Проєкт «Це дивне число 0»
Характеристика проєкту:
за діяльністю:дослідницько-інформаційний;
за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;
за кількістю учасників проєкту: груповий;
за характером контактів: внутрішній;
за тривалістю виконання: короткочасний;
за характером партнерських взаємодій: кооперативний.
Мета та завдання:
Хід презентації проєкту
І. Організаційний момент
Всі мерщій сідайте, діти,
Домовляймось – не шуміти,
На уроці не дрімати,
А старанно працювати.
І, щоб не було мороки, -
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаєм,
Працювати починаєм.
ІІ. Спрямування до мети
Люди кажуть: «Не жартуй з вогнем!»,
А у нас говорять: «Не жартуй з нулем!»
У нуля про запас сотні витівок щораз
Ти дивись за ним весь час.
1010 |
0 |
111 |
100 |
10 |
70 |
77 |
333 |
0 |
1010 |
30 |
303 |
0 |
101 |
1515 |
23 |
0 |
1 |
11 |
150 |
0 |
10 |
2 |
20 |
200 |
- Хоч числа оточують нас усюди, деяким з них ми надаємо особливого значення. Сьогодні на уроці ми ближче ознайомимось з числом 0.
ІІІ. Визначення проблеми проекту
ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми
V. Формування груп для проведення дослідження
Учні класу об’єднуються у групи з урахуванням бажань, здібностей, нахилів:
І група – «Дослідники»;
ІІ група – «Історики»;
ІІІ група – «Фольклористи»;
ІV група – «Математики»;
V группа – «Розважальники»;
VІ група – «Дизайнери».
VІ. Обговорення та презентація проєкту групами
І група «Дослідники»
Славетний математик Давньої Греції Піфагор девізом своєї школи вважав знамениту фразу: «Все є число!».
Сьогодні це можемо здаватися дивним, та математика довгий час обходилася без нуля. І навіть після того, як він з’явився намагалися якомога довше без нього обходитися.
Дійсно, навіщо потрібне число, яким нічого не можна порахувати?
0 – означає ніщо.
0 – є парним числом, оскільки ділиться без залишку на два.
В Давній Греції число 0 не було.
ІІ група «Історики»
Учні презентують виконану роботу.
Технологія «Мікрофон»
1 учень
У Вавилоні (сучасному Іраку) вчені винайшли число 0 у 4 ст. до нашої ери. Однак їхній винахід не став популярним, бо вавилонський математичний апарат базується не на десятковій, а 60-цифровій системі обчислення. Іншими словами, в їхньому обчисленні було не 10, а 60 цифр.
2 учень
У Америці індіанці майя також дійшли до числа 0 приблизно у 5 ст. нашої ери. Однак їхня цивілізація була закрита для сторонніх і територіально відокремлена, а згодом взагалі зникла, цей винахід знову був втрачений.
3 учень
Цікаво знати що…
Батьківщиною нуля вважають Індію. Геніальним підсумком індійської математики став запис будь-яких чисел за допомогою десяти цифр, якими ми користуємось донині. Зовні тодішній нуль нагадував нам знайому дірку від бублика (хіба що трохи меншу, ніж інші цифри).
Нуль без інших цифр нічого,
Дірка з бублика смачного.
Пам’ятать потрібно:
Він же «0» подібний.
4 учень
Назва нуль походить від латинського слова «нулмос» - «ніякий». У давнину нуль називали цифрою – від арабського слова «сифр» (пустий). Тепер ми називаємо цифрами кожне із десяти знаків: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. І, звісно ,розуміємо, що для запису багатоцифрових чисел цифра нуль не менш важлива, ніж будь-яка інша з дев’яти цифр.
Висновок.
Ось і виходить, що цифра 0 – найголовніша цифра нашої системи рахунку.
ІІІ група «Фольклористи»
Презентація учнівських робіт.
Оце нуль – або нічого
Послухай казочку про нього.
Сказав веселий круглий нуль
Сусіді – одиниці:
Стояти на сторінці!
І подивилася на нього
Вона сердито дуже.
Не стій зі мною, друже!
Сказав їй нуль: - То вже дарма,
Що я не вартий зовсім.
Та можеш стать ти десятьма,
Як стану тут назовсім!
Даремно думають, що нуль
Відіграє маленьку роль.
Ми перетворим двійку – в двадцять,
Із трійок і четвірок,
Якщо захочемо ми, братці,
Складемо тридцять, сорок.
І кажуть хай, що ми ніщо,
Як два нулі на місці.
Із одиниці вийде 100,
Із двійки – цілих 200!
Подорож Нуля
Колись дуже давно, коли ще числа були як люди, жило одне дуже самотнє число і звали його Нуль. Ось якось вирішив він пошукати собі друзів.
Спочатку пішов він до країни Додавання, бо знав що там менші числа поєднуються і утворюють одне велике число. І наступного дня наш Нуль вирушив в дорогу. Невідомо скільки він ішов,але дуже довго, бо його будиночок був аж на іншому боці планети Математики, та він дістався бажаної країни.
Ось зайшов він до брами і бачить: дуже багато чисел, які постійно додаються. Пішов Нуль до найголовнішого у цій країні Пана Плюса й каже:
- Пане Плюсе, будь ласка, додайте мене до якогось числа, бо мені дуже самотньо!
- Ні, Нулику, не можу!
- Але чому?!
- Бо ти нічого не значиш і якщо тебе до когось додати то в результаті вийде те саме число.
Образився Нуль і вирішив піти до країни Віднімання. Біля брами його зустріла Міс Мінус. От Нуль до неї каже:
- Шановна Міс Мінус, відніміть мене, будь ласка, від якогось числа!
- Ні, не можу, вибач!
- І Ви не можете! Але чому?
- Бо від нуля відняти не можливо, а якщо відняти, то в результаті вийде те саме число!
Образився Нуль й пішов до країни Множення. Там його зустріли і провели до Короля Множення.
- Ваше величносте, будь ласка, помножте мене на якесь число!
- Ні – це не можливо, ти залишишся один!
- Але чому!? Чому!? Чому!?
- Бо ти нічого не значиш!
Образився Нуль і пішов до країни Ділення. Біля самої брами він ледь не потрапив під колеса автомобіля, з якого вийшла Королева Ділення.
- З вами все нормально? – спитала вона у Нуля.
- Так. А ви можете мене поділити?
- Ану йди геть! Конституція нашої країни забороняє ділення на нуль!
Ось пішов Нуль до Імператриці Математики й каже:
- Хоч ви скажіть для чого я потрібен?
- Щоб утворювати такі числа як 10, 100, 1000 і т. д.
І тоді Нуль зрозумів, що він дуже потрібен і знайшов собі друзів. Всі цифри захотіли стояти біля Нуля, щоб утворювати нові все більші числа.
Казка про Нуля
Жив-був на світі Нуль. Спочатку він був маленьким - премаленьким, як макове зернятко. Нуль ніколи не відмовлявся від манної каші і виріс великим – превеликим. Худі, кутасті цифри 1, 4, 7 заздрили Нулю. Адже він був круглим, значним.
- Бути йому головним, - пророкували всі навколо.
А Нуль ходив дуже серйозний і роздувався, як індик.
Поставили Нуль якось попереду Двійки, та ще комою відокремили від неї, щоб підкреслити його винятковість. І що ж? Величина числа раптом зменшилася в десять разів! Поставили Нуль попереду інших чисел – те ж саме.
Дивуються всі. А дехто навіть почав говорити, що у Нуля тільки зовнішність, а змісту ніякого.
Почув це Нуль і засумував…Але смуток біді не помічниця, треба щось робити. Нуль витягався, ставав навшпиньки, присідав, лягав на бік, а результат той самий.
З заздрістю поглядав тепер Нуль на інші числа: хоч і непомітні з вигляду, а кожна щось значить. Деяким навіть вдавалося вирости у квадрат чи куб, і тоді вони ставали важливими числами. Спробував і Нуль піднятися в квадрат, а потім і в куб, але нічого не вийшло – він залишався самим собою. Блукав Нуль по білому світі, нещасний, знедолений. Побачив він одного разу, як цифри шикуються в ряд, і потягнувся до них:набридла самотність. Нуль непомітно підійшов і став скромно позаду всіх. І о, диво!!! Він відразу відчув у собі силу, і всі цифри привітно подивилися на нього: адже він в десять разів збільшив їх силу.
ІV група «Юні математики»
Презентація виконаної роботи.
Є число, що зветься нуль
Знають його всюди.
Відніми його, додай –
Що було, те й буде.
Запам’ятайте!
V група «Розважальники»
1.Задачі – жарти
І по дві гривні знайшли.
За ними ще 4 йдуть
Скільки гривень вони знайдуть? (Ніскільки, 0)
Біля річки – недарма
Два карасики в відерці
І чотири тут сома.
Та дивіться – хитрий котик
Рибок старанно пасе!
Так скажіть-но, скільки рибок
Коля мамі принесе! (Ніскільки, 0)
2.Дидактична гра «Хто швидше»
0 + 0 + 0 + 0 + 0 =
1 + 0 + 0 + 0 =
0∙ 8 =
0 : 7 =
0 + 3 =
7 ∙ 0 =
0 ∙ 2 + 0 + 7 =
0 : 5 + 0 =
1∙ 1 ∙ 1 ∙0 =
(27 + 0) ∙ (27 – 27) =
(32 ∙ 20 -16) ∙ 0 =
VІ група «Дизайнери»
Група збирає весь оформлений матеріал до уроку, додає свій та «випускає» інформаційний вісник «Що нам відомо про число 0?».
- Ви всі добре працювали, відшукали багато цікавого матеріалу, зрозуміли, що число 0 відіграє значну роль у нашому житті.
Давні математики Індії, Вавилону,Єгипту і Греції обожнювали числа, уважаючи їх магічними і всесильними. «Вимірюй свої бажання,зважай свої думки, розраховуй свої слова», - говорили піфагорійці. Тим самим наголошувалося, що світ підпорядковується математиці, тому вимірюй, зважуй, розраховуй.
А які таємниці зберігає число 0, ви можете дізнатися, прочитавши наш інформаційний вісник «Що нам відомо про число 0?».
VІІ. Підбиття підсумків
дізнався…
навчився…
Я зможу….
дякую…