Проєкт "Це дивне число 0"

Про матеріал
Проєкт" Це дивне число 0" можна провести на уроці математики в 2 класі під час вивчення теми "Множення і ділення нуля".
Перегляд файлу

Проєкт «Це дивне число 0»

 

Характеристика проєкту:

за діяльністю:дослідницько-інформаційний;

за кількістю навчальних предметів: міжпредметний;

за кількістю учасників проєкту: груповий;

за характером контактів: внутрішній;

за тривалістю виконання: короткочасний;

за характером партнерських взаємодій: кооперативний.

Мета та завдання:

  • формувати навички роботи з енциклопедією та довідковою літературою;
  • учити учнів знаходити необхідну інформацію в різноманітних джерелах знань;
  • поглиблювати знання школярів про число 0, історію чисел тощо;
  • з’ясувати значення числа 0 в житті людини;
  • сприяти підвищенню інтересу до вивчення математики;
  • розвивати вміння розв’язувати проблеми пошукового характеру;
  • розвивати інтелектуальні та творчі здібності учнів;
  • тренувати навички роботи в групі; вчити шукати відповіді на цікаві запитання;
  • розвивати вміння обмінюватись думками;
  • формувати мотивації успіху та досягнень, творчої самореалізації;
  • прищеплювати розуміння необхідності вивчення теми для загального рівня розвитку;
  • виховувати товариськість, організованість, доброзичливе ставлення до оточення.

 

Хід презентації проєкту

 

І.  Організаційний момент

Всі мерщій сідайте, діти,

Домовляймось – не шуміти,

На уроці не дрімати,

А старанно працювати.

І, щоб не було мороки, -

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм,

Працювати починаєм.

 

ІІ. Спрямування до мети

  1. Робота над віршем

Люди кажуть: «Не жартуй з вогнем!»,

 А у нас говорять: «Не жартуй з нулем!»

У нуля про запас сотні витівок щораз

Ти дивись за ним весь час.

 

  1. Робота за таблицею
  • Скільки разів число 0 зустрічається в таблиці?

 

1010

0

111

100

10

70

77

333

0

1010

30

303

0

101

1515

23

0

1

11

150

0

10

2

20

200

 

- Хоч  числа оточують нас усюди, деяким з них ми надаємо особливого значення.  Сьогодні на уроці ми ближче ознайомимось з числом 0.

 

ІІІ. Визначення  проблеми проекту

  • Яким  є місце  числа 0 у ряду чисел?
  • Чим цікаве число 0?

 

ІV. Визначення шляхів розв’язання проблеми

 

  1. Читання додаткової літератури про число 0.
  2. Добирання матеріалів та випуск інформаційного вісника «Що нам відомо про число 0?».
  3. Презентація роботи.

 

V. Формування груп для проведення дослідження

Учні класу об’єднуються  у групи з урахуванням бажань, здібностей, нахилів:

І група – «Дослідники»;

ІІ група – «Історики»;

ІІІ група – «Фольклористи»;

ІV група – «Математики»;

V группа – «Розважальники»;

VІ група – «Дизайнери».

 

VІ. Обговорення та презентація проєкту групами

 

І група «Дослідники»

 

  1. Технологія  «Мікрофон»
  • Складно посперечатись з тим фактом, що математика відіграє величезну роль у нашому  житті. Азбукою математики є числа.
  • Які числа ви знаєте?
  • Що цікавого про них знаєте?
  • Усе наше життя побудоване  на числах. Вони оточують нас з моменту, коли лікар записує годину нашого народження та нашу першу вагу і зріст до останньої миті.

Славетний математик Давньої Греції Піфагор девізом своєї школи вважав знамениту фразу: «Все є число!».

 

  1. Технологія «Мозковий штурм»
  • Як ви розумієте  фразу Піфагора «Все є число!»?
  • Число – складова нашої повсякденності, неусвідомлена, але унікальна частина нашої цивілізації.
  •  Число 0 – це особливе число.
  • Як з’явився нуль?

Сьогодні це можемо здаватися дивним, та математика довгий час обходилася без нуля. І навіть після того, як він з’явився намагалися якомога довше без нього обходитися.

Дійсно, навіщо потрібне число, яким нічого не можна порахувати?

 

  1. Технологія «Кошик знань»
  • Що ми знаємо про число 0?

 0 – означає ніщо.

 0 – є парним числом, оскільки ділиться без залишку на два.

 В Давній Греції число 0 не було.

 

 ІІ група «Історики»

 Учні презентують виконану роботу.

 Технологія «Мікрофон»

 1 учень

 У Вавилоні (сучасному  Іраку) вчені винайшли число 0 у 4 ст. до нашої ери. Однак їхній винахід не став популярним, бо  вавилонський математичний  апарат базується  не на десятковій, а 60-цифровій системі обчислення. Іншими словами, в їхньому обчисленні було не 10, а 60 цифр.

 

 2 учень

 У Америці індіанці майя також дійшли до числа 0 приблизно у 5 ст. нашої ери. Однак їхня цивілізація була закрита для сторонніх і територіально відокремлена, а згодом взагалі зникла, цей винахід  знову був втрачений.

 

 3 учень

 Цікаво знати що…

 Батьківщиною нуля вважають Індію. Геніальним підсумком індійської математики став запис будь-яких чисел за допомогою десяти цифр, якими ми користуємось донині. Зовні тодішній нуль нагадував нам знайому дірку від бублика (хіба що трохи меншу, ніж інші цифри).

 Нуль без інших цифр нічого,

 Дірка з бублика смачного.

 Пам’ятать потрібно:

 Він же «0» подібний.

 

 4 учень

 Назва нуль походить від латинського слова «нулмос» - «ніякий». У давнину нуль називали цифрою – від арабського слова «сифр» (пустий). Тепер ми називаємо цифрами кожне із десяти знаків: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. І, звісно ,розуміємо, що для запису багатоцифрових чисел цифра нуль не менш важлива, ніж будь-яка інша з дев’яти цифр.

 Висновок.

 Ось і виходить, що цифра 0 – найголовніша цифра нашої системи рахунку.

 

 ІІІ група «Фольклористи»

 Презентація учнівських робіт.

 

  1. Інсценізація вірша

 

 Оце нуль – або нічого

 Послухай казочку про нього.

 Сказав веселий круглий нуль

 Сусіді – одиниці:

  • З тобою поруч тут дозволь

Стояти на сторінці!

І подивилася на нього

Вона сердито дуже.

  • Ти нуль, не вартий ти нічого.

Не стій зі мною, друже!

 Сказав  їй нуль: - То вже дарма,

 Що я не вартий зовсім.

 Та можеш стать ти десятьма,

 Як стану тут назовсім!

 Даремно думають, що нуль

 Відіграє маленьку роль.

 Ми перетворим двійку – в двадцять,

 Із трійок  і четвірок,

 Якщо захочемо ми, братці,

 Складемо тридцять, сорок.

 І кажуть хай, що ми ніщо,

 Як два нулі на місці.

 Із одиниці вийде 100,

 Із двійки – цілих 200!

 

  1. Що означають такі вислови?
  • Нуль без палички? (Людина, яка нічого не варта).
  • Нуль уваги. (Байдужість до чого-небудь).
  • Звести до нуля. (Позбавити всякого значення, змісту).

 

  1. Учні розповідають казки

 

Подорож Нуля

 Колись дуже давно, коли ще числа були як люди, жило одне дуже самотнє число і звали його Нуль. Ось якось вирішив він пошукати собі друзів.

 Спочатку пішов він до країни Додавання, бо знав що там менші числа поєднуються і утворюють одне велике число. І наступного дня наш Нуль вирушив в дорогу. Невідомо скільки він ішов,але дуже довго, бо його будиночок був аж на іншому боці планети Математики, та він дістався бажаної країни.

 Ось зайшов він до брами і бачить: дуже багато чисел, які постійно додаються. Пішов Нуль до найголовнішого у цій країні Пана Плюса й каже:

 - Пане Плюсе, будь ласка, додайте мене до якогось числа, бо мені дуже самотньо!

 - Ні, Нулику, не можу!

 - Але чому?!

 - Бо ти нічого не значиш і якщо тебе до когось додати то в результаті вийде те саме число.

 Образився Нуль і вирішив піти до країни Віднімання. Біля брами його зустріла Міс Мінус. От Нуль до неї каже:

 - Шановна Міс Мінус, відніміть мене, будь ласка, від якогось числа!

 -  Ні, не можу, вибач!

 - І Ви не можете! Але чому?

 - Бо від  нуля відняти не можливо, а якщо відняти, то в результаті вийде те саме число!

 Образився Нуль й пішов до країни Множення. Там його зустріли і провели до Короля Множення.

 - Ваше величносте, будь ласка, помножте мене на якесь число!

 - Ні – це не можливо, ти залишишся один!

 - Але чому!? Чому!? Чому!?

 - Бо ти нічого не значиш!

 Образився Нуль і пішов до країни Ділення. Біля самої брами він ледь не потрапив під колеса автомобіля, з якого вийшла Королева Ділення.

 - З вами все нормально? – спитала вона у Нуля.

 - Так. А ви можете мене поділити?

 - Ану йди геть! Конституція нашої країни забороняє ділення на нуль!

 Ось пішов Нуль до Імператриці Математики й каже:

 - Хоч ви скажіть для чого я потрібен?

 -  Щоб утворювати такі числа як 10, 100, 1000 і т. д.

 І тоді Нуль зрозумів, що він дуже потрібен і знайшов собі друзів. Всі цифри захотіли стояти біля Нуля, щоб утворювати нові все більші числа.

 

Казка про Нуля

 Жив-був на світі Нуль. Спочатку він був  маленьким - премаленьким, як макове зернятко. Нуль ніколи не відмовлявся від манної каші і виріс великим – превеликим. Худі, кутасті цифри 1, 4, 7 заздрили Нулю. Адже він був круглим, значним.

 - Бути йому головним, -  пророкували всі навколо.

 А Нуль ходив дуже серйозний і роздувався, як індик.

  Поставили Нуль якось попереду Двійки, та ще комою відокремили від неї, щоб підкреслити його винятковість. І що ж? Величина числа раптом зменшилася в десять разів! Поставили Нуль попереду інших чисел – те ж саме.

 Дивуються всі. А дехто навіть почав говорити, що у Нуля тільки зовнішність, а змісту ніякого.

 Почув це Нуль і засумував…Але смуток біді не помічниця, треба щось робити. Нуль витягався, ставав навшпиньки, присідав, лягав на бік, а результат той самий.

 З заздрістю поглядав тепер Нуль на інші числа: хоч і непомітні з вигляду, а кожна щось значить. Деяким навіть вдавалося вирости у квадрат чи куб, і тоді вони ставали важливими числами. Спробував і Нуль піднятися в  квадрат, а потім і в куб, але нічого не вийшло – він залишався самим собою. Блукав Нуль по білому світі, нещасний, знедолений. Побачив він одного разу, як цифри шикуються в ряд, і потягнувся до них:набридла самотність. Нуль непомітно підійшов і став скромно позаду всіх. І о, диво!!! Він відразу відчув у собі силу, і всі цифри привітно подивилися на нього: адже він в десять разів збільшив їх силу.

 

 ІV  група «Юні математики»

 

 Презентація виконаної роботи.

Є число, що зветься нуль

Знають його всюди.

Відніми його, додай –

Що було, те й буде.

Запам’ятайте!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 V група «Розважальники»

 1.Задачі – жарти

 

  • По дорозі два хлопчики йшли

 І по дві гривні знайшли.

 За ними ще 4 йдуть

 Скільки  гривень  вони знайдуть? (Ніскільки, 0)

 

  • Знову повезло Миколці

 Біля річки – недарма

 Два карасики в відерці

 І чотири тут сома.

 Та дивіться – хитрий котик

Рибок старанно пасе!

  Так скажіть-но, скільки рибок

    Коля мамі принесе!   (Ніскільки, 0)

 

  • Мотоцикліст їхав в село. Назустріч йому їхало 3 легкові автомашини і  одна вантажна. Скільки всього автомашин їхало в село?  (Жодної, 0)

 

  • Микола з’їв чотири сливи, а шість сестра Настуся. Скільки слив з’їла їхня бабуся? (0, жодної)

 

  • Сидить Яків, ловить зайців. Як ще одного спійма, то ще 9 зостанеться, щоб було 10. Скільки зайців зловив Яків?

 

2.Дидактична гра  «Хто швидше»


 

0 + 0 + 0 + 0 + 0 =

1 + 0 + 0 + 0 =

0∙ 8 =

0 : 7 =

0 + 3 =

 

 

7 ∙ 0 =

0 ∙ 2 + 0 + 7 =

0 : 5 + 0 =

1∙ 1 ∙ 1 ∙0 =

(27 +  0) ∙ (27 – 27) =

(32 ∙ 20 -16) ∙ 0 =


 

 VІ група «Дизайнери»

 

  1. Випуск інформаційного вісника «Що нам відомо про число 0?»

 Група збирає весь оформлений матеріал до уроку, додає свій та «випускає» інформаційний вісник «Що нам відомо про число 0?».

 

  1. Презентація вісника

 - Ви всі добре працювали, відшукали багато цікавого матеріалу, зрозуміли, що число 0 відіграє значну роль у нашому житті.

 Давні математики Індії, Вавилону,Єгипту і Греції обожнювали числа, уважаючи їх магічними і всесильними. «Вимірюй свої бажання,зважай свої думки, розраховуй свої слова», - говорили піфагорійці. Тим самим наголошувалося, що світ підпорядковується математиці, тому вимірюй, зважуй, розраховуй.

 А які таємниці зберігає число 0, ви можете дізнатися, прочитавши наш інформаційний вісник «Що нам відомо про число 0?».

 

 VІІ. Підбиття підсумків

  • Підведемо підсумок нашого уроку за схемою.

 

                                                         дізнався…

                                                         навчився…

                      Я                                зможу….

                                                         дякую…

 

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
1365
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку