Відомий вислів «Хто володіє інформацією, той володіє світом» на початку ХХІ століття втрачає свою актуальність. Потік інформації, який сьогодні отримує пересічна людина, настільки об'ємний, що його інколи навіть важко осягнути, розібратися, що є дійсно важливою інформацією, а що є «сміттям», чи взагалі – містифікацією, фальсифікацією тощо.
Теперішнє медіасуспільство – це суспільство, яке спілкується, ділиться інформацією, отримує нові знання, влаштовує соціальні акції та флешмоби у віртуальному просторі. Безперечною вимогою часу є формування у здобувачів освіти медіаграмотності. Критичне мислення визнано навичкою 21-го століття, яка дозволяє людям приймати зважені та обґрунтовані рішення на основі інформації, яка їм доступна.
Перед сучасною освітою стоїть безліч завдань, які передбачають не просто забезпечення учнів якісними знаннями, а й формування компетентної особистості, здатної до адекватної оцінки оточуючих подій, спроможної творчо вирішувати поставлені перед нею завдання, а головне – не стати знівельованою особистістю у вирі асоціативних проявів суспільства.
Думати - це …… думають усі, однак не всі думають добре, і не всі педагоги навчають дітей добре мислити. Важливість розвитку критичного мислення в дітей - це найважливіший набір навичок, який система освіти може розвинути в дітей. Хороше мислення зазвичай асоціюється з критичним мисленням. Критичне мислення - це вміння ставити інформацію під сумнів. Це здатність думати дисципліновано: ясно, раціонально, неупереджено, спираючись на докази.критичне мислення починається із залучення дітей до проблеми.
Інтернет прийшов у життя наших дітей, ставши невід’ємною частиною найближчого оточення. Вони швидко орієнтуються у віртуальному світі, відкривають власні способи використання новітніх можливостей інформаційно-комунікаційних технологій, визначають свої уподобання, розвивають нові потреби. Часто весь цей світ залишається багато в чому невидимим для дорослих, які не мають стільки часу, щоб пройти тими ж шляхами кіберпростору, якими блукають їх діти. Аудиторія юних інтернет-користувачів в Україні неухильно зростає, та відповідно збільшуються ризики для дітей потрапити у небезпеку.
English for Media Literacy медіаграмотність - це те, про що можна говорити на будь-якому уроці, а особливо на уроці англійської мови, адже англійська - це місточок, який можна легко прокласти до медіаграмотності. Медіаграмотність на уроках англійської мови: фейки, перевірка інформації та створення медіапроєктівІнфомедійну грамотність або компетентність інформаційної, медійної грамотності на початку ХХІ століття фахівці розглядають як невід'ємну складову фахової компетентності учителя словесника
Критично мислити це:проявляти допитливість;використовувати дослідницькі методи;ставити перед собою питання;здійснювати планомірний пошук відповідей;розкривати причини і наслідки фактів;сумніватися в загальноприйнятих істинах;формулювати власну точку зору і відстоювати її логічними доказами;дослухатися до аргументів опонента та логічно їх осмислювати.
Вимоги до мінімально необхідного рівня медіаосвіти учнів, засновані на вміннях критично мислити:знаходити необхідну інформацію в різних джерелах;перекладати візуальну інформацію у вербальну знакову систему і навпаки;трансформувати інформацію, видозмінювати її обсяг, форму, знакову систему, носій та ін., виходячи з мети комунікативної взаємодії та особливостей аудиторії, для якої вона призначена;розуміти цілі комунікації, спрямованість інформаційного потоку;аргументувати власні висловлювання;знаходити помилки в одержуваній інформації і вносити пропозиції щодо їх виправлення;сприймати альтернативні точки зору і висловлювати обґрунтовані аргументи за і проти кожної з них.
Зазвичай, для того, щоб школярі здобули всі ці вміння, необхідний цілий цикл практичних вправ і творчих завдань. підбір інформації з будь-якої теми з доступних джерел;ознайомлення з телепрограмою з подальшим складанням анонсів кількох передач за їхніми назвами;ранжування запропонованої інформації за її значущістю;складання тематичної добірки інформаційних матеріалів з газет і журналів;складання короткого опису відеосюжету на певну тему;прослуховування усної інформації з подальшою ілюстрацією її малюнками;ознайомлення з інформацією з метою виявлення і виправлення в ній помилок;ознайомлення з інформацією з метою складання анонса;ознайомлення з інформацією з метою складання рецензії;ознайомлення з інформаційним повідомленням з метою складання плану, за яким можна відтворити його головну думку;ознайомлення з інформаційним повідомленням з метою складання плану, за яким можна відтворити сюжет.
Дати учням текст про новини телебачення із помилками – учні мають виправити помилки. (лексичні, граматичні), але разом із цим доречно проаналізувати зміст тексту та джерело інформації. Знайти в інтернеті інформацію про відому людину/ актор/ спортсмен/ співак/ політика/ письменника/ відомі постаті рідного краю/ про історію заснування рідного міста(села)/ професії/ університети/ країни/ планування подорожі/новинки кіно/ відвідування театрів та кінотеатрів… Підготувати повідомлення. Написати текст в минулому часі на основі інформації відомої людини/підсумки змагань/ кінопрем’єра/ відкриття нового закладу…. Знайти рецензії щодо пісні або книги. Покупки. Як робити замовлення на сайті. Бронювання/покупка квитків. Відгуки про товар/магазин. Написати імейл повідомлення/ привітання/ спам.повідомлення, повідомлення англомовному другові. Творче завдання. Створення проєктів з різних тем. Пошукова робота. Тема «Одяг». Модні новинки. Тема «Їжа». Перегляд меню різних закладів. Національні страви різних країн.9) Скласти діалог/репортаж на тему покупок (відгуки на товари, менеджер магазину…10) Користування гуглкартою. Тема: «Подорож».11) Створення ментальної карти.12) Створення сторінок в Instagram та Facebook видатних історичних особистостей, героїв української історії, знаменитостей з подальшим груповим аналізом. Під час створення сторінки діти вчаться:-яку інформацію варто вказувати; - що коректно постити; -як коментувати, щоб потім не було соромно.13) Створення реклами/об’яви.
«Павутинка дискусії»Фастфуд. За і Проти. (Тема «Харчування»)Чи варто подорожувати літаком? (Тема «Подорожі»)Подорож до Лондона (Тема «Подорожі»)Букінгемський Палац – витвір мистецтва. (Тема «Місця»)Користь соціальних мереж. Відвідування бібліотеки, кафе, кінетеатру….. Так. НіПроблемне питання Аргументи. Висновок. Аргументи
«Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися» Одним з дієвих методів критичного мислення є метод "Знаємо – Хочемо дізнатися – Дізналися". Його суть полягає в тому, що потрібно заповнити таблицю. У першій колонці необхідно записати все, що вам відомо про тему. Далі потрібно відповісти, що цікаво, корисно, потрібно чи варто дізнатися з обраної теми та заповнити другу колонку. Після ознайомлення з темою заповнюється колонка про те, що дізналися. Після цього підбиваються підсумки та робляться висновки з усіх трьох колонок. Метод розвиває мовленнєві навички, вчить правильно та чітко формулювати власну думку та змушує аналізувати.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Знаємо. Хочемо дізнатися Дізналися
Особливої актуальності ці пріоритети набувають в умовах російсько-української війни й інформаційно-психологічної війни, зокрема спрямованої на руйнування національної ідентичності українського суспільства, спотворення українського менталітету з подальшим поглинанням нашої території і знищення України як держави. Формування свідомого ставлення й критичного мислення молодого покоління щодо інформації в медіа та інформаційному просторі були і залишаються пріоритетними завданнями медіаосвіти.
Пости із заголовками «мене ніхто сьогодні не привітав із днем народження, привітайте мене» і ми реагуємо! (лайкаємо, репостимо, донатимо…)Або переводимо кошти з метою допомогти, задонатити. Потім маємо проблеми із акаунтами. Потрібно думати про витік приватних даних. Вчимо дітей розпізнаватиhttps://images.google.com/
Стоп-фейк. Про те, як перевіряти інформацію на достовірність можна дізнатися з веб-сторінки ресурсу Stop Fake (Стоп-фейк) - волонтерського Інтернетпроекту, створеного для викриття неправдивої інформації про Україну, а також інші держави https://www.stopfake.org/uk/golovna/ https://images.google.com/ Фото є в підбірці всередині публікацій, якщо фото підтягнула система, але шукаємо першоджерело
Cервіс тимчасової пошти для швидкої реєстраціїБезкоштовний сервіс, що надає послуги тимчасової адреси електронної пошти. Строк дії тимчасової адреси закінчується за десять хвилин після отримання, але ви можете подовжити цей термін (проте не зможете отримати доступ до скриньки після того, як строк дії завершиться). Якщо Ви не впевнені у чесності веб-сайту, що запитує Вашу адресу електронної пошти - цей сервіс найкращий варіант для Вас, завдяки якому цю проблему буде вирішеноhttps://10minutemail.net/