Проєкт «Лялька-мотанка»
Тема. Традиційні способи виготовлення ляльок. Виготовлення голови ляльки-мотанки і намотування солярного хреста.
Мета:
Навчальна: навчитися поетапно виготовляти традиційну ляльку – мотанку, намотувати хрест на голові ляльки.
Розвивальна: сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів, любов до рукоділля.
Виховна: виховувати почуття пошани до оберегу як національної відзнаки, формувати національну свідомість, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.
Обладнання, матеріали та наочність: тканина світлого кольору 50x80 см, міцні в’язальні нитки, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів для намотування хреста, ножиці, гачок для в’язання, комп’ютерна презентація.
Тип уроку: формування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення психологічної атмосфери уроку.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Лялька – це одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля. Здавна в кожній родині вона виконувала роль оберега. Народ повинен берегти традиції своїх предків, адже без цього не може бути майбутнього.
Поговоримо, що ми вивчили про народну ляльку на попередніх уроках.
Декілька відповідей учнів.
Ганчіркова лялька – стародавній вид традиційної іграшки. Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Такі ляльки-мотанки можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей і бід. Ляльку часто використовували в ритуалах. Під час виготовлення ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі або топили у воді. До кінця XІX ст. витоки обряду остаточно втратилися і забулися, а ляльки залишилися. Але спрямованість їх магічної дії змінилася. Українська народна лялька є втіленням добра й лагідності.
Ганчіркові ляльки діляться на обрядові, ігрові й оберегові. Ляльки-княгині – пишні красуні, вони в яскравих кольорах, з намистом. Ляльки-круп’янички більш скромні, виконані в пастельних тонах. Їх, як правило робили на Різдво, і вони символізували багатство й добробут, тому що в голову такої ляльки треба було покласти монету на гроші, зерно на добробут і пучок шерсті на тепло. Калитку - травницю, в яку загорнуті лікувальні трави, дарували з побажанням здоров’я і тримали біля ліжка. Ляльку-берегиню (мама з немовлям) дарували на поповнення в сім’ї.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
В основі української ляльки-мотанки – хрестоподібна фігура, де єдина об’ємна деталь – це голівка. Її виготовлення – це найважливіший момент процесу створення ляльки-мотанки. Майстер змотує спіраль – символ безкінечності Буття і вічності, покриваючи її тканиною, вкладає свої думки й наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти чи допомагати своєму майбутньому власнику. Потім голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста. Хрест у даному випадку є оберегом – символом Сонця, життя й нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного (горизонталь) і духовного (вертикаль). І обов’язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя. Сьогодні на уроці ви навчитеся виготовляти голівку ляльки і створювати хрест на обличчі ляльки.
Найважливіший етап – намотування хреста на обличчі ляльки. Підбираємо нитки, аби вони личили до обраних кольорів майбутнього одягу мотанки.
Слід ураховувати також значення кольорів.
Переглянемо презентацію поетапного виготовлення ляльки.
ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Складіть послідовність виготовлення ляльки.
Відповіді учнів.
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА
1. Інструктаж з охорони праці.
Перед початком роботи, будь ласка, подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях – необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов’язковим.
Вимоги безпеки перед початком роботи:
Вимоги безпеки під час роботи:
Вимоги безпеки під час роботи з ножицями:
Вимоги безпеки після закінчення роботи:
Оскільки на уроці ми виконуватимемо практичну роботу, то необхідно наперед підготувати матеріали й інструменти.
Інструменти та матеріали:
Виконується згідно з інструкційною картою
Інструкційна карта
№з/п |
Технологічна операція |
1 |
Складаємо шматок ситцю у смужку. Орієнтовна ширина смужки – 8-9 см. Скручуємо смужку «рулетиком» |
2 |
Вкладаємо рулетик у шматок тканини. |
3 |
Щільно огорнувши основу тканиною, робимо «шию» - обв’язуємо ниткою по колу. Мотати треба обов’язково від себе – за рухом сонця та життя. Лялька має бути без вузлів, тому закріплюємо нитку петлею. |
4 |
Обводимо нитку навколо шиї та, притримуючи пальці, ведемо її через обличчя в гору. Вертикальна лінія – це лінія духовного розвитку. Нею вимотували три основні події в житті жінки: народження, весілля та смерть. |
5 |
Нитку мотаємо декілька разів. Закріплюємо петлею. |
6 |
Після вертикальної лінії переходимо до горизонтальної. Вона означає буденні клопоти, тож у горизонтальну лінію лялькарки вкладають більш «приземлені» бажання. |
7 |
Нитками інших кольорів обводимо контури попередніх. Хрест не завжди лягає рівно, але його можна підправити. |
8 |
Тепер треба зробити білу хустинку й огорнути нею голову ляльки. Перев’язуємо хустку під готовою мотанкою цупкою ниткою й, не відрізаючи ії, мотаємо «тіло» ляльки: від голови приблизно 5 см униз. |
9 |
Голівки майбутніх ляльок. |
VІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ
VІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати матеріали для виготовлення тіла ляльки на наступному уроці.
Додаток 1