь час здається, що в нашій групі іще якісь гості є. А от де вони і хто саме я не знаю. Бачу тільки хатинка якась незвичайна з’явилась. А хто ж в ній живе? Чи хотіли б ви дізнатись? Тоді спробуйте відгадати:

- Хоч у нього шуба є, та як холод настає,

Він не їсть тоді й не п’є, і не ходить, не гуляє,

А в барлогу спать лягає. (-Ведмідь.)

(дитина читає вірш про  ведмедя)

Ну, а це – ведмідь Мишко,

Він і плаче і реве:

Вивихнув учора ніжку-

Ну нічого – заживе.

- Сірий, злющий і голодний

По лісу блукає, зайчиків лякає. (-Вовк.)

Дидактична гра« Нагодуємо тварин»

- В темнім лісі проживає, довгий хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться, а зовуть її…(- Лисичка.)

 - Малята, лисичка – відомий персонаж багатьох народних казок. Пригадаймо казки, героїнею яких с лисичка? Яка вона? ( хитра, лукава, руда, гарна, казкова, пухнаста).

- Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст,

Влітку сіру шубку має, взимку – білу одягає.(-Зайчик.)

( потішка про Зайчика – діти розігрують інсценізацію)

- Ой маленьке зайченятко,

Де твоя домівка- хатка?

- В мене хатка за горбочком,

Під ялинкою й дубочком.                   

- У воді сидить охоче а не риба і не рак,

Виставля булькаті очі і співає: Ква - ква - квак!(-Жабка.)

  •  Діти уявимо себе  маленькими жабенятками
  • Фізкульхвилинка « Жабенятка»
  • Ми – зелені жабенятка – ква – ква- ква!
  • 18
  • В нас лупаті оченятка – ква- ква- ква»
  • Ми собі стрибаємо – ква – ква- ква!
  • дружно всі гуляємо – ква –ква- ква!

- Маленька, сіренька а хвостик як шило.(-Мишка.)

Дидактична гра «Розкажи про тварин» (опис тварин  використовуючи  метод наочного моделювання)

IMG_0001

 

- Молодці, всі загадки відгадали. Але я все одно не бачу де вони сховались. Тільки підказки якісь залишили на столі. Цікаво. Де ж чия підказка? Ви мені допоможете, діти? (Діти добирають моделі тварин серед кружечків різного кольору та розміру. Наприклад: зелений кружечок - це жабка, тому, що вона сама зелененька. Зайчик і мишка - сіренькі, але мишка меша за розміром, а зайчик більший…)

- Ну що ж, залишилось прочитати ці підказки. А щоб ми з вами не помилились, давайте візьмемо в руки квадрати і кружечки і пригадаємо всі символи, які можна з допомогою них утворити. (Діти утворюють символи , що означають прийменники : на, під, біля, перед, за на рахунок – 3, розміщуючи по-різному круг відносно квадрата і, промовляючи одночасно відповідний прийменник .)

- Ну, а тепер кожен з вас може взяти в руки підказку і з допомогою неї знайти того, хто заховався. (Діти читають символи і знаходять тварин. Наприклад: на моделі ведмедика зображені символи :

 

 

 

 

 

- Значить ведмедик сховався біля столу … Той, хто знайшов іграшкову тваринку, забирає її собі.)

- Ну що ж, всіх звірят ми знайшли але погляньте, вони чомусь засумували. Мабуть тому, що все заняття вони ховались і нічого не бачили, а їм так хотілось дізнатись про те, як ми з вами граємось і навчаємось. Давайте спробуємо їх розвеселити! ( Проводиться гра «1,2,3- спробуй, повтори!»

- В ході гри діти виконують рухи відповідно до певної моделі і, пояснюючи свої дії, вправляються у вмінні відмінювати дієслова. (Наприклад, після показу картки  діти лягають  на    килимочку.              

 

 

 

 

 

Вихователь запитує: «Дітки, а що ви робите? »

- Лежимо!- відповідають діти.

- А чому ви лежите?

- Тому, що чоловічок лежить.

- А що ти робиш? …

- А що ви робили? …

 

- А що ви будете робити? …

   Що ви  робите?  (- Танцюємо.)

  • Чому?  (- Тому, що чоловічок танцює.)
  • Що ви робили? 
  • Чому? 
  • Що ви будете робити? …
  • А що ти робиш?     І т. д.

(І так з кожною моделями: сидять. В кінці гри вихователь запитує).

- Чи повеселішали звірята? ( звертаю увагу на стільчик на чкому лежить серветка і пропоную дітям  зазирнути під нею. Діти піднімають серветку і знаходять настільний театр «Теремок».)

- Діти, що ми знайшли?

- Це, мабуть звірята нам подарунок приготували. Діти дякують і розглядають подарунок. Вирішують коли будуть гратися з ним, кому покажуть виставу.

 Контрольно- оцінна діяльність.

  • Яке завдання для вас виявилося найцікавішим?
  • Що запам’яталось найбільш?
  • Яке завдання було важким?

 

docx
Додано
15 листопада 2021
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку