Проблема твору. Порівняльна характеристика Поета і Бертольда

Про матеріал
Один з уроків по вивченні творчості Лесі Українки. Різноманітні методи допоможуть учням засвоїти матеріал цікаво й корисно, в ігровій формі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

8 клас Проблематика твору. Порівняльна характеристика Поета і Бертольда. Підготувала учитель української мови та літератури Ярівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Лиманської міської ради Донецької області ФЕСЕНКО ВАЛЕНТИНА ВОЛОДИМИРІВНА

Номер слайду 2

Тема: «Проблема твору. Порівняльна характеристика Поета і Бертольда»Мета: продовжуємо знайомство з ідейно-художним змістом твору; з’ясувати, які проблеми порушила авторка; порівняти персонажів твору й дати їм характеристики; розвивати культуру мовлення, логічне мислення, пам’ять, спостережливість; виховувати почуття поваги до людини, людської гідності, право власного вибору; шанувати культуру й літературу України.

Номер слайду 3

Немає людини, яка б нелюбила свободу, але справедлива людина вимагає її для всіх… Вольтер

Номер слайду 4

Актуалізація опорних знань. Творчість якої поетеси ми сьогодні вивчаємо?Чи можна назвати її справжнім носієм свободи? Чому?З яким твором Лесі Українки ви ознайомилися на минулому уроці?Проблемне питання: Ми продовжуємо мандрівку в часи середньовіччя, щоб знайти відповідь на питання: "Чим повчальна "Давня казка" для поетів усіх епох?«Яким має бути поет, на думку Лесі Українки?

Номер слайду 5

1. Жанр твору «Давня казка».2. Музичний інструмент, під акомпонемент якого Бертольдо співав серенади.3. Як звали кохану лицаря?4. Куди вирушив пан невдовзі після весілля?5. Поет не хотів отримувати золотих…6. Що для митця було найціннішим?7. Чого багато мав після війни лицар?8. Як Поет називав свої твори?9. Коли він перестане бути митцем?10. Як склалася доля героя?Гра « Ти розвідник»

Номер слайду 6

* Пригадайте, які проблеми завжди порушуються у казках?* Чи актуальні ці проблеми сьогодні?* Що означає слово «проблема», «мотив»?ПРОБЛЕМИ ПОРУШЕНІ У ТВОРІ «ДАВНЯ КАЗКА»Роль мистецтва у житті народу. Життєве покликання людини. Багатство та бідність. Духовність та бездуховність. Взаємодопомога. Війна і мир. Духовні цінності. Добро і зло.

Номер слайду 7

Отже, поет постає перед вибором. Я пропоную вам поставити себе на місце поета і розглянути можливі варіанти прийняття рішення щодо пропозиції графа, спрогнозувавши всі позитивні і негативні наслідки таких дій. Як відповісти на пропозицію Бертольдо?{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Відмовитись і залишитись вільним Не дати відповіді йпереїхати в іншу країну. Прийняти пропозиціюграфа. Можливість вільно висловлювати свої думки, радість від творчості, повага простих людей, Втрата друзів, однодумців, самоповага,Життя в конфлікті з своєю совістю, неповага людей,неможливість вільно висловлювати свої думки погляди, неволя, постійний страх за своє життя,самоповага, гармонійне життяспокійне життя,радість від творчості,воляматеріальні блага,неприємності з боку влади, бідність (матеріальна невлаштованість),загроза життю.матеріальна незабезпеченість.втрата друзів, однодумців.«Дерево рішень»

Номер слайду 8

Самопрезентація ПОЕТАДоброго дня, шановні! Дозвольте представитись, я – Поет! У мене безцінний талант до складання віршів. Маю все на світі, бо поезія допомагає мені долати всі кордони, можу все, чого запрагне моя душа, на крилах думки лину в таємні світи, а також у мене багато друзів, тому що мої пісні зачаровують усіх. Своїм словом можу дати і пораду, і розвагу кожному. Дуже люблю природу, слухати шум діброви, розмовляти з нею. За допомогу людям не беру ніякої плати, бо вважаю справу свою благородною. А благородство купити не можна. Я дуже багата людина, але духовно. Тільки жалкую лише про те, що колись допоміг Бертольду, бо завдяки моїм віршам він має те, що має. Бертольдо ж вирішив за це мені віддячити – посадити до в’язниці. Та й в темниці буду вільний. Не можу спокійно дивитися й мовчати, коли знущаються з людей. Своїм словом закликаю народ не коритися долі, виступати проти несправедливості:.... Я поважаю людину і багату, і бідну, поки вона не чинить кривди іншим. Тому вважаю, що живу правильним життям. А ви? (відповіді учнів)- «Прес»

Номер слайду 9

Добрий день, панове!Самопрезентація БЕРТОЛЬДО Чи впізнали ви мене? Авжеж, хіба можна мене не впізнати. Я славний лицар Бертольдо. Були часи, коли не вірив у силу слова, той химерний світ поезії й віддав би за справжнє графство, за гарний замок, за поцілунок від коханої дівчини. Але одного разу я насправді закохався і звернувся до Поета за допомогою. Попросив, щоб Поет склав серенаду, яка б зачарувала мою кохану. І Поет мені допоміг, кохана стала моєю дружиною. Я вирішив нагородити Поета, але так нагородив, що навіть забув запросити на весілля. Ну то й що? Хіба простолюдину було б цікаво серед знатних панів? Дуже мужній і сміливий, я завоював багато міст зі своїм військом. Але на війні мені й моїм воїнам знову допоміг Поет зі своїми піснями. Повернувшись додому, вирішив щедро нагородити його сріблом і золотом. Але він відмовився. Дурний, чи хтось може відмовитись від грошей? Після повернення з війни король зробив мене заможним графом. Я став зневажати простий люд, керуватися лише власними інтересами і вигодою. Вважаю, що той, хто має владу, має все . Мені хотілося жити ще краще і ще заможніше, тому примушував працювати на себе людей все тяжче й тяжче. Мене не турбувало, що людям жилося погано, адже так і повинно бути. Але на моєму шляху став давно знайомий мені Поет. Я дуже добре пам’ятаю, як його пісні втішали мене і моє військо в чужому краї, тому вирішив знову нагородити його, щоб він припинив складати про мене лихі пісні. Я запропонував йому гарну хату в замку та хотів зробити своїм придворним співцем. Але він, дурень, знову відмовився. Тоді вирішив зупинити його по-іншому – посадити у в’язницю. А що, хіба я мусив сидіти і чекати, коли мене вб’ють? Я вважаю, що вчинив правильно, а ви?( «Прес»)

Номер слайду 10

За яких обставин ви вперше познайомилися з Поетом?Чому поет не захотів поступитися дорогою панові?Заради чого живе Поет? Що для нього найцінніше в життя?Як ставлять люди до митця? Чому біля його хати завжди людно?Чому співець на зло відповідає добром?Через що Поет байдуже ставиться до золота й слави?Чи очікував митець подяки від Бертольдо?Чому помирає Поет? Яку справу він залишив по собі?Чи можна порівняти образ мистя з Лесею Українкою?Яке враження справила на вас зустріч з Бертольдом?Чому лицар так зневажливо поставився до Поета?З яким проханням звернувся пан до Поета?Чи дотримав слова Бертольдо?Як ставиться пан після повернення з походу до своїх воїнів?Чим Поет не подобається Бертольдові?Чому митець став небезпечним для лицаря?За що Бертольдо хоче підкупити Поета?Як Бертольдо віддячив митцеві за допомогу?Чи є сьогодні люди схожі за вдачею до Бертольдо?Порівняльна характеристика героїв твору. ПОЕТБЕРТОЛЬДО

Номер слайду 11

Молоді люди, розуміють силу слова, дотепні, гострі на язик, визнають красу почуття кохання. Заповнити кола Вена

Номер слайду 12

Робота з прислів’ями. З поданих прислів’їв виберіть ті, які стосуються поета, і ті, які –графа: Не зробиш людям добра, не побачиш від них лиха. - Ти його борони від собак, а він тобі покаже кулак. - На моїй шиї сидиш, а мені добра не твориш. - Не сподівайся дяки від приблудної псяки. - Як напився, то до криниці задом обернувся. Я на його хлібом, а він на мене каменем. - Для нашого Федота не страшна робота. - Не плюй у криницю, бо прийдеться напитися. Коли є до чого жагота, то кипить в руках робота. - Забули воли, як телятами були.

Номер слайду 13

«Асоціювання»: з якою квіткою асоціюється образ поета, а з якою Бертольдо?Ми визначили риси поета і Бертольдо.-Яке лексичне значення слова лицар в українській мові ?-Отже, кого можна вважати справжнім лицарем?-Чому ж автор називає Бертольда лицарем? «Мозковий штурм».— Після смерті Бертольда та Поета залишаються їх нащадки. Які стосунки будуть між ними? Чи можуть змінитися? Якщо так, то в якому випадку? За Лесею Українкою, їх змагання трива­ло довго (бо в боротьбу вступили вже нащадки поета і нащадки графа) і триватиме доти, поки буде існувати нерівність та несправедливість.)«Дослідження»З’ясувати, за допомогою яких художніх засобів авторка змальовує героїв. Виписати крилаті вислови про роль поета у суспільстві

Номер слайду 14

Літературний вибірковий диктант. Запишіть лише ті слова та словосполучення, які характеризують роль поетичного слова в поемі. Перемогти, руйнувати, зневажати, піднімати народ на боротьбу, забувати про обов’язки, розважати, навести лад, стати зброєю, завоювати прихильність, розбагатіти, утверджувати силу мистецтва.

Номер слайду 15

МІНІ - ДИСКУСІЯЧи актуальні проблеми, порушені у творі? * Давайте перенесемо проблеми із "Давньої казки" нашу сучасність. * Пригадаймо події, коли серце усієї країни було з тими, хто відстоював нашу волю, свободу вибору на Майдані Незалежності. * І, власне, сьогодні,коли не тільки зброя, а і поезія допомагає, знову гостре і сильне слово зігріває душу щирих українців, піднімає дух? **Хто ці люди? Чия поезія звучала на Майдані і звучить нині, коли ми виборюємо своє право на мирне й незалежне ні від кого життя України? * Пригадайте, чим закінчується твір Лесі Українки "Давня казка"?* Про що свідчить закінчення твору? Чи можна вважати, що у творі Лесі Українки «Давня казка», як і у звичайній казці, добро перемагає зло?* І як підтвердженням теми нашого уроку «Давня казка чи правда про сучасність» звучать останні рядки поеми, здається, що Леся Українка - наша сучасниця

Номер слайду 16

Творча робота. Скласти сенкан «Давня казка»«Давня казка" Багатогранна, високомайстерна, чудова. Спонукає, закликає, надихає, Учить осмислювати своє призначення. Повчання.

Номер слайду 17

Підсумок уроку«Незакінчене речення»- На уроці ми працювали над…- В образі поета зображено людину, яка…- В образі Бертольдо ми бачимо людину, яка…- Я дізналась, що слово здатне…- Я впевнений, що слово не можна ув’язнити, тому що…- Я вважаю, що поет для суспільства – це…- «Давня казка» навчає нас…Хочеться вірити, що ці слова Лесі Українки стануть пророчими: А коли війна скінчиться. Того діла й того слова,То скінчиться давня казка,А настане правда нова. - Слава Україні!

Номер слайду 18

Домашнє завдання. Підготуватися до уроку позакласного читання. Скласти повідомлення про Марію Заньковецьку, Марію Приймаченко, Олену Телігу.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Олійник Лідія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мелех Галина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
4565
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку