Про діагностування як засіб у системі формування фахової компетентності педагогів (з досвіду роботи)
Волкова Л.Л., заступник директора з НВР Енергодарського навчально – виховного комплексу №1 (методична служба)
Практика свідчить, шо важливий напрямок роботи предметних методичних об’єднань діагностування педагогічних працівників, яке є складником системи методичного моніторингу. Результати діагностик не лише констатують рівень професійної компетентності, а й дозволяють виявити проблеми і утруднення, прослідковувати динаміку змін з метою надання, за потребою, адресної управлінської, методичної та психологічної допомоги.
У вересні 2019 р. на засіданнях предметних МО в Енергодарському навчально – виховному комплексі №1 було здійснено діагностування педагогічних працівників з теми: «Діагностичне опитування педагогів щодо рівня організації освітнього процесу». Бланк опитувальника містив 38 позицій, які, з одного боку, стосуються рівня організації освітнього процесу, а, з другого боку, певних напрямків самоосвітньої діяльності. Узагальнений аналіз бланків опитувальника дав підстави зробити наступні висновки:
- 16,5% педагогів настільки володіють питанням, що можуть допомогти колегам, особливо, при:
Однак виявилися питання в організації освітнього процесу, в яких деякі педагогічні працівники (в основному, молоді та малодосвідчені) відчувають утруднення – особливо проблемним виявилося питання щодо оволодіння новітніми методичними прийомами, технологіями та перспективним досвідом навчання.
З метою надання методичної допомоги педагогічним кадрам щодо мінімізації виявленого утруднення на засіданнях предметних МО, в межах підготовки до засідання настановчої педагогічної ради «Інноваційні педагогічні технології як засіб формування життєвокомпетентної особистості», було заплановано та проведено майстер - клас з теми: «Техніка оволодіння педагогами новітніми методичними прийомами, технологіями та перспективним досвідом». Як результат даного заходу стало колективне складання алгоритму/рекомендацій «Техніка оволодіння педагогами новітніми методичними прийомами, технологіями та перспективним досвідом».
Наступним кроком стало узагальнення пропозицій з боку предметних МО і складання методичних рекомендацій шкільного рівня, що зможуть стати у нагоді педагогам в процесі підвищення професійного рівня.
Алгоритм «Техніка оволодіння педагогами новітніми методичними прийомами, технологіями та перспективним досвідом»
Перший етап (установчий):
- аналіз власної педагогічної діяльності;
- з'ясування проблемних моментів та визначення шляхів їх вирішення;
- вибір новітніх методичних прийомів/освітньої технології/ППД, над вивченням яких треба працювати, щоб вдосконалити творчу лабораторію;
- окреслення мети;
- осмислення послідовності своїх дій.
Другий етап (навчаючий):
1) ознайомлення:
2) визначення:
- змісту, організаційних форм, методів і засобів навчання;
- структури і змісту занять, спрямованих на ефективне виконання навчальних завдань.
Третій етап (практичний):
Четвертий етап - аналіз і узагальнення отриманих результатів.
П’ятий етап (підсумковий):
Алгоритм оволодіння перспективним педагогічним досвідом
І. Вивчення ППД:
- обґрунтування конкретної проблеми, яка зумовила потребу в вивченні саме цього досвіду;
ІІ. Узагальнення ППД:
ІІІ. Оволодіння ППД:
ІV. Аналіз впровадження ППД:
Рекомендації «Техніка оволодіння педагогами новітніми методичними прийомами, технологіями та перспективним досвідом»:
У заключенні зауважу, що вище зазначений досвід роботи методичної служби ЕНВК №1 є прикладом послідовної реалізації операцій технологічної моделі управлінського циклу. А оскільки методична служба закладу освіти – це складник управлінської системи, впевнена, що подібний підхід сприяє формуванню фахової компетентності педагогів, бо дає можливість чітко відстежити причинно – наслідковий ланцюжок: виявлення проблемної ситуації ------ обґрунтування варіантів дії -------- вибір оптимального варіанта------затвердження - рішення. І, якщо виявлена проблема вирішується, це, безумовно, сприяє підвищенню професійного рівня педагогів.