Горева Оксана Володимирівна,
учитель-методист російської мови і літератури
Южноукраїнської загальноосвітньої школи №4
Прийоми вітагенного навчання на уроках російської мови та літератури
Прийом творчого синтезу освітніх проекцій
Головною метою використання цього методу вчителями-словесниками є формування в учнів художнього мовлення та розвиток творчих здібностей за допомогою міжпредметних зв’язків. Ураховуючи те, що на вітагенний досвід дитини впливають багато факторів, серед яких суспільно-політичне, соціальне-економічне, екологічне та культурно-етнографічне середовище, результат синтезу проєкцій кожного з них із цим самим досвідом кожного учня буде унікальним, неповторним.
Приклади використання прийому на уроках мови:
1. Нарисовать иллюстрации к правилу.
2. Создать словарь школьных жаргонизмов.
3. Сочинить сказку по теме урока, например, о частях речи, о твердом и мягком знаках, о междометиях.
4. Зарифмовать правило.
5. Подготовить диктант-молчанку по теме, например, с заимствованными словами, с собственными именами существительными и др.
Приклади використання прийому на уроках літератури:
1. Коллаж «Я и книга» (5-11 класс, групповая работа).
2. Диафильм по сказке, мифу (5-6 класс, групповая работа к уроку внеклассного чтения).
3. Иллюстрирование произведений литературы (5-11 класс).
4. Создание пластилиновых фигур славянских богов и духов (6 класс).
5. Создание интерьеров комнат героев романа «Преступление и наказание» (10 класс, парная работа).
6. Создание костюмов героев повести «Ночь перед Рождеством» (6 класс).
7. Создание презентаций о связи литературы и других видов искусства, например, «Тема украинского Рождества в произведениях разных видов искусства ХІХ-ХХ веков», «Горе от ума» в театре и кино», «Модернизм в литературе и живописи».
8. Создание буктрейлеров.
9. Создание кроссенсов, викторин по творчеству любого из писателей.
10. Создание обложки для произведения (парная работа).
Використання вітагенних технологій на уроках російської мови та літератури – це один із інноваційних підходів до формування компетентностей сучасних учнів, який формує ціннісне ставлення до знань, дозволяє обирати джерела інформації та максимально використовуючи свій життєвий досвід , будувати свою власну систему знань. За цієї технології між учителем та учнем складаються особливі стосунки співпраці, адже вчитель максимально наближається до досвіду життя учня, передає йому не лише знання, а й свій власний життєвий досвід.