«Створення умов для самореалізації вчителя та учня – резерв чи інструментарій підвищення ефективності освіти»

Про матеріал

створення умов для самореалізації вчителя та учня, з одного боку, це резерв підвищення ефективності освіти, тому що вчителі та учні – головні суб'єкти освітнього процесу, між якими існує тісний зворотній зв'язок, а саме: тільки творчий, професійно динамічний, висококомпетентний учитель, тобто самореалізована особистість, може стимулювати інтелектуальний і творчий пошук учнів та сприяти їхній самореалізації що, безумовно, підвищить ефективність та якість освіти.

З другого боку, створення умов для самореалізації вчителя та учня - це інструментарій підвищення ефективності освіти, тому що тільки творчий, професійно динамічний, висококомпетентний учитель, тобто самореалізована особистість, зможе модернізувати форми, методи та прийоми навчання і виховання; зможе надавати пріоритет відносинам співробітництва, співтворчості, що, безумовно, сприятиме самореалізації школярів й підвищить ефективність та якість освітнього процесу.

Перегляд файлу

Педагогічні роздуми на тему

«Створення умов для самореалізації вчителя та учня – резерв чи інструментарій підвищення ефективності освіти»

 

Лохвицький В.В., вчитель історії

Енергодарського навчально –

виховного комплексу

Енергодарської міської ради

Запорізької області;

спеціаліст вищої категорії,

старший учитель

 

Синонім до поняття «самореалізація» – це саморозкриття особистості. Хочу зазначити, що при цьому зовнішні (природні, соціальні) та  внутрішні (особистісні) фактори не є обов’язковими умовами самореалізації особистості. Вони можуть лише або прискорювати, або гальмувати, або змінювати спрямованість, або впливати на ефективність даного процесу.

Особистість реалізує себе протягом усього життя, при цьому загальножиттєвий процес індивідуальної самореалізації складається з одиничних актів - в одному акті людина проявляє себе  як творець, тобто самореалізується, а в іншому – як інтерпретатор, виконавець тощо.

Самореалізована людина значно відрізняється від інших: більш ефективним сприйняттям реальності; толерантністю; поєднанням, з одного боку, незалежності і потреби в самоті, а з іншого - глибокого суспільного інтересу та здатності до встановлення щирих, емоційно відкритих і насичених міжособистісних відносин; впевненістю у власній цінності та соціальної значущості; високим творчим потенціалом.

Щодня ми розкриваємо себе в праці, в хобі і захоплення, а недавно з'явився і новий спосіб самореалізації - глобальна мережа і світовий інформаційний простір. Що ж мотивує людину на тривалу і копітку роботу над собою? Це, як правило, загальнолюдські цінності, потреби і механізми, наприклад, потреба в повазі і визнанні; нагальна вимога розвитку інтелекту; прагнення зайняти гідне місце в житті і в суспільстві тощо.

 Як видно, рушійні сили самореалізації особистості досить прості. Але тільки коли більше половини цих мотивів людина вже змогла досягти і задовольнити, можна говорити про те, що вона повноцінна особистість. А це означає, що процес самореалізації може перейти в нескінченність.

Американський психолог А. Маслоу, автор цікавої концепції мотивації поведінки людини, вважав, що вершину піраміди потреб становить прагнення людини до самоактуалізації,  тобто прагнення до самовираження, самовдосконалення і самореалізації. Втім, на рівень самоактуалізації, на думку А. Маслоу, виходить лише 1% населення Землі.

Відповідно до Національної доктрини розвитку освіти України головна мета української системи освіти - «Створення умов для розвитку й самореалізації кожної особистості як громадянина України, формування покоління, здатного навчатися впродовж життя, створювати й розвивати цінності громадянського суспільства».

  Педагогічно доцільною умовою для самореалізації учасників освітнього процесу є соціально-педагогічне партнерство сім`ї, педагогів та адміністрації закладу загальної середньої освіти.

 Для сприяння самореалізації учнів треба розуміти, що кожен з них – це унікальна й неповторна індивідуальність і, щоб освітнє середовище сприяло його самореалізації, слід пам’ятати, що ми, педагоги, повинні бути професіоналами. Одним з критеріїв професійної самореалізації є рівень та ефективність освіти, яку забезпечує педагог. Існує багато визначень для  понять «Ефективність освіти», «Якість освіти». Однак, на мій погляд, вони звучать занадто науково та відірвано від повсякденного шкільного життя. Більш зрозумілим є наступне: ефективною та якісною можна вважати освіту, якщо певні досягнення мають і учні, і вчителі як рівноправні суб’єкти освітнього процесу; якщо вони мають змогу, тобто створені умови, для розкриття їхнього творчого потенціалу, застосовування природних здібностей та нахилів, використання наявного вантажу знань та умінь.

Таким чином, роблю висновок, що створення умов для самореалізації вчителя та учня, з одного боку, це резерв підвищення ефективності освіти, тому що вчителі та учні – головні суб’єкти освітнього процесу, між якими існує тісний зворотній зв’язок, а саме: тільки творчий, професійно динамічний, висококомпетентний  учитель, тобто самореалізована особистість, може стимулювати інтелектуальний і творчий пошук учнів та сприяти їхній самореалізації  що, безумовно, підвищить ефективність та якість освіти.

З другого боку, створення умов для самореалізації вчителя та учня - це інструментарій підвищення ефективності освіти, тому що тільки творчий, професійно динамічний, висококомпетентний  учитель, тобто самореалізована особистість, зможе модернізувати форми, методи та прийоми навчання і виховання; зможе надавати пріоритет відносинам співробітництва, співтворчості, що, безумовно,  сприятиме самореалізації школярів  й підвищить ефективність та якість освітнього процесу.

Хочу закінчити словами відомого українського педагога В.О.  Сухомлинського: "У справжнього вчителя — найважче і найрадісніше життя, трепетно хвилююча і болісно складна твор­чість, незбагненно тонкі і вічно вдосконалені інструменти, якими він діє на людську душу".

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку