Щзнайомити учнів з особливостями фізичного розвитку підлітків, сприяти усвідомленню необхідності набувати корисні звички і позбуватися шкідливих; розвивати вміння працювати в групах, аналізувати, робити висновки; виховувати ціннісне ставлення до свого здоров'я, відповідальність за власну поведінку та толерантне ставлення до думок, поглядів і переконань;
Урок
Тема: Розвиток підлітка. Звички і здоров’я
Мета: в процесі уроку ознайомити учнів з особливостями фізичного розвитку підлітків, сприяти усвідомленню необхідності набувати корисні звички і позбуватися шкідливих; розвивати вміння працювати в групах, аналізувати, робити висновки; виховувати ціннісне ставлення до свого здоров’я, відповідальність за власну поведінку та толерантне ставлення до думок, поглядів і переконань;
Обладнання: підручник, зошит, презентація
Поняття та терміни: розвиток підлітка, підлітковий вік, фізичний розвиток, звички, корисні та шкідливі звички.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
– усвідомити, що зміни — це нормальне явище, і кожна людина має власний біологічний «календар змін»;
– назвати чинники, що впливають на процес формування звичок;
– пояснити значення термінів «підлітковий вік» «звички»;
– пояснити, чим розвиток людини відмінний від розвитку інших живих істот;
– навести приклади здорових і шкідливих звичок;
– навести аргументи на користь відмови від шкідливих звичок;
– продемонструвати розуміння того, що потреби людини змінюються з віком.
– продемонструвати вміння аналізувати свої звички і розробляти план, як позбутися шкідливих звичок.
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
Підлітковий період — це певний відрізок життя
між дитинством та зрілістю. (Ф. Райс)
І. Організаційний момент
Установка на позитивний настрій. Вправа «Тримай посмішку - вона додає здоров’я».
Повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
«Асоціативний кущ».
— Які асоціації виникають у вас щодо поняття «підліток»?
Приклад
|
|
Самостійність |
|
Характер |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Швидкий ріст |
|
Підліток |
|
Конфлікти з батьками |
||||
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Гормональні зміни |
|
Проблеми |
|
|
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Деякі істоти народжуються маленькими копіями дорослих і відразу ж дають собі раду: літають, бігають, плавають, повзають, шукають корм. Що примітивнішою є організація тварини, то коротший період її розвитку. І навпаки, у високоорганізованих організмів, поведінка яких залежить від набутого досвіду, народжуються немічними і мають тривалий період розвитку. І тому на сьогоднішньому уроці ми з вами ознайомимось з фізичним розвитком підлітка та його звичками.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Підлітковий вік зазвичай характеризують як переломний, перехідний, критичний, але частіше як вік біологічного, психологічного, соціального, духовного дозрівання.
Фізичний розвиток – це показник процесів росту і формування дитячого організму Є показники, за якими можна визначити, як розвивається людина. Це ріст, маса тіла, окружність грудної клітки, повнота і форма тіла.
Спостережливі люди давно вже звернули увагу на те, що життя людини тече не рівномірно, як ростуть річні кільця на дереві, а з якоюсь періодичністю, з «переломами», якісними стрибками.
Зміни, які відбуваються, не випадкові. Треба бути готовим до них і розуміти, що розвиток неминучий. Він є показником здоров’я. Підліток здоровий, якщо його розвиток організму відбуваються згідно віку. У цьому віці може збільшуватися маса тіла, спостерігається інтенсивний ріст. Ріст – це кількісне збільшення маси тіла Це спричиняє зміну пропорцій. При цьому кістяк росте зі швидкість від 4 до 7 сантиметрів на рік і випереджає розвиток мускулатури. Саме тому й з’являється «незграбність» фігури, що викликає внутрішнє почуття незручності, але боятися цього не варто. Починається перехід від дитинства до юності, який не може статися за один день, для цього потрібен певний час. Період від 10 до 13 років називають раннім підлітковим віком. Розвиток дівчинки починається на рік або два раніше ніж у хлопчиків. Приблизно в 11-12 років дівчинка починає перетворюватися на дівчину. ЇЇ залози починають виробляти жіночі гормони. Завдяки їхній дії в дівчаток поступово округлюються форми, стають ширшими стегна, починають рости молочні залози. У хлопчиків статеві залози виділяють у кров спеціальні речовини - гормони. Гормони вливають на розвиток усього організму. Починає розвиватися мускулатура, з’являються інші ознаки, характерні для юнака (ширші плечі, вужчий таз, волосся на обличчі, зміна голосу)
Побудуй логічні ланцюжки
Я думаю, що росту (розвиваюся), тому що – це закладено природою
Я думаю, що росту (розвиваюся), тому що – це ___________________
Я думаю, що росту (розвиваюся), тому що – це ___________________
Приклад Може, за один рік увесь твій одяг став замалим для тебе; чи тобі сказала про це бабуся, яка не бачила тебе з минулого літа; чи, може, тепер ти знаєш або вмієш набагато більше, ніж раніше; а може, вже не боїшся темряви чи не соромишся купувати щось у магазині?
Заповни сходинки успіху
|
Я змінився фізично |
||
|
|
||
|
|
||
Я змінююся фізично |
|||
Відомий римський поет Марк Марціал писав: «Життя не в тому, щоб жити, а в тому, щоб бути здоровим». І дійсно, чим би ми не займалися, а здоров’я власне і здоров’я близьких завжди буде на першому місці. А щоб, зберегти здоров’я змолоду, треба виробити звичку до здорового способу життя.
Фізкультхвилинка
Звичка це особлива форма поведінки людини, яка виявляється у схильності робити ті чи інші дії, що закріпилися внаслідок багаторазового їх. повторення
Є звички, які дуже допомагають нам у житті. Звичка дивитися під ноги допомагає нам уникнути травм і переломів. Звичка зупинятися біля дороги, дивитися ліворуч і праворуч перед тим, як перейти її, рятує нам життя. Звичка вітатися і привітно усміхатися робить нас привабливими для інших людей. Звичка мити руки перед їдою вберігає нас від інфекційних захворювань.
Якщо це корисна дія, то формується корисна звичка. Але можуть розвиватися і шкідливі звички. Інші звички з’являються завдяки нашому індивідуальному вибору і рішенню.
Розрізняють прості і складні звички. До складних відносять здатність цінувати час, дотримуватися режиму дня, доводити розпочате до кінця. А до простих звичок можна віднести, наприклад, звичку завжди класти на місце необхідні предмети.
— Розділити звички на шкідливі та корисні ? (2-4 учні)
Пунктуальність, охайність, ввічливість, заняття спортом, виконання ранкової гімнастики, дотримання правил особистої гігієни, складання речей, допомога батькам, говорити правду, гуляти на свіжому повітрі, вичищені звечора черевики, вчасний телефонний дзвінок, ранкова зарядка, виконане прохання батька чи матері, робити зарядку для очей
Неорганізованість, переїдання, куріння, вживання алкоголю, вживання наркотиків, азартні ігри, безвідповідальність, неохайність, смітити, не допомагати вдома, лінощі, гризти нігті, сьорбати, розкидати речі, сидіти довго за телевізором та комп’ютером, брехливість, недотримання режиму дня, недотримання правил харчування, куріння, вживання алкоголю, наркотиків.
Розгадай ребус, і ти дізнаєшся, чого тобі слід прагнути у своєму розвитку
г |
а |
р |
м |
о |
н |
і |
й |
н |
і |
с |
т |
ь |
Зрозуміло, що якщо звичка формувалася роками, то вона не може змінитися за кілька днів або тижнів. Для її зміни також знадобляться роки. Про це треба пам’ятати, але кожна людина має здатність розвивати в собі нові звички, зокрема й ті, що будуть зміцнювати здоров’я. Найголовніше — це прийняти вольове рішення, щоб бути успішними в житті.
V. Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів
1. Творча робота
1-й групі – швидко намалювати обличчя людини, яка веде здоровий спосіб життя;
2-й групі – обличчя людини зі шкідливими звичками;
Гра «Корисно - шкідливо»
(Учні картками сигналізують: зелена-корисно, синя -шкідливо)
Вітання під час зустрічі
Гуляти по свіжому повітрю
Брати до рота та гризти всілякі предмети – ручки, олівці,…
Допомагати слабшим, маленьким, хворим
Робити компліменти іншим людям
Виконувати ранкову гімнастику
Смоктати палець
Доглядати за власним одягом, взуттям
Дотримувати режиму дня
Говорити неправду
Гризти нігті
Колупатись у носі
Довго засиджуватися біля телевізора, комп’ютера
Правильно харчуватися
Палити, курити
Складати портфель поспіхом вранці
Бути пунктуальним
Переїдання
Вживання наркотиків і токсичних речовин
VІ. Підведення підсумків уроку
VІІ. Домашнє завдання
2. Напишіть невелике оповідання про те, як ти розумієш народну мудрість: «Посієш вчинок пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю».
Притча
Колись давно у древньому Китаї жив дуже розумний, але дуже пихатий вельможа.
Весь день його складався з примірок багатого вбрання та розмов з підданими про свій розум...Так минали дні за днями, роки за роками...Аж ось пройшов по всій країні поголос, що неподалік від кордону з’явився мудрець, розумніший за всіх на світі. Дійшов той поголос і до нашого велможі. Дуже розлютився він: хто може називати якогось там ченця найрозумнішою людиною у світі? Але виду про своє обурення не подав, а запросив мудреця до себе у палац. Сам же задумав обдурити ченця: «Я візьму в руки метелика, сховаю його за спиною і запитаю, що в мене руках – живе чи мертве. І якщо ченець скаже, що живе – я задушу метелика, а якщо мертве – я випущу його...»
І ось настав день зустрічі. У пишній залі зібралось багато людей, всім хотілось послухати словесний поєдинок найрозумніших людей у світі. Вельможа сидів на високому троні, тримав за спиною метелика і з нетерпінням чекав приходу ченця. Аж ось двері відчинилися, і до зали ввійшов невеличкий худорлявий чоловік. Він підійшов до вельможі, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь – яке його запитання. І тоді, зло всміхаючись, вельможа проказав: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках – живе чи мертве?» Мудрець трохи подумав, усміхнувся і відповів: «УСЕ В ТВОЇХ РУКАХ!» Збентежений вельможа випустив метелика з рук, і той полетів на волю, радісно тріпочучи своїми яскравими крильцями.
- Який висновок ви можете зробити?
- Отже, тільки від нас самих залежить наше життя: як ми піклуватимемось про своє здоров’я, які звички формуватимемо в собі, як спілкуватимемося з іншими людьми і т. д. Наше життя в наших руках.
Підсумки
Підлітковий вік починається зі швидкого «стрибка зросту», під час якого змінюються пропорції тіла, стан шкіри і волосся. Відбуваються зміни емоційного стану, з ’являються нові потреби, зокрема потреба у спілкуванні з друзями.
Усі фізіологічні та психологічні зміни, що відбуваються з тобою, є цілком природними і нормальними.
Упродовж життя людина набуває багато навичок і звичок. Вони можуть бути корисними або шкідливими для здоров’я.
У підлітковому віці з ’являється чимало нових потреб. Тому важливо навчитися правильно задовольняти їх.
Звичок набувають несвідомо (наслідуванням) або свідомо, наприклад, звичку робити ранкову зарядку.
Позбутися звички непросто, особливо тієї, що спричиняє залежність. Тому обирай гідні приклади для наслідування, учись приймати зважені рішення і протидіяти негативному соціальному тиску.