Пробудження національного життя в Західній Україні. Руська трійця

Про матеріал
Пробудження національного життя в Західній Україні. Руська трійця. Пробудження національного життя в Західній Україні. Руська трійця. За допомогою матеріалу з презентації, ми з"ясуємо, яку роль відіграли греко-католицькі священники у національному відродженні на західноукраїнських землях.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Тема: «Пробудження національного життя в Західній Україні. Руська трійця»

Номер слайду 2

Номер слайду 3

1. Передумови українського національного відродження в Західній Україні1. Збільшення кількості освічених українців , передовсім греко-католицьких священників, завдяки реформам Марії-Терезії та Йосифа ІІ.2. Проникнення ідей Просвітництва на українські землі, що передбачали побудову справедливого суспільства через поширення освіти та розвиток науки. На західноукраїнських землях просвітництво частково набуло національних рис: виник інтерес до вітчизняної історії, до життя народу, його мови й усної народної творчості.3. Реакційні реформи наступників Марії-Терезії та Йосифа ІІ (скасування обов’язкової освіти, взяття шкіл під контроль католицької церкви, зменшення кількості дітей в школах), які призвели до погіршення становища українського населення. Це стимулювало передових людей до пошуку способів протидії такій політиці. Відтак наприкінці XVIII ст. на західноукраїнських землях сформувались умови для початку національного відродження.

Номер слайду 4

Робота з документами с. 63 Дослідник про західноукраїнську інтелігенцію. Орест Субтельний (українсько-канадський історик):«Говорити про західноукраїнську інтеліґенцію початку ХІХ ст. — значить говорити про духовенство. І справді, оскільки духовенство було єдиною соціальною групою, що могла користуватися перевагами вищої освіти в Австрійській імперії, вища освіта на Західній Україні практично стала синонімом освіти богословської. Так, на початку 1840-х років із майже 400 студентів Львівського університету та інших закладів 295 навчалися теології, в той час як майже вся решта займались філософськими дисциплінами, котрі також входили до курсу богослов’я. ..»Завдання1. Чому саме греко-католицькі священики виявилися тією силою на західноукраїнських землях, яка була здатна очолити національне відродження?2. Пригадайте, хто очолив національне відродження в Наддніпрянській Україні. Чому?

Номер слайду 5

Сучасний герб УГКЦДослідник про західноукраїнську інтелігенцію. Ярослав Грицак (український історик): с. 64«... греко-католицтво, з одного боку, не засимілювалось і зберегло свою етнічну окремість, з іншого, було єдиною елітою руського суспільства. Його патріотизм мав релігійний характер. Віросповідання слугувало надійним і простим способом самоідентичності руського населення».1. Користуючись документами, доведіть чи спростуйте думку: греко-католицькі священики були майже єдиними представниками західноукраїнської еліти.

Номер слайду 6

2. «Будителі». Товариство галицьких греко-католицьких священиків. Значний вплив на піднесення культурно-освітнього рівня закарпатського духовенства мала діяльність єпископа Андрія Бачинського (1732-1809). Він заснував в Ужгороді духовну семінарію і заклав велику бібліотеку, сприяв організації шкіл при церквах. Завдяки цьому в останній чверті XVIII ст. осередком просвітницької діяльності на Закарпатті став Ужгород. Патріоти з-поміж греко-католицького духовенства краю, отримавши належну освіту, почали проявляти інтерес до національної спадщини і працювати над її збереженням та примноженням. Оскільки вони, неначе від сну, пробуджували в місцевих українців національні почуття, їх шанобливо називали «будителями». Під цим ім’ям в історію Закарпаття увійшли відомі культурно-політичні діячі: Олександр Духнович, Іоанікій Базилович, Михайло Лучкай та інші. Вони упроваджували рідну мову в освіту, пресу, літературу, виступали за дослідження та популяризацію місцевої історії як невід’ємної частини історії усієї України, сприяли розширенню зв’язків краю з Галичиною і Наддніпрянщиною. О. ДухновичІ. Базилович. Андрій Бачинський

Номер слайду 7

Центром національного руху в Галичині став Перемишль, де розміщувалася резиденція греко-католицького єпископа, були семінарія і багаті книгозбірні. У 1816 р. з ініціативи митрополита Михайла Левицького та священика Івана Могильницького в Перемишлі створено Товариство греко-католицьких священників (Перемишльський просвітницький гурток), яке видавало шкільну і популярну літературу народною мовою. За сприяння Товариства засновано близько 400 шкіл, запроваджено українську мову навчання у початкових школах. Іван Могильницький та його однодумці вважали, що руська (українська) мова є окремою від польської та російської мовою. Процес національного відродження на Буковині розпочався дещо пізніше, приблизно зі середини XIX ст. У нечисленних початкових школах навчали румунською або ж німецькою мовами. Першу спробу друкувати українські народні пісні кириличною азбукою зробив Іван Велигорський. Проте його наступники на буковинській літературній ниві продовжували вживати застарілу книжну мову.

Номер слайду 8

Робота з документом с. 66 Сучасник про роль мови у розвитку нації. Єпископ Андрій Бачинський (мукачівський єпископ ГКЦ):«Історичний досвід, численні приклади свідчать, що для зміцнення будь-якої народності або нації немає підойми міцнішої та тривкішої, ніж збереження питомої батьківської і материнської мови, писемності й віри. Як тільки який-небудь народ починає соромитись і цуратися рідної мови, писемності та релігії, а відтак і зовсім їх забувати, відразу ж починають відбуватися незворотні зміни із самим цим народом...»1. У чому автор вбачає взаємозв’язок між мовою і майбутнім українського народу?

Номер слайду 9

Відеоматеріал "Руська Трійця" "Руська Трійця«(1833-1837 рр) — напівлегальне демократично-просвітницьке та літературнеою об»єднання, яке сприяло піднесенню статусу української мови, розширенню сфери її вжитку і впливу. У 30—40-х рр. XIX ст. центром українського національного руху став Львів. Його засновниками були Маркіян Шашкевич (1811—1843 рр.), Іван Вагилевич (1811—1866 рр.) та Яків Головацький (1814—1888 рр.), у той час студенти Львівського університету і одночасно вихованці греко-католицької духовної семінарії, які виступали за визволення поділеної на частини України. Вони започаткували новий етап у розвитку національного руху на західноукраїнських землях в дусі романтизму.https://www.youtube.com/watch?v=qhrzh. Chig. TM&t=145s

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Діяльність «Руської трійці»Головне завдання: піднесення статусу української мови, розширення сфери її вжитку і впливу, прагнення «підняти дух народний, просвітити народ«, сприяти пробудженню його національної свідомості.1833 р. — видання рукописного збірника власних поезій та перекладів «Син Русі», де пролунали заклики до народного єднання та національного пробудження;1834 р. — видання збірника «Зоря», який містив народні іісні, твори гуртківців, історичні та публіцистичні матеріали. Тут прозвучав заклик до єднання українців Галичини та Наддніпрянщини. Збірка була заборонена. Читання проповідей у церквах українською мовою. 1836 рік — М. Шашкевич готує підручник для молодших школярів — «Читанку», написану живою розмовною українською мовою»1837 р.— видання альманаху «Русалка Дністрова» у Будапешті. Тут були надруковані народні пісні, думи, перекази, історичні документи. Звучав заклик до возз’єднання всіх українських земель, засуджувалися іноземні гнобителі та прославлялась героїчна визвольна боротьба українського народу. Перша книжка укр. мовою на зах.укр землях.

Номер слайду 12

Значення діяльності «Руської трійці»1. Це був крок вперед у розвитку національного руху на західноукраїнських землях.2. Вперше в історії українського суспільного руху Західної України прозвучала ідея воз’єднання всіх українських земель у складі майбутньої федерації.3. Прозвучав заклик за введення української мови і культури в усі сфери громадського життя.4. Започаткована нова демократична культура в Галичині.5. Діяльність учасників «Руської трійці» сприяла підвищенню освітнього рівня і пробудженню національної свідомості народу Західної України.6. Гуртківці перейшли від культурно-мовних питань до соціально-економічних і політичних.

Номер слайду 13

Узагальнення та систематизація знань1. Хто став провідною верствою українського суспільства у Західній Україні? 2. Кого і чому називають «будителями» Закарпаття?3. Хто та з якою метою створив Товариство греко-католицьких священиків у Перемишлі?4. Хто сприяв початкам національного відродження на Буковині?5. Коли і хто створив громадсько-культурне об’єднання «Руська трійця»?6. Якою була мета членів «Руської трійці»?7. Коли і де було надруковано альманах «Русалка Дністровая»?

Номер слайду 14

Друга частина уроку, виконуємо онлайн-вправу (посилання в класрум). Домашнє завдання.1. Опрацювати параграф 9.2. Вивчити дати та поняття.https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1678895"Руська трійця" та "Кирило-Мефодіївське товариство"https://learningapps.org/12805743https://learningapps.org/9173038https://learningapps.org/14561034

Номер слайду 15

Використані джерелаhttps://naurok.com.ua/prezentaciya-ukra-nske-nacionalne-vidrodzhennya-na-zahidnoukra-nskih-zemlyah-naprikinci-hviii-na-pochatku-hih-st-43202.html

pptx
Додано
2 листопада
Переглядів
215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку