У сучасному світі, де навіть проста поїздка на автобусі може стати причиною нервового зриву, ведення здорового способу життя набуває особливої актуальності. Актуальність здорового способу життя викликана зростанням і зміною характеру навантажень на організм людини у зв'язку з ускладненням суспільного життя, збільшенням ризиків техногенного, екологічного, психологічного, політичного та військового характеру, що провокують негативні зрушення в стані здоров'я. Отже, здоров'я молодого покоління – одна із потреб сьогоднішнього суспільства, а освіта – одна із важливіших передумов і складових формування й поліпшення здоров'я. Концепція «Нова українська школа» визначає зміцнення здоров'я важливою компетенцією, потрібною дитині для сучасного життя.
Новоархангельське навчально-виховне об’єднання №1
Скалівський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітня школа I-IIст. – дошкільний навчальний заклад»
Учитель
Козарчук І. М.
Тема проекту: “Вчимося бути здоровими»
Назва проекту: «Формування здорового способу життя – запорука успішного випускника нової української школи»
Автор проекту: учитель географії та основ здоров’я Козарчук Інна Михайлівна.
Учасники проекту: учні 6-7 класу, учитель основ здоров’я Козарчук Інна Михайлівна, медична сестра НВК Гула І. О ., учитель трудового навчання Поліщук І. С., учитель фізичної культури Каушан Я. І., психолог Арделян В. О.
Про справи бізнесмена судять з його здоров'я
З принципів Гарвардської школи бізнесу
Анотація проекту
У сучасному світі, де навіть проста поїздка на автобусі може стати причиною нервового зриву, ведення здорового способу життя набуває особливої актуальності. Актуальність здорового способу життя викликана зростанням і зміною характеру навантажень на організм людини у зв'язку з ускладненням суспільного життя, збільшенням ризиків техногенного, екологічного, психологічного, політичного та військового характеру, що провокують негативні зрушення в стані здоров'я. Отже, здоров’я молодого покоління – одна із потреб сьогоднішнього суспільства, а освіта – одна із важливіших передумов і складових формування й поліпшення здоров’я. Концепція «Нова українська школа» визначає зміцнення здоров’я важливою компетенцією, потрібною дитині для сучасного життя.
Навчання життєвим навичкам – це процес навчання вмінню жити разом у суспільстві як відповідальних громадян. Складові здорового способу життя включають елементи, які стосуються всіх аспектів здоров'я — фізичного, психологічного, соціального та духовного. Тому робота над проектом охоплювала всі ці аспекти. Були сплановані та проведені заходи, які цікаві учням, виховують у них почуття відповідальності за власне здоров’я, формують у них здоров’язберігаючу, соціальну та комунікативну компетентність. Новий напрямок, що виник останніми роками – це «Освіта з урахуванням ризику конфліктів». Мета розбудови миру через освіту – зміцнювати згуртованість і безпеку людини в умовах впливу конфліктів. Залучення до роботи учителів, медичної сестри школи, надало змогу більш серйозно працювати над проектом, допомогло підвищити загальний рівень проекту. У межах концепції «Нової української школи» Міністерством освіти і науки України запровадження включення до предмета «Основи здоров’я» проект «Вчимося жити разом», згідно якого заняття проводяться у формі тренінгів.
Паралельно із цим проектом 7-Б класу під керівництвом заступника директора з ВР Подопригорою О.О.. та за допомогою членів Шкільного парламенту заплановано та проведено такі заходи
№ з/п |
Назва заходу |
Клас |
Термін |
Відповідальний |
|
Облік стану здоров’я дітей. Аналіз медичних карт учнів. Визначення групи здоров’я. |
1-8 класи |
Весь період |
Медична сестра, класні керівники |
|
Організація роботи спортивних секцій |
1-8 класи |
Весь період |
Учитель фізичної культури |
|
Організація рухливих перерв |
Пед-загін |
Весь період |
Федечко О. М. |
|
Проведення роз’яснювальної роботи |
1-8 класи |
Весь період |
Класні керівники |
|
Проведення спортивних змагань |
5-8 класи |
Квітень-травень |
Учитель фізкультури |
|
День здоров’я |
1-8 класи |
Жовтень, Травень |
Класні керівники |
|
Проведення зустрічей з цікавими людьми |
1-8 класи |
Весь період |
Класні керівники |
Результатами науково-дослідної роботи педагогів по формуванню здорового способу життя є розроблені шкільні заходи: «Здорове харчування» (Сідун С. М.), «Безпека і здоров'я» (Козарчук І. М.), конкурс агітбригад «Ми за здоровий спосіб життя» (Федечко О. М.), конкурси плакатів та малюнків (класні керівники), рольова гра «Я кажу: «НІ!» (Каушан Т. В.), обмін досвідом роботи старшокласників - інструкторів із організації та проведення рухливих ігор із учнями молодших класів на перерві, спільні спартакіади учнів, працівників НВК, батьків.
Проект виявився результативним і цікавим для учнів. Досвід роботи над ним можна застосовувати для інших класів НВК, а змінюючи заходи згідно з віковими особливостями учнів, – для молодшої ланки.
Актуальність проекту
Здоровий спосіб життя є передумовою для розвитку різних сторін життєдіяльності людини, досягнення нею активного довголіття та повноцінного виконання соціальних функцій, для активної участі в трудовій, громадській, сімейно-побутової, дозвільної формах життєдіяльності. Тільки здорова людина має перспективу отримати належну освіту, стати добрим фахівцем, створити сімейний добробут, реалізувати свої кар’єрні та суспільні амбіції. Тільки здоровий випускник школи має можливість в повній мірі стати гідним громадянином нашої держави. Власне, вимогою сучасності є не лише володіння знаннями та певним набором умінь і навичок, а ще й усвідомлення життєвих цінностей, оскільки здоров’я через свою основоположну цінність є водночас і основою гармонійної життєдіяльності людини, й умовою саморозвитку та самовдосконалення особистості.
Отже, на підставі вищевикладеного, проблему формування свідомого ставлення до свого здоров’я, навичок здорового способу життя можна вважати актуальною, оскільки вона відповідає як загальним тенденціям розвитку освіти в нашому суспільстві, так і потребам молоді України взагалі.
Мета проекту:
Завдання проекту:
Учасники та матеріальні ресурси проекту. Робота над проектом вимагає тісної співпраці учнів, педагогів, батьків, працівників соціально-педагогічної служби, медичного персоналу. Необхідний також зв’язок із керівниками творчих гуртків і спортивних секцій. В основному, робота ведеться у школі: в класній кімнаті проводяться виховні заходи, уроки-тренінги, в спортзалі – спортивні змагання.
Організаційно-підготовчий етап
І.Формулювання завдань проекту.
Всім відомо, що існує тісний зв’язок між фізичною активністю та здоров’ям людини. Обмеженість занять спортом і фізичними вправами, не допомагає людині бути здоровим. З іншого боку, через стан здоров’я іноді неможливо займатися спортом. Як подолати таке протиріччя і в чому полягає проблема?
Усі аспекти здоров’я однаково важливі й мають розглядатися у взаємозв’язку. Невипадково стародавня медицина велику увагу приділяла системі виховання, в якій поєднувалися фізичний і духовний розвиток дитини. Тому дослідження були направлені на кілька аспектів.
1. За участю медичної сестри школи проаналізовано результати медичного огляду учнів класу за три останні роки.. Результати медичного огляду свідчать, що 7 учнів класу (24%) знаходяться на диспансерному обліку із порушенням постави, 2 (7%) – із погіршенням зору, 2 (7%) – із порушенням травлення.
2. Проаналізовано охоплення учнів класу гарячим харчуванням.
3. Проаналізовано зайнятість учнів у гуртках і спортивних секціях.
Разом з цим відомо, що 11 учнень класу – Коломієць О. займається в дитячий спортивній школі футболом. 5 учениць цих класів займається в гуртках естетичного напрямку, інші – не зайняті ні в яких гуртках.
4. На уроці основ здоров’я проведено анкетування серед учнів за питаннями:
Анкетування показало, що учні знають оснівні аспекти здорового способу життя, і розуміють його значення для отримання освіти та взагалі повноцінного життя. Учні хотіли б взяти участь в активних заходах: спортивні змагання, театральні постанови, походи, змагання велосипедистів. Але 45% учнів визнали, що застосовують у їжу чіпси, сухарики, газовані напої. 35% учнів показали, що порушують режим харчування (наприклад, не снідають або через зайнятість у гуртках не встигають обідати). Тому зрозуміло, що необхідна допомога батьків.
5. Повідомлено батьків учнів щодо роботи над реалізацією проекту.
6. Складено план роботи над проектом:
Дослідницький етап
Ось деякі з висновків, до яких прийшли автори недавніх досліджень: «Кожен рік додаткового навчання збільшує на півтора року тривалість життя по досягненні 35 років», «Після досягнення віку 25 років, у людей, які мають закінчену вищу освіту, тривалість життя на сім років вища, ніж у тим, хто має середню освіту», «Люди з вищим рівнем освіти поводяться по-іншому: менше палять, у помірних кількостях вживають спиртні напої, мають вагу, що наближається до ідеальної, більш регулярно відвідують лікарів і в цілому мають краще здоров'я і живуть довше».
Загальновідомо, що стан здоров’я залежить від таких факторів:
Здоровий спосіб життя учнів — це сукупність ціннісних орієнтацій і установок, звичок, режиму й темпу життя, спрямованих на збереження, зміцнення, формування, відтворення здоров'я в процесі навчання та виховання, спілкування, праці та відпочинку і передачі його у майбутньому.
Можна стверджувати, що спосіб життя та здоров'я людини залежать від наявності впевненості в перспективах на майбутнє. Отже, здоров'я, з одного боку, — ідеальний стан організму, якого особистість мала б прагнути досягти з перших днів свого свідомого життя, а з іншого — це є одна з найважливіших характеристик, яка відображає в якості життя ресурс, що свідчить про можливість особистості впоратися з повсякденними труднощами життя, задовольнити свої потреби задля досягнення фізичного, психологічного та соціального благополуччя.
Технологічний етап
Робота на технологічному етапі здійснюється в групах, які об’єднались з учнів класів. Основна форма проведення проекту – Квест.
1 група: «Що ми їмо».
2 група: «Активність, активність і ще раз активність!».
3 група: «Здоровий спосіб життя не сумісний із шкідливими звичками».
4 група: «Позитивний настрій – запорука здоров’я».
5 група: «О справах бізнесмена судять по його здоров’ю».
Така форма проведення цікава учням цього віку. Квест – пригодницька гра, а пригоди завжди цікаві! Були визначені завдання для кожної групи, спланована діяльність груп. Крім того, були визначені умови залучення до роботи інших педагогів, медичних працівників. Крім того, у межах проекту «Вчимося жити разом» цикл уроків «Основ здоров’я» проводився у формі тренінгів ( співробітництво учителів ). Робота над проектом проводилась протягом семестру. Захист проектів був організований як відкрите заняття із запрошенням на нього батьків, вчителів. У ході захисту кожна група представляла свою роботу (презентацію, буклет), відповідала на запитання. Захист проектів дозволив відповісти на основоположне питання, сформулювати загальні висновки за підсумками роботи. Після аналізу проведеної роботи, кожна група склала план роботи на наступний семестр. Хоча, здається, що таку роботу необхідно вести постійно. Можливо також збільшення кількості учасників та залучення до роботи учнів інших класів.
Група № 1 Найважливіше при здоровому способі життя - це правильне харчування. Більше фруктів, овочів, корисних продуктів. Ніяких гамбургерів, чіпсів, коли.
Як говорив Гіппократ, їжа повинна бути нашим ліками, а не ліки їжею. В шкільній їдальні меню складено з урахуванням всіх вікових і санітарно-гігієнічних вимог. Але, як показало опитування, удома не всі учні дотримуються правил раціонального харчування. Багато дітей, ідучи дому зі школи, купують собі шкідливу їжу (сухарики, чіпси, газовані напої). За допомогою вчителя трудового навчання Поліщука І.С. складено денний харчовий раціон і меню для школярів. Під час харчування в шкільній їдальні було обмежено кількість буфетної продукції та введено салати зі свіжих овочів. Проведено урок основ здоров’я у формі круглого столу «Плюси і мінуси фастфуду». Учні 6 класу вирішили розширити проект і взяти під опіку учнів 4 класу (клас першої вчительки Сідун С. М.). Для них підготувати пам’ятки «Раціональне харчування».
Група № 2 Активність, активність і ще раз активність! В умовах постійної зайнятості важко знайти час на походи в спортзал, заняття спортом ... І все-таки, навіть якщо на спорт часу немає, то піші прогулянки на свіжому повітрі, ранкову пробіжку, зарядки вранці ніхто не відміняв. Вирішено ходити більше пішки, гуляти у парках і лісах. Класні керівники ввели проведення ранкової зарядки для учнів. На перервах проводять рухливі ігри з учнями молодших класів. Члени групи під час перерв проводять ігри в настільний теніс (у холі НВК встановлено тенісний стіл).
За допомогою учителя фізкультури Каушана Я.І. проводяться спортивні змагання між учнями школи.
Група № 3 Здоровий спосіб життя жодним чином не сумісний з шкідливими звичками: куріння, вживання алкоголю, тим більше наркоманія. Важливіша задача цієї групи – не допустити появи шкідливих звичок у учнів класу. Члени групи провели конкурси малюнків та плакатів «Ні – шкідливим звичкам», організували виступ агітбригади «Ми за здоровий спосіб життя». Підготовлено серію виступів на Днях інформування про негативний вплив шкідливих звичок на здоров’я. Разом із медичною сестрою Ніколаєвою Гулою І.О. У класній кімнаті поновлено стенд «Здоровому все здорово».
Група № 4 Одне з найважливіших правил здорового способу життя - це позитивний настрій! Головними показниками психічного здоров’я є достатній або високий рівень розвитку психічних процесів: уважність, активність, цупкість і обсяг пам’яті; наявність якостей розуму, розвинута мова, доброзичливість, радість. Психолог НВК Арделян В. О. провела цикл психологічних занять з метою підвищення рівня емоційного стану учнів. Члени групи планують і проводять різноманітні виховні заходи (Свято «Козацькому роду нема переводу», День Святого Миколая, екскурсії, походи). Звичайно, така робота можлива лише за допомогою батьків. Широке залучення до роботи батьків учнів – позитивний фактор у підвищенні емоційного настрою учнів.
Активізації пізнавальної діяльності сприятиме виготовлення плакатів, листівок, буклетів із їх наступною презентацією, обговорення на традиційних Днях інформування українських приказок і прислів’їв, висловів видатних людей про здоров’я.
Життєві навички включають навички спілкування, емпатію, співпрацю, розв’язання проблем, запобігання та вирішення конфліктів, переговори, примирення, навички відповідальної впевненості у собі, повагу до прав людини, гендерну чутливість та активну громадянську позицію. Модель особистісно-орієнтованого, активного, інтерактивного навчання плідно реалізується у межах проекту «Вчимося жити разом». Уроки-тренінги забезпечують діяльнісний підхід до вивчення основ здоров’я, гарантують відпрацювання ключових умінь і навичок щодо збереження життя і зміцнення здоров’я.
Група № 5 Усвідомлення цінності здоров’я, впевненість, що від здоров’я залежить майбутнє. Членами цієї групи підготовлені повідомлення про життя видатних людей .
Заключний етап
Рефлексія учасників. Проведення анкетування учнів за результатами виконання проекту. Хоча робота над проектом проводилась протягом лише одного семестру, але вдалося підвести перші підсумки.
1. Проаналізовано харчування учнів у шкільній їдальні.
Кількість гарячих порцій збільшилась. Проведене анкетування батьків показало, що і вдома 83% учнів класу не порушують режиму харчування та не вживають шкідливі продукти.
2. Проаналізовано зайнятість учнів у гуртках .
3. Проаналізовано рівень успішності учнів.
Можна з упевненістю стверджувати, що можливості опанування навчального матеріалу залежать від здоров’я.
4. Отримані результати представлені на відкритій класній годині.
5. Підведення підсумків проекту. Визначення можливих перспектив подальшого розвитку проекту.
Як видно, обраний напрямок дає позитивні результати. Звичайно, ми не можемо відслідкувати стан здоров’я учнів класу до наступного медичного огляду, але поліпшення емоційного стану учнів, підвищення рівня активності, згуртованість колективу говорять про те, що робота над проектом дає добрі результати і її потрібно продовжувати. За даними опитування, 82% учнів ідуть до школи з гарним настроєм; знаходять емоційну підтримку і допомогу 71,3% підлітків, їм допомагають придбати душевну рівновагу: друзі та приятелі - 75,3%, класні керівники - 64,1%, батьки - 48,3%, вчителі - 58%, і навіть домашні тварини - 41,1%.
Учні, які брали участь в проекті, впевнені, що:
ДОДАТОК 1. Анкета «Здоровий спосіб життя»
Шановні учні! Просимо Вас анонімно відповісти на питання, викладені в анкеті. Прохання бути щирими і правдивими. Анонімність та конфіденційність гарантується. Підкресліть варіант відповіді, який збігається з Вашою думкою або впишіть свою відповідь на питання.
1. Який стан Вашого здоров’я ?
А) завжди добрий
Б) були хвороби, травми
В) останнім часом гірший
2. Чи звертаєтеся Ви до лікарів з проблем власного здоров’я?
А) майже ніколи
Б) інколи
В) часто
3. Як часто Ви пропускаєте заняття в школі через хворобу?
А) частіше одного разу на місяць
Б) один раз на місяць
В) один раз на три місяці
Г) рідше одного разу на три місяці
4.Чи бувають у Вас головні болі в школі ?
А) ні, голова в мене на уроках ніколи не болить
Б) часом справді заболить голова, але це буває рідко і біль швидко минає
В) так, періодично у мене болить голова
Г) головні болі на уроках виникають часто
5.Чи можете Ви контролювати себе, коли дуже схвильовані?
А) так, завжди
Б) в більшості випадків, так
В) інколи вдається контролювати
Г) ні, не можу
6. Яке в Вашій родині ставлення до здорового способу життя?
А) поважливе
Б) байдуже
В) негативне
7. Які методи формування у Вас здорового способу життя використовують Ваші батьки?
А) особистий приклад
Б) переконання
В) заохочення
Г) покарання
8. Чи вважаєте Ви себе людиною, обізнаною в питаннях ведення здорового способу життя?
А) так
Б) частково
В) ні
9. Який з перерахованих факторів, на ваш погляд, є найважливішим у збереженні здоров’я?
А) спосіб життя
Б) спадковість
В) рівень медицини
Г) екологічний стан довкілля
10. Що означає для Вас поняття «здоровий спосіб життя»?
А) займатися спортом
Б) повноцінно та правильно харчуватися
В) не палити, не вживати алкоголь, наркотики
Г) жити повноцінним духовним життям
Д) всі варіанти вірні
11. Чи дотримуєтеся Ви принципів здорового способу життя?
А) так
Б) частково
В) ця проблема поки що мене не турбує
12. Чому, на Вашу думку, люди вдаються до звичок, які шкодять здоров’ю?
А) щоб бути сучасним, «крутим»
Б)під впливом друзів, знайомих
В) через особисті проблеми
Г) через байдужість до власного життя
Д) не знають про шкідливість негативних звичок
13. Інформація з яких джерел надає Вам найповніше уявлення про ведення здорового способу життя?
А) отримана на уроці «Основи здоров’я»
Б) спілкування та поради батьків
В) отримана на спеціальних виховних годинах, лекціях, тренінгах
Г) отримана із засобів масової інформації
Д) отримана від однокласників, товаришів
ДОДАТОК 2.
ЇЖА - ДЖЕРЕЛО ЗДОРОВ'Я
Виховна година для учнів 6-7 класів
Мета: ознайомити учнів з основними вимогами до правильного харчування; проаналізувати наслідки недостатнього харчування та ожиріння; ознайомити з компонентами етноздоров'я населення України, виховувати культуру харчування, пропаганда здорового способу життя серед учнів.
Обладнання: пам'ятка про організацію раціонального харчування; малюнки із зображенням різних продуктів харчування.
Хід заняття
Учитель. Життя – це багатство, яке дається кожному із нас батьками. І, звичайно, хочеться, щоб воно було красивим і щасливим. А це можливо лише за умови міцного здоров'я. Давайте визначимо основні складники здоров'я.
На столі лежать малюнки, які характеризують здоров'я. Оберіть один із них і поясніть свій вибір.
Складники здоров'я:
1) режим дня;
2) свіже повітря;
3) фізична активність;
4) улюблена робота;
5) відпочинок;
6) правильне харчування;
7) кохання;
8) відсутність наркотиків, алкоголю і тютюну;
9) особиста гігієна;
10) екологія;
11) медицина.
Учитель. Отже, як бачимо, одним зі складників здоров'я є правильне (раціональне) харчування. На сьогоднішній виховній годині ми поговоримо саме про це.
Їжа – життєва необхідність, яка до того ж викликає у людини різноманітні почуття. Багато причин підштовхують нас до прийому їжі. Ми їмо, щоб утамувати голод, отримати задоволення, відчути радість. Інколи ми їмо в стані стресу. У кожного з нас ще з дитинства виробляється певний стереотип харчування. Спробуємо за допомогою запитань анкети визначити свій індивідуальний стереотип харчування.
Анкета
Учитель. Із анкети видно, що є багато факторів, які впливають на наше харчування. Деякі з них ви можете контролювати, інші не підкоряються нашому контролю. Наше завдання – з'ясувати закони харчування і використати їх у формуванні індивідуального стилю харчової поведінки.
(Відповіді учнів.)
Повідомлення учня. З давніх-давен люди розуміли велике значення харчування для здоров'я. Мудреці древнього світу Гіппократ, Парацельс, Гален та інші присвячували цілі трактати лікувальним властивостям різних видів їжі і розумному її вживанню. Видатний учений сходу Абу Алі Ібн Сина (Авіценна) вважав їжу джерелом здоров'я, сили. І.Мечников вважав, що люди рано старіють і помирають у зв'язку з неправильним харчуванням, а людина, яка харчується раціонально, може жити 120—150 років.
Учитель. Головна заповідь здоров'я у наш час повинна звучати так: «Харчуватися розумно. Виявляти свої помилки в харчуванні й усувати їх!».
Помилка 1. Ми їмо занадто багато. 10% дітей і 30% дорослих мають надмірну вагу.
Помилка 2. Ми їмо занадто жирну їжу. Норма для дорослої людини – 80 г жиру на добу.
Помилка 3. Ми неправильно обираємо їжу. Неповноцінність їжі – наслідок нестачі вітамінів, свіжих овочів, фруктів, м'яса, молока, риби. Зате їмо багато хліба, картоплі.
Помилка 4. Ми часто п'ємо напої з концентратів, газовану воду тощо.
Помилка 5. Ми неправильно їмо, вживаємо їжу нерегулярно, занадто швидко і великими порціями.
Помилка 6. Ми їмо багато солодощів.
Помилка 7. Ми неправильно готуємо їжу, зловживаємо сіллю, смаженим.
Помилка 8. Ми мало знаємо про харчування.
Учитель. А зараз спробуємо виконати практичні завдання.
Завдання 1. Клас ділиться на 4 групи, кожна група отримує аркуш, на якому написана речовина: 1 – білки; 2 – жири; 3 – вуглеводи; 4 – вода і мінеральні солі. Потрібно скласти колаж із запропонованих малюнків-продуктів, у яких є запропоновані речовини. Потім один із учасників кожної групи розміщує свою роботу на дошці і захищає її.
Учитель. Але, крім цих речовин, у наш організм повинні надходити вітаміни, їх близько 30. Пригадайте 4 основних: А, В, С, D.
Завдання 2 (ті ж групи). Скласти список продуктів, які містять ці вітаміни, і захистити свої роботи.
Повідомлення учня. Ви знаєте, що всі ми, як правило, переїдаємо. Природа дала тваринам апетит не як регулятор того, скільки треба їсти, а як батіг, котрий жене у пошуках їжі. Тваринам у природному середовищі їжа дається дуже важко, і інстинкт змушує весь час шукати її.
Досліди засвідчили, що їсти надмірно шкідливо. Щур, якого годують дуже часто, живе 2 – 2,5 роки, а щур, якого годують у межах необхідного, ходить із незадоволеним виглядом, але живе 4 роки. Взагалі, говорячи про кількість їжі, необхідно обов'язково враховувати енергетичний баланс, тобто рівне співвідношення енергії, яка надходить в організм з їжею, та енергії, витраченої в результаті діяльності організму.
Учитель. А що відбувається в організмі від переїдання? Чим шкідливе переїдання? Запишіть відповіді на дошці:
Основні правила харчування
Завдання 3 (ті ж групи)
Скласти режим харчування, в якому врахувати час прийняття їжі, кількість прийомів і співвідношення добового режиму (якщо весь раціон – 100%).
Приклад:
Перший сніданок |
20% — 7.30 |
Другий сніданок |
10% — 10.30-11.00 |
Обід |
40% — 13.00-14.00 |
Полудень |
10% — 16.00 |
Вечеря |
20% — 18.00-19.00 |
Учитель. За тим, як ви їсте, можна сказати, яка ви людина.
Тест « Хто як їсть?»
Учитель. А зараз я пропоную вам побути лікарями. Кожна група отримує аркуш, на якому записано симптоми хвороби. Спробуйте визначити хворобу (поставивши діагноз), і на звороті призначити лікування, а також поради з профілактики захворювання.
Приклади:
Поради тим, хто бажає схуднути:
1. Спалюйте калорії: виконання певних вправ тягне за собою втрату калорій (на 1 кг ваги кал/год):
• сон – 0,83;
• виконання домашніх робіт – 1,8–4;
• праця в саду, на городі – 2,5–5,7;
• ходіння по рівній дорозі – 3,2;
• біг – 6;
• катання на лижах – 12;
• гімнастичні вправи – 4,2–4,8;
• їзда на велосипеді – 3,5–9;
• плавання – 3–10.
2. Стежте за своєю вагою. Сигнал про втамування голоду надходить у мозок лише через 10 хв після прийому їжі. А надлишкова вага вкорочує життя в середньому на 7 років.
Учитель. Назвіть українські прислів'я та приказки про процес приймання їжі.
(Відповіді учнів.
Повідомлення вчителя «Культура харчування населення України».)
Учитель (підсумовує). Їжа українців відзначалася біологічною повноцінністю, тобто мала білки, жири, вуглеводи, багато вітамінів, була достатньо калорійною, смачною і привабливою. Обряд прийому їжі об'єднував сім'ю. Українці відзначалися гостинністю і веселим характером.
Ми сьогодні ще раз переконалися, що здоров'я великою мірою залежить від самої людини. Тільки сама людина має регулювати своє харчування. Це допомагає їй зберегти власне здоров'я на довгі роки.