Відкритий урок з основ здоров'я на тему: "Про знайомство і дружбу. Дружні стосунки" 4 клас.
Тема: ПРО ЗНАЙОМСТВО І ДРУЖБУ. ДРУЖНІ СТОСУНКИ.
Практична робота: рольова гра «Будьмо знайомі!»
Мета: ознайомити учнів з правилами етикету, зокрема з правилами знайомства; продовжити формувати уявлення про дружбу і дружні стосунки; розвивати вміння будувати дружні стосунки; виховувати дружні стосунки між школярами, почуття дружби і взаємодопомоги.
Обладнання: картки, на яких записано риси характеру, картки із частинами прислів'їв, картки з початками прислів'їв і висловів, сигнальні картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
урок основ здоров’я починаймо!
II. Перевірка домашнього завдання.
1. Гра «Блискавка».
Учитель ставить запитання, а учні повинні швидко відповісти «так» або «ні». (за допомогою сигнальних карток).
- Чи корисно всією сім’єю:
1) Загартовуватися? (Так).
2) Грати в рухливі ігри? (Так).
3) Курити? (Ні).
4) Займатися спортом? (Так).
5) Ходити в походи? (Так).
6) Плавати в річці? (Так).
7) Дивитися цілий день телевізор? (Ні).
8) Робити зарядку? (Так).
9) Співати пісень? (Так).
10) Гуляти в парку? (Так).
2. Перевірка домашнього завдання.
Декілька учнів розповідають про традиції збереження здоров’я, яких дотримуються в їхніх родинах.
III. Повідомлення теми уроку.
Д у Б а Ж Р (Дружба)
Сьогодні на уроці ми поговоримо про дружбу, товаришування, про дружні взаємини.
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про те, як знайомитися з людьми за правилами етикету. Ми поговоримо про друзів і дружні стосунки. Як розрізнити справжню дружбу від товаришування. Так як стати справжнім другом.
IV. Актуалізація опорних знань.
Бесіда.
- Що таке дружба?
- Чи багато у вас друзів?
- Навіщо потрібні друзі?
- З ким ви дружите?
- Розкажіть про свого друга чи подругу. Як ви познайомилися? Що вас об’єднує? Які у вас стосунки? Чи сваритеся ви?
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя з проведенням словникової роботи про правила знайомства і дружбу.
2. Бесіда про стосунки в класі.
- Які взаємини між учнями вашого класу? Як ви ставитеся один до одного? Чи поважаєте, розумієте, допомагаєте один одному? Чи, навпаки, ви сваритеся, ображаєте один одного, не розумієте?
- Як ви ставитеся до своїх доручень, обов’язків? Чи допомагаєте один одному в їх виконанні? Чи є у вас спільні справи, захоплення? Які саме?
- Які стосунки мають бути у дружному класі?
- Як ви вважаєте, чи можна назвати ваш клас дружним?
- Як ви думаєте, чи залежить здоров’я від взаємин у класі?
3. Розповідь учителя з елементами бесіди про дружні стосунки.
- Що таке дружні стосунки? (Дружні стосунки - це доброзичливість, чуйне ставлення один до одного, взаємодопомога).
- Між ким можуть бути дружні стосунки? (Дружні стосунки можуть бути між друзями, однокласниками, членами команди, сусідами тощо).
- Як підтримувати дружні стосунки? (Відповіді учнів).
- Щоб підтримувати дружні стосунки, треба знати правила поведінки з людьми. Запам’ятайте деякі «секрети»:
ü Звертатися до людей на ім’я. Не вживати прізвиськ.
ü Бути ввічливими, привітними.
ü Допомагати тим, хто потребує допомоги. Бути толерантними.
ü Давши слово - тримати його, давши обіцянку - виконати її. Ніколи не давати обіцянки, якої не зможете виконати.
ü Завжди говорити правду. Ні перед ким не вихвалятися.
ü Ні про кого не пліткувати і не нашіптувати. Не робити вчинків, про які буде потім соромно згадувати.
ü Уміти себе стримувати, щоб запобігти конфліктам.
- Завжди пам’ятайте, що поводитися треба так, як би ви хотіли, щоб поводилися з вами.
Мультик «Разом ми сила!»
Від того, чи вміє людина будувати свої стосунки з іншими, залежить її здоров’я та здоров’я оточуючих людей. Якщо стосунки ґрунтуються на повазі, довірі, щирості, взаєморозумінні, тобто є дружніми, то це позитивно впливає на здоров’я. Якщо, спілкуючись, люди ображають один одного, псують настрій, сваряться, конфліктують, то це шкодить здоров’ю.
Якщо ви з кимось посварилися, подумайте, чому так сталося. Намагайтеся не ображатися через дрібниці, умійте прощати своїм друзям. Якщо ви винні - підійдіть до товариша, попросіть вибачення.
4. Фізкультхвилинка.
5. Робота за підручником на с. 60-63. (читають вголос Максим і Даша)
· Опрацювання тексту і бесіда за малюнками.
· Ознайомлення з оповіданням Любові Воронкової «Антон і Харитон».
VI. Закріплення матеріалу.
1. Робота за підручником на с. 64.
· Пояснення прислів’їв.
· Відповіді на запитання і виконання завдань 1-4.
· Робота в групах (завдання 5).
· ПРАКТИЧНА РОБОТА (с. 64 підручника).
Інсценізація «Будьмо знайомі!».
2. Робота в зошиті на с. 23, 24.
· Обговорення і виконання завдання 1.
· Самостійне виконання завдань 2, 3 з подальшою перевіркою.
Гра «Гарячий м 'яч»
Зараз перевіримо ваші вміння дружити, для цього зіраємо в улюблену гру мешканців країни Дружляндії - «Гар'ячий м яч».
- Уявіть, що ви тримаєте в руках гарячий м' ячик. Швиденько спробуйте дати відповідь і повернути мені його.
- Як ти поведешся, коли…
вам прямо про недоліки й запропонує їх позбутися.
5. Робота в групах.
· Завдання 1.
Учитель роздає кожній групі картки, на яких записано риси характеру. Учні повинні викреслити ті риси характеру, що не сприяють дружнім стосункам.
Картка 1. Щирість, доброта, заздрість, відповідальність, хвалькуватість, уважність, жадібність.
Картка 2. Чуйність, заздрість, чесність, байдужість, уважність, хитрість, злість.
· Завдання 2.
Учитель роздає кожній групі частини прислів’їв. Вони повинні їх «зібрати» і пояснити значення.
Кожне слово записано на окремій картці.
Дерево корінням, а
міцне друзями. людина -
(Дерево міцне корінням, а людина - друзями).
Людина коріння. що
без друзів, без дерево
(Людина без друзів, що дерево без коріння).
Щасливо де жити,
дружити. вміють там
(Щасливо там жити, де вміють дружити).
Нових а наживай, друзів
Не старих забувай.
(Нових друзів наживай, а старих не забувай).
_______________________________________________________________
Річ стара. а
нова, краще дружба -
(Річ краще нова, а дружба - стара).
Не доведеться з сваритися,
миритися. бо другом варто
(Не варто з другом сваритися, бо доведеться миритися).
Скарб - друг - не
друг, скарб. а
(Скарб - не друг, а друг - скарб).
Старий двох. друг -
нових краще вірний
(Старий вірний друг - краще нових двох).
6. Робота з прислів’ями та висловами.
Учитель роздає деяким учням картки з початками прислів’їв і висловів. Учні повинні закінчити їх і пояснити значення.
1) Не чини іншому того, що... (тобі немиле).
2) Чого собі не зичиш, іншому... (не бажай).
3) Справжній друг завжди тобі... (добра бажатиме).
4) Дружба дорожча за... (золото).
5) У лиху годину впізнаєш... (вірну людину).
6) Справжніх друзів на пальцях однієї… (руки можна порахувати).
7. Гра «Зроби комплімент».
- Зробіть один одному комплімент.
Учень (учениця), називаючи ім’я, говорить комплімент.
Наприклад: Ганна красива, як квіточка. Сергійко сильний, наче штангіст. Марійка усміхається, як сонечко.
8. Практична робота: рольова гра «Будьмо знайомі!»
9. Мультик про «Лама і пінгвін», «Лілі та сніговик»
VII. Підсумок уроку.
- Якою має бути справжня дружба?
- Як має поводитися справжній друг чи справжня подруга?
- Які ознаки дружніх стосунків?
- Розкажіть про своїх друзів.
Гра «Правильний вибір». Якщо ви згодні із почутою думкою, то піднімайте зелений сигнал, а якщо ні – то червоний.
1. Друг не обманює своїх друзів.
2. Дружить тільки для власної вигоди.
3. Завжди готовий захистити друга і допомогти йому.
4. Підбиває друга на погані вчинки.
5. Відмовляється від небезпечних пропозицій і відмовляє свого друга.
6. Міняє друзів, ніби рукавички.
7. Намовляє проти інших дітей.
8. Не розкриває таємниць, які йому довірив друг.
9. Має гарні іграшки, але нікому їх не дає.
(похвалити за правильні відповіді)
Дружба не може бути міцною, якщо в ній немає місця чесності, правдивості, взаємоповазі,
Тестування «Чи приємно з тобою спілкуватися?»
Відповідайте лише «Так» чи «Ні». Відповіді записуйте поряд із номером запитання.
Ключ до тесту
Якщо ви відповіли «Так» на запитання 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, можете зарахувати собі по одному балу за кожну відповідь, що збіглася. А тепер підрахуйте і запишіть кількість балів.
1-3 бали. Ти або мовчун, з якого не витягнеш ані слова, або ти настільки комунікабельний, що тебе бажають уникати, але факт є фактом: спілкуватися із тобою не завжди приємно, але завжди складно. Тобі слід над цим замислитися.
4-9 балів. Ти, мабуть, не дуже комунікабельна людина, але завжди уважний та приємний співрозмовник, хоча можеш бути дуже неуважним, коли не в гуморі, але в такі хвилини ти не потребуєш великої уваги до своєї персони від людей.
9-11 балів. Ти, мабуть, одна з найприємніших у спілкуванні людина. Навряд чи друзі можуть без тебе обійтися. Це чудово! Виникає тільки одне запитання: твоя роль тобі дійсно приємна завжди чи іноді тобі потрібно грати як на сцені?