Проблема особистості в сучасному світі ( Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути». )

Про матеріал
ідома літературознавець Тетяна Качак писала: «Шпага Славка Беркути» - зразковий приклад актуальності майстерно написаного художнього тексту. Що робить створений майже півстоліття тому текст цікавим сучасним підліткам? Безперечно, актуальність роману зумовлюють три основні фактори: герої, проблематика й авторський стиль».
Перегляд файлу

ТЕМА. Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути».  Проблема особистості в

              сучасному світі

Завдання:

  • продовжити роботу над змістом повісті;
  • знати проблематику повісті, чинники, які впливають на формування

особистості;

  • удосконалювати вміння характеризувати дії та вчинки героїв твору.

 

ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК

Відома літературознавець Тетяна Качак писала: «Шпага Славка Беркути» - зразковий приклад актуальності майстерно написаного художнього тексту. Що робить створений майже півстоліття тому текст цікавим сучасним підліткам? Безперечно, актуальність роману зумовлюють три основні фактори: герої, проблематика й авторський стиль».

Проблематика повісті:

  • батьки і діти, дорослішання  дітей;
  • самотність  людини;
  • відсутність  у дітей повноцінного спілкування  з  дорослими
  • добро і зло, жорстокість молоді;
  • особистість і колектив, стосунки в  середовищі  дітей;
  • відповідальність особистості  за  свої вчинки;
  •               призначення  людини  на  Землі.

Можна об’єднати всі проблеми, порушені автором у творі, в одну: проблема особистості в сучасному світі. Ця проблема є морально-етичною.

 

 

 

 

 

Високоморальна людина повинна бути доброю, милосердною, чуйною, співчутливою, дружелюбною тощо. Чи всі люди в сучасному світі такі? Адже нам доводиться стикатися в повсякденному житті з жорстокістю, злістю, байдужістю…

У центрі подій повісті Ніни Бічуї непрості й мінливі стосунки трьох друзів – Юлька Ващука, самого Славка Беркути  та юної артистки Лілі. Беркута й Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що кожен іде своєю дорогою. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.

Виховання дітей у сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.

 

 

 

Родина Юлька

Родина Славка

Родина Стефка

Юлько – у центрі батьківського виховання та любові.

Славко – у центрі батьківського виховання та любові.

Стефко - напівсирота, обділений увагою батька-п’яниці.

Мета батьків – виховати ідеальну дитину, тому огороджують від спілкування з однолітками.

Мета батьків – виховати справжнього чоловіка, який здатний відповідати за свої вчинки.

Його вихованням не займаються, життям не цікавляться.

 

Батьки не впускають у своє доросле життя, не довіряють хлопцеві, не є друзями.

Батьки впускають у своє доросле життя, довіряють, є друзями.

Батько байдужий до долі сина.

 

Майбутнє – самотність.

 

Майбутнє – чудове.

 

Майбутнє – усе залежить тільки від самого хлопця.

 

У повісті зображені непрості стосунки з батьками. У підлітковому віці настає момент, коли батьки вже не є беззаперечним авторитетом. Добре, коли дорослі виявлять мудрість і побачать у своїх дітях друзів.

Письменниця не ідеалізує своїх персонажів, а показує їхню боротьбу з власною недосконалістю.

Пригадайте характеристику героїв, опрацювавши діаграму «Проблеми особистості в сучасному світі. Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Режим доступу: https://cutt.ly/XtUugdo (Public Diagram)


 Або

Перегляньте відеоурок "Максимальне навантаження, або Проблеми особистості в суспільстві». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=3v9nu8SuB0w (Автор Борисенко Н.)

Життя звело героїв у лабіринті вчинків, переживань і почуттів під час пошуку свого шляху на порозі дорослішання. 

На формування особистості підлітків впливає не тільки оточення дітей (ровесники, батьки й учителі), а й вулиця.

 

 

 

 

 

    

ПРАКТИЧНИЙ БЛОК

1. Кросенс (Автор Кузьміна Т.О.). Знайдіть смислові зв’язки між сусідніми зображеннями.

2. Дайте відповіді на питання й розгадайте кросворд. Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pa9iz3n2v20 (Автор Коробейник В.Г.)

3. Розподіліть запропоновані характеристики (позитивні і негативні) головних персонажів відповідно до колонок таблиці.

Юлько Ващук

Славко Беркута

+

-

+

-


• Розумний

• Любить батька й маму, має  добрі, 

   довірливі стосунки з  ними

• Товариський

• Багато займається

   самореалізацією

• Готовий долати труднощі

• Має багату уяву

• Пишається батьком, але й

   розчаровується в ньому

• Самотній

• Інколи не впевнений у собі

• Слабкодухий

• Підступний

• Не дотримує слова

 

БЛОК КОНТРОЛЮ

 1. Питання для самоконтролю:

  • Визначте проблеми, порушені автором у творі.
  • Якою повинна бути високоморальна людина?
  • Які чинники впливають на формування особистості?
  • До якої межі можна йти на компроміс у стосунках з друзями?
  • Хто з героїв найближчий вам по духу?
  • Які життєві уроки Ви взяли для себе, прочитавши твір?

 2. Попрацюйте над цитатним диктантом. Поєднайте персонажа із цитатою про нього. Режим доступу: https://learningapps.org/3368079 (Автор Скрипник Л.)

 

 

Використані матеріали сайтів:

https://naurok.com.ua/

https://learningapps.org/

https://www.youtube.com

https://coggle.it/

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Карпук Наталія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
25 травня 2023
Переглядів
4164
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку