Одним з найважливіших напрямків виховної роботи з дітьми є превентивне виховання та профілактична робота з подолання злочинності серед неповнолітніх. Представлений матеріал допоможе у написанні підсумкового наказу та звіту щодо попередження злочинності та правопорушень у школі.
Про підсумки роботи
щодо попередження злочинності та правопорушень
за 20___ рік.
Одним з найважливіших напрямків виховної роботи з дітьми є превентивне виховання та профілактична робота з подолання злочинності серед неповнолітніх.
У __________________ школі створений і постійно поновлюється банк даних про дітей, які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги, схильних до правопорушень, функціонально-неспроможні сім’ї. На внутрішкільному обліку знаходиться 19 учнів (група ризику – 29 учнів). На обліку в міліції знаходиться один учень – ____________ (учень ____ класу). Контингент учнів – особливий. В порівнянні з іншими школами району саме в нашому закладі найбільше дітей, які в виховуються в сімях, які опинилися в складних життєвих обставинах, в яких не належним чином здійснюється виховання дітей.
За 12 місяців 20__ року створений і постійно поновлюється банк про дітей, які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги, схильних до правопорушень, функціонально-неспроможні сім’ї.
У школі функціонує система профілактики правопорушень ще з початкової школи. Приділяють велику увагу роботі з неблагополучними сім'ями, сім'ями, в яких проживають учні, що потребують посиленої психолого-педагогічної уваги. Починаючи з першого класу соціально-психологічна служба, Сучкова Л.В. та Росюк А.О., проводять анкетування учнів, тренінги, корекційні заняття, індивідуальні консультації з учнями, які схильні до девіантної поведінки. За результатами обстеження складені психолого-педагогічні характеристики учнів. Знання з правових питань учні отримують з курсу «Я і Україна. Громадянська освіта» ще в 3 класі.
Робота щодо попередження злочинності продовжується в середніх та старших класах. Курс основи здоров'я 5, 6, 7 класів передбачає вивчення тем правоосвітньої тематики. Правові дисципліни в школі викладає ____________ Курс «Правознавство» для 9 класу складається з таких частин: «Правила і закони у суспільстві та твоєму житті», «Ти людина, громадянин - маєш права», «Ти і цивільно-правові відносини», «Закони в житті твоєї сім'ї», «Твої права у трудових відносинах», «Твої орієнтири в адміністративному та кримінальному праві», «Твоя подорож у світ юридичних професій». Для 10 класу курс складає: «Історичний аспект виникнення держави та права. Загальна характеристика держави та державної влади», «Державний лад. Форми правління», «Особа. Суспільство. Держава», «Поняття і загальна характеристика права», «Поняття і структура правової системи», «Правовідносини», «Правопорядок і правопорушення», «Поняття дисципліни, правопорядку й законності. Види дисциплін і способи її збереження», «Юридична відповідальність», «Конституційне право», «Основні права, свободи і обов'язки громадянина України», «Особливості організації державної влади і місцевого самоврядування в Україні», «Фінансове право», «Адміністративне право», «Екологічне право», «Кримінальне право. Поняття та ознаки злочину». Кабінет правознавства у школі відсутній, тому уроки права проводяться у навчальному кабінеті історії, де розміщена державна символіка України. Відповідна символіка розміщена також в кожному кабінеті та в коридорі школи. В школі створені: куточок правової культури України; стенди - «Права дитини», «Вісник учнівського самоврядування»; куточок права, присвячений Місячнику правових знань, де знаходиться література на всі актуальні питання школярів: «Конституція України», «Знаємо та розуміємо свої права», «Вред алкоголя, никотина», «Питання молоді. Відповіді», «Правова енциклопедія школяра», «Вплив тютюну на організм підлітка», «Твоє життя - твій вибір!», «Чим приваблює куріння?», а також в школі проводяться конкурси малюнків на тему - «Знай та поважай свої права». Вчителями правознавства готуються методичні матеріали, розробляються схеми і таблиці, юридичні ситуації та задачі згідно розділам дисципліни.
Працівники соціально-психологічної служби аналізують вплив сім'ї на виховання учнів. Також проводяться факультативні заняття з психології, тренінги із формування соціальних навичок у дітей, індивідуальні консультації з учнями, батьками, класними керівниками, заняття з використанням ізотерапії (теми «Мої емоції», «Настрій людини»), працює «Шкільна служба порозуміння» (проводиться медіація з учнями, які спричинили конфлікт, кола з тем: «Агресивність за і проти», «Насильство в нашому суспільстві», «Як вирішити конфлікт?»), лекторій для батьків з тем: «Насильство в сім'ї», «Що таке насильство?», «Права та обов'язки ваших дітей». З учнями, які стоять на внутрішкільному обліку соціальний педагог проводить такі заняття: «Коло цінностей», «Мої права - мої обов'язки», «Злочин і покарання», «Погані звички - за і проти», «Скажемо наркотикам –«Ні!». Соціальним педагогом ведеться співпраця з ЦСССДМ (проводиться своєчасне повідомлення служб про учнів, які знаходяться в складних життєвих обставинах).
В школі діють гуртки: спортивні, туристсько-краєзнавчий, духовий оркестр, вокальний, хореографічний, дебатний клуб «Ерудит», писанкарство. Учні середніх і старших класів максимально охоплені гуртковою роботою. Учні, які стоять на внутрішкільному обліку, схильні до девіантної поведінки та пропускають заняття без поважних причин залучені до фізкультурно-масової роботи, гуртків та в канікулярний період.
У шкільній бібліотеці в наявності знаходиться юридична література, а саме: «Конституція України», «Декларація прав людини», «Конвенція про права дитини», «Правова енциклопедія школяра» та ін.
Важливу роль в організації правової роботи здійснює шкільна Рада з профілактики правопорушень в складі заступника директора з виховної роботи, керівника МО класних керівників, практичного психолога, соціального педагога, голови ради школи, класного керівника 10Б класу, класного керівника 9А класу, вчителя правознавства. Розглядаються різноманітні питання: ведення обліку відвідування учнями школи, взяття на облік неблагополучних сімей, закріплення за учнями схильними до правопорушень, наставників з числа педагогів та учнів, проблеми працевлаштування випускників школи, організація батьківських зборів, проблеми правильного використання учнями вільного часу. Кожне з цих питань потребує клопіткої роботи протягом навчального року, координації всіх служб школи, зв’язку з державними органами і суспільними організаціями. Протягом 20__ року відбулося 5 засідань шкільної ради з профілактики правопорушень. На засідання були запрошені методист РМК – _________, інспектор кримінальної міліції у справах неповнолітніх Пирятинського РВ УМВС – ____________, начальник ССД – ___________. Члени шкільної ради допомагають класним керівникам залучити учнів схильних до правопорушень до гурткової роботи, організовують проведення лекцій (про вплив алкоголю, наркотиків на фізичне та соціальне здоров'я підлітка).
Шкільна Рада з профілактки правопорушень координує роботу класних керівників та вчителів-предметників.
Педагогічний колектив школи приділяє велику увагу зв'язкам школи з правоохоронними органами району, лікарями, службою в справах сім ї та молоді. Адміністрація школи, класні керівники, соціально-психологічна служба оперативно реагують на пропуски занять учнями, встановлюють причини, попереджують батьків, відвідують сім'ї, про що, складаються відповідні акти та документи. Учні схильні до правопорушень ставляться на шкільний облік і з ними проводиться індивідуальна робота, класні керівники щоденно записують інформацію в журнал «Відвідування учнями школи», де відмічають кількість пропусків без поважних причин та причини цих пропусків, а потім сповіщають адміністрацію школи для вжиття заходів.
З метою підвищення рівня правової освіти та правового виховання учнів класними керівниками, вчителями правознавства, соціальним педагогом, практичним психологом у листопаді та квітні були проведені Місячники правової, антиалкогольної, антинаркоманійної пропаганди серед неповнолітніх, вході якого були проведені заходи:
- виставка газет «Шкідливі звички»;
- уроки здоров'я «Зроби свій вибір на користь здоров'я», «Правда про
наркотики»;
- тренінгове заняття «Що я знаю про СНІД»;
- перегляд документальних фільмів з профілактики ВІЛ, СНІДу та
туберкульозу;
- соціологічне дослідження (анкетування) «Я і шкідливі звички»;
- дискусія «Мої думки про шкідливі звички»;
- тренінгові заняття «Скажемо курінню - «НІ»;
- тематичні класні години: «Правда про алкоголь і куріння», «Крок у
безодню» (наркоманія, токсикоманія), «У полоні тютюнового
диму»;
- конкурс антиреклам;
- інформаційні повідомлення «Знати, щоб жити».
Питання, які стосуються профілактики правопорушень, злочинності, бездоглядності учнів були розглянуті на засіданнях шкільної Ради з профілактки правопорушень, нарадах при директору, педрадах, нарадах класних керівників.
Це свідчить про те, що правоосвітня та правовиховна робота в школі здійснюється на належному рівні.
Але є певні недоліки, форми і методи профілактики правопорушень, які проводяться в навчальному закладі не завжди є ефективними. Послаблений контроль за зайнятістю дітей у позаурочний час, зокрема тих, які потребують посиленої психолого-педагогічної уваги. Недостатній контроль класних керівників за навчанням та відвідуванням школи учнями із числа соціально незахищених. Має місце формалізм в організації виховної роботи учнівського самоврядування щодо питань профілактики правопорушень та правоосвітницької роботи. Не систематично здійснюється індивідуальна робота з підлітками, схильними до скоєння правопорушень.
Виходячи з вищезазначеного та з метою попередження правопорушень, безпритульності, бездоглядності, наркоманії, інших негативних явищ у дитячому середовищі,
НАКАЗУЮ:
1. Роботу педколективу з профілактики правопорушень, злочинності, бездоглядності учнів вважати задовільною.
2. Заступнику директора з виховної роботи ______________:
2.1. Продовжити подальшу роботу по згуртуванню зусиль педколективу школи спрямовану на зниження правопорушень та недопущення злочиності серед молоді.
2.2. Протягом 20___року продовжувати систематично організовувати лекторії з правової освіти, юридичного всеобучу, профілактичної роботи щодо запобігання негативних явищ серед неповнолітніх.
2.3. Посилити контроль за відвідуванням учнями навчальних занять, щотижня аналізувати стан відвідування, використовуючи дані загальношкільного обліку.
2.4. Активізувати соціально-педагогічну допомогу учням і сім’ям, які потребують особливої уваги.
2.5. Забезпечити необхідні умови діяльності учнівського самоврядування з питань профілактики правопорушень.
2.6. До 24.04.20___ року проаналізувати на нараді при директору причини, характер, мотив правопорушень.
2.6. На засіданні шкільної Ради з профілактики правопорушень у травні розглянути питання організації літнього відпочинку дітей, схильних до правопорушень.
3. Соціальному педагогу ___________:
3.1. Постійно тримати на контролі зв’язок між сім’єю дитини з девіантною поведінкою, школою та службою у справах неповнолітніх.
4. Класним керівникам:
4.1. Розшири арсенал інтерактивних форм, методів, засобів і прийомів позаурочної роботи щодо попередження правопорушень та злочинності серед учнів школи.
4.2. Постійно контролювати навчання та відвідування школи учнями із числа соціально незахищених.
4.3. Учнів, які потребують посиленої психолого-педагогічної обов’язково залучати до гурткової та позакласної роботи, шкільних та позашкільних заходів.
5. Шкільному психологу __________ та соціальному педагогу ____________.
до 01.04.20_________ року провести діагностику та корекцію поведінки дітей, що мають пропуски уроків без поважних причин та дітей з неблагополучних сімей, вивчити особливості їх характеру, інтереси, здібності.
6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника директора з виховної роботи __________________.
1