ТЕМА. Ніна Бічуя «Шпага Славка Беркути». Проблема особистості в
сучасному світі
Завдання:
особистості;
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Відома літературознавець Тетяна Качак писала: «Шпага Славка Беркути» - зразковий приклад актуальності майстерно написаного художнього тексту. Що робить створений майже півстоліття тому текст цікавим сучасним підліткам? Безперечно, актуальність роману зумовлюють три основні фактори: герої, проблематика й авторський стиль».
Проблематика повісті:
Можна об’єднати всі проблеми, порушені автором у творі, в одну: проблема особистості в сучасному світі. Ця проблема є морально-етичною.
Високоморальна людина повинна бути доброю, милосердною, чуйною, співчутливою, дружелюбною тощо. Чи всі люди в сучасному світі такі? Адже нам доводиться стикатися в повсякденному житті з жорстокістю, злістю, байдужістю…
У центрі подій повісті Ніни Бічуї непрості й мінливі стосунки трьох друзів – Юлька Ващука, самого Славка Беркути та юної артистки Лілі. Беркута й Ващук були друзями, однак що швидше вони дорослішають, то зрозумілішим стає, що кожен іде своєю дорогою. Кожен із персонажів шукає себе, але не кожен знаходить.
Виховання дітей у сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості.
Родина Юлька |
Родина Славка |
Родина Стефка |
Юлько – у центрі батьківського виховання та любові. |
Славко – у центрі батьківського виховання та любові. |
Стефко - напівсирота, обділений увагою батька-п’яниці. |
Мета батьків – виховати ідеальну дитину, тому огороджують від спілкування з однолітками. |
Мета батьків – виховати справжнього чоловіка, який здатний відповідати за свої вчинки. |
Його вихованням не займаються, життям не цікавляться.
|
Батьки не впускають у своє доросле життя, не довіряють хлопцеві, не є друзями. |
Батьки впускають у своє доросле життя, довіряють, є друзями. |
Батько байдужий до долі сина.
|
Майбутнє – самотність.
|
Майбутнє – чудове.
|
Майбутнє – усе залежить тільки від самого хлопця. |
У повісті зображені непрості стосунки з батьками. У підлітковому віці настає момент, коли батьки вже не є беззаперечним авторитетом. Добре, коли дорослі виявлять мудрість і побачать у своїх дітях друзів.
Письменниця не ідеалізує своїх персонажів, а показує їхню боротьбу з власною недосконалістю.
Пригадайте характеристику героїв, опрацювавши діаграму «Проблеми особистості в сучасному світі. Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Режим доступу: https://cutt.ly/XtUugdo (Public Diagram)
Або
Перегляньте відеоурок "Максимальне навантаження, або Проблеми особистості в суспільстві». Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=3v9nu8SuB0w (Автор Борисенко Н.)
Життя звело героїв у лабіринті вчинків, переживань і почуттів під час пошуку свого шляху на порозі дорослішання.
На формування особистості підлітків впливає не тільки оточення дітей (ровесники, батьки й учителі), а й вулиця.
ПРАКТИЧНИЙ БЛОК
1. Кросенс (Автор Кузьміна Т.О.). Знайдіть смислові зв’язки між сусідніми зображеннями.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Дайте відповіді на питання й розгадайте кросворд. Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=pa9iz3n2v20 (Автор Коробейник В.Г.)
3. Розподіліть запропоновані характеристики (позитивні і негативні) головних персонажів відповідно до колонок таблиці.
Юлько Ващук |
Славко Беркута |
||
+ |
- |
+ |
- |
• Розумний
• Любить батька й маму, має добрі,
довірливі стосунки з ними
• Товариський
• Багато займається
самореалізацією
• Готовий долати труднощі
• Має багату уяву
• Пишається батьком, але й
розчаровується в ньому
• Самотній
• Інколи не впевнений у собі
• Слабкодухий
• Підступний
• Не дотримує слова
БЛОК КОНТРОЛЮ
1. Питання для самоконтролю:
2. Попрацюйте над цитатним диктантом. Поєднайте персонажа із цитатою про нього. Режим доступу: https://learningapps.org/3368079 (Автор Скрипник Л.)
Використані матеріали сайтів: