Проблеми педагогічної майстерності при навчанні дорослих у закладах ФПО

Про матеріал
Педагогічне спілкування з дорослим суб’єктом навчання повинно бути радісним процесом взаємодії. Складовими оптимального спілкування є: по-перше, високий авторитет педагога, критерієм якого є – повага до суб’єкта навчання; по-друге, володіння психікою і прийомами спілкування; по-третє, накопичений досвід, що використовується у повсякденній педагогічній діяльності.
Перегляд файлу

Проблеми педагогічної майстерності при навчанні дорослих у закладах ФПО

Можна побудувати чудові навчальні заклади, створити небачені навчальні кабінети, оснастити їх сучасною технікою, надрукувати чудові підручники і якщо все це не буде оприлюднюватися, оживати, якщо там не будуть працювати творчі педагоги, не отримаємо кваліфікованих і грамотних спеціалістів. Ми всі знаємо, що головною фігурою всієї освіти є педагог.

Головною проблемою у навчанні дорослих є особистість педагога, який володіє специфікою спілкування з цією категорією суб’єктів навчання. Педагогічна професія – одна із самих масових, і досвід свідчить, що факел творчості загорається лише тоді, коли педагог має якості, притаманні особистості, яка вибрала професію навчати.

Важливою якістю педагога є вміння організувати взаємодію із суб’єктами навчання, якого б віку вони не були: дошкільного, шкільного чи дорослі.

Однією з важливих умов об’єднання людей для будь-якої спільної діяльності виступає спілкування. Ціль педагогічного спілкування полягає у передачі як професійних знань, умінь та навичок від педагога до суб’єкта навчання, так і обмін досвідом.

Нині основним принципом педагогічного спілкування є суб’єкт-суб’єктний характер, що полягає у рівності позицій, гуманістичній настанові, активності суб’єктів навчального процесу, взаємопроникненні у світ почуттів та переживань, готовності сприйняття співрозмовника .

Залежно від того, як реалізовано цей принцип взаємодії, спілкування постає: функціонально-рольове і особистісно орієнтоване.

Функціонально-рольове спілкування між учасниками навчального процесу є діловим, стандартизованим, обмеженим вимогами рольової позиції. Його головна мета – забезпечити виконання певних дій, під час яких не виявляється особисте ставлення педагога до дорослого суб’єкта навчання.

Особистісно-орієнтоване спілкування педагога передбачає виконання нормативно заданих функцій з виявом особистого ставлення, почуттів. Головна мета – складна психологічна взаємодія.

Вищою цінністю педагогічного спілкування є індивідуальність педагога і дорослого суб’єкта навчання, який має свої погляди, почуття, відношення до оточуючих і природи. У зв’язку з цим провідним принципом педагогічного спілкування може бути прийнятий імператив Е. Канта: завжди ставитися до себе і суб’єктів навчання як до мети спілкування, результатом якої є відношення до особистості. Це відношення під час спілкування є вираженням честі і гідності суб’єктів спілкування.

Педагогічне спілкування, що реалізується під час рольової педагогічної дії завжди цілеспрямоване і є засобом розв’язання навчальних задач, ініціатором, організатором і головною керівною ланкою якого є педагог.

У спілкуванні з дорослим суб’єктом навчання необхідно враховувати ті аспекти педагогічного спілкування, що стосуються інтересів того, кого навчають. Педагог повинен зберігати контакти, підтримувати віру в сили, допомагати переборювати перешкоди у спілкуванні без втрати самоповаги і зниження самооцінки. Дорослі суб’єкти навчання мають достатній рівень соціальної зрілості і здатні прийняти на себе частку відповідальності, менш емоційно травмуються.

Дистанція між педагогом і дорослим суб’єктом навчання призводить до того, що суб’єкт навчання не завжди може звернутися до педагога за роз’ясненням, ховає своє нерозуміння. Близька дистанція, неформальні відносини можуть викликати у дорослого суб’єкта навчання ілюзію необов’язковості, небажання глибоко засвоювати навчальний матеріал. Конфліктні відносини можуть призвести до ігнорування справедливих вимог. Необ’єктивність педагога, неадекватно занижена оцінка здібностей і знань дорослого суб’єкта навчання, нетактовність у спілкуванні можуть викликати конфлікти. Тому педагог, перш за все, повинен мати комунікативні якості, що набувають у його діяльності професійної значущості.

Професійно-педагогічне спілкування педагога залежить від рівня сформованості його комунікативної культури. Природною основою комунікативної культури якої є комунікабельність особистості.

Позитивною якістю педагога є його професіоналізм або професійна компетентність, успіх – у високій інформованості, що реалізується хорошою, яскравою, зрозумілою мовою. Співвідношення між інформативними частинами повідомлення та ілюстраціями до них залежить від аудиторії. Аудиторія з високим розвитком дістане задоволення від однієї інформації, викладеної індуктивним способом, у менш розвиненої аудиторії доцільно інформаційні посилання перемежовувати з ілюстраціями, поясненням, порівнянням. Досягти ефективної взаємодії між учасниками навчального процесу зможе лише творчий педагог.

Творчий педагог має відчувати межу, за якою науковий виклад матеріалу переходить у науково-популярний, а зрозуміле пояснення – у банальні істини.

Для аудиторії, такої як дорослі суб’єкти навчання, необхідно використовувати відомі з часів Цицерона, викладання матеріалу: вступ, основна частина і висновок. Для першої і третьої частин необхідно використовувати емоційні приклади, повідомлення, щоб мотивувати аудиторію на навчальну діяльність, забезпечити дружні контакти з нею.

Професіоналізм і компетентність педагога – могутній рушій перебудови суспільства, має першорядне значення для всієї системи освіти. У ній повинні працювати педагоги, яких відзначають:

  • широка освіченість, висока культура, багатий духовний світ, справжня інтелігентність;
  • глибоке знання своєї професії у поєднанні з методичною майстерністю, що дозволяє вибрати оптимальні комплекси методів;
  • здатність співпереживати, розуміти особливості розвитку суб’єктів навчання, їх внутрішній світ, мотиви поведінки;
  • наукове, діалектичне мислення;
  • готовність до самоосвіти, поповнення знань з різних галузей науки;
  • творчу фантазію та уяву;
  • комунікативні здібності;
  • приходити на допомогу тому, кого навчає (незалежно від віку).і.

Ще однією головною якістю педагога має бути мистецький комунікатор, тобто володіння жестами, інтонацією, мімікою тощо. Складовими цього є – вміння керувати собою, своєю увагою й увагою суб’єкта навчання, здатність за зовнішніми ознаками поведінки визначати його душевний стан, почуття темпу і ритму в педагогічних діях тощо. Для набуття педагогом цих якостей потрібні довготривалі заняття. Ці якості можна поділити на дві групи: перша – пов’язана з умінням педагога керувати своєю поведінкою; друга – з умінням впливати на особистість за тонусом м’язів.

Є також характерологічні характеристики педагога. Вони такі: дидактичні (чіткість), організаторські (зрілість), комунікативні (правильні стосунки), перцептивні (проникнення у світ суб’єкта навчання), сугестивні (уміння навіювати), науково-пізнавальні та академічні.

Дидактичні – складають основу вмінь викласти доступно, цікаво, чітко і ясно матеріал.

Організаторські – точність, акуратність, дисциплінованість, відповідальність, зібраність.

Перцептивні дають можливість проникнути у внутрішній світ суб’єкта навчання.

Сугестивні – за допомогою твердого вольового слова добиватися результатів– це здатність навіювання.

Науково-пізнавальні та академічні – здатність оволодівати інформацією.

В.О. Сухомлинський так сказав: «… не допустити похмурості, перебільшення чужих пороків, звертатися до гумору, бути оптимістом, дружелюбом». Тому у педагога повинен бути правильно поставлений голос, рухливі м’язи і тіло, фізичне і психологічне розкріпачення. Від голосу залежить якість взаємодії, міміки – сприйняття інформації, пластика формує відношення, фізичне і психологічне розкріпачення дає відсутність страху, вільне володіння словом, рівновагу.

Дослідження педагогічних здібностей дозволяють назвати провідні здібності особистості педагога це: комунакативність, перцептивність, динамізм особистості, емоційна стійкість, креативність.

Усі значущі здібності до педагогічної діяльності пов’язані з процесом ефективного спілкування, тому провідною виступає комунікативна здібність спілкування.

Викладання є не лише мистецтвом думати і говорити, це також мистецтво слухати і розуміти. Водночас слухати означає не просто мовчати і не перебивати. Є красивий і точний слоган «мовчати – вміння, слухати – мистецтво!» Педагогічне спілкування з дорослим суб’єктом навчання повинно бути радісним процесом взаємодії. Складовими оптимального спілкування є: по-перше, високий авторитет педагога, критерієм якого є – повага до суб’єкта навчання; по-друге, володіння психікою і прийомами спілкування; по-третє, накопичений досвід, що використовується у повсякденній педагогічній діяльності.

Отже, педагогу, який працює з дорослим суб’єктом навчання, необхідно домагатися органічного поєднання всіх засобів комунікативної виразності.

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
14 березня 2021
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку