Проблемно-діяльнісна гра "Педагогічні технології в освітньому процесі"
Мета:
Проблемно-діяльнісна гра
Тема: "Педагогічні технології в освітньому процесі"
Цілі гри:
Засоби:
Обладнання:
План проведення проблемно-діяльнісної гри
|
3 хв |
|
10 хв |
|
5 хв |
|
5 хв |
|
15 хв |
|
10 хв |
|
7 хв |
|
5 хв |
Хід проблемно-діяльнісної гри
I етап: Установка на проведення гри та її цілі
Мета: Повідомити тему, вид гри, правила, регламент.
Обладнання: слайди презентації
II етап: Психологічна підготовка учасників
Мета: введення учасників у ігровий режим роботи
Обладнання: слайди презентації
Метод «ПРЕС»: Мій улюблений розділ в програмі …
Тому, що …
Якщо б його не було …
Ось чому …
III етап: Інформаційне повідомлення
Мета: надати загальну інформацію про інноваційні технології, які впроваджують ЗНЗ області, ознайомити з термінологією за темою гри.
Обладнання: слайди презентації
IV етап. Мікродослідження «Вчителі про традиційне навчання»
Мета: зіставлення думок досвідчених та малодосвідчених вчителів.
Обладнання: стікери, шаблон таблиці для мозкового штурму
Хід проведення: учасники записують свої думки на стікерах, озвучують та приклеюють стікери до відповідної колонки таблиці
«Мозковий штурм»:
Що мене влаштовує в традиційному навчанні? |
Що мене не влаштовує в традиційному навчанні? |
|
|
V етап: Колективний пошук (моделювання структури педагогічних технологій, алгоритму їх застосування на практиці)
Мета: створення моделей педагогічних технологій, алгоритму їхнього застосування; підготовка до вправи «Реклама - Найкраща технологія».
Обладнання: текст з коротким описом однієї з технологій для кожної команди (Додаток 1); аркуші паперу; маркери
Попередня підготовка: учасники гри об’єднуються у пари (трійки)
Питання для роботи в групі:
Тематика роботи:
VI етап: Вправа «Реклама - Найкраща технологія»
Мета: обмін досвідом вчителів географії з питань впровадження технологій, що презентуються.
Обладнання: слайди презентації, наробки команд
Хід вправи: кожна група презентує технологію відповідно до напрацювань за питаннями; члени інших команд, за бажанням, діляться власним освідом у використанні даної технології, домальовують емблему
VIІ етап: Підбиття підсумків. Рефлексія.
Мета: створення сприятливого мікроклімату серед вчителів, розвиток творчого бачення наукових термінів.
Обладнання: аркуші паперу і фломастери для кожного учасника
Вправа «Групова поема»
Хід вправи: Кожна команда пише короткий рядок, з якого починатиметься поема про технологію, яку вони презентували. Передають свій аркуш сусідній команді ліворуч, і та дописує свій рядок, що продовжує поему. Після того як кожна команда напише по одному рядку на всіх аркушах, закінчена поема повертається авторам першого рядка. Поеми зачитуються.
VІІ етап: Вправа “Валіза-корзина-м’ясорубка”
Мета: систематизувати інформацію, отриману учасниками, сприяти мотивації на співпрацю по запровадженню новацій них технологій в ЗНЗ. (10 хв.)
Обладнання: 3 великі аркуші паперу. На одному з них намальована велика валіза, на другому – корзина для сміття, на третьому – м’ясорубка. Стікери трьох кольорів.
Просимо кожного з учасників висловити свої враження від тренінгу на стікерах та приклеїти на великі аркуші паперу.
Додаток 1
Урок географії у технології особистісно зорієнтованого навчання (ОЗН)
Це освітня технологія, головною метою якої є взаємний та плідний розвиток особистості педагога та його учнів на основі рівності в спілкуванні й партнерства в спільній діяльності.
Основне завдання - надання допомоги учневі у визначенні свого ставлення до самого себе, інших людей, навколишнього світу, своєї професійної діяльності.
Порівняння традиційного навчання з ОЗН за основними параметрами освітнього процесу:
Параметри |
Традиційна технологія |
Особистісно зорієнтоване навчання |
Філософія освіти |
Учень – об’єкт навчального процесу. Навчання – результат. Орієнтація на зовнішню мотивацію. |
Учень – суб’єкт навчального процесу. Навчання – процес. Орієнтація на внутрішню мотивацію. |
Мета |
Увага акцентується на фактичних знаннях, уміннях і навичках. |
Увага акцентується на ставленні до знань, умінь, навичок, які використовуватимуться в сучасному і майбутньому. |
Зміст |
Має сталий обсяг. Є кінцевою метою навчання. Визначається суто за предметами. |
Характеризується гнучкістю. Є засобом досягнення мети. Визначається на внутрішньо предметному та між предметному рівнях. |
Методика |
Увага концентрується на відтворенні змісту. |
Навчання здійснюється на основі творчих методів, зорієнтоване на колективну, індивідуальну діяльність у групах із метою формування комунікативних навичок. |
Методологія оцінювання |
Компонент оцінювання має формальний характер. Контроль здійснюється в конкретний термін. Оцінювання ґрунтується на врахуванні завченої інформації безвідносно до сучасного та майбутнього |
Компонент оцінювання має форму рекомендацій. Перевага надається цінуванню успіху. Стимулює зусилля учнів до само оцінювання, саморегуляції та самоосвіти. |
Технологія особистісно зорієнтованого уроку (за С.Подмазіним):
Орієнтація визначення мети проектуванняорганізаціяреалізація контроль корекція оцінка
Принципи функціонування особистісно зорієнтованого навчання:
Модель особистісно зорієнтованого навчання:
Основні вимоги до розробки дидактичного забезпечення особистісно зорієнтованого процесу:
Навчальне середовище особистісно зорієнтованої технології :
Урок географії у технології інтерактивного навчання
Інтерактивне навчання, це навчання, „занурене” у спілкування.
Порівняльна характеристика пасивного і інтерактивного навчання:
Ознаки порівняння |
Пасивне навчання |
Інтерактивне навчання |
Об’єм інформації |
За короткий проміжок часу можна вивчити значний обсяг матеріалу |
Незначний обсяг матеріалу вимагає значних витрат часу |
Глибина засвоєння змісту |
Орієнтоване на рівень засвоєння знань |
Учні застосовують рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, синтез, аналіз) |
Відсоток засвоєння інформації |
Як правило, невисокий |
Як правило, високий |
Контроль над процесом навчання |
Учитель добре контролює час і хід роботи учнів, глибину і обсяг засвоєння матеріалу |
Учитель має незначний контроль |
Джерело мотивації |
Зовнішнє6 учитель, батьки, оцінка |
Внутрішнє: інтерес самого учня |
Роль особистості |
Учитель – джерело знань |
Учитель – організатор, лідер |
Роль учнів |
Пасивна |
Активна |
Методичні рекомендації щодо підготовки уроку за інтерактивними технологіями:
- до роботи залучайте усіх учнів;
- уважно поставтеся до учнів під час формування груп, продуктивною є робота в малих групах (кожен учень має бути почутий);
- підготуйте матеріали для роботи в групах заздалегідь;
- вчіть учнів дотримуватись регламенту, проявляти терпимість до думки інших, уважно вислуховувати всіх учасників, поважати їх;
- використовуйте на одному уроці не більш ніж 2 інтерактивних прийоми роботи.
Урок географії у технології розвитку критичного мислення
Критичне мислення проявляється в здатності людини самостійно аналізувати інформацію, умінні бачити помилки або логічні порушення у твердженнях, прагненні до пошуку оптимальних та аргументованих рішень.
Структура уроку, спрямованого на розвиток критичного мислення:
Етапи уроку |
Способи реалізації |
Актуалізація |
Залучення пам’яті, інтелекту. Постановка питання. Висування пропозиції. Обговорення мети уроку |
Усвідомлення |
Читання тексту. Лекція. Перегляд відео. Досвід учнів. Дослідження |
Рефлексія |
Обговорення. Систематизація. Переоцінка. Переоформлення. Нове тлумачення отриманих знань. |
Ключові елементи критичного мислення:
Особливості навчального процесу, побудованого на засадах критичного мислення:
Проектна технологія на уроках географії
Метод проектів не є принципово новим в світовій педагогіці. Метод проектів виник ще в 20–е роки нинішнього сторіччя в США. Його називали також методом проблем і зв'язувався він з ідеями гуманістичного напряму в філософії і освіті. Ідеї проектного навчання виникли в Росії практично паралельно з розробками американських педагогів під керівництвом російського педагога С.Т.Шацького в 1905 р.
Проект – сукупність певних дій, документів, текстів для створення реального об’єкта, предмета, створення різного роду теоретичного продукту.
Основні вимоги до використання методу проектів.
Робота над проектом проходить у 6 етапів:
Етапи роботи |
Зміст роботи |
Діяльність учнів |
Діяльність учителя |
Підготовка |
Вивчення теми і завдань проекту |
Обговорюють проект з учителем. Встановлюють мету. |
Знайомить зі змістом конкретного проекту і мотивує учнів. |
Планування |
Визначення джерел інформації. Визначення способу аналізу інформації. Формування уявлень про бажані результати. Розподіл завдань. |
Розробляють план дій. Формулюють завдання. |
Пропонує ідеї, висловлює припущення. |
Дослідження |
Збір інформації, вирішення проміжних завдань. |
Виконують дослідження, вирішуючи проміжні завдання. |
Спостерігає, радить, побічно керує. |
Результати |
Аналіз інформації. Формулювання висновків. |
Аналізують інформацію |
Спостерігає, радить. |
Оформлення звіту |
Усний звіт, усний звіт з демонстрацією. |
Звітують, обговорюють. |
Ставить доцільні запитання. Виправляє. |
Оцінка результатів |
|
Шляхом самооцінки, обговорення. |
Оцінює зусилля учнів. |
Урок географії у технології модульного навчання
Модульна технологія є різновидом особистісно зорієнтованих технологій. Суть модульного навчання – учень самостійно працює за індивідуальною програмою, яка містить план дій, модуль (блок інформації), методичні рекомендації. Роль вчителя – консультування, координація, контроль діяльності учня.
Модуль – це науково обґрунтований і логічно завершений фрагмент (одиниця) навчального матеріалу (розділу, теми), який відповідає конкретній дидактичній меті.
Модульне навчання базується на загально дидактичних (науковості, системності, послідовності, доступності та ін.) і специфічних принципах в умовах модульної технології (модульності, індивідуалізації, диференціації, орієнтації на майбутню професію та ін.). Вибір методів навчання викладачі здійснюють залежно від змісту навчання, організаційної форми, конкретної мети заняття на основі дидактичних і методичних знань, власного досвіду тощо. Методи навчання спрямовані на активізацію пізнавальної діяльності учня, посилення мотивації в навчанні, стимулювання розумової праці на основі індивідуального підходу до кожного студента. В рамках модульної технології доцільно застосовувати поєднані методи (залежно від конкретної мети модуля), а саме: інформаційно-рецептивний, пояснювально-ілюстративний, метод проблемного навчання, дослідницький. Велике значення має комплекс використання різних засобів навчання. Доцільно використовувати сучасні технічні засоби (навчальні комп’ютерні програми, електронні видання та підручники тощо). Засоби навчання постійно вдосконалюються, адже вони полегшують можливість пізнання, формування знань і вмінь, емоційного ставлення до дійсності.
Сутність модульної системи навчання полягає в тому, що той, хто навчається, більш самостійно працює над запропонованою навчальною програмою, яка включає цільовий план дій, банк інформації, навчально-методичне забезпечення поставлених дидактичних цілей При використанні модульної технології змінюються підходи щодо форм, засобів та методики викладання дисципліни. Важливим є те, що викладач має можливість:
Контроль знань, умінь та навичок учнів – невід’ємна складова педагогічного процесу та форма зворотного зв’язку. Перевірка та оцінювання надає вчителеві інформацію про рівень знань учнів, дозволяє аналізувати наскільки ефективними є технології навчання, обрані форми, методи та засоби, які використовувалися у викладанні. Контроль дисциплінує учнів, сприяє формуванню відповідальності та самостійності у навчанні. Модульна технологія передбачає такі форми контролю: поточний контроль (у процесі навчання), періодичний контроль (після вивчення розділу, теми), підсумковий контроль (проводиться в кінці вивчення курсу)
При модульному навчанні використовується рейтингова система оцінювання. Вона дає можливість об’єктивно оцінити рівень підготовки кожного учня на певному етапі навчання. Також рейтингова система організує і стимулює систематичну навчальну діяльність учнів, посилює мотиваційний компонент, формує самостійність оволодіння вибраною професією.
1