Проєкт лялька-мотанка 5-6 клас

Про матеріал
Матеріали для проведення уроку з Технологій у 5-6 класах. Прєкт лялька-мотанка.
Перегляд файлу

 

 

 

Проєкт «Лялька-мотанка»

 

 

 

 

 

 

Тема. Традиційні способи виготовлення ляльок. Виготовлення голови     ляльки-мотанки і намотування солярного хреста.

Мета:

Навчальна: навчитися поетапно виготовляти традиційну ляльку – мотанку, намотувати хрест на голові ляльки.

Розвивальна: сприяти розвиткові пізнавальних інтересів учнів, любов до рукоділля.

Виховна: виховувати почуття пошани до оберегу як національної відзнаки, формувати національну свідомість, здатність осмислення дитиною ролі та значення традицій у житті людини.

Обладнання, матеріали та наочність: тканина світлого кольору 50x80 см, міцні в’язальні нитки, тонкі шерстяні нитки, ірис або муліне трьох-чотирьох кольорів для намотування хреста, ножиці, гачок для в’язання, комп’ютерна презентація.

Тип уроку:  формування знань, умінь і навичок.

 

                                                           Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ  МОМЕНТ

   Перевірка наявності учнів; підготовленості їх до уроку, наявності робочого одягу. Створення психологічної атмосфери уроку.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА МОТИВАЦІЇ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

   Лялька – це одна з найдавніших народних іграшок, яка сьогодні стає дедалі популярнішим сувеніром і видом рукоділля. Здавна в кожній родині вона виконувала роль оберега. Народ повинен берегти традиції своїх предків, адже без цього не може бути майбутнього.

  Поговоримо, що ми вивчили про народну ляльку на попередніх уроках.

Декілька відповідей учнів.

 

 

 

  1. Історія виникнення та розвитку української народної ляльки.

    Ганчіркова лялька – стародавній вид традиційної іграшки. Перша лялька-мотанка була виготовлена більше 5 тисяч років тому. Такі ляльки-мотанки  можна знайти в будь-якій країні. Це була не просто іграшка. Вважалося, що вона захищала людину від неприємностей і бід. Ляльку часто використовували в ритуалах. Під час виготовлення ритуальної ляльки в неї вплітали все те, від чого людина хотіла позбутися (біди, хвороби), і спалювали на вогнищі або топили у воді. До кінця XІX ст. витоки обряду остаточно втратилися і забулися, а ляльки залишилися. Але спрямованість їх магічної дії змінилася. Українська народна лялька є втіленням добра й лагідності.

  1. Види ляльок.

   Ганчіркові ляльки діляться на обрядові, ігрові й оберегові. Ляльки-княгині – пишні красуні, вони в яскравих кольорах, з намистом. Ляльки-круп’янички більш скромні, виконані в пастельних тонах. Їх, як правило робили на Різдво, і вони символізували багатство й добробут, тому що в голову такої ляльки треба було покласти монету на гроші, зерно на добробут і пучок шерсті на тепло. Калитку - травницю, в яку загорнуті лікувальні трави, дарували з побажанням здоров’я і тримали біля ліжка. Ляльку-берегиню (мама з немовлям) дарували на поповнення в сім’ї.

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

   В основі української ляльки-мотанки – хрестоподібна фігура, де єдина об’ємна деталь – це голівка. Її виготовлення – це найважливіший момент процесу створення ляльки-мотанки. Майстер змотує спіраль – символ безкінечності Буття і вічності, покриваючи її тканиною, вкладає свої думки й наміри: для чого ця лялька робиться, у чому вона покликана сприяти чи допомагати своєму майбутньому власнику. Потім голівка обмотується ниткою, яка викладається у формі хреста. Хрест у даному випадку є оберегом – символом Сонця, життя й нових починань, і символізує саму людину, гармонію її персонального фізичного (горизонталь) і духовного (вертикаль). І обов’язково вузлова лялька мотається за рухом сонця – тоді вона принесе вдачу та щастя. Сьогодні на уроці ви навчитеся виготовляти голівку ляльки і створювати хрест на обличчі ляльки.

 

Найважливіший етап – намотування хреста на обличчі ляльки. Підбираємо нитки, аби вони личили до обраних кольорів майбутнього одягу мотанки.

   Слід ураховувати також значення кольорів.

  • Зелений – колір здоров’я та багатства;
  • Червоний – колір життя, вогню, кохання;
  • Жовтий – колір сонця, пшениці, землі;
  • Синій – колір творчості та саморозвитку;
  • Фіолетовий – колір мудрості;
  • Золотий – колір божої любові.

   Переглянемо презентацію поетапного виготовлення ляльки.

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ

Складіть послідовність виготовлення ляльки.

Відповіді учнів.

  1. Виготовлення голівки.
  2. Намотування хреста на обличчі ляльки.
  3. Виготовлення тіла ляльки.
  4. Виготовлення одягу для ляльки.
  5. Одягання ляльки.

V. ПРАКТИЧНА РОБОТА

1. Інструктаж з охорони праці.

   Перед початком роботи, будь ласка, подивіться на своє робоче місце. Де б ви не знаходилися: на вулиці, удома, на заняттях – необхідно бути дуже обережними. На заняттях ми користуватимемося різними предметами, дотримання техніки безпеки при цьому є обов’язковим.

   Вимоги безпеки перед початком роботи:

  • Робочий інструмент і матеріал розкладайте у встановленому місці, у зручному і безпечному для користування порядку.

   Вимоги безпеки під час роботи:

  • Дотримуйтесь порядку й чистоти на робочому місці;
  • Будьте уважні, не відволікайтесь і не заважайте працювати іншим;
  • Не розмахуйте рукою з інструментом, не кладіть його на край столу;
  • Світло на парту повинно падати з лівого боку;
  • Відстань до роботи повинна бути 25-30 см;

Вимоги безпеки під час роботи з ножицями:

  • Кладіть ножиці праворуч від себе із зімкнутими лезами, направленими від себе;
  • Стежте за тим, щоб ножиці не опинилися під виробом, оскільки, беручи виріб, їх можна впустити і поранити себе або сусіда поруч;
  • Передавайте ножиці кілечками вперед, із зімкнутими лезами;
  • Не підходьте під час роботи з ножицями до інших учнів.

Вимоги безпеки після закінчення роботи:

  • Упорядкуйте робоче місце;
  • Інструменти і матеріали зберіть і складіть у відведене місце;
  • Сміття і відходи зберіть і складіть у спеціальний ящик.

 

  1. Інформація про необхідні інструменти та матеріали

     Оскільки на уроці ми виконуватимемо практичну роботу, то необхідно наперед підготувати матеріали й інструменти.

Інструменти та матеріали:

  • ситець світлих кольорів 50х60 см;
  • міцні в’язальні нитки;
  • тонкі шерстяні нитки або муліне трьох-чотирьох кольорів для намотування хреста;
  • ножиці;
  1. Самостійна  практична робота

Виконується згідно з інструкційною картою

 

                                       Інструкційна карта

№з/п

Технологічна операція

1

Складаємо шматок ситцю у смужку. Орієнтовна ширина смужки – 8-9 см. Скручуємо смужку «рулетиком»

2

Вкладаємо рулетик у шматок тканини.

3

Щільно огорнувши основу тканиною, робимо «шию» - обв’язуємо ниткою по колу. Мотати треба обов’язково від себе – за рухом сонця та життя. Лялька має бути без вузлів, тому закріплюємо нитку петлею.

4

Обводимо нитку навколо шиї та, притримуючи пальці, ведемо її через обличчя в гору. Вертикальна лінія – це лінія духовного розвитку. Нею вимотували три основні події в житті жінки: народження, весілля та смерть.

5

Нитку мотаємо декілька разів. Закріплюємо петлею.

6

Після вертикальної лінії переходимо до горизонтальної. Вона означає буденні клопоти, тож у горизонтальну лінію лялькарки вкладають більш «приземлені» бажання.

7

Нитками інших кольорів обводимо контури попередніх. Хрест не завжди лягає рівно, але його можна підправити.

8

Тепер треба зробити білу хустинку й огорнути нею голову ляльки. Перев’язуємо хустку під готовою мотанкою цупкою ниткою й, не відрізаючи ії, мотаємо «тіло» ляльки: від голови приблизно 5 см униз.

9

Голівки майбутніх ляльок.

 

VІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ІНСТРУКТАЖ

  • Підсумки уроку.
  • Оцінювання результатів роботи.

VІІ. ПРИБИРАННЯ РОБОЧИХ МІСЦЬ

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

   Підготувати матеріали для виготовлення тіла ляльки на наступному уроці.

 

 

Додаток 1

 

F:\07.12.15_модули_Барченко Н.И\DSC06797.JPG

 

 

 

F:\07.12.15_модули_Барченко Н.И\DSC06800.JPG

 

 

 

F:\07.12.15_модули_Барченко Н.И\DSC06801.JPG

 

 

F:\07.12.15_модули_Барченко Н.И\DSC06814.JPG

 

doc
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
1914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку