Про кого і про що розповідає історія рідного краю (Практичне заняття №3) Урок з історії України (Вступ до історії України) в 5 класі

Про матеріал

План-конспект уроку з мультимедійною підтримкою (медіапрезентація додається), мета якого – формування суспільствознавчих компетентностей: - знати і розуміти значення історичних пам'яток; - уміти і застосовувати набуті знання для того, щоб визначати тривалість і послідовність історичних подій, співвідносити рік із століттям, розрізняти умовні позначки і знаходити місця історичних подій на карті, знаходити у підручнику та адаптованому тексті документи, відповіді на запитання, складати картки об'єкту пам'ятки, розповідь про пам'ятку; - виявляти ставлення до історії, окремих подій та вчинків історичних діячів, оцінювати роль громадян, музеїв та історичної науки у збереженні минулого.

Перегляд файлу

 

 

 

             План-конспект уроку з мультимедійною підтримкою (медіапрезентація додається), мета якого – формування суспільствознавчих  компетентностей: -  знати і розуміти  значення історичних пам’яток;  - уміти і застосовувати набуті  знання для того, щоб визначати тривалість і послідовність історичних подій, співвідносити рік із століттям, розрізняти умовні позначки і знаходити місця історичних подій на карті, знаходити у підручнику та адаптованому тексті документи,  відповіді на запитання,  складати картки об’єкту пам’ятки,  розповідь про пам’ятку; -  виявляти ставлення до історії, окремих подій та вчинків історичних діячів, оцінювати роль громадян, музеїв та історичної науки у збереженні минулого.

 

Урок  з історії України (Вступ до історії України) в 5-А класі

 

 

                                                                                 Гурська В.М.,  вчитель історії та суспільствознавчих дисциплін,

спеціаліст вищої категорії, учитель-методист.

Гімназія №39 м. Кам'янське

 

 

Тема.  Про кого і про що  розповідає  історія рідного краю                                                             (Практичне заняття №3)

 

Мета.

  • Познайомити учнів з окремими історичними об’єктами пам’яток рідного міста;
  • формувати в учнів навички пошуково-дослідницької роботи (виявлення проблем, збір інформації), вміння працювати з картою текстами, давати чіткі, змістовні відповіді на поставлені запитання, практичні вміння та навички самостійно вирішувати проблемно-пізнавальні завдання, публічно представляти результати індивідуальної та колективної творчої діяльності;
  •  розвивати спостережливість,  аналітичне мислення,  уміння висувати гіпотези, узагальнювати вивчений матеріал;
  • сприяти підвищенню особистої впевненості у кожного учасника проекту;
  • виховувати почуття любові та поваги до історії свого міста і своєї Батьківщини, бережливого ставлення до історичних пам’яток культури.

Обладнання: інформаційні листи (тексти), картки-кросворди, картосхеми, мапа міста Дніпродзержинська,  області, України, презентація на тему «Про кого і про що  розповідає  історія рідного краю», листи (Практичне заняття)., кольорові олівці, робочі зошити, тести для перевірки знань, ПК.

Тип уроку: урок практичного застосування знань, навичок і умінь.

 

Очікувані результати:

Знати:

  • Архітектурні та скульптурні пам’ятки історії м. Дніпродзержинська.

 

Вміти:

  • Самостійно вирішувати проблемно-пізнавальні завдання;
  • Добирати інформацію про визначні історичні пам’ятки архітектури та скульптури рідного краю;
  • Розповідати про визначні історичні  пам’ятки архітектури та скульптури рідного краю;
  • Публічно представляти результати індивідуальної та колективної творчої діяльності;
  • Застосовувати  навички пошуково- дослідницької роботи.

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Підготовчий етап

Вітання

 

Historia est mаgistra vitae!

 

 

Організація робочих місць учнів і готовності класу до уроку

Нумо, перевір, дружок

Чи готовий на урок?

-     Який у нас урок?

 

 

 

 

Емоційне налаштування на урок

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вітаю вас, любі діти, на нашому уроці

Чекають вас відкриття на кожному кроці

Знову в гості до історії йдемо

Цікаві знання собі візьмемо.

 

Наш девіз:

Думати – швидко,  Відповідати – чітко,                                                                                                                                                                                                                                      Працювати – дружно,  Запам’ятовувати  – міцно.

       ІІ. Актуалізація опорних знань 

У нас сьогодні не звичайний урок. Урок за формою – практичне заняття.

А на такі уроки як за звичай нам завдання готує наша покровителька,  муза історії – Кліо. Вона підготувала багато цікавих завдань.

Перше завдання пов’язане з повторенням вивченого матеріалу (понятійний апарат, відомі особистості).

 Скажіть. Ви любите розгадувати кросворди? Саме кросворди Кліо для вас і підготувала.

Але ви не просто повинні їх розв’язати ви повинні будете розгадати закодоване слово.

(Робота з кросвордами )  Самооцінка.

+

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності

- Як ви розумієте вислів «історія рідного краю»?

 - Про кого і про що вона розповідає?

- Яке місце ви вважаєте своїм рідним краєм?

- Покажіть на карті України Дніпропетровську область, місто Дніпропетровськ, місто Дніпродзержинськ.

- Які слова ви отримали, розв’язавши кросворд?

 

Ключові слова при розв’язанні кросвордів об’єднують учнів у групи.

Слова: Прометей. Шевченко. Собор. Костел.

    Окрім  історії  континентів,  країн  і  народів,  існує  окремий  розділ історичної науки,  який називається  краєзнавство,  або  історія рідного краю. Ця історія розпочинається за дверима вашої оселі і розповідає  про  людей, події та місця,  пов’язані  з  невеликим  географічним простором — вашим рідним краєм, та історією місцевої спільноти  людей.

Історію можна вивчати з підручників з відеофільмів, відвідуючи музеї, архіви… За чим ще,  можна вивчати історію?

       Тому дуже важливо зберігати інформацію, знання про ті чи інші пам’ятки культури. Досліджувати їх щоб донести інформацію до майбутніх поколінь. Потрібно бережно ставитись до історичної пам’ятки, адже вона може розповісти дуже багато цікавого. Дослідницька справа – це важка і довготривала робота. Але вона дуже необхідна. Сьогодні муза запропонувала нам провести дослідницьку роботу над памятками нашого міста.

Як кожна людина має своє імя, прізвище, рік народження т.б.  паспортні дані так і кожна памятка повинна мати свій паспорт…… І сьогодні ми будемо навчатися складати картку об’єкта пам’ятки. 

Слова: Прометей. Шевченко. Собор. Костел.

(Самооцінка  учнів щодо  знань понять та термінів при розв’язанні  кросвордів.)                                          ІV. Практична робота

Емоційне введення в роботу                                      Робота з понятійним апаратом

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      Робота в групах                                                                           Опрацювати матеріали інтернет ресурсів , інших джерел та на їх основі створити картку об’єкту історичної пам’ятки.

Правила спільного обговорення

 1. Не говорити всім одночасно.

 2. Заперечуючи, звертатися безпосередньо до учнів.

 3. Всім слухати одного.

 4. Постійно використовувати позначки «+», «-», «?»

Правила дружньої роботи

 1. Перед роботою потрібно домовитися, хто її буде виконувати.

2. Марно не сперечатися.

 3. Намагатися зрозуміти один одного.

 

Правила продуктивної роботи

 1. Уважно читати завдання-інструкцію.

 2. Працювати так, щоб не заважати іншим.

 3. Заслуховувати думки кожного члена групи.

 4. Користуватися додатковою літературою.

 5. Дотримуватися регламенту.

 6. Давати можливість презентувати результати дослідження всім членам  групи.

 7. Дотримуватися „Правила піднятої руки”.

Правила презентації

 1. Презентувати спільний проект можуть координатор або члени групи по черзі.

 2. Дотримуватися певного часу.

 3. Бути ввічливим, стриманим, відповідальним.

VІ. Фізкультхвилинка

   По історії крокуєм

   З Кліо по землі мандруєм.

   Озирнулись вліво, вправо

    В ріднім краї все цікаво.

                                                  Плечі розімнемо міцні,

                                     Наче  справжні олімпійці.

                                     Уявіть всі на хвилину -

                                     Перед вами кущ калини.

  Ви до неї потягніться

  Та до ягідки торкніться,

   Нахиліться до землі

   На якій ви всі зросли.

                                      А тепер всі руки вгору

                                      Де Олімп стоїть чудовий.

                                                     Глибше вдих і видих зразу

                                                     Повторімо ще два рази.

                  Прометеєві нащадки,

                 Дякуємо за зарядку!

                Ви мужнійте, підростайте

                Й землю рідну прославляйте!

 

 

 

 

 

 

VІІ. Презентація робіт. Виступ доповідачів

                                    Виконання практичної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІІ.Закріплення знань

 

Складання електронних пазлів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІХ. Робота з підручником

-Яке свято ми будемо  з вами відмічати  в травні?  (70 років з Дня Перемоги…)

Відкрийте підручники с. 160 

Який пам’ятник на фотографії   присвячений Перемозі у Великій Вітчизняній війні?

-А де він знаходиться?

(Випереджаюче  навчання). Розповідь про пам’ятник «Батьківщина-мати». C:\Users\Виктория\Desktop\rodinam-1-prev.jpg

Наступні практичні заняття відбудуться  27.04.2015, 04.05.2015 за темами «Які історичні памятки рідного кра  розповідають проминуле», «Пригадаймо найважливіше» , які відбудуться у вигляді екскурсій біля памятників нашого міста присвячені Перемозі у Великій Вітчизняній війні.

 

 

 

 

 

 

 

 

Х. Підсумок уроку.   Рефлексивно-оцінювальний етап

  • Що на уроці вивчали?
  • Про що  та про кого ми дізналися?
  • Чи справдились ваші очікування від уроку?
  • Що вам найбільше сподобалось, запамяталось?
  • Що вас зацікавило чи здивувало?

(Учні здають картки самооцінки)

ХІ.Оголошення домашнього завдання

1.Підготовитись до уроку узагальнення  знань  « Про кого і про що розповідає історія рідного краю».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

ДОДАТОК  1. (Кросворди)

ПІБ __________________________ Клас _________  Дата _________ Бал  ____________

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Село на Київщині, поблизу якого знайдено першепоселення трипільської культури. 2. Наука про минуле та сьогодення людства.                                          3. Наймудріша жінка часів Київської Русі.                                                  4. Установа де зберігаються пам’ятки минулих часів з різних галузей культури.                                        5.Нагрудна прикраса скіфського царя.                                     6. Наука, що досліджує монети.7. Як називається поема І. Котляревського. 8. Гетьман, який заснував Запорізьку Січ.             

 

_______________________________________________________________________

 

 

ПІБ __________________________ Клас _________  Дата _________ Бал  ____________

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 1.Тих, хто жили  у селах та працювали на землі називали.

2.Князь, який охрестив Русь . 3. Нагрудна прикраса скіфського царя.

4.Гетьман, який заснував Запорізьку Січ. 5.Королева Франції – Анна…, яка на своєму гербі використовувала знак тризуб. 6.Наймудріша жінка часів Київської Русі. 7.Зображення, викладене з камінців або шматочків скла. 8.Зібрання козаків, на яких обговорювалися найважливіші питання  називається.

 

 

 

ПІБ __________________________ Клас _________  Дата _________ Бал  ____________

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Володимир Великий перший з князів, хто відкрив …для дітей. 2. Твір фантастично-казкового характеру про життя та діяльність якоїсь особи чи надзвичайну подію. 3. Королева Франції – Анна…, яка на своєму гербі використовувала знак тризуб. 4.Обладунок у вигляді сорочки  з металевих кілець, продітих одне в одне. 5. Нагрудна прикраса скіфського царя. 6. Найбільша річка України. 7. Зображення, викладене з камінців або шматочків скла. 8.Князь, який загинув від рук древлян.

 

 

 

 

 

 

 

ПІБ __________________________ Клас _________  Дата _________ Бал  ___________

 

      1. Зображення, викладене з камінців або шматочків скла. 2. Князь, який охрестив Русь. 3. Скіфська держава. 4. Зібрання козаків, на яких обговорювалися найважливіші питання  називається. 5.Село на Київщині, поблизу якого знайдено перше поселення трипільської культури. 6.Обладунок у вигляді сорочки  з металевих кілець, продітих одне в одне. 7.Нагрудна прикраса скіфського царя. 8. Твір фантастично-казкового характеру про життя та діяльність якоїсь особи чи надзвичайну подію.  

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              ДОДАТОК  2.  Тексти для практичних робіт (Документальне джерело)

Монумент «Прометей розкутий»

Пам’ятник «Прометей» задуманий як пам’ятник революціонерам, що загинули в роки громадянської війни у Кам’янському (Дніпродзержинську). Відкриття пам'ятника "Прометей" у Дніпродзержинську відбулося 6 листопада 1922 року до 5-тої річниці Жовтневої революції, на місці поховання борців революції. Автором монумента “Прометей” був інженер, архітектор і скульптор Олексій Якович Сокол, а фігуру Прометея відлив ливарник Гречнєв Сергій Васильович.

Під час окупації міста, восени 1941 р. фашисти двома сильними вибухами зруйнували монумент. Скульптура “Прометею” впала з 20-ти метрової висоти, але не розбилась. Гітлерівці намагались вивезти монумент, та патріоти-дніпродзержинці, робітники трамвайного депо, сховали фігуру Прометея та зберегли її до визволення міста від фашистських загарбників.            У 1945 р. пам’ятник було відбудовано. Заново споруджено постамент, на якому встановлено дві нових чавунних дошки з іменами похованих підпільників та воїнів. У 1968 р. площа і частково пам’ятник були реконструйовані. Біля підніжжя монумента запалав Вічний вогонь. У 1970 р. поряд з пам’ятником встановили стелу: «Вы миру свет подарили, мир вам бессмертие дарит». Її автори: - архітектор Кримцов А., художник Келлер М.

 У 2000-му році Дніпродзержинськ урочисто відзначав своє 250–річчя. Тоді ж звернули увагу й на пам’ятник «Прометей». Спеціальна комісія визнала його аварійним. За минулі роки, пам’ятник зазнав значних пошкоджень і деформацій. З метою збереження пам’ятника для майбутніх поколінь було прийнято рішення про реконструкцію пам’ятника та площі.

Творці створеної заново статуї - П. Є. Куценко і його помічник І. Кущ відлили фігуру з бронзи. Тим часом йшли роботи по ремонту постаменту і п’єдесталу пам’ятника. Так, на оновленій колишній Базарній площі 16 травня 2000р. з’явився другий Прометей. А скульптуру роботи

Сокола відвезли до Музею історії міста, де вона пролежала цілих дев’ять років, а потім була 

відреставрована заслуженим художником України Гарніком Ашатовичем Хачатряном   і зайняла почесне місце в музеї просто неба «Історія міста у знаках і символах» на   території музею історії Дніпродзержинська.

               Костьол Святого Миколая

У 1897 р. для великої кількості поляків, що проживали у Кам’янському і належали до римо – католицької конфесії (близько 15 тис. осіб) було збудовано костьол святого Микола за ініціативи директора-розпорядника Дніпровського заводу Ігнатія Ясюковича (автор проекту харківський архітектор Маріан Хорманський). Один із найбільших у східній Україні храм являв собою величну споруду – висота її сягала 33 метри у неоготичному стилі з вишуканими архітектурними деталями.

У 1929 р. костьол було закрито. У різний час після закриття в ньому знаходилися: польський клуб, планетарій, лекторій товариства «Знання», призовний пункт міського військомату, морська школа та інші організації. І кожен переробляв його як тільки хотів. У роки німецької окупації міста у храмі була влаштована конюшня, а після визволення у ньому знову розміщалися різноманітні організації.

Відродження Дніпродзержинського (Кам’янського) костелу Святого Миколая пов’язане з іменем ксьондза Мартина Янкевича, священика Люблінської єпархії. Рішенням Дніпропетровського облвиконкому № 66 від 4 березня 1992 року зареєстровано Статут римсько-католицької громади у м. Дніпродзержинську і дано дозвіл на передачу їй колишньої культової споруди по                                        вул. Коваленка, 3 І тільки в 1991 р. чергова сесія міськради визнала костьол пам’ятником історії й архітектури місцевого значення, а в 1992 р. міська влада передала його в довгорічну аренду римо – католицькій общині. Таким чином, храм зусиллями багатьох людей відродився до життя.

 

 

 

 

 

Православний Свято-Миколаївський собор

Православна Свято-Миколаївська церква – це єдиний у місті пам’ятник архітектури республіканського, (в сучасному розумінні національного) значення. Вона була збудована в 1894 р. на честь чудодійного спасіння цесаревича Миколи під час його поїздки в Японію (коли на його життя було здійснено замах), за ініціативи директора-розпорядника Дніпровського заводу Ігнатія Ясюковича. Основні кошти на будівництво церкви, а її кошторис склав 190 тис. крб., було виділено правлінням заводу. Частину коштів зібрали робітники – щомісяця з їх заробітків відраховували по пів-відсотків на будівництво, а потім і на утримання храму. Автор проекту храму, єпархіальний архітектор Леонід Бродницький, використовував у його зовнішньому декорі давньославянські мотиви. Церква була збудована із жовтої, так званої черкаської цегли. У 1900 р. за проектом архітектора Петровицького відбулася реконструкція церкви: розширено головний корпус і зведено нову гарну дзвіницю, на якій встановлено вісім різних за вагою дзвонів від 132 пудів до 25 фунтів. У 1915 р. начальником будівельного цеху заводу О.Я.Соколом було розписано внутрішню частину церкви. Окремі фрагменти розпису збереглися до наших днів. У 1929 р., в часи антирелігійної компанії храм був закритий, у його приміщення розташувався Музей революції. Церква відновила свою роботу з початком німецької окупації міста в 1941 р. і проіснувала до 1960 p., коли вона знову була передана музею. І тільки у 1988 р споруда була повернута православній громаді. Реставратори повернули первісний вигляд бань, відновили чудове кам’яне мереживо , розписали внутрішні стіни, і церква, що розрахована на дві тисячі парафіян продовжує служити православним віруючим. У 2011 році Свято-Миколаївський собор стає кафедральним собором новоствореної Дніпродзержинської єпархії Української православної церкви.

 

 

 

 

Пам’ятник Тарасу Григоровичу Шевченку

Відкриття пам’ятника Тарасу Григоровичу Шевченку відбулося в м. Дніпродзержинську в рамках святкування 250-річного ювілею міста 3 червня 2000 року. Його автор - член Національної спілки художників України, заслужений скульптор України Гарнік Ашотович Хачатрян, який постійно проживає і працює в м. Дніпродзержинську, архітектори – Юрій Васильович Бєлобородов і Олександр Тимофійович Чегорко, член Національної спілки художників України. Наш пам’ятник став 401-м в Україні пам’ятником Т. Г. Шевченку. Над проектом пам’ятника Т. Г. Шевченку автор працював вісім років, створивши декілька його варіантів. За основу було взято найбільш вдалий у художньому відношенні ескіз. Роботи по його втіленні в матеріал розпочалися безпосередньо перед ювілеєм і були виконані в рекордно короткий строк: з 10 березня по 2 червня 2000 року. Граніт з Токівського кар’єру Апостолівського району Дніпропетровської області. На постаменті викарбувані слова «…І буде правда на землі» з вірша Т. Г. Шевченка «І тут і всюди – скрізь погано», написаного в 1860 році. 28 травня 2000 року пам’ятник було встановлено біля театру, на постійному місці, де він стояв під простирадлом до відкриття 3 червня 2000 р. У церемонії відкриття пам’ятника Т. Г. Шевченку брали участь Президент України Л. Д. Кучма і Президент Казахстану Н. А. Назарбаєв. Памятник знаходиться на площі 250-річчя міста, розміщений між академічним музично-драматичним театром ім. Леси Українки і проспектом Пеліна.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК 3. Картка об’єкту пам’ятки культурної спадщини 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D:\открытый урок 5 - А фото\IMG_7613.JPGD:\открытый урок 5 - А фото\IMG_7611.JPG

docx
Додано
24 березня 2018
Переглядів
4867
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку