Педагогічне спілкування - система соціально-психологічної взаємодії між учителем та учнем, спрямована на створення оптимальних соціально - психологічних умов для спільної діяльност

Про матеріал
Як організувати навчальний процес так, щоб учні прагнули до активної роботи не перенавантажуючись, як створити умови для довготривалого, продуктивного, позитивного ставлення вчителя до науки та праці? Відповідь: використовувати ефективні методики запобігання професійному та емоційному вигоранню учнів.
Перегляд файлу

Засідання Клубу вчителів-новаторів «Перлина»

 

ЧАСТИНА І.

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙСЕМІНАР-ТРЕНІНГНА ТЕМУ

«ПРОФЕСІЙНЕ ТА ЕМОЦІЙНЕВИГОРАННЯ ПЕДАГОГА»

 

МЕТА:

  • ознайомити педагогічних працівників з особливостямипрофесійного та емоційного вигорання педагога;
  • розвивативміння та навички подолання негативних наслідків стресовихситуацій;
  • сприяти емоційному розвантаженню з метоюпідвищення рівня  самооцінки та самоповаги.

 

ЗАВДАННЯ:

  • провести діагностику педагогічних працівників щодо рівняемоційного вигорання;
  • зробити теоретичний аналіз досліджень феномену професійноговигорання, його проявів, причин, стадій професійного вигорання;
  • визначення шляхів його профілактики та подолання;
  • надати практичні поради щодо боротьби з професійним таемоційним вигоранням.

 

ОБЛАДНАННЯ: епіграф, комп’ютерна презентація, методичне дерево

релаксаційна музика, кульки, відеоролики, ватман, стікери, буклет з перлинами-наліпками, маркери, гарний настрій, перлини – намисто, плакат «Берег надій».

АЛГОРИТМ

проведення психолого-педагогічного семінару-тренінгу

 

І. Організаційно-вступна частина.

1. Вступне слово

Я дуже рада сьогодні вас тут бачити. На цьому занятті ми розпочнемонашу з вами плідну роботу і поговоримо на декілька цікавих тем.

«Спочатку треба пробудити душу в дитини, а потім шліфувати розум» (А. Сент- Екзюпері).

 Декому вдається справитись із цим завданням, а декому й ні. Педагогові потрібно чимало мужності та сил, аби щоденно з посмішкою заходити до класу, обіймати поглядом усіх своїх неповторних «чомучок» і дарувати їм любов та мудрість не один день, місяць і навіть рік не вигорівши.

 

КРОСеНC:

Для того, щоб визначити тему нашого семінару, мені необхідна ваша допомога, адже тема зашифрована в центрі кросенса.Кросенс означает пересічення значень. Центральна картинка обєднує за значенням всі інші.   Знайшовши асоціативні зв`язки між картинкамипо периметру, ви зможете відгадати тему нашого заняття.

1 картинка Вигорання  Як організувати навчальний процес так, щоб учні прагнули до активної роботи не перенавантажуючись, як створити умови для довготривалого, продуктивного, позитивного ставлення вчителя до науки та праці?

Відповідь: використовувати ефективні методики запобігання професійному та емоційному вигоранню учнів.

Тому на І етапі нашої роботи ми ознайомимось із особливостями професійного та емоційного вигорання педагога, та будемосприяти емоційному розвантаженню з метою підвищення рівня  самооцінки та самоповаги

Почати нашу роботу хочеться з невеличкої ілюстрації щоденної напруженої роботи педагогів.  Настає час здійснити мандрівку до далекої загадкової країни та завітати до шкільної учительської, де відбувається розмова між заклопотаними східними вчительками.

 

2. Сценка «Розмова на перерві».

Інсценівка «1001 урок Шахерезади». Грають учителі. «Перекладач» читає синхронний переклад розмови (подано в дужках).

1001 урок Шахерезади

На сцені — Зульфія і Шахерезада, прості східні вчительки, позаду — перекладач.

Зульфія. Абу Алі ібн Сіна! (Абу Алі народила сина).

Шахерезада. Абу Алі торчок! (Молодець Абу Алі).

Зульфія. Талмуд бардак! (А в мене журнал не заповнений).

Шахерезада. Вах! (Дуже погано). Турсунзаде!(Не зносити тобі голови).

Зульфія. Кукіш, чувак! (Неперекладна гра слів).

Шахерезада. Зульфія, айда урок! (Зульфія, пішлина урок).

Зульфія. Смокчи урюк! (А може, спочатку до їдальні).

Шахерезада. Урюк кирдик! (Їдальня не працює).

Зульфія. Шайтан! (Як прикро).

Входить Зухра.

Зухра. Гарем, курдюк торчок! (Дівчата, здається,я завагітніла).

Шахерезада. Якши синдром! (Таке трапляється).

Зульфія. Йолиш, ішак? (А ти не обманюєш?)

Зухра. Ось вам хрест! (Клянусь Аллахом).

Шахерезада. Тоді чалма кирдик (Плакала твоя вища категорія).

Зульфія. Тсс! Ханума топ-топ! (Тихо, іде завуч).

Виходить Ханума.

Ханума. Гарем, шикуйсь! (Добрий день, колеги).

Кранти базар! (Послухайте мене уважно). Гюльчатайкирдик! (Гюльчатай захворіла).

Зухра. Що, курдюк торчок? (Хіба у неї нежить).

Ханума. Ні, башкаба-бах! (Ні, легке нездужання).Урус шакал? (Хто піде на заміну).

Зульфія. Талди курган! (Я не можу, в мене екскурсія).

Зухра. Караван – сарай! (А у мене батьківські збори).

Ханума. Шахерезада, айда ішак! (Шахерезада, значить, на заміну підеш ти).

Шахерезада. Знову ішак? (А чому я?)

Ханума. А хто — дід Бабай? (Ну, не Пушкін же…)

Шахерезада. Аллах акбар! (Хай живе наш директор).

Шахерезада іде на урок. Голос за кадром:  «Це був ювілейний, 1001-й урок Шахерезади…»

 

Постійна втома та емоційне навантаження, відчуттявідсутності соціальної підтримки, постійні докори учням та їхнім батькам,незадоволення професією– ціпочуття у кожногоз нас інколи проявлялися та є відомими, а це іє прояви синдрому емоційного та професійного вигорання.

 

3. Ознайомлення з темою , метою і завданнями, правиламироботи.

На сьогоднішньому семінарі-тренінгу «ПРОФЕСІЙНЕ ТА ЕМОЦІЙНЕ ВИГОРАННЯ ПЕДАГОГА», ми:

  • проведемо діагностику щодо рівня емоційного вигорання;
  • зробимо теоретичний аналіз досліджень феномену професійного вигорання, його проявів, причин, стадій професійного вигорання;
  • визначимо шляхи його профілактики та подолання;
  • отримаємо практичні поради щодо боротьби з професійним та емоційним вигоранням.

Перш ніж перейти до подальшої роботи, пропоную  вам певні правила, за якими ми будемо працювати протягом нашої зустрічі. Практика проведення тренінгів в нашій школі показує, що найбільш корисними в роботі груп є такі правила (Слайд):

Як ви ставитесь до того, щоб у роботі користуватись вимогами поданих правил?Підійміть руки ті учасники, хто погоджується  з правилами. “Правила приймаються? Приймаються. Дякую!

 

4. Вправа «Берег надій» (Очікування).

Приходячи на будь-який захід, ми працюємо, відпочиваємо і, безперечно, чогось очікуємо. Я пропоную всім учасникам на стікерах у формі перлинок записатисвої побажання від заняття. Кожен по черзі підійде до фліп-чарту та прокоментує свою думку, прикріпивши перлинку на «Березі надій».

Подивіться на наші прекрасні перлинки, маю надію, що наприкінцісемінару ми зберемо дорогоцінне намисто із перлів педагогічного досвіду і одягнемо його на «Березі Досягнень»!

 

5. Вправа «Клубок радості»

Зараз ми із вами у дружній атмосфері отримаємо можливість познайомитися ближче та дізнатися щось новеньке один про одного.

Необхіднобуде по  колу перекинути клубок ниток іншому учаснику, не випускаючи з рук свій кінець нитки та  розповісти про те, що вам приносить радість, задоволення, відволікає від буденного життя. Це може бути хобі або улюблений спосіб провести вільний час..

Не забувайте при цьому тримати кінець нитки в руках! Так ми об`єднаємось у своєрідну «комунікативну павутинку».

 Питання для обговорення після виконання вправи:

  • Що станеться, якщо я потягну свій кінець пряжі? (інші відчують деякий тиск) 
  • Що відчувають інші, коли один з учасників роздратований або засмучений?
  • Що ви відчували, коли приєдналися до кола? 

Тут ми  розпочанаємо роботу по профілактиці набуття синдрому вигорання та після обговорення вправи «Клубок» можемо окреслити наступне правило :

Намагайтеся зберігати добрі і творчі стосунки з усіма людьми, які знаходяться навколо вас.

Важливо зберегти клімат співпраці, а не конкуренції (з друзями, родичами, знайомими, іншими близькими), Якщо створити навколо себе атмосферу чесності, відповідальності, прощення, любові, будувати добрі, гармонійні стосунки з оточуючими, то небезпека вигорання значно зменшиться, а ефективність підтримки набагато зросте.

 

6. Теорія «вигорання»

Професія педагога – одна з тих, де синдром «професійного вигорання» єнайбільш поширеним. Тому дуже важливим є вивчення особливостей йоговиникнення, розвитку та перебігу саме у педагогічній діяльності.

Синдром «професійного вигорання» - один із проявів стресу, з якимстикається людина у власній професійній діяльності.

Термін «професійне вигорання» з’явився у психологічній літературівідносно недавно. Його ввів американський психіатр Дж. Фрейденбергер у 1974році для характеристики психічного стану здорових людей, які інтенсивноспілкуються з клієнтами, пацієнтами,постійно перебувають в емоційнозавантаженій атмосфері при наданні професійної допомоги. Це люди, якіпрацюють у системі «людина-людина»: лікарі, юристи, соціальні працівники,психіатри, психологи, вчителі.

Факторами, які впливають на вигорання є індивідуальні особливості нервової

системи і темпераменту. Швидше «вигорають» працівники з слабкою

нервовою системою і ті, індивідуальні особливості яких не поєднуються з

вимогами професій типу «людина-людина».

 

7.Вправа-асоціація «Айсберг».

Напевно усім відома трагічна історія «Титаніка».

Ще до цих пір остаточно невідомо, чому лайнер, який неможливопотопити, став жертвою такої сумної долі. Єдине, що можна стверджувати -1503 людських життів, лише за 30 хв., спочили на дні океану в ту трагічну ніч 14квітня 1912 року.

Що стало причиною трагічної гибелі «Титаніка» ?

Айсберг! То що ж таке айсберг? Які виникають у вас асоціації,пов’язані зі словом «айсберг»? Будь-ласка, обдумайте дане питання та у своєму посібничку запишіть ваші думки.(краса, велич, холод, могутність, небезпека…)

 

Обговорення

Давайте поділись думками з даного приводу. ...

Айсберг – це велика гора криги, 90% якої криється під водою і лише 10% -на поверхні. Саме тому він небезпечний.А люди схожі на айсберг у багатьох відношеннях. Те, якою людина постаєперед нами, - це лише 10%. Найважливіша людська частина – її душа та емоції -  знаходитьсясхованою і саме ця частина може потягнути її за собою на дно.Людина ж без емоцій не може існувати.

І щоб не наткнутися на айсберг людських почуттів та зберегти власний душевний спокій

Прагніть бути адекватними, проте не бійтеся власної недосконалості

Щоб не «перегріватися» до вигорання, треба тверезо дивитися на реальний стан справ: не вважати себе за все відповідальним, а приймати і розділяти буття з іншими людьми, розуміючи, що вони теж мають свої недосконалості.

Допомагайте спокійно і з любов’ю, а до періодичних невдач ставтеся як до частини своєї роботи – на помилках, яких часом не уникнути, можна навчитися і стати більш компетентним.

І, безперечно, треба оцінювати свою допомогу, визнавати її важливість, бачити позитивні якості, але почитати це все дарами Божими, розуміючи, що через нас Спаситель подає допомогу нужденному.

 

8. Відео «Емоційне вигорання»

Пропоную вашій увазі відеоролик «Щоб дізнатися думку вчених, щодо емоційного вигорання» (перегляд відео…)

Ми з вами дізналися, що синдром «професійного або емоційного

вигорання» — складний психофізіологічний феномен, що визначається як емоційне,

розумове і фізичне виснаження через тривале емоційне навантаження.

Яким чином проявляється синдром «професійного вигорання»?

Синдром виявляється у

депресивному стані;

почутті втоми і спустошеності;

втраті здатності бачити позитивні наслідки своєї праці;

 

9. Вправа «Мозаїка»

Тема нашого заняття складна, оскільки стосується  прояву емоційного виснаження. Нажаль, це явище живе серед нас, дорослих, а також серед наших дітей.

Переглянувши інформаційно насичене відео я пропоную опрацювати його.

Давайте розділимося на 2 групи.

Ми створимо колаж-мозаїку на тему «Симптоми емоційного вигорання». У своїй групі ви обговорите запропоновану тему, оберете серед поданих на аркушах паперу обрані варіанти відповідей,  проілюструвавши свої твердження малюнками. Коли «колаж» буде готовий, кожна група презентує всім плоди вашої праці. На виконання вправи можна використати приблизно 5 хвилин. Ви можете приступати.

Тому постійно

Звертайте увагу на свій емоційний стан, навчіться справлятися з негативними емоціями.

Кожен з нас при зіткненні зі смертю або з тяжкими сторонніми переживаннями не застрахований від негативних почуттів, таких як злість, лють, нерозуміння. Їх придушення також забирає масу душевної енергії і сил. З причинами виникнення негативних почуттів, наприклад з агресією, потрібно розбиратися з психологом. А що стосується засудження, грубості – то про ці почуття можна поговорити зі священиком, так як проти людських пристрастей психологія безсила, проте сильна релігія.

 

10. Анкетування.

Ми пропонуємо невеличкий експрес-тест на визначення наявності у вас симптомів емоційного та професійного вигорання. Коли ви дасте відповідь на 4 простих запитання, ми отримаємо можливість засвідчити, що симптоми у вас або відсутні чи слабко виражені, або вже дуже помітні та шкодять вашому здоров`я.

1-ледь помітні.

2- слабковиражені

3 – помітні

4 – варто попіклуватися про оздоровлення

 

11. Вправа «Кульки»

Зробимо невеличку зарядку. Пограємо з кульками. Перед початком гри прошу звернути увагу на розміри кульок та залежні від цього їхні властивості....

(Під аудіозапис «Звуки лісу» тренер запускає учасникам три повітряних кулі. Одна надута дуже сильно, друга – дуже слабко, а третя куля – в міру. Педагогічні працівники перекидають кулі один одному).

Питання для обговорення:

· Як ви думаєте, чим ці три кулі відрізняються одна від одної?(за ступенем наповненості повітря)

· Що загрожує кулі, яка надута надмірно? (вона може луснути).

· Що загрожує кулі, що надута дуже слабко? (вона занадто м’яка і не можезберегти форму кулі навіть за незначного натискання на неї)

· Яка куля довше «проживе»? (у міру надута).

· Чи траплялося вам бачити людину, про яку можна було б сказати , що вонаось-ось лопне?

· Як ви думаєте, які почуття її переповнюють?

 

Не робіть те, що не в силах. Не звалювати на себе більше, ніж можете знести.

Іноді бездумні «геройства» вкрай швидко призводять до вигорання. Не грайте роль «рятівника світу», інакше вас самих доведеться рятувати. Для цього розподіліть навантаження та постарайтеся відповісти на питання: «Що я роблю?», «Хто я такий?», «Навіщо я допомагаю?», «Яку глобальну і які проміжні цілі я ставлю перед собою?», «Як я дізнаюся, що ці цілі виконані?».

12.  Релаксація

Для того, щоб не повторити долю надмірно надутої кульки пропоную трішкипорелаксувати.... Давайте перенесемося на узбережжя теплого моря. Всітривоги та переживаннязалишилисяпозаду (відео 2 хв.). Надокучливий телефон Ви покинули вдома.

Навколо нас літають чайки, яскраво світить сонечко, люди навколо посміхаються...Ви лежите на теплому пісочку… Тобі добре  і комфортно… Ви максимально розслаблені

(Відео Віпочинок на Мальдивах)

Море волнуется, манит к себе,
Вдаль убегаетнебрежно...
Ветеруносит печаль налегке,
Волнывселяютнадежду.
Солнцекидает на землю лучи,
Нас обнимаетнежно...
Белая чайка тревожнокричит,
Хочетсяплытьбезмятежно.
Легкие в танце шаги по песку,
Прыгаю в бурное море...
Больше назад не приплыву,
Буду я жить в просторе...

 

13. Вправа «Мій портрет у променях сонця»

Кожен бачить сонце в собі...У центрі сонячного кола напишіть своє ім'я або намалюйте свій портрет, а вздовж сонячних променів позаписуйте свої позитивні риси. Намагайтеся відповісти на запитання: «Мої позитивні риси». Постарайтеся, щоб цих соняч­них променів було якнайбільше.

 

14. Поради вчителів –методистів

Наші колеги працювали над створенням порад щодо запобігання емоційного та професійного вигорання педагогів та прагнуть поділитися з вами своїм досвідом з цього питання...

Черепанова Т.М.

Харламова Т.О.

 

15. Підсумки по правилам

Активно працюючи сьогодні ми отримали  рекомендації щодо запобіганню виникнення проявів синдрому емоційного та професійного вигорання. Давайте разом їх узагальнимо....

(Звертаємось до дошки із правилами)...

 

16. Вправа «Берег досягнень»

Робота нашого заняття підходить до свого логічного завершення.

 На початку ми наші перлинки розмістили на уявному «Березі надії», і вони змогли подолати велику відстань і опинитися на «Березі досягнень». Всі перлинки досвіду ми ретельно зібрали і у нас отрималось чудове намисто, яке буде нагадувати кожному із нас про те, що сьогодні у вас був чудовий та позитивний день.

Намисто ПЕРЛИНИ РОЗДАТЬ

 

16. Підсумки. Вірш + відео

Адекватне відношення до роботи і відведення їй належного місця у житті– найкраща профілактика професійного вигорання.Нажаль, у житті ми не завжди маємо змогу робити тільки те, що намподобається, що приносить радість. А робота без радості – пришвидшуєвигорання в багато разів.Якщо ж користуватися настановою «Не можеш робити те, що любиш навчись любити те, що робиш», то ніяке професійне вигорання нам незагрожуватиме! Адже....(ВІДЕО LudovicoEinaudi)....

Життя — це просто дивна казка,
В яку приходимо лиш раз.
Тут для людей любов і ласка,
І світло сонечка для нас.
І небеса бездонні сині,
Чарівні зорі в небесах.
Ключі високі журавлині,
І вся оця земна краса.
Життя складне, але чудове,
Ми робимо в нім відкриття.
І завжди йдемо в невідоме,
Тим цікавіше нам буття...
Привабливіше, яскравіше,
Є для фантазії політ.
І манять вдаль путі світліші...
І ти не йдеш — летиш у світ!
Є і різкі в нім повороти,
Де випадаєш із сідла.
Завертять враз круговороти...
Бувають і такі діла.
Та все проходить, час спливає,
Нова мета нас кличе вдаль.
В житті усякого буває,
Та за минулим нам не жаль,
Бо кличуть знов нові дороги,
Під ноги стеляться путі.
Чекають радощі й тривоги
Щодень у нашому житті.
Життя складне, але цікаве.
Його не взнаєш до пуття.
Буває радісне й лукаве...
Але... Спасибі за життя!

Тому, шановні колеги, я певна: дамо ми можливість завітати до нас

синдрому професійного вигорання чи ні – залежить більшою мірою саме від

нас.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 березня 2021
Переглядів
446
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку