Заняття з розвитку мовлення та ознайомлення з оточуючим на основі методу наочного моделювання :
«Хто в теремі живе?»
Молодша група
Мета: Навчати дітей узгоджувати іменники з числівниками в роді та числі. Вправляти у вмінні відгадувати загадки, спів ставляючи моделі (геометричні фігури) відповідного кольору і розміру з відгадками, та аргументувати свій вибір.
Закріпити вміння оперувати геометричними фігурами ( круг і квадрат) для створення моделей прийменників «на», «під», «біля», «перед», «за» та навчати дітей «читати» універсальний символ у поєднанні із символічною позначкою якогось предмета з оточення (наприклад: стіл, стілець…), пояснюючи при цьому свій варіант відповіді , а також вправляти у вмінні орієнтуватись у просторі відносно обраного предмета.
Перевірити вміння дітей вживати у своїй відповіді дієслова в однині та множині , відповідно до поставленого запитання.
Виховувати увагу, сприяти розвитку логічного мислення, звернути увагу на емоційне забарвлення мови.
Матеріал: Демонстраційний: Дошка із графічним зображенням символів «І» і «/\», малюнки із зображенням звірів, макет «Теремка», стіл, стілець, схематичне зображення дієслів для Д/гри «1,2,3- спробуй повтори!», звірята із казки «Теремок», песик Гавчик, сюрприз – подарунок – настільний театр «Теремок».
Роздатковий: Моделі тварин (на зворотній стороні яких схеми для поєднання прийменника з іменником).
Хід заняття:
Перед початком заняття проводиться гра « Веселі малята»:
«Люлі – люлі дітки спали , люлі – люлі міцно спали.
Туп - туп - туп всі разом встали ,
Туп - туп - туп швиденько встали.
Та взялися в боки , скоки – скоки – скоки.
Гайда у дім ! Всім нам гарно у нім !»
- Ну що, дітки, чи всі ви гарно відпочили?
- І спати уже не хочеться?
- Тоді давайте з ручками пограємось?
(Проводиться гра на розвиток координації рухів.)
…Підніми долоньки вище , над голівкою склади .
- Що це вийшло?
- Хатка вийшла, а в хатинці я і ти!
(Діти імітують відповідні рухи.)
- Дітки, а що це за хатинка до якої ми з вами приходимо щодня? Як ця хатинка називається ?
- Дитячий садок.
- І сьогодні в наш дитячий садок і саме в нашу групу завітало багато гостей.
Давайте привітаємось з ними.
Усміхнемось сонечку:
Здраствуй золоте.
Усміхнемось квіточці:
Хай вона цвіте.
Усміхнемось дощику,
Лийся мов з відра.
Друзям усміхнемося:
Бажаєм всім добра.
- Ви знаєте, всі ці дорослі прийшли до нас вперше і їм дуже цікаво дізнатись про те, чим ми граємось, яких іграшок у нас багато, а яких лише по одній.
- Давайте ми їм про все це розповімо. Згода ?
(Проводиться гра «Один чи багато?» на засвоєння символів «І» і «/\» та вміння утворювати множину іменників.) В ході гри діти з допомогою рук «зображують» ці символи а також вправляються у вмінні змінювати іменник відповідно до вибраного числівника.
Діти вільно рухаються по кімнаті, промовляючи слова:
«Ми гуляєм по кімнаті , різних тут речей багато,
Є й такі, що лиш одна. Той , хто знає, той і назива.»
вихователь: - Скільки у нашій групі м’ячів?
- У нашій групі багато м’ячів,( відповідають діти і показують, за допомогою рук, відповідний символ).
- А скільки у нас корабликів?
-У нас один кораблик.
- Скільки у нашій групі ляльок?
- У нашій групі багато ляльок.
- А скільки у нас м’ячів?
- У нашій групі один м’яч.
- Скільки у нашій групі тварин?
-У нашій групі багато тварин.
- Скільки білочок?
- На полиці сидить одна білка.
- Дітки, коли ви відповідали на мої запитання, то весь час робили якісь рухи руками. А що вони означають? (Діти пояснюють значення символів «І» і «/\».)
…З’являється музична іграшка песик Гавчик: «Гав! Гав!» Він приносить малюнки звірів.
Вихователь пояснює: «Це Гавчик хоче щоб ми погрались із цими малюнками та символами «І» і «/\» та навчили його змінювати слова (утворювати множину
іменників – назв диких тварин). Вихователь підносить малюнки по черзі до кожного символу , а діти, відповідно, утворюють однину чи множину іменника.
Заєць – зайців,
Їжак – їжаків,
Лисиця- лисиці,
Ведмідь – ведмедів,
Білка –білок,
Миша – мишей,
жаба – жаб,
Вовк- вовків.
- Дітки, мені весь час здається, що в нашій групі іще якісь гості є. А от де вони і хто саме я не знаю. Бачу тільки хатинка якась незвичайна з’явилась. А хто ж в ній живе? Чи хотіли б ви дізнатись? Тоді спробуйте відгадати:
- Хоч у нього шуба є, та як холод настає,
Він не їсть тоді й не п’є, і не ходить, не гуляє,
А в барлогу спать лягає. (-Ведмідь.)
(дитина читає вірш про ведмедя)
Ну, а це – ведмідь Мишко,
Він і плаче і реве:
Вивихнув учора ніжку-
Ну нічого – заживе.
- Сірий, злющий і голодний
По лісу блукає, зайчиків лякає. (-Вовк.)
Дидактична гра« Нагодуємо тварин»
- В темнім лісі проживає, довгий хвіст пухнастий має,
Їй на місці не сидиться, а зовуть її…(- Лисичка.)
- Малята, лисичка – відомий персонаж багатьох народних казок. Пригадаймо казки, героїнею яких с лисичка? Яка вона? ( хитра, лукава, руда, гарна, казкова, пухнаста).
- Довгі вуха, куций хвіст, невеличкий сам на зріст,
Влітку сіру шубку має, взимку – білу одягає.(-Зайчик.)
( потішка про Зайчика – діти розігрують інсценізацію)
- Ой маленьке зайченятко,
Де твоя домівка- хатка?
- В мене хатка за горбочком,
Під ялинкою й дубочком.
- У воді сидить охоче а не риба і не рак,
Виставля булькаті очі і співає: Ква - ква - квак!(-Жабка.)
- Маленька, сіренька а хвостик як шило.(-Мишка.)
Дидактична гра «Розкажи про тварин» (опис тварин використовуючи метод наочного моделювання)
- Молодці, всі загадки відгадали. Але я все одно не бачу де вони сховались. Тільки підказки якісь залишили на столі. Цікаво. Де ж чия підказка? Ви мені допоможете, діти? (Діти добирають моделі тварин серед кружечків різного кольору та розміру. Наприклад: зелений кружечок - це жабка, тому, що вона сама зелененька. Зайчик і мишка - сіренькі, але мишка меша за розміром, а зайчик більший…)
- Ну що ж, залишилось прочитати ці підказки. А щоб ми з вами не помилились, давайте візьмемо в руки квадрати і кружечки і пригадаємо всі символи, які можна з допомогою них утворити. (Діти утворюють символи , що означають прийменники : на, під, біля, перед, за на рахунок – 3, розміщуючи по-різному круг відносно квадрата і, промовляючи одночасно відповідний прийменник .)
- Ну, а тепер кожен з вас може взяти в руки підказку і з допомогою неї знайти того, хто заховався. (Діти читають символи і знаходять тварин. Наприклад: на моделі ведмедика зображені символи :
|
|
- Значить ведмедик сховався біля столу … Той, хто знайшов іграшкову тваринку, забирає її собі.)
- Ну що ж, всіх звірят ми знайшли але погляньте, вони чомусь засумували. Мабуть тому, що все заняття вони ховались і нічого не бачили, а їм так хотілось дізнатись про те, як ми з вами граємось і навчаємось. Давайте спробуємо їх розвеселити! ( Проводиться гра «1,2,3- спробуй, повтори!»
- В ході гри діти виконують рухи відповідно до певної моделі і, пояснюючи свої дії, вправляються у вмінні відмінювати дієслова. (Наприклад, після показу картки діти лягають на килимочку.
Вихователь запитує: «Дітки, а що ви робите? »
- Лежимо!- відповідають діти.
- А чому ви лежите?
- Тому, що чоловічок лежить.
- А що ти робиш? …
- А що ви робили? …
- А що ви будете робити? …
Що ви робите? (- Танцюємо.)
(І так з кожною моделями: сидять. В кінці гри вихователь запитує).
- Чи повеселішали звірята? ( звертаю увагу на стільчик на чкому лежить серветка і пропоную дітям зазирнути під нею. Діти піднімають серветку і знаходять настільний театр «Теремок».)
- Діти, що ми знайшли?
- Це, мабуть звірята нам подарунок приготували. Діти дякують і розглядають подарунок. Вирішують коли будуть гратися з ним, кому покажуть виставу.
Контрольно- оцінна діяльність.