ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТА
НАВЧАЛЬНОГО ПРОЄКТУ
Автори |
Учні |
Координатор проєкту |
Вчитель початкових класів Мазурук Оксана Миколаївна |
Тема проєкту |
Збережемо природу разом |
Назва навчального проєкту |
Як я можу вберегти природу від забруднення? |
Тип проєкту |
Творчий |
За видом діяльності |
Практично-орієнтований |
За змістовим аспектом |
Природничо-науковий |
За кількістю учасників |
Індивідуально-груповий |
Вік дітей |
8-10 років |
Тривалість проєктної діяльності |
Довготривалий, орієнтовно 2 місяці |
Мета проєкту |
Дослідити яким чином кожен може вберегти природу від забруднення |
Завдання проєкту |
Навчатись оцінювати проблему, опираючись на інформаційні джерела та застосовуючи власний досвід. Зрозуміти унікальність свого внеску у вирішення питань. Формувати вміння порівнювати, співставляти та аналізувати результати власних спостережень, досліджень. Розвивати мисленнєву діяльність школярів та творчі здібності, математичні уміння та навички. Організувати роботу в колективі, мотивувати до співпраці в парах, групі, а також відповідальності за себе й за інших. Стимулювати до виконання систематичних, тривалих дій, що вимагають планування й координації. Формувати уміння збирати й обробляти інформацію, оцінювати перебіг і результати власної праці. Навчати вирішувати проблеми, які виникають у ході роботи. Проводити публічну презентацію креативно оформлених робіт. Формувати усвідомлення того, що збереження природи залежить саме від кожного з нас, і від наших дій залежить наше майбутнє |
План реалізації проєкту |
|
Ключове питання: |
Як я можу вберегти природу від забруднення? |
Орієнтовні тематичні питання:
|
Яким повітрям ми дихаємо? Наскільки чисту воду ми вживаємо? Скільки років розкладається викинуте на землю сміття? Як я можу самостійно очистити довкілля? Як потурбуватися про те, щоб люди не викидали сміття деінде? Яким способом краще організувати збір сміття? |
І. Етап підготовки й розробки (пошуковий) |
|
Діяльність учителя |
Вивчає теоретичні матеріали, які стосуються методів проєкту. Обирає тему проєкту й розробляє технологічну картку. Готує презентацію, щоб ознайомити керівництво школи та батьків з темою, завданнями, формами оцінювання та перевагами роботи за формою проектів. |
ІІ. Етап планування (аналітичний) |
|
Діяльність учителя
Діяльність учнів |
Знайомить учнів з темою і завданнями проєкту. Пропонує учням дати відповідь на запитання “Як я можу вберегти природу?” шляхом використання інтерактивної гри «Вільний мікрофон». Організовує колективне заповнення дітьми таблиці «З-Х-Я-Д» з метою визначення подальших завдань. На основі аналізу даних таблиці супроводжує дітей для формулювання чітких запитань з метою щоденного вирішення їх у ході виконання проекту. Радиться і підштовхує до висновку, що для вирішення завдань проєкту необхідно брати ініціативу у свої руки, запропонувати завдання для вирішення, починати оберігати природу, починаючи з себе. (Тому необхідно обрати однакові завдання для всіх учнів. А для чіткіших результатів, виконувати аналогічні щоденні дії. ) Проговорює з учнями усі можливі варіанти перешкод, що можуть виникнути у самому процесі досліджень і фіксувань результатів своєї діяльності (демонструє зразок таблиці і як її заповнювати ). Повторює правила роботи. Наголошує на тому, що щодня буде проводитись обговорення виконаної роботи і наданням іншого складнішого завдання на наступний день. Повідомляє про терміни виконання проєкту, презентацію індивідуальних робіт та групових завдань, форми оцінювання. Розповідає, що напротязі виконання досліджень необхідно створити індивідуальний проєкт у вигляді ілюстрації, брошури (за необхідності демонструє зразок). Сприяє об’єднанню у групи для подальшої розробки групових проєктів; розприділяє кожній з них завдання, нагадує кінцеву дату захисту робіт. Радить обрати будь-яку творчу форму для демонстрації і презентації (інформаційне повідомлення, плакат, лепбук, стінгазета, альбом, інтеректуальна карта тощо) І група – досліджує й аналізує, готує матеріали на тему «Як подбати про чисте повітря»; ІІ група – досліджує й аналізує, готує матеріали на тему «Як запобігти подальшому забрудненню води»; ІІІ група – досліджує й аналізує, готує матеріали на тему «Як уберегти землю від сміття»; Знайомить з формами оцінювання. Пропонує вирішити як буде проходити презентація проєктів (у класі в колі однокласників та вчителя; на сцені із запрошенням інших учнів ліцею чи батьків тощо). У разі вибору презентації перед гостями (батьками, вчителями або іншими ліцеїстами) продумують, коли це відбудеться, як будуть оформлювати зал та запрошення, які матеріали використовувати, де їх брати, хто буде відповідальний і за який вид роботи. Повідомляє керівництво школи, батьків про терміни проведення проєкту.
Ознайомлюються з темою і завданнями проєкту. Колективно заповнюють таблицю «З-Х-Я-Д» (на великому ватмані з використанням кольорових аркушів липкого паперу і кольорових фломастерів, який буде зберігатися та знаходитися перед очима дітей до кінця завершення проекту). На основі аналізу таблиці у процесі інтерактивної гри «Мозковий штурм», формулюють запитання, фіксуючи їх кольоровими маркерами на папері. Під супроводом учителя обирають найчіткіші з них для щоденного вирішення у ході виконання проєкту; ставлять і записують завдання, які мають вирішувати. Повторюють правила роботи у групах Об’єднуються в групи, обрають назву й лідера, розподіляють завдання. Знайомляться з формами оцінювання. |
ІІІ. Етап проектування (практичний)
|
|
Діяльність учителя
Діяльність учнів
|
Консультує учнів та батьків під час роботи над проектом. Відстежує роботу учнів, створює ситуацію успіху для невпевнених дітей. Наголошує на взаємодопомозі та співпраці дітей між собою. Щоденно бесідує з учнями про те, що вони відчували і чому. Наприкінці дня разом з дітьми оголошують завдання наступного дня, обирають матеріали та інструменти за допомогою яких будуть здійснювати спостереження, вести дослідження (метр, ваги, рюкзак, стакан з водою і т.д.). За необхідності повторюють співвідношення між математичними одиницями, співвідношенням часу, відстані і швидкості тощо. (У разі потреби на уроках математики виконують вправи на вимірювання, порівняння, перетворення одиниць величин, ділення і т.д., для кращої реалізації проектних завдань). За необхідності проводить консультації для окремих учнів, наштовхує на шляхи вирішення проблеми, радить що можна використати для удосконалення проєктів.
Проводять вимірювання, спостереження, роблять обчислення, фіксують свої результати, виконують творчі завдання. Консультуються та радяться з учителям, батьками. За необхідності звертаються до інформаційних джерел. Готуються до публічної презентації своєї індивідуальної та роботи у групах; Виготовляють листівки та запрошують на презентацію гостей. |
ІV. Оформлювальний етап
|
|
Діяльність учителя
Діяльність учнів
|
Стежить за виконанням обов’язків та доручень обраними дітьми. Готує учнів до публічної презентації. Контролює процес оформлення залу для гостей. Завершують індивідуальні та групові проєкти. Прикрашають зал для захисту робіт. |
V. Етап презентації проєкту (презентаційний)
|
|
Діяльність учителя
Діяльність учнів
|
Проводить презентацію проекту для запрошених (учні інших класів, батьки, вчителі, адміністрація); Підводить підсумки проекту, допомагає учням проаналізувати свою роботу (що вийшло, що ні та чому?). Звертаються до таблиці «З-Х-Я-Д».
Презентують свою роботу; Підводять підсумки проекту, роблять аналіз (що вийшло, що ні) |
V. Контрольний етап
|
|
Форми та критерії оцінювання учасників проєкту
|
|
Вхідне
Поточне
Підсумкове |
Мета: визначення навчальних потреб учнів; Форма: таблиця «З-Х-Я-Д», “Відкритий мікрофон”, «Мозковий штурм», анкета.
Мета: відслідковування прогресу в роботах учнів: Форма: консультації за індивідуальними графіками роботи учнів та груп, анкета.
Мета: перевірка рівня здобутих учнями знань та отриманих навичок; самоцінювання презентації групової роботи; Форма: таблиця З-Х-Я-Д; анкета |
Очікувані результати |
Результатом роботи над проєктом буде сформованість у дітей вміння працювати самостійно і в групах, досліджувати, проводити вимірювання, порівнювати, співставляти, добирати матеріал для виконання завдання, творчо мислити, оцінювати, робити припущення, доводити, та аналізувати свою роботу й роботу однокласників; взаємодіяти у ході вирішення завдань. Учень практикує математичні навички роботи, інформаційно-цифрові. Усвідомлює цінність кожного у роботу проекту. Також результатом роботи буде презентація творчих робіт – групових проєктів (у довільній формі). |
Висновок |
Кожна людина будь-якою дією може вплинути на збереження природи Працювати разом, досліджувати – не лише корисно, але й цікаво. |
В ході реалізіції проєкту формуються ключові компетентності:
|
Додаток 1
Таблиця «З-Х-Я-Д»
Як я можу уберегти природу від забруднення? |
|||
Що я Знаю про забруднення довкілля |
Що я хочу дізнатись |
Як я про це можу дізнатись |
Про що я дізнався |
|
|
|
|
Додаток 2
Анкети
Вхідна
Поточна
Підсумкова
Додаток 3
Картка фіксації результатів дослідження групою “...”
_ класу __________ _ ___________
Тиждень/ дата |
Завдан-ня |
Спосіб вирішення
|
Матері-али та інстру-менти |
Результат дослідження |
Висновок |
Емоції та вражен-ня |
Само-оцін-ка |
Перший, 4-8 вересня |
Дізнатись наскільки брудне повітря |
Шляхом використання різних джерел дослідити, які шкідливі речовини містяться у повітрі, яким ми дихаємо |
Газети, журнали, інтернет |
|
|
|
|
Другий, 10-15 вересня |
Як можна очистити повітря |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1